Olen rapakuntoinen, 40 kiloa ylipainoinen ja alkoholisoitumaan päin oleva nainen. Mistä aloitan muutiksen?
En jaksa mitään. Töissä käyn mutta sitten makaan sohvalla ja syön ja viikonloppuisin vedän kännit molempina päivinä ja nukun vaan. Keho on turvonnut ja raskas ja päätä särkee koko ajan. Mistä mun kannattaa aloittaa muutos?
Kommentit (114)
Yritä hankkia elämääsi enemmän (muita) asioita joista nautit. Uusi harrastus? Hyvää musiikkia? Hyvää seuraa? Hyvää ruokaa - koita löytää terveellisiä ruokalajeja, joista nautit. Esim. täysjyväpasta-ateriat ravintohiivahiutaleilla (tuo juustoa muistuttavaa makua) ovat helppoja tehdä, terveellisiä ja maukkaita. Herkutteluun voisi sopia esim. banaaniletut. Myös terveellisten ruoka-aineiden, eri vitamiinien ja mineraalien jne. vaikutuksista lukeminen voi kummasti tuoda lisämotivaatiota terveellisille elämäntavoille, kun hahmottaa konkreettisemmin niiden tuomia hyötyjä. En osaa sanoa onko tämä just sulle sopiva kirja, mutta Olli Postin Supermarket survival -kirja voisi ehkä hyödyttää sua, suosittelen vilkaisemaan.
Koita tehdä muutoksia pikkuhiljaa ja ilon kautta. Silloin niistä tulee kestävämpiä. Samaa mieltä muiden kanssa myös siitä, että alkoholi kannattaa jättää ensimmäisenä.
Mulla ainakin alkoholin poisjättö kohensi oloa huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä. Huomenna taas perjantai enkä kyllä tiedä miten pärjään juomatta. Tosin join tiistaina kun keskiviikko oli vapaa. Voiko tämä raskaus ja turvotus poistua kehosta jo vain alkoa vähentämällä? Mun olo on ihan hirveä ja oksettava, pää kipeä ja maha turvonnut sekä niskat jumissa kun töissä istuu koneella ja kotona röhnöttää sohvalla.
ApKokeilin kerran tipatonta tammikuuta. Se kyllä avasi silmiä. Kuun lopussa housutkin mahtuivat kevyesti jalkaan, kun pöhötys myös keskivartalosta oli hävinnyt. Lisäksi viikonloput tuntuivat ihanan pitkiltä, kun päivät eivät menneet humisten ohi joko juovuksissa tai kankkusessa tai molemmissa. Lisäksi aamulla oli upea herätä pirteänä kunnon yöunien jälkeen. Suosittelen lämpimästi!
Minä olen suht samassa tilanteessa kuin ap, mutta lisäksi mt-ongelmia.
Mitäs sitten, kun pitkä viikonloppu ei todellakaan kiinnosta, kun siinä ei ole mitään odottamisen aihetta? Mikään tekeminen ei kiinnosta, eikä minulla edes olisi mitään tekemistä. Mieluummin siis nukun.
No niin. Nyt tuli keskusteluun mukaan sellainen, jolla ON kokemusta samasta tilanteesta.
Alkoholiriippuvuus on juuri tuota. Riippuvuus saa sanomaan noin, "ei ole mitään ilman alkoholia" tai "koska ei ole muutakaan niin edes alkoholia" tai "ainoa millä jaksan raskaasta elämästä on alkoholi". Tosiasiassa se on kuitenkin alkoholi joka ihan tutkitustikin vaikuttaa mielialaan ja terveyteen ja sen poisjättämisellä ratkeaisi moni asia.
Kannustan täysin tipattomaan. Kerrasta poikki niin ei ole houkutuksia eikä karkaa käsistä. Jokainen itse tietää miten paha tilanne on ja voiko juoda vielä joskus, mutta ainakin nyt korkki kiinni.
Ensimmäiset viikot on tylsiä. Riippuvuus huutelee, että katso nyt! Ei mitään tekemistä ,tässäkö oli viikonloppu ja taas töihin. Ärsyttää. Juomiselle keksii syitä ja tekosyitä. Mutta sitten pitää vaan sinnitellä näiden asioiden yli.
Muutaman viikon jälkeen helpottaa. Ja mitä tylsemmältä tuntuu niin sitten alat jo luonnostaan keksiä tekemistä. Tai jos se ei tule luonnostaan niin ekoille viikoille voi myös suunnitella jotain niin on jotain mitä tietää olevan tulossa.
Se palkinto tästä kaikesta tulee myöhemmin. Tiedän mistä puhun. On ihanaa hätkähtäen tajuta jossain kohtaa, että alkoholi ei ole ollut mielessä moneen viikkoon. Omia rentoutumiskeinoja on löytynyt ja ne tuo yhtä hyvää fiilistä nyt kuin joskus alkoholi toi, tosin ilman alkoholin tuomaa syyllisyyttä.
Jaksan paremmin. Nukun paremmin. Liikun enemmän. Jopa harrastan jotain.
Tsemppiä! Jättäkää se alkoholi ihan ensin.
Alkoholi turvottaa. Oletkö käynyt verikokeissa? Sulla on varmasti rasvamaksa jo eli alkoholi ihan ensimmäiseksi pois. Mitä jos menisit AA-kerhoon viikonloppuisin?
"muutis". ei helvvv....
Aloitat siis suomen kielen opiskelusta. Siitä se lähtee...
Liikunta nyt ainakin itselleni oli helpointa aloittaa kävelylenkeistä, samalla kuunnellen vaikka äänikirjaa. Matkoja tuli pidennetyä koko ajan, aloitin parista kilometristä, nyt viikko sitten haastoin itseni ja kävelin liki 20km.
Kuntosalirääkistä en ole kiinnostunut, samoin esim. vatsalihasrutistuksista saan vain niskan ja pään kipeäksi.
Mutta kävelylenkit oli helppo ottaa osaksi normaaleja viikko rutiineja. Nykyään käyn paljon myös juoksemassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ihan kiinni juomisessa niin vaihda osa juomista joihinkin erilaisiin limuihin. Eli niin, että saat lipittää, mutta aine on vaihtunut alkoholittomaksi. Kaupoissa on vaikka mitä erikoisia limuja. Myös sokerittomina. Mutta toi alkoholi nyt on pahis nro 1 sulle.
Mieluummin vettä kuin mitään limuja vaikka ovatkin sokerittomia. Veteen voi laittaa mausteeksi vaikka minttua, basilikaa, sitrunaa, appelsiinia, kurkkua, mansikkaa jne.... Tekee vaan mieleisiä sekoituksia.
Jos on varaa, suosittelen yksityistä päihdehuoltoa, jos julkisen kautta ei pääse tai halua hakea.
Kurkusta alas ne rahat muuten menee, joten parempi satsata terveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ihan kiinni juomisessa niin vaihda osa juomista joihinkin erilaisiin limuihin. Eli niin, että saat lipittää, mutta aine on vaihtunut alkoholittomaksi. Kaupoissa on vaikka mitä erikoisia limuja. Myös sokerittomina. Mutta toi alkoholi nyt on pahis nro 1 sulle.
Mieluummin vettä kuin mitään limuja vaikka ovatkin sokerittomia.
Minulla light-likut turvottaa, lisäksi ne pitää yllä makeannälkää. Tavallinen vesi ja sinne hedelmiä/vihanneksia makua antamaan on siis parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitat rakastamalla itseäsi. Nouset sieltä sohvalta ja päätät, että nyt riittää. Hankin sellaisen elämän mitä toivon. Raahaat itsesi lenkille ja alat arvostaa itseäsi, näet tulevaisuuden ihanuuden.
Tsemppiä ja nouse!Mitkä ovat ne käytännön toimet, jolla aletaan rakastamaan itseä?
En ole ap, mutta kiinnostaa.
Eikö se ole se perinteinen peilin edessä hokeminen? ” Olet ihana. Olet kaunis. Olet rakastettava. Ansaitset kaiken hyvän.” Tämän pitäisi päätyä siihen, että alat uskomaan mitä hoet itsellesi.
Nyt vaan huomenaamulla siihen peilin eteen ja illalla uusi kiekka.
Tuo saattaa kuullostaa äkkiseltään liian radikaalilta, mutta voi aloittaa tarkkailemalla sitä omaa sisäistä puhettaan. Haukkuuko, inhoaako, kritisoiko omilla ajatuksialla itseään? Keskittymällä siihen, ettei itseään hauku ja lannista, vaan kääntää sisäisen puheen positiiviseksi, pääsee jo alkuun. Tyyliin "hyvä sinä, tänään olet ollut juomatta ja jaksoit kävellä raput. Olen tosi ylpeä sinusta! Pystyt mihin vaan! Hiljaa hyvä tulee!" Muutosta kyllä tapahtuu, jos puhe on nykyisellään tyyliä "laiska, tyhmä, lihava valas, joka ei jaksa mitään eikä ole minkään arvoinen". Myöhemmin voi edistyä tuohon peilin eteen. Yllättävän monelle on todella vaikeaa katsoa itseään peilissä silmiin ja sanoa "rakastan sinua".
Muuten vinkkeinä sanoisin muiden mukaisesti, alkoholi pois, pieniä lenkkejä ulkona, joka päivä. Siitä niitä voi hiljalleen pidentää. Kävele lähimpään kirjastoon ja lainaa kirja sinua kiinnostavasta aiheesta. Käy kampaajalla, lakkaa kynnet, käy vaatekaappia läpi.
Alkoholin jättäminen on todella vaikeaa, mutta se aiheuttaa pääosan noista ongelmista.
Alkoholi lihottaa ja turvottaa. Se pilaa yöunet ja aiheuttaa masennusta.
Mun exällä kaljamaha ja pullaposket hävisi, kun se jätti alkoholin. Ei edes ihmeesti lisännyt liikuntaa, lähinnä alkoi käydä kävelemässä.
Ongelma on, että jos et pysty olemaan yhtä perjantaita ilman, olet jo alkoholisti. Kauniit ehdotukset, että käytät vain maltilla, todennäköisesti eivät onnistu.
Tuttujen kesken Minnesota-hoito on ainoa, mistä on ollut pitkäaikainen apu. Se maksaa, mutta sillä hinnalla on saanut pitää työpaikkansa, avioliittonsa, lapsensa ja loput terveydestään, että sikäli hintansa arvoinen.
Vähennä alkoholi vain yhteen saunaolueen. Lisää kävelylenkki joka päivälle: 20 minuuttia on hyvä, varttikin riittää alkuun. Vaihda suklaalevy pätkikseen, karkkipussi pikkulasten karkkiaskiin ja sispipussi hapankorppuun hyvällä levitteellä. Katso ruokavalio kokonaan kuntoon keväällä, kun olet päässyt näillä alkuun. Lisää silloin myös liikuntaa.
Oletko työterveyden piirissä? Varaat ajan työterveyslääkärille ja sanot olevasi alkoholisti. Siitä se lähtee. Jos et ole, niin sitten terveyskeskukseen. Nuo alkomäärät on niin isoja, ettet selviä yksin.
Aina kun tekee mieli juoda tai herkutella, menet alasti kokovartalopeilin eteen ja kysyt itseltäsi kannattaako tosiaan juoda tai ahmia. Näin minä tein ja joka kerran mietin, että no jos ei nyt tällä kertaa kuitenkaan. Sitä ennen olin piilotellut löysien vaatteiden alla ja vältellyt peiliin katsomista.
Hei majava. Otetaanko huominen lauantai puoliterveelliseksinpäiväksi? Vähintään Yksi terveellinen ateria ja keskimääräistä vähemmän paheruokaa?
Syy miksi sanoin, että aloita minusta on se, että toisessa on helpompi nähdä ja korjata vikoja kuin itsessä. Ongelmat on helpompi konkretisoida ja siitä siirtää ratkaisuja omaan elämään.
Hanki kuntopyörä. Polje sitä aina kun tekee mieli kaljaa.
Kun olet polkenut kolme tuntia, olet ansainnut kaljan.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun tekee mieli juoda tai herkutella, menet alasti kokovartalopeilin eteen ja kysyt itseltäsi kannattaako tosiaan juoda tai ahmia. Näin minä tein ja joka kerran mietin, että no jos ei nyt tällä kertaa kuitenkaan. Sitä ennen olin piilotellut löysien vaatteiden alla ja vältellyt peiliin katsomista.
Jos teen noin, niin menen siitä samasta syömään suruuni.
Ketogeeninen ruokavalio ja ulkoilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teen noin, niin menen siitä samasta syömään suruuni.
Mulle se avasi silmät, että ei hemskutti sentään ja antoi motivaatiota olla juomatta ja syömättä herkkuja.
Just näin!
T:Toinen samanlainen