Olen rapakuntoinen, 40 kiloa ylipainoinen ja alkoholisoitumaan päin oleva nainen. Mistä aloitan muutiksen?
En jaksa mitään. Töissä käyn mutta sitten makaan sohvalla ja syön ja viikonloppuisin vedän kännit molempina päivinä ja nukun vaan. Keho on turvonnut ja raskas ja päätä särkee koko ajan. Mistä mun kannattaa aloittaa muutos?
Kommentit (114)
Käy ottamassa terkkarissa pvk ja kilpirauhasarvot, varsinkin jälkimmäiset.
t: DI-Markun vaimo Annikki, tk-lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Käy ottamassa terkkarissa pvk ja kilpirauhasarvot, varsinkin jälkimmäiset.
t: DI-Markun vaimo Annikki, tk-lääkäri
Pvk=päiväkänni?
Turvotukseen ja raskaaseen oloon tepsii riittävä veden juominen. Kokeile myös vihreää teetä esim. sitruunalla maustettuna, se antaa aineenvaihdunnalle lisäbuustia. Jos yrttitee maistuu, niin etenkin nokkonen, inkivääri ja fenkoli ovat tehokkaita kuonan- ja nesteenpoistajia.
Korkki kiinni, käyt itsesi kanssa ajatuksella läpi miten pahaa alkoholi sinulle tekee. Ostat mieleisesi lenkkikamppeet, ja alat käydä lenkeillä. Hyvää musiikkia korviin soimaan. Alkuun ei kannata asettaa hirveitä tavoitteita, kunhan lähdet sinne lenkille, ja oman kuntosi mukaan aloitat. Vaikka ihan pitkiä kävelylenkkejä teet. Samalla ruokavalio uusiksi, netistäkin löytyy apuja.
Mikä on lähtötilanne, eli paljonko juot ja painat? Jos yrittäisit ensin juomisessa suurkulutusrajan alle ja painossa vaikka 5 % pois.
Vierailija kirjoitti:
Korkki kiinni, käyt itsesi kanssa ajatuksella läpi miten pahaa alkoholi sinulle tekee. Ostat mieleisesi lenkkikamppeet, ja alat käydä lenkeillä. Hyvää musiikkia korviin soimaan. Alkuun ei kannata asettaa hirveitä tavoitteita, kunhan lähdet sinne lenkille, ja oman kuntosi mukaan aloitat. Vaikka ihan pitkiä kävelylenkkejä teet. Samalla ruokavalio uusiksi, netistäkin löytyy apuja.
Suosittelen myös kuntosalia lisäksi pt-palvelulla, saat lisämotivaatiota, ruokavalion ja saliohjelman tekee pt.
Edellä on mainittu jo tärkeitä asioita, mitä tehdä. Mutta muista myös hoitaa ihoa ja hiuksia. Päivittäiset kauneudenhoitorutiinit ovat tärkeitä. Muista hyvä ryhti. Panosta vaatteisiin, joissa tunnet viihtyväsi.
Jos olet ihan kiinni juomisessa niin vaihda osa juomista joihinkin erilaisiin limuihin. Eli niin, että saat lipittää, mutta aine on vaihtunut alkoholittomaksi. Kaupoissa on vaikka mitä erikoisia limuja. Myös sokerittomina. Mutta toi alkoholi nyt on pahis nro 1 sulle.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta kysyn tässä samassa että vaikuttaako kuinka paljon energiatasoihin laihduttaminen? Onko kaikki laihat energisiä työpäivän jälkeen tai viikonloppuisin? Jos saisi jonkun motivaattorin pudottaa 20kg...
En itse ainakaan ole yhtään energisempi työpäivän jälkeen, vaikka laihdutin 40kg. Toki askel on keveämpi, joten esimerkiksi kynnys lähteä kävelemään metsään viikonloppuisin on paljon matalampi, eikä tarvitse jäädä sänkyyn makaamaan puolikuolleena. Jos liikkuminen on helppoa, niin kyllähän se innostaa liikuntaan. Luulen, että energiatasoihin vaikuttaa positiivisesti lähinnä terveellinen ruokavalio sekä hyvät yöunet, joiden pitäisi olla kunnossa jo siinä vaiheessa kun aloitetaan laihdutus.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on lähtötilanne, eli paljonko juot ja painat? Jos yrittäisit ensin juomisessa suurkulutusrajan alle ja painossa vaikka 5 % pois.
Painan 116 kiloa. Juon viikonloppuna ehkä noin neljä pulloa viiniä ja muutaman siiderin tai oluen.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta kysyn tässä samassa että vaikuttaako kuinka paljon energiatasoihin laihduttaminen? Onko kaikki laihat energisiä työpäivän jälkeen tai viikonloppuisin? Jos saisi jonkun motivaattorin pudottaa 20kg...
Energia tasoihin vaikuttaa mitä syöt. Itselle tulee sokerista ja gluteenista "pöhöttynyt" ja vetämätön olo. Vähäisestä vedenjuonnista tulee päänsärkyä, pöhötystä, myös väsyneempi olo. Sen eron huomaa ihan viikossa kun lopettaa esim pastan syömistä tai nostaa juomista parilla lasillisella (liikaa ei tietystikkään saa juoda). Painokin saattaa tippua noilla muutoksilla itsestään.
Aloita minusta. Ala tsemppamaan minua. Olen samaa sarjaa, paitsi alkoholin tilalla on suklaa-adintio. Tai kaikki sokeri käy. Jos muuta ei löydy, niin ihan pelkkä sokeri käy.
Pitäisi löytää joku muu mikä palkitsee kuin syöminen ja juominen.
Mulla on auttanut kun teen selkeän rytmin elämään ja päiviin. Päätä mitä teet töiden jälkeen. Ota joka päivälle pieni tehtävä, keittiö n tai wc:n siivous, pieni lenkki, lakanoiden vaihto ja pyykkäys tms ja sen jälkeen "palkinto", kuten sauna ja lempisarjan katselu.
Tee joka ilta pieni jumppa, se auttaa saamaan kehon parempaan kuntoon. Hae apua alkoholin lopettamiseen, auttava puhelin tms koska en usko että muuten lopetus onnistuu.
Mulla on myös 40kg ylipainoa ja uskallan väittää, että kun puhutaan näin suurista määristä ylipainoa niin puhutaan jo melkein poikkeuksetta jonkin asteisista mt-ongelmista. Eli sen vuoksi suosittelisin myös sinulle samaa kuin itselleni, eli että hoidat ihan ensisijaisesti pääsi kuntoon. On tavallaan aivan turha aloittaa mitään rääkkidieettejä tai muuten rajua elämänmuutosta, jos omassa pääkopassa on kaikki vialla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä. Huomenna taas perjantai enkä kyllä tiedä miten pärjään juomatta. Tosin join tiistaina kun keskiviikko oli vapaa. Voiko tämä raskaus ja turvotus poistua kehosta jo vain alkoa vähentämällä? Mun olo on ihan hirveä ja oksettava, pää kipeä ja maha turvonnut sekä niskat jumissa kun töissä istuu koneella ja kotona röhnöttää sohvalla.
Ap
Sä oot kuin minä. En käytä alkoholia mutta karamelliä kuluu. Ylipainoa noin 25 kiloa. Nukkuisin ja söisin vaan. Välillä lenkkeilen koska tarvitsen happea. Viikonloppuisin syön liikaa. Nukun liikaa. Minua auttaisi herkkujen hylkääminen mutta se on helvetin vaikeaa.
Olin vielä 8 vuotta sitten liikunnallinen ja nätti. Nyt sohvalla valittava valas.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä. Huomenna taas perjantai enkä kyllä tiedä miten pärjään juomatta. Tosin join tiistaina kun keskiviikko oli vapaa. Voiko tämä raskaus ja turvotus poistua kehosta jo vain alkoa vähentämällä? Mun olo on ihan hirveä ja oksettava, pää kipeä ja maha turvonnut sekä niskat jumissa kun töissä istuu koneella ja kotona röhnöttää sohvalla.
Ap
Kokeilin kerran tipatonta tammikuuta. Se kyllä avasi silmiä. Kuun lopussa housutkin mahtuivat kevyesti jalkaan, kun pöhötys myös keskivartalosta oli hävinnyt. Lisäksi viikonloput tuntuivat ihanan pitkiltä, kun päivät eivät menneet humisten ohi joko juovuksissa tai kankkusessa tai molemmissa. Lisäksi aamulla oli upea herätä pirteänä kunnon yöunien jälkeen. Suosittelen lämpimästi!
Listaa joka päivä 10 kiitollisuuden aihetta. Aihe voi olla vaikka se että tänään ei vituta niin paljon kuin eilen. Keksi itsellesi pikkuhiljaa elämään uusia kivoja asioita. Voi olla pieniä kuten ikkunasta ulkoelämän seuraaminen kahvia juodessa, etsi nuoruuden nostalgisia biisejä ja tanssi. Venyttele tai laula. Tai isompia, esimerkiksi aloita uusi harrastus kun olet saanut vähän energiaasi takaisin :) hienoa että tiedostat ongelmasi ja olet ottanut askeleen ja pyydät neuvoa! <3 voimia uuteen elämään
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ihan kiinni juomisessa niin vaihda osa juomista joihinkin erilaisiin limuihin. Eli niin, että saat lipittää, mutta aine on vaihtunut alkoholittomaksi. Kaupoissa on vaikka mitä erikoisia limuja. Myös sokerittomina. Mutta toi alkoholi nyt on pahis nro 1 sulle.
Kokeile myös sitä, että laimennat juomiasi: esim. siideriin kivennäisvettä tai makuvissyä tai vähäkalorista limua, III-oluen sijaan ykköstä (tai edes kakkosta). Jos nimittäin se ”lipittäminen” ja TUNNE alkoholin juomisesta on sinulle tärkeää, pyri kuitenkin vähentämään alkoholin määrää. Onnistuisiko sekin, että vain yhtenä päivänä juomista ja seuraavana päivänä vaikka kauneudenhoitoa, ulkoilua yms, kuten joku ehdottikin?
Keksitkö juomisiltana käsille jotain muuta tekemistä, niin ettei lasi olisi koko ajan käsissä ja sillä tavalla tulisi juotua huomaamatta vähemmän? Käsityöt, askartelut, palapeli?
Mä luulen että juomisessa se känni on se, jonka vuoksi juon, ei niinkään tapa että lasi on kädessä. Valitettavasti. Känni on rentouttava tunne ja sen avulla jaksaa viikon.
Ap