Neuvoja? Lapsi vuoroviikolla "väärässä" kodissa
Olisiko mitään neuvoja tilanteessa, jossa lapsi lähes päivittäin menee minun viikolla koulusta toisen vanhemman kotiin. Meillä siis viikko-viikko järjestely. Lapsi menee lähes aina koulusta toiseen kotiin.
Syyt tähän on aika selkeät. Meillä on toistaiseksi kielletty erään pelin pelaaminen, siihen liittyneen valehtelun vuoksi. Toisessa kodissa sitä annetaan pelata. Samoin siellä on vuorotyötä, eli lapsi saa vapaasti syödä kaikki herkut kaapista, sotkea ja syödä ruuaksi pelkkää leipää, kun vanhempi ei ole kotona. Ja olla ruudulla koko illan.
Rasittaa toistakin vanhempaa, kun lapsi syö sitten iltapäivällä siellä ja tekee tuhojaan, jos on yksin. Eikä tietenkään voi siellä kotonaan vaikka välillä bilettää, kun ei voi tietää pamahtaako lapsi paikalle. Vuorotyössä kuitenkin välillä on pakko vaihtaa vapaalle outoihin aikoihin. Samoin hän ottaa työvuoroja vähemmän ja aamuja lapsen viikolla ja enemmän silloin kun lapsi on meillä.
Eikä tietenkään se toinen vanhempi voi tietää meillä sovituista asioista, että jos on joku meno tai on sovittu yhdessä luettavan kokeisiin tai vastaavaa.
Kuitenkin molemmat paikat on lapsen koteja eikä haluta, että lapsesta tuntuu, ettei ole tervetullut omaan kotiinsa.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Ero tapahtunut yli yhdeksän vuotta sitten, lapsi on 12. Juuri sitä halutaan, että lapsi on tervetullut molempiin koteihin, mutta tyttö käyttää tätä vaan hyväksi. On puhuttu yhdessä ja erikseen. Avaimia ei haluta ottaa poiskaan, sen takia, että toisesta kodista voi tarvita jotain ja ettei lapsi tunne, ettei häntä sinne haluta.
Meillä esimerkiksi on hyvin tulisia ja eksoottisia ruokia silloin kun lapsi ei ole täällä, lapsen aikana lähinnä perusruokia, mistä lapsikin pitää. En itsekään haluaisi varata nakkikeittoa roskiin heitettäväksi, jos lapsi sattuukin tänne tulemaan. Tai jos vuorotyön päätteeksi haluaa vetää mikropitsaa, niin lapsi on syönyt sen ainoan ruuan kaapista, 12h työvuoron jälkeen voi vähän ketuttaa. Nykyään kuitenkin pyritään käymään kaupassa harvemmin, niin kyllä pitäisi pystyä ostamaan kotiin viikonlopuksi vaikka sipsejä, ilman, että lapsi, jonka pitäisi olla toisella vanhemmalla syö ne. Ja toisaalta täällä menee sitten ruokaa roskiin, kun sitä on kuitenkin kolmelle varattu.
Ja tietysti toinen vanhempi ihmettelee miksi lapsi ei halua minun luona olla. No varmaan siksi, että täällä pitää tehdä läksyt, syödä vihannekset, keskustella päivästä ja toisaalla voi yksin omassa huoneessa vetää sipsiä youtuben ääressä. En haluaisi myöskään ruveta lahjomaan lasta täällä olemaan, vaikka se onnistuisi luopumalla noista edellämainituista "ankarista säännöistä".
Hankalaa.
Ap
Kyllä normaalin 12-vuotiaan pitäisi jo ymmärtää järkisyyt jotka te vanhemmat esitätte hänelle yhdessä. Eli että vanhempina teidän pitää tietää missä lapsi milloinkin on ja on yksinkertaisinta mennä viikko-viikkosysteemillä, kumpaankin kotiin varataan ruokaa ja tehdään ostokset tämän systeemin mukaan, ja jatkossa jos kiellätte lapselta jotain niin ilmoitus toiselle vanhemmalle ja sama kielto toiseenkin kotiin.
12-vuotiaalla on oikeus päättää myös itse asumisestaan. En asuisi ap:n luona jos olisin 12-vuotias.
Ap:lla ei myöskään ole oikeutta määrätä lapsen toista huoltajaa noudattamaan omia sääntöjään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos sopisitte että molemmissa kodeissa on samat säännöt? Sitä peliä ei saa pelata kummassakaan kodissa, kummassakan kodissa ei saa sotkea eikä syödä herkkuja, ja jos sillä toisella on vapaa viikko, niin sinne ei ole menemistä? Auttaisiko yhtään mitään? :)
Miksi ne pitäisi olla sitten juuri ne ap:n säännöt? Sotkemisen ymmärrän, mutta pelin pelaaminen ja herkkujen syönti ei ole mitään kauheita asioita. Melkein jokainen tämän päivän nuori pelaa ja syö herkkuja.
Eiköhän tuossa olisi keskustelu kaikkein paras. 12-vuotias on jo niin iso, että keskustelu ihan perusasiat ihmissuhteissa ja käytännön asioissa toimii. Kerrotte lapselle sen, mitä kirjoitit tässä. Teistä on kurjaa, että ei pysty ennakoimaan esimerkiksi ruuan menekkiä, jos sovitusta poiketaan. On hyvä myös muistuttaa, että vanhempien yksityisyyttä ja rajoja pitää kunnioittaa. Samoin sovituista asioista täytyy pitää kiinni, se on luottamuksen perusta ja luottamus lisää vapauksia myös lapselle. Kerrotte vielä, että lapsi on teille todella rakas.
Herkkujen syönnillä ap tarkoittaa leipää. Ihan järkyttävää nipottamista muutenkin. Esiteini-ikäistä ohjastetaan kuin pikkulasta. Onpa siinä kiva pelata lautapelejä äidin kanssa, kun kyseessä on pakko.
Haloo, teinien tapoihin kuuluu sulkeutua huoneeseen ja vastata yksisanaisesti kuulumisten kyselyyn eikä he halua pelata lautapelejä ja puuhaavat mieluiten omia juttujaan.
Ap:lla tulee rankka aika teinin kanssa kun ei suostu näkemään esiteini-ikäisen kasvua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusasioihin kuuluu, että lapsi menee sinne johon sillä viikolla kuuluu sovitusti mennä. Sehän pitää teitä ihan pelleinä ja tekee mitä haluaa. Jos mun lapsi olisi tullut samassa iässä isäviikkoina koulusta mun luo, olisi tullut aika monta kertaa paikalle niin että eka näky ovella olisi ollut rakastajani pää pimpissäni. Ei mitään asiaa sopimatta "väärään kotiin". Ei lapsi päätä mihin milloinkin menee, hätätilanteet ym on erikseen mutta silloin soitetaan puhelimella eikä vain marssita mässyttämään sipsiä koko iltapäiväksi jonnekin. Rajat kuntoon, sopimuksen täytyy pitää, järkihän tuossa menisi.
Lapsi nyt 15v ja asioista on aina puhuttu ja sovittu ja tietää hyvin, että toiseen kotiin ei mennä soittamatta kun vuorotyövanhempi voi olla nukkumassa tai minä saatan tehdä töitä kotona - ja myös panna pelkäämättä että lapsi tulee kesken kaiken kotiin kun pitäisi olla muualla - sekä lapsen että vanhempien oikeus on olla rauhassa kotonaan ja kaikki tietävät että mihinkään ei marssita karmit kaulassa jos muusta on sovittu. Kotiin saa toki aina tulla mutta lapsen pitää oppia hahmottamaan että jos suunnitelmiin tulee muutos, siitä soitetaan puhelimella ensin.
Sori nyt mutta ei jumala
uta! Ilmloitteletko itsekin lapsellesi sitten kotiintulemisesi puhelimella etukäteen, jos kerran kaikille kuuluu rauha omaan kotiin?
Entäs miten ydinperheissä? Saako lapsi siellä tulla kotiin ilman että täytyy ilmoitella tulostaan etukäteen?
Lpaselle voi ihan hyvin sanoa että tällä viikolla tulet kotiin, etkä mene toiselle vanhemmalle koska hän ei ole kotona, ja minä olen. Että asia on sovittu näin aikusiten kanssa. Ei mitään ihmeen soitteluita varmistuakseen ettei näe äitiään vieraan miehen kanssa seksitouhuissa jos ei muista ilmoittaa tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Herkkujen syönnillä ap tarkoittaa leipää. Ihan järkyttävää nipottamista muutenkin. Esiteini-ikäistä ohjastetaan kuin pikkulasta. Onpa siinä kiva pelata lautapelejä äidin kanssa, kun kyseessä on pakko.
Haloo, teinien tapoihin kuuluu sulkeutua huoneeseen ja vastata yksisanaisesti kuulumisten kyselyyn eikä he halua pelata lautapelejä ja puuhaavat mieluiten omia juttujaan.
Ap:lla tulee rankka aika teinin kanssa kun ei suostu näkemään esiteini-ikäisen kasvua.
12v tyttö voi olla jo aivan täysi teini, ei mikään esiteini.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuossa olisi keskustelu kaikkein paras. 12-vuotias on jo niin iso, että keskustelu ihan perusasiat ihmissuhteissa ja käytännön asioissa toimii. Kerrotte lapselle sen, mitä kirjoitit tässä. Teistä on kurjaa, että ei pysty ennakoimaan esimerkiksi ruuan menekkiä, jos sovitusta poiketaan. On hyvä myös muistuttaa, että vanhempien yksityisyyttä ja rajoja pitää kunnioittaa. Samoin sovituista asioista täytyy pitää kiinni, se on luottamuksen perusta ja luottamus lisää vapauksia myös lapselle. Kerrotte vielä, että lapsi on teille todella rakas.
Mikä yksityisyys ja raja se on ettei lapsi saa tulla kotiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos sopisitte että molemmissa kodeissa on samat säännöt? Sitä peliä ei saa pelata kummassakaan kodissa, kummassakan kodissa ei saa sotkea eikä syödä herkkuja, ja jos sillä toisella on vapaa viikko, niin sinne ei ole menemistä? Auttaisiko yhtään mitään? :)
Ei onnistuisi ainakaan meillä. Lapsi saa nimittäin rangaistukseksi pelin poisottamista, ja se rikos saattaa, ja yleensä onkin sellainen mistä meillä ei todellakaan rankaista, mm. se että lapsi ei halunnut syödä hilloomunkista sitä hilloa kun se oli niin makeaa. Meidän olisi pitänyt kuulemma jatkaa tätä viikon pelikieltoa äidin uhmaamisesta meillä. No ei jatkettu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa aloituksessa lukee ihan suomeksi, että syö herkut ja ruuaksi leipää. Ei kasvava lapsi pelkällä leivällä voi elää, vaikka varmasti itse haluaisi. Meillä ainakin 13v. haluaa pelata lautapelejä, mutta youtubea se vaan katsoisi, jos ruutu aikaa ei rajoita. Ei yksin ole omassa huoneessa, kun ruutu-aika lukko tulee täyteen vaan tulee olkkarin kyselemään mitä tehdään yhdessä. Itse tuon ikäisenä kyllä suurimman osan aikaa vaan luin ja olin yksin, ihmetyttää koska tuolla alkaa se yksin olo kausi, ihmiset on erilaisia.
Se ei ole lapsen vika jos olette vanhempina tyrineet niin että lapsella yleensäkään on kaksi kotia. Sapuskat molempiin huusholleihin sen mukaan, ettei niitä "herkkuja" siellä ole kuin lauantaisin. Mikroaterioita jääkaappiin, niitäkin on ihan laadukkaita. Kyllä se kasvava teini syö vaikka pikkukiviä kun tulee nälkä.
Se että lapsi joutuu valehtelemaan on jo osoitus että jotain on mennyt pahasti pieleen. Peleissä on useimmissa parental control-toiminto, jolla peliajan saa rajoitettua, samoin telkkarissa. Teillä on vuosi aikaa laittaa asiat järjestykseen, sitten on myöhäistä.
Jonkun vastaajan sanoma ettei voi paneskella rauhassa oli kyllä maailman huonoin tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa aloituksessa lukee ihan suomeksi, että syö herkut ja ruuaksi leipää. Ei kasvava lapsi pelkällä leivällä voi elää, vaikka varmasti itse haluaisi. Meillä ainakin 13v. haluaa pelata lautapelejä, mutta youtubea se vaan katsoisi, jos ruutu aikaa ei rajoita. Ei yksin ole omassa huoneessa, kun ruutu-aika lukko tulee täyteen vaan tulee olkkarin kyselemään mitä tehdään yhdessä. Itse tuon ikäisenä kyllä suurimman osan aikaa vaan luin ja olin yksin, ihmetyttää koska tuolla alkaa se yksin olo kausi, ihmiset on erilaisia.
Lapsi saa koulusta lämpimän ruoan. Ei perheiden tarvitse laittaa päivällistä välttämättä kotona. Leipä on ihan sopivaa ruokaa koulun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusasioihin kuuluu, että lapsi menee sinne johon sillä viikolla kuuluu sovitusti mennä. Sehän pitää teitä ihan pelleinä ja tekee mitä haluaa. Jos mun lapsi olisi tullut samassa iässä isäviikkoina koulusta mun luo, olisi tullut aika monta kertaa paikalle niin että eka näky ovella olisi ollut rakastajani pää pimpissäni. Ei mitään asiaa sopimatta "väärään kotiin". Ei lapsi päätä mihin milloinkin menee, hätätilanteet ym on erikseen mutta silloin soitetaan puhelimella eikä vain marssita mässyttämään sipsiä koko iltapäiväksi jonnekin. Rajat kuntoon, sopimuksen täytyy pitää, järkihän tuossa menisi.
Lapsi nyt 15v ja asioista on aina puhuttu ja sovittu ja tietää hyvin, että toiseen kotiin ei mennä soittamatta kun vuorotyövanhempi voi olla nukkumassa tai minä saatan tehdä töitä kotona - ja myös panna pelkäämättä että lapsi tulee kesken kaiken kotiin kun pitäisi olla muualla - sekä lapsen että vanhempien oikeus on olla rauhassa kotonaan ja kaikki tietävät että mihinkään ei marssita karmit kaulassa jos muusta on sovittu. Kotiin saa toki aina tulla mutta lapsen pitää oppia hahmottamaan että jos suunnitelmiin tulee muutos, siitä soitetaan puhelimella ensin.
Sori nyt mutta ei jumala
uta! Ilmloitteletko itsekin lapsellesi sitten kotiintulemisesi puhelimella etukäteen, jos kerran kaikille kuuluu rauha omaan kotiin?
Entäs miten ydinperheissä? Saako lapsi siellä tulla kotiin ilman että täytyy ilmoitella tulostaan etukäteen?
Lpaselle voi ihan hyvin sanoa että tällä viikolla tulet kotiin, etkä mene toiselle vanhemmalle koska hän ei ole kotona, ja minä olen. Että asia on sovittu näin aikusiten kanssa. Ei mitään ihmeen soitteluita varmistuakseen ettei näe äitiään vieraan miehen kanssa seksitouhuissa jos ei muista ilmoittaa tulosta.
Minä pääsen kotiin kolmelta. Jos en ole ennen neljää kotona, niin todellakin ilmoitan koko perheelle missä olen ja koska tulen kotiin. Tuo on kohteliasta käytöstä. Samoin, jos vaikka sairastun ja tulen yllättäen aiemmin, niin ilmoitan. Mulla on teini-ikäinen poika, voisi tulla epämiellyttäviä tilanteita jos yllättävään aikaan tumpsahtaisi kotiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kasvava lapsi mene pilalle siitä jos epämieluisan ruuan sijaan syö joskus leipää. Eri asia jos vetelisi jotain munkkeja ja karkkia kaiket päivät.
Puhumattakaan että teinin on pakko syödä jotain vihanneksia. Hohhoijaa. Valitse taistelusi on edelleen hyvä sääntö vanhemmille. Teini oppii vihaamaan vihanneksia kun meno on kuin 5-vuotiaan perheessä.
Tuon ikäiselle on muutenkin typerää pitää tuollaisia sääntöjä kuten että on pakko kertoa kuulumisia. Ei kukkokaan käskien laula eikä äiti voi pakottaa teiniä avautumaan. Varsinkin kun äidillä on jatkuvasti menossa joku älytön rangaistuskierre, niin kuka sellaisen äidin kanssa haluaisi tuossa iässä mitään todellisia kuulumisiaan edes kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi saa koulusta lämpimän ruoan. Ei perheiden tarvitse laittaa päivällistä välttämättä kotona. Leipä on ihan sopivaa ruokaa koulun jälkeen.
Meillä ei ainakaan yksikään lapsi syö kouluruokaa. Yritän kyllä kannustaa, mutta näkkärillä ne siellä menee. Aika vähät ravintoaineet tulisi meidän lapsille, jos aamupala leipä, näkkäriä ja iltapala leipä olisivat ainoat ruuat. Varsinkin kun tuo keskimmäinen ei edes suostu laittamaan mitään päällisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt mutta ei jumala
Minä pääsen kotiin kolmelta. Jos en ole ennen neljää kotona, niin todellakin ilmoitan koko perheelle missä olen ja koska tulen kotiin. Tuo on kohteliasta käytöstä. Samoin, jos vaikka sairastun ja tulen yllättäen aiemmin, niin ilmoitan. Mulla on teini-ikäinen poika, voisi tulla epämiellyttäviä tilanteita jos yllättävään aikaan tumpsahtaisi kotiin...
Kenelle sen lapsen pitää ilmoitella? Muistaa kenelle ilmoittaa, isälle vai äidille, että kuka minusta nyt on vastuussa tänä päivänä, isä vai äiti? Tottakai pitää ilmoittaa jos on sovitttu että kotiin tullaan, ja sitten jostain syystä ei tullakaan, mutta että panemisen takia pitää lapsen soitella ennen kuin avaa kotioven niin huhhuh, jos teillä tuollaista on niin en ihmettele että lapsella on ongelmia!
Vierailija kirjoitti:
12-vuotiaalla on oikeus päättää myös itse asumisestaan. En asuisi ap:n luona jos olisin 12-vuotias.
Ap:lla ei myöskään ole oikeutta määrätä lapsen toista huoltajaa noudattamaan omia sääntöjään.
Eiköhän ongelma ollut molempien huoltajien? Myös sen jonka ruuat syödään ja koti sotketaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ainakaan yksikään lapsi syö kouluruokaa. Yritän kyllä kannustaa, mutta näkkärillä ne siellä menee. Aika vähät ravintoaineet tulisi meidän lapsille, jos aamupala leipä, näkkäriä ja iltapala leipä olisivat ainoat ruuat. Varsinkin kun tuo keskimmäinen ei edes suostu laittamaan mitään päällisiä.
Meillä teini syö kouluruokaa, turha yrittää vääntää omia ongelmia kaikille muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai oikein kannustat tuokailemaan koulussa :D Koulussa syöminen on perusjuttu, joka vain tehdään, ilman mitään kannustimia. Joko et ole osannut hommaasi kasvattajana, tai teillä on näitä lumihiutaleita kaikki lapset.