Kerro yksi vähän terveellisempi välipala, jonka voisin ottaa käyttöön. Mikä on oma suosikkisi?
Tarvitsisin iltapäiväksi jonkun välipalan, jonka voisin syödä 2-3 h tuntia ennen illallista. Haluaisin, että se olisi hyvän makuinen, mutta kuitenkin terveellinen ja suhteellisen nopea valmistaa. Voin siis tehdä sen kotona, ei tarvitse välttämättä olla mukaan otettava tai valmiina ostettava.
Kerro yksi oma suosikkisi!
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Banaani.
Banaani on pelkkää sokeria.
Eli sun mielestä banaania ei tulisi syödä ollenkaan? Ok… Vissiin täytyy jättää viinirypäleet ja persimonitkin syömättä.
No, jos runsasta sokeria haluat välttää, niin tosiaan nuo kannattaa jättää syömättä. Valinnan teet kuitenkin itse.
Vierailija kirjoitti:
Smoothie. Ei mitään sokeria joukkoon vaan pelkkiä hedelmiä ja marjoja
Sokeriahan tuossa on lisäämättäkin.
Mysli maitojuomalla. Korvaa myslistä puolet kaurahiutaleilla, niin tulee halvemmaksi.
Minulle 4-5 ateriaa päivässä on välttämätöntä, muuten laskee verensokeri liian alas, tuottavuus huononee, v*tuttaa, tulee herkästi syötyä jotain epäterveellistä. Jos en syö illalla iltapalaa, nukun paljon huonommin. Olin monta vuotta syömättä iltapalaa, kunnes tajusin tämän. En kertakaikkiaan pysty syömään kerralla niin paljon, että pystyisi harventamaan ruoka välejä.
Osan on pakko syödä välipala terveyssyistä. Minulla sappi raivostuu, jossen syö 4h välein edes jotain pientä.
Mitähän se on tuo punainen maito? Mitä siihen on lisätty? En nimittäin usko, että minkään otuksen maito on punaista. Itse olen ainakin tottunut siihen, että maito on valkoista. En ole vielä siitä luettuani käynyt missään suuren valikoiman elintarvikekaupassa, josta punaista maitoa voisi kysellä. Koitan miettiä, ei selviä ajattelemalla esim käännösvirhettä ruotsista, englannista tai saksasta. Ei tule noilla kielillä mieleen mitään sanaa, joka vähänkään muistuttaa punaista. Siis ihan lausunnan perusteella. Etteise vaan ole jotain puolukka-karpalo-punajuurimaitoa?
Mä teen usein "pannaria" aamupalaksi, jos puuro alkaa tökkiä.
Viimeisimän resepti:
- pieni purkillinen rasvatonta rahkaa
- noin 2 dl rasvatonta maitoa
- 2,5 dl täysjyväohrajauhoja
- reilu desi kauraryynjä
- 2 kananmunaa
- ripaus suolaa
- loraus rypsiöljyä (hieman alle puoli desiä arvelen)
- noin 4 dl omenasilppua pakkasesta
Nuo saatan sotkea illalla valmiiksi (saavat kauraryynit muhia pehmeiksi) ja paistaa vasta aamulla tai sotkea aamulla ja paistaa illalla. Mun uunissa 225 asteessa 35 minuuttia on mulle sopivasti paistettu. Tuo annos riittää mun neliskanttiseen piirakkavuokaan.
Olen huono syömään marjoja/hedelmiä, mutta pannarissa ne menee. Tuollaista syön aamu-/välipaloina kaksi tai kolmekin päivää kahvin/teen kanssa tai laitan annospaloina pakastimeen.
Jauhoja vaihtelen sen mukaan, mitä sattuu olemaan ja mikä on menossa vanhaksi. Leseitä taitaa seuraavaan taikinaan mennä, sillä ohrajauhopussi alkaa olla käytetty. Omenoiden sijaan käytän muita marjoja/hedelmiä, jos sattuu olemaan (aroniaa, mustikoita, viinirypäleitä tai banaania jne.)
Rahkan sijaan laitan toisinaan jogurttia, viiliä tai pelkkää maitoa - hapantuneet käyvät tähän hyvin.
Tuo on aika vaivaton ja minulle maistuva. Kuivaisin ja pakastin syksyn omenasatoa urakalla, joten nyt säästyn pilkkomisen vaivalta näitä tehdessäni. Kuivattujen omenoiden käyttöön siirryn pakastettujen loputtua eli tuuppaan niitä sitten pari-kolme kourallista taikinan sekaan muhimaan.
Vierailija kirjoitti:
Osan on pakko syödä välipala terveyssyistä. Minulla sappi raivostuu, jossen syö 4h välein edes jotain pientä.
Mulla on sama! Lääkärikin on sanonut, että paastoaminen on kiellettyä ja pitää syödä muutaman tunnin välein.
Kreikkalaista jogurttia johon sekoitat (vähäsokerista) omenasosetta tai soseutettuja marjoja.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Sokeroimattomia täysjyvämuroja kulhollinen. Nesteen saa valita vapaasti. Jos tykkäät maidosta niin saat proteiiniannoksen samaan syssyyn eli kuitu- ja proteiinipitoinen välipala.
Mysli on myös ihan kätevä myös kun sekaisin laittaa pähkinöitä ja siemeniä niin on vielä ravintorikkaampi sapuska. Jos ei pienet sokerimäärät haittaa niin muro‐ tai mysliannokseen voi lisätä tuoreita rai kuivattuja marjoja tai hedelmiä.
Päivän smoothie: (pakaste)marjoja desi pari ja siihen sekaan (luomu)hedelmää (voi olla myös kuivattuja hedelmiä) ja mielellään vielä jotain vihreätä (lehtikaali, pinaatti, nokkonen jne.). Vettä oman maun mukaan riippuen siitä kuinka kiinteätä haluaa. Kaikki sekaisin blebderillä. Taatusti terveellistä ja tulee iso osa päivän kasviksista syötyä siinä. Nesteyttää hyvin joten siirtää myös nälkää pidemmälle.
Kirpeiden marjojen (puolukka, tyrni, karpalo) kanssa makeita hedelmiä (banaani, päärynä, taateli, viikuna).
Hyviä yhdistelmiä esimerkiksi:
lakka ja/tai tyrni, sekaan banaania ja mandariinia ja/tai persimonia
Mustikka ja taateli/viikuna/luumu/violetit viinirypäleet
Vihreät karviaiset, vihreät viinirypäleet, vihreätä lehtikasvista joukkoon, avokado hyvä myös tähän
Puolukka ja vesimeloni
Herkuttelupäivänä mansikat ja banaani ilman vihreätä. Tai mustikka ja banaani ilman vihreätä.
Itse tykkään tehdä värien mukaan smoothiet, eli en mielelläni laita erivärisiä sekaisin ainakaan liioitellusti. Jokainen toki keksii itse hyvät ja maistuvat yhdistelmät.
Syökää kunnon oikeaa ruokaa niin ei niitä välipaloja tarvi. Miten olis syödä valipalaksi sitä mitä mieli tekee, hedelmä, pasteija, voi vi++u, onpa toisilla vaikeaa
Teen itse välillä tällaisiavälipaloja:
banaani, toffeevanukas ja pähkinät
purkkipersikat ja passionrahka
tuore mango ja passionrahka
mustikat, vaniljarahka ja vadelmajugurtti
Kokeilkaa näitä makuyhdistelmiä, vievät kielen mennessään ja ovat vielä ihan terveellisiä välipaloja.
Voisin suositella täysjyväpastasalaattia.
Siihen voi laittaa mieleisiään kasviksia ja proteiininlähteitä. Hieman vaikka pestoa mausteeksi. Sitä on helppo annostella sopivaan kokoon ja on sopivan ruokaisaa.