Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerro yksi vähän terveellisempi välipala, jonka voisin ottaa käyttöön. Mikä on oma suosikkisi?

Vierailija
07.01.2021 |

Tarvitsisin iltapäiväksi jonkun välipalan, jonka voisin syödä 2-3 h tuntia ennen illallista. Haluaisin, että se olisi hyvän makuinen, mutta kuitenkin terveellinen ja suhteellisen nopea valmistaa. Voin siis tehdä sen kotona, ei tarvitse välttämättä olla mukaan otettava tai valmiina ostettava.

Kerro yksi oma suosikkisi!

Kommentit (339)

Vierailija
101/339 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lounaan töissä 11-12 välillä ja illallisen kotona 17-18 välillä, joten kyllä todellakin tarvitsen välipalan iltapäivällä. Muuten tulen hirveässä nälässä kotiin ja tekisi mieli pistellä suuhun kaikki mitä kaapista löytyy. Eli omasta mielestäni on vain järkevää syödä terveellinen välipala tuossa välillä, eikä pitää 6 h ateriaväliä, jolloin verensokeri varmasti tippuu. Tämän puolesta liputtaa myös ravintoterapeutti-mieheni.

Itselleni toimii parhaiten esimerkiksi

- ruisleipä / 100% kauraleipä päällisillä

- smoothie (teen yleensä iltaisin ison kannun jääkaappiin)

- rahkaa itsetehdyllä granolalla (granolaakin helppo tehdä iso määrä kaappiin) ja vaikka piltillä

- tuorepuuro edellisenä iltana/aamulla tehtynä

- muutama keitetty tai paistettu kananmuna ja vaikka avokadoa tai raejuustoa kylkeen

- mikropuuro marjoilla ja pähkinöillä

- aina pidän laukussa proteiinipatukkaa /- juomaa ja pähkinöitä, toimii pahimassa kiireessä

Helppoa ja herkullista, ja pärjää illalliseen asti ilman suklaapatukoiden ja jäätelöiden ahmimista.

Vierailija
102/339 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mun lemppari:

chia-puuro: n 2dl kaurakaakaota, 2,5rkl chiansiemeniä. Sekoitetaan, ja annetaan jääkaapissa tekeytyä. KAnnattaa aluksi sekoitella n. 15 min aikana muutaman kerran, muuten saattaa klimppiintyä. Tämä kannattaisi muutenkin tehdä valmiiksi vaikka aamulla, jotta ehtii rauhassa turvota ne siemenet.

Tuohon päälle:

hedelmiä ja marjoja ( itse tykkään banaani, päärynä, hunajameloni, pensasmustikka, mansikka, vadelma, granaattiomena), kaakaonibsejä, gojimarjoja ja cashew-pähkinöitä.

Todella hyvä ja raikas välipala, pitää nälkää mutta ei yhtään väsytä tms.

Mä en tiedä miksi, mutta jostain syystä mun maha turpoaa aina tuorepuurojen ja chiapuurojen tai -vanukkaiden takia. Kerran söin tuorepuuroa kaurasta ja chiasiemenistä joka oli tekeytynyt yön yli ja iski hirveä turvotuksen tunne. Etoi ihan. Myöskin tuollainen tunne on tullut chiapuuroista.

Normaalisti valmistetusta ja kypsennetystä puurosta ei tule mitään tuollaista. Chiasiemeniä voin syödä kerralla vähäsen vaikka smoothiessa mutta ei puhettakaan, että 2,5 rkl kerralla turvotettuna. 

Joo, mä ymmärrän! Mulla ei ole käytännössä ikinä maha kipeä, mutta olen huomannut, että jos syön liian vähän aikaa turvotettuja chia-siemeniä, niin mulla sattuu mahaan sen jälkeen. SIksi itse turvotan niitä aina yön yli tai vähintään 4h. Näin toimien mulle ne sopii tosi hyvin, ja tuo tosiaan on harvoja ruokia, mitkä on sellaisia, että tulee vain ravittu ja täysin virkeä olo, ei ikinä yhtään ähky tai väsynyt.

T: ohjeen antanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/339 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipä munalla/kinkulla/juustolla ja rehuilla. Jälkkäriksi vesimelonia, helppo kuutioIda, voi syödä vaikka ajaessa

Vierailija
104/339 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttäviä nämä annoskoot.

"muutama keitetty tai paistettu kananmuna ja vaikka avokadoa tai raejuustoa kylkeen"

Tämä olisi mulle ATERIA, ei välipala. Välipala on jugurtti tai hedelmä mutta ei herranjesta muutama muna, johon tulee kalorikas hedelmä ja täyttävä juusto+ ehkä joku juomakin.

Hyviä välipaloja on:

-avokado

-jugurtti

-kuppi kahvia ja kourallinen pähkinöitä

-raejuustopurkki

-porkkanat

-smoothie

-piirakka tai leipä päällysteineen

-jotain suolaista ja lasi piimää

-eilisestä jäänyt jokin pieni jämä

-jos on jossain liikkeellä niin kahvi ja pulla

Vierailija
105/339 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaani ja vähän pähkinöitä.

Vierailija
106/339 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen viili.

Vierailija
107/339 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"muutama keitetty tai paistettu kananmuna ja vaikka avokadoa tai raejuustoa kylkeen"

Tämä olisi mulle ATERIA, ei välipala. Välipala on jugurtti tai hedelmä mutta ei herranjesta muutama muna, johon tulee kalorikas hedelmä ja täyttävä juusto+ ehkä joku juomakin.

Hyviä välipaloja on:

-avokado

-jugurtti

-raejuustopurkki

-porkkanat

-smoothie

Miten sulla (ja teillä muilla) tulee päivän kalorit täyteen? Ihan suu ymmyrkäisenä luen täällä kommentoijien juttuja, itse syön 4 kertaa päivässä ja kalorit reilusti alle sen mitä pitäisi. Olen normaalipainon alarajalla oleva nuori nainen enkä itse ainakaan pärjää millään parilla porkkanalla tuntikausia. Voisin aivan hyvin syödä töistä tullessani välipalaksi kaksi keitettyä kananmunaa ja siihen kylkeen sen avokadon ja raejuustoa ennen päivällistä. 

Vierailija
108/339 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmä ja maapähkinävoi. Esim. omenan, banaanin tai päärynän kanssa superhyvää ja täyttävää :) Itse käytän n. pikkulusikallisen sitä maapähkinävoita, ettei ihan överiksi mene - siitä tulee aika reilusti kaloreita jos liikaa vetelee.

Vierailija
109/339 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beef jerky, jos Suomesta löytyy hyvää.

Vierailija
110/339 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin ärsyttää välipalaa syövät ihmiset näköjään. En tiennytkään ennen kuin avastin tämän keskustelun. Aloin kelailla, että mikähän syy tähän on (koska vttuako se minulle kuuluu :D) ja päädyin siihen, että kaikki tuntemani ikinälkäiset välipalan nakertajat on älyttömiä tiukkapipoja ja vttupäitä. Ihan hyvä huomata tällaista totaalista epäloogisuutta itsessään, koska eihän tämä varmaan tähän asiaan rajoitu. Sori kaikille välipalatyypeille. Oon varmaan joskus jossain keskustelussa täällä AV:llakin huokaissut, että aikuinen ihminen ja välipalaa vailla! On siinäkin!

Ap:lle sanoisin, että pieni määrä pähkinöitä, manteleita tms. voisi olla hyvä ratkaisu, varsinkin, jos pitää syödä jossain muualla kuin kotona.

Hahah, no musta ainakin tulee ihan v***upää jos EN syö sitä välipalaa ja joudun nyhjöttämään nälissään. :D Jos söisin vain aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan, pakostakin venyisi jossain vaiheessa ateriaväli liian pitkäksi ja sitten tulee se nälkäkiukku ja mahakipu. En silti oo mikään jatkuva napostelija mitä osa täällä ilmeisesti luulee välipalojen tarkoittavan...

Vierailija
111/339 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä välipaloja on:

-avokado

-jugurtti

-raejuustopurkki

-porkkanat

-smoothie

Miten sulla (ja teillä muilla) tulee päivän kalorit täyteen? Ihan suu ymmyrkäisenä luen täällä kommentoijien juttuja, itse syön 4 kertaa päivässä ja kalorit reilusti alle sen mitä pitäisi. Olen normaalipainon alarajalla oleva nuori nainen enkä itse ainakaan pärjää millään parilla porkkanalla tuntikausia. Voisin aivan hyvin syödä töistä tullessani välipalaksi kaksi keitettyä kananmunaa ja siihen kylkeen sen avokadon ja raejuustoa ennen päivällistä. 

Nuorena sitä uppoaa ruokaa ja kaloreita.

Vierailija
112/339 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön välipalaksi aina paketillisen pekonia. 🥓

Vierailija
113/339 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä välipaloja on:

-avokado

-jugurtti

-raejuustopurkki

-porkkanat

-smoothie

Niin, no välipalat tietysti kannattaa suhteuttaa täysin muuhun ruokailuun. Jos syö täyttävän aamiaisen + kaksi isoa lämmintä ruokaa kasviksilla, hiilarilla ja proteiinilla, niin ei tietenkään välttämättä tarvitse välipalaksi kahta munaa, avokadoa ja raejuustoa. Silloin pärjää hyvin varmasti vaikka banaanilla / omenalla / pähkinöillä, jos jotain välipalaa nyt tarvitsee.

Itse en henkilökohtaisesti koe, että tulisin kovin paljon enemmän täyteen vaikkapa kunnon ruisleivästä päällisillä, kuin kahdesta munasta (josta otan usein keltuaiset pois) ja yhdestä avokadosta.

Itselläni lounas on usein salaatti kanalla, katkaravuilla tai lohella tai kevyt keitto, koska en halua syödä liian raskaasti lounaalla, jottei tule väsymystä ja ähkyä. Tällöin itselleni ei ole yhtään liioiteltua syödä hieman tuhdimpi välipala, vaan syön mielummin kevyemmin ja vähän useammin. Tämä ei tietenkään kaikilla toimi, joten jokainen suhteuttanee välipalat oman kulutuksen ja muiden ruokien kanssa.

En ole ikinä oikein uskonut millintarkkoihin ruokavalioihin, joissa jokainen ateria punnitaan millilleen, vaan tärkeämpää on kuunnella kroppaa, se kyllä kertoo mitä tarvitsee.

T. se avokadoa ja munia suositellut

Vierailija
114/339 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Maustamatonta jugurttia tai rahkaa, tai molempia, sekaan hedelmiä, marjoja ja/tai pähkinöitä, itsetehtyä mysliä

- Munakas suosikkitäytteellä

- Avocadoleivät, munaleivät keitetyllä tai paistetulla kananmunalla

- Kasvistikkuja ja jotain dippiä, vaikka hummusta

- Kaurapuuro

- Salaatti

Itse syön joka päivä välipaloja, ja muutenkin syön paljon ruokaa. Olen aina ollut hoikka tai normaalipainoinen. Makeista leivonnaisista tai karkeista en niin välitä.

Syön mitä milloinkin, en ole koskaan vältellyt hiilareita, ja käytän täysjyvää aina kun sitä on saatavilla. Karjalanpiirakat, leipä, munakkaat, jugurtit, hedelmät ja puuro ovat minulle tavallisia välipaloja. Jos löytyy valmista salaattia, niin sitä syön vaikka leivän kanssa.

En ole hysteerinen terveellisyyden kanssa, luotan siihen että ruokavalioni on laajemmin tarkasteltuna riittävän hyvä ja terveellinen. Kasvikset, hedelmät, täysjyvävilja ja maitotuotteet kuuluvat jokapäiväiseen ruokavalioon. Niillä olen pysynyt normaalipainoisena, terveenä ja hyvävointisena. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa mikään vänkääminen hedelmien sokerista tai täysjyväviljojen tai yleensä hiilareiden kauheudesta. Eiköhän jokainen tunne kropassaan sen mikä ruokavalio toimii itselle parhaiten.

Vierailija
115/339 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen lapsille täysjyvätortilloista rullia, joissa on tonnikalaa ja kurkkua ja paprikaa tms.

Vierailija
116/339 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysruispuikula+ banaani

Vierailija
117/339 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaani tai muutama pala leipäjuustoa tai keitetty/paistettu kananmuna. Maustamaton jogurtti ja marjat.

Vierailija
118/339 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun et ruokavaliostasi tarkemmin kertonut, niin vaikea antaa ohjetta.

Itselleni tekisin tällaisen: muussattu avocado (pienehkö), pari tl puhdasta kaakaojauhetta ja pari rkl mantelijauhetta.

Sekaisin, ja syödään samantien.

Vierailija
119/339 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanafilee ruisleivän välissä.

Vierailija
120/339 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Panosta aamupalaan, lounaaseen, päivälliseen ja iltapalaan ja unohda välipalat. Ihan turhia kaloreita varsinkin, jos haluaa elää terveellisesti.

Pyh, ihmiset on erilaisia. Minä pärjään ihan hyvin 2-3 aterialla, mutta joku muu tarvitsee 5-7. Kuuntele omaa kehoa, tärkeintä, että on hyvä olla.

Aika moni näistä pikaisemmista välipaloista makeita. Itse kaipaisin enemmän suolaista vaihtoehtoa, silloin harvoin kun välipalaa tulee syötyä. Ruisleipä ja/tai Kananmuna on minulla usein, mutta sorrun usein syömään pelkkää leipää jos sitä on tarjolla. Niin pyrin välttämään sen ostamista.

Pyh, omaa kehoaan voi opettaa ja siksi on hyvä pyrkiä pois opituista tavoista syödä turhia kaloreita.

Meinaatko että kaikki voivat hyvin yhdellä ja samalla rytmillä kunhan vain opettelevat?

Se ei muuten mene niin. Esimerkiksi sokeriaineenvaihdunnassa on suuria yksilöllisiä eroja. Minä esimerkiksi kuulun myös heihin, joiden täytyy saada ruokaa 5-7 kertaa vuorokaudessa. Puolisolleni riittää 2-3. Kyse ei ole tottumuksesta, olen itsekin kokeillut tuota 2-3 ruokailua rytmiä. Se tuntui ihan ookoolta, mutta näkyi pian veriarvoissani...