Mun tuet on 1400e/kk, ja viimeisin tarjottu työ oli Postin varhaisjakelu 1100e/kk nettopalkalla
Kommentit (578)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimia työpaikkojan n.40 tuhatta.
Työttömiä n. 200 tuhatta.
Kertokaapa minulle että miten sitä sinne töihin vain mennään?
Noistakin avoimista työpaikoista taitaa olla 10 tuhatta olla lääkäreille ja sairaanhoitajille.
Pitäiskö 60 vuotiaan ukon alkaa lukemaan lääkäriksi?Tässäpä tuli hyviä pointteja :)
Monet työpaikat ovat varmaan monille mahdottomien etäisyyksien tai sijaintien päässä.
Monet työt ovat tosiaan sellaisia että eivät sovellu ollenkaan, itse en ainakaan voisi olla hammaslääkäri vaikka maksettaisi miljoona.
Osa töistä toki sellaisia että ovat niin osa-aikaisia tai määrä-aikaisia tai jotain ettei niitä oikein haluta ottaa vastaan, ehkä.
Eikä kaikkia voi töihin ottaa tai laittaa mitä lie huumehörhöjä
ps. eikös jossain sanottu että pitää ottaa koulutusta vastaamatonta työtä vastaan, eli siivoojat vaan kirurgiksi, pakko hakee kun työkkäri käskee
Avoimia työpaikkoja on 15707 tällä hetkellä. Suurin osa alle 3kk osa-aika töitä. Mitään näkymättömiä työpaikkoja ei noteerata. Ihan sama jo yrityksellä on jossain vapaa paikka jos se ei sitä missään ilmoita. Tämä ei kerro muusta kuin haluttomuudesta palkata ketään.
Eihän läheskään kaikki avoimet työpaikat ole MOLissa. Todella iso osa on pelkästään Oikotiellä, Monsterissa, Duunitorissa ja muissa nettipalveluissa.
Osa vapaista työpaikoista on auki rekryfirmoissa - kaikki ei ole auki julkisesti.
Kannattaa lähettää ”avoimia hakemuksia” suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan ansiosidonnaista 1400e/kk käteen. Muita tukia vielä 650e päälle. Töihin menemällä tukia tulisi enää 320e,eli lapsilisät 2 lapsesta. Asumistukea en saa, koska omistusasunto. Työstä pitäisi siis saada vähintään 1750e kuussa, että jäisi edes samanverran käteen. Tähän toki vielä bensakulut 150e/kk ja lasten iltapäiväkerhot 80e. Koska isompikin vasta tokalla. Joten alle 2000 palkka ei kannata. Työt kyllä kelpaa, mutta parempi vaan katsella niitä oman alan töitä, mistä ehkä sen 2000-2500 saa käteen. Harmi että nyt koronan takia niitä ei oikein ole. Ja toki joku pieni osa-aikatyö kelpaisi, mistä saisi sen 500e. Nyt koronan aikana kun ei nuo liiton päivätkään kulu, niin hätäkös tässä. Ehdin viettää aikaa lasten kanssa ja pitää huolta omasta kunnosta.
Alkoi liiton päivät kulumaan vuoden alussa.
Joo vuoden loppuun ei kulunut, mutta niitä päiviä minulla on jäljellä vielä lähes tämän vuoden loppuun. Ja toki tarkoitus sitä työtä löytää tai koulutusta. Sitäkin valitettavasti huonosti tarjolla tällä seudulla. Ja noissa pienen palkan töissä on huonoa sekin, että jos teet sellaista vaikka 6kk, seuraava liitonpäiväraha on pienempi mitä nyt. Kun ne 6kk tulot niihin vaikuttaa. Ja onneksi minulla rahat riittäisi vielä kelan korvauksillakin, nyt kun jää hyvin säästöönkin.
Jos uusi työssäoloehto täyttyy alle vuoden sisään, päivärahaa ei vielä silloin arvioida uudestaan.
https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/ansiosidonnainen-paivaraha/mi…-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan ansiosidonnaista 1400e/kk käteen. Muita tukia vielä 650e päälle. Töihin menemällä tukia tulisi enää 320e,eli lapsilisät 2 lapsesta. Asumistukea en saa, koska omistusasunto. Työstä pitäisi siis saada vähintään 1750e kuussa, että jäisi edes samanverran käteen. Tähän toki vielä bensakulut 150e/kk ja lasten iltapäiväkerhot 80e. Koska isompikin vasta tokalla. Joten alle 2000 palkka ei kannata. Työt kyllä kelpaa, mutta parempi vaan katsella niitä oman alan töitä, mistä ehkä sen 2000-2500 saa käteen. Harmi että nyt koronan takia niitä ei oikein ole. Ja toki joku pieni osa-aikatyö kelpaisi, mistä saisi sen 500e. Nyt koronan aikana kun ei nuo liiton päivätkään kulu, niin hätäkös tässä. Ehdin viettää aikaa lasten kanssa ja pitää huolta omasta kunnosta.
Alkoi liiton päivät kulumaan vuoden alussa.
Joo vuoden loppuun ei kulunut, mutta niitä päiviä minulla on jäljellä vielä lähes tämän vuoden loppuun. Ja toki tarkoitus sitä työtä löytää tai koulutusta. Sitäkin valitettavasti huonosti tarjolla tällä seudulla. Ja noissa pienen palkan töissä on huonoa sekin, että jos teet sellaista vaikka 6kk, seuraava liitonpäiväraha on pienempi mitä nyt. Kun ne 6kk tulot niihin vaikuttaa. Ja onneksi minulla rahat riittäisi vielä kelan korvauksillakin, nyt kun jää hyvin säästöönkin.
Jos uusi työssäoloehto täyttyy alle vuoden sisään, päivärahaa ei vielä silloin arvioida uudestaan.
https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/ansiosidonnainen-paivaraha/mi…-
Minä hyödynsin tätä, kun pystyin vaikuttamaan työtuntieni määrään. Eli sain työssäoloehdon täyteen kalenterivuoden sisällä siitä, kun ansiosidonnaista oli alettu maksamaan. Päivät nollattiin, mutta tuen määrä pysyi samana. Näin voi siis tehdä kerran ja seuraavalla kerralla työssäoloehdon täyttyessä tuki lasketaan uusiksi. Siksi huolehdin, ettei työssäoloehdon täyttäviä viikkoja tule tehtyä kuin silloin tällöin.
EDIT: Siis vuoden sisällä ekasta ansiosidonnaiseen oikeutetusta työttömyyspäivästä, ei tarvitse olla saman kalenterivuoden sisällä!
449
Vierailija kirjoitti:
Liian hyvä sosiaaliturva. Työtarjouksen pitäisi automaattisesti lopettaa tuet. Töihin sieltä.
samaan aikaan valitetaan liian hyvää sosiaaliturvaa ja liian pientä vajaan kolmen tonnin sairaanhoitajan palkkaa.
ja mitähän ne semmoset tuet muka on...
tännehän voi viskellä mitä tahansa lukuja ja kommentteja. ehkä "vastaillakin" itse.
😮
Vierailija kirjoitti:
449
Oliko tämä sinun kahden viikon palkka?
Vierailija kirjoitti:
Tuonpa minäkin oman näkökulmani tähän keskusteluun. Tein lähes 10 vuotta keskituloisia töitä ja halveksin samaan tapaan työttömiä kuten täälläkin näissä kommenteissa näkee. En tuolloin vain tajunnut, että halveksuntani johtui siitä, että olin voinut jo todella pitkään huonosti mutta pidin pärjäämistä ja työntekoa kunnia-asiana (koska kärsi kärsi niin kirkkaimman kruunun saat.)
Tein melkein 8 vuotta töitä samalle työnantajalle, mutta sairastuttuani burnoutiin ja masennukseen en saanut työnantajalta mitään tukea tai armoa vaikka olin saanut sairastumiseen saakka töistäni pelkkää hyvää palautetta. Olisin itse toivonut siirtoa edes toistaiseksi kevyempiin työtehtäviin, mutta työnantaja antoi kenkää kesken pitkän sairasloman tuotannollis-taloudellisista syistä. Sitten kävi vielä niin, että jouduin käyttämään 3/4 osaa ansiosidonnaisesta päivärahastani sairastamiseen, koska Kelan myöntämät sairaslomapäivät oli käytetty loppuun eikä vakuutusyhtiö myöntänyt kuntoutustukea asianmukaisista lääkärintodistuksista huolimatta.
Sain lopulta lähes terveen paperit, mutta en pystynyt enää hakemaan koulutustani vastaavia pikkutarkkuutta vaativia asiantuntijatöitä. Niinpä hakeuduin kokonaan uudelle alalle ja tein työkokeilujen kautta palkatonta työtä kahteen eri yritykseen yhteensä vuoden ajan. Sain tukea vakuutusyhtiöstä, mutta en palkkaa yrityksistä. Ajattelin tätä sijoituksena tulevaisuuteni, sillä jälkimmäinen yritys oli luvannut palkata minut puolen vuoden palkattoman jakson päätteeksi. Paitsi että sitten kun aloin muutamaa viikkoa ennen sovitun työsuhteen alkamispäivää kyselemään työsopimuksen kirjoittamisen perään selvisi, että firmalla ei ollut missään vaiheessa todellista aietta palkata minua ja uusi palkaton työkokeilija oli jo valittu jatkamaan hommiani. Masennuin tästä uudelleen niin, että jouduin taas puoleksi vuodeksi sairaslomalle.
Tämän jälkeen cv:ssäni onkin jo yli kolmen vuoden aukko, joka on mennyt työttömänä sairastelemiseen. Nyt olen taas virallisesti työkykyinen, mutta eipä kukaan tunnu haluavan minua palkata vaikka olen hakenut töitä aktiivisesti yli puolen vuoden ajan laajalla spektrillä (koska olen ajatellut, että velvollisuuteni on hakea töitä.) Mutta jos totta puhutaan, en ole enää edes varma, kaipaanko töihin, sillä pystyn elämään aiemmilla säästöilläni ja pienimmällä mahdollisella työttömyyskorvauksella ihan mukavaa elämää. Olen pohtinut jo pidempään sitä, miten falskia on, jos sitoo oman ihmisarvonsa työn tekemiseen ja tuottavuuteen. Vaikka nyt kuinka rummutetaan eläkekertymien perään, saattaa jo nykyisten nelikymppisten eläke-ehdot olla eläkeiän koittaessa ihan jotain muuta kuin mitä tällä hetkellä lupaillaan nuoremmista ikäpolvista puhumattakaan. Ja kun työelämä on enemmän tai vähemmän työntekijöiden hyväksikäyttöä, onko ihme jos ihminen valitsee mieluummin vapaamman elämän paremmilla tuloilla kun lähtee kyykytettäväksi pienemmällä palkalla? Kyllä, olen vapaaehtoistuneen työttömyyteni kautta yhteiskunnan loinen, mutten koe siitä minkäänlaista syyllisyyttä. Nostaahan osa kansaa aikoinaan edustaneista henkilöistäkin syyllisyyttä tuntematta sopeutumiseläkettä samaan aikaan kun kiertävät muita tulojaan mitä kummallisimmilla vehkeilyillä.
Tämä on faktaa: kärsimys ei jalosta ja eikä se, joka tekee "moraalisesti oikean" valinnan lähtemällä töihin tukia pienemmällä palkalla, ole yhtään sen parempi tai huonompi ihminen kuin se, joka jää mieluummin kotiin paremmalla rahalla vaikka lukemaan kirjaston kirjoja. Elämä on tässä ja nyt ja jokainen saa tehdä omat valintansa niillä pelikorteilla, mitä on kullekin annettu.
Sain vuoden elinaikaa ja yt-neuvotteluissa potkut syöpähoitojeni aikana.
Olin kammottavan sairas ja pois töistä viisi vuotta, mutta toivuin.
Sairauslomaani ei enää jatkettu, koska olin riittävän terve. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tarkoittaa riittävän terve rankkojen syöpähoitojen jälkeen.
Löysin työttömyyden jälkeen uuden, henkisesti erittäin raskaan työn 1000 euroa pienemmällä palkalla. Kärsin jokaisesta vuodesta, jolloin yhteiskunta joutui elättämään minua, joten työ ilahdutti - palkka ei.
Pienituloisena elämä on hankalaa, mutta työttömänä elämä oli vielä hankalampaa.
Tilanne on varmasti erilainen, jos mieli hajoaa. Fyysisesti raihnaisena pystyy vielä tekemään töitä.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään lähtisi.
Pitäisköhän alkaa loisimaan? Mitä itua elättää näitä veteliä vuosikymmenet, paskat välittävät siitä että rehellistä työtä tekevät verotetaan kuoliaiksi mokoman psskasakin hyysäämiseksi. Ketään ei pitäisi auttaa sohvalla makaamisessa,kyllä terveiltä on vaadittava jonkinlainen työsuoritus avustusta vastaan. 70-80-luvuilla ei loisimista hyväksytty silloin se oli häpeä ettei oteta vastuuta omasta elämästä. Vihervassarihallitus tasapäistää, yhtä hyvin pärjää veltot kuin rehkijät. Eipä kannusta työtä tekeviä, saati koulus käyviä kun kohta nekin joita koulu ei kiinnosta häiriköivät fiksumpien opiskeluja. Ennen sentään lukiossa oli opiskelurauha kun häiriköt jäi peruskoulun jälkeen pois.
Minä olin mansikkamaalla kesätöissä viitenä kesänä. Aloin 13 vuotiasna, työttömyyspäiviä 4kpl 35v työuralla, tiukkaa ollut 2 lapsen kanssa mutta nyt ovat hyvissä ammateissa, asuntonikin maksettu ja saatana sossusta on maksettu lapsilisät ei muuta. Minä olen helvetin ylpeä itsestäni ja lapsistani. Inhoan etuuksien avulla makailevia elämäntapatyöttömiä. Noita vielä pitäis ymmärtää helvetisti. Tämä maa on sairas.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin mansikkamaalla kesätöissä viitenä kesänä. Aloin 13 vuotiasna, työttömyyspäiviä 4kpl 35v työuralla, tiukkaa ollut 2 lapsen kanssa mutta nyt ovat hyvissä ammateissa, asuntonikin maksettu ja saatana sossusta on maksettu lapsilisät ei muuta. Minä olen helvetin ylpeä itsestäni ja lapsistani. Inhoan etuuksien avulla makailevia elämäntapatyöttömiä. Noita vielä pitäis ymmärtää helvetisti. Tämä maa on sairas.
Helpottiko?
Vierailija kirjoitti:
Sit et eläis yhteiskunnan varoilla
Eläähän somputkin hyvällä omallatunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei osaa yhtään ajatella huomista pidemmälle. Kivaa ilmaista rahaa, mutta siinähän sitten elelet pienellä eläkkeellä ja mitättömillä säästöillä vanhana.
No kuule, niin teet vaikka tekisit työtä ikäsi jos palkkasi ei ole vähintään 3500€!
Vierailija kirjoitti:
Herätys kirjoitti:
Ei jeesus
Jos tolla palkalla ei pysty ELÄMÄÄN paremmin? Tai SÄÄSTÄMÄÄÄN?Käsittämätöntä.....menisikö itse for real?
Palkan täytyy olla ainakin 2000€ että saa maksettua perusasiat ja vähän säästöä.Miettikää vähän!
Vähän eri juttu tekeekö työtä 8 vai 4 tuntia päivässä, vai pitäisikö silti saada sanan verran palkkaa ?
Mä en ainakaan tekis tuota 4 tuntiakaan ilmaiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi lopettaa kaikki elämistuet. Jos kuolee, kuolee.
Tämä systeemi tulee hajoamaan hyväksikäyttäjien määrään.
Ulkomailta kun haalitaan, niin yhä varmemmin. -Byrokraatti saa palkkaa, mutta tuottaa "vastineeksi" vahinkoa.
huuu haaa kirjoitti:
ja mitähän ne semmoset tuet muka on...
tännehän voi viskellä mitä tahansa lukuja ja kommentteja. ehkä "vastaillakin" itse.
😮
Asumistuki ja toimeentulotuki. Jos ei ole tuttua, niin kelan sivuilta löytyy helposti tarkempaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit et eläis yhteiskunnan varoilla
Eläähän somputkin hyvällä omallatunnolla.
Omallatunnolla?
Sun kannattaa myydä auto.