Mun tuet on 1400e/kk, ja viimeisin tarjottu työ oli Postin varhaisjakelu 1100e/kk nettopalkalla
Kommentit (578)
Kyllä ihmettelen, miksi tässä ilmaisen koulutuksen maassa joku viitsii lojua työttömänä kotona? Miksei opiskella työllistävää koulutusta itselleen? Työstä jää aina enemmän rahaa käteen, tuo sisältöä ja vie myös elämässä eteenpäin.
En usko tuota ap:n juttua. Jos palkka on 1100, siihen saa todnäk asumistukea päälle. On muutenkin todella erikoista, että joku aikuinen haluaa olla yhteiskunnan elätettävänä, jos on mahdollista käydä töissä. Onhan se nyt jo periaate- ja itsetuntokysymys. Pitkäaikainen työttömyys tuhoaa myös toimintakyvyn ja mielenterveyden, sekä parisuhde- ja perhemahdollisuudet. Harva haluaa vapaaehtoistyötöntä kumppania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkykyinen henkilö, joka valitsee tuet työn sijasta, on yksiselitteisesti varas. Hän varastaa meidän kaikkien muiden lompakosta, koska tuet on tarkoitettu avuksi silloin, kun muuta ei ole, ei vapaasti valittavaksi vaihtoehdoksi, jos työt ei huvita.
T. Vajaatyökykyinen, pitkäaikaistyötön ja 60-kymppinen, joka on vihdoin saanut osa-aika työtä ja on siitä onnellinen.
Ei ole lain silmissä. Revi siitä
En yhtään ihmettele että olet vajaa, koska et tajua kuinka paljon työttömiä tässä maassa on. Jos työhön ei löydy tekijää voi tarjoaja katsoa peiliin. Korkeimpia tukia voi toki alentaa, mutta ei tuo säälittävä syyllistäminen tehoa jos joku ei halua tiettyä työtä tehdä.
Vaikkei lain edessä olisikaan, moraalisesti on. Ja todellakin tajuan työttömyyden, enkä syyllistä heitä, jotka eivät saa työtä. Kirjoitin heistä, jotka valitsevat työttömyyden, koska työt ei HUVITA.
Opettele lukemaan ja hauku vasta sitten muita vajaiksi.
Itse oon 14-vuotiaasta ollut töissä. Nyt vuoden ollut ansiosidonnaisella kun odottelen parempia aikoja/hyviä työpaikkoja. Asun omistusasunnossa ja on autokin. Hyvin tässä pärjää kun rahat ei mene röökiin. -M37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkykyinen henkilö, joka valitsee tuet työn sijasta, on yksiselitteisesti varas. Hän varastaa meidän kaikkien muiden lompakosta, koska tuet on tarkoitettu avuksi silloin, kun muuta ei ole, ei vapaasti valittavaksi vaihtoehdoksi, jos työt ei huvita.
T. Vajaatyökykyinen, pitkäaikaistyötön ja 60-kymppinen, joka on vihdoin saanut osa-aika työtä ja on siitä onnellinen.
Tähän liittyy sellaisia asioita kuin esim kuinka kaukaa pitää ottaa töitä tai miten hankalan julkisen matkan takaa eli kai se kohtuuden raja pitää jossain kulkea.
Voidaanko vaatia paikkakunnan vaíhtamista jos vaimo on töissä eri kaupungissa.
Sitten kun työajat ja vuorot menneet hyvinkin hankalaksi eli pitääkö vaikka perheelliseltä vaatia että tekee sekä aamuvuoroa, iltavuoroa että yövuoroa ja eräässä paikassa näitä kaikkia 3 tehtiin jopa samalla viikolla.
Pitääkö 62 vuotiaan lähteä korona-kouluun avustajaksi.
Listaa voi jatkaa mutta pointit tulivat varmaankin esiin
Olet toki oikeassa, mutta ymmärtääkseni ap ei esittänyt tällaisia syitä, vaan ainoastaan, että mielummin nostaa tukea kuin tekee pienipalkkaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän liittyy sellaisia asioita kuin esim kuinka kaukaa pitää ottaa töitä tai miten hankalan julkisen matkan takaa eli kai se kohtuuden raja pitää jossain kulkea.
Voidaanko vaatia paikkakunnan vaíhtamista jos vaimo on töissä eri kaupungissa.
Sitten kun työajat ja vuorot menneet hyvinkin hankalaksi eli pitääkö vaikka perheelliseltä vaatia että tekee sekä aamuvuoroa, iltavuoroa että yövuoroa ja eräässä paikassa näitä kaikkia 3 tehtiin jopa samalla viikolla.
Pitääkö 62 vuotiaan lähteä korona-kouluun avustajaksi.
Listaa voi jatkaa mutta pointit tulivat varmaankin esiin
Olet toki oikeassa, mutta ymmärtääkseni ap ei esittänyt tällaisia syitä, vaan ainoastaan, että mielummin nostaa tukea kuin tekee pienipalkkaista työtä.
Tekisitkö itse pienipalkkaista työtä? Vähän kerrallaan palkka pienenee ja pienenee kunnes saat lämpimän halin ja kiitoksen päivässä mutta tärkeintähän on että teet jotain yhteiskunnan "hyväksi" ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukia saa kyllä vain noin 1100 euroa. Näyttää siltä että tässä on väärin päin laitettu numerot että työstä saa sen 1400 ja tukia 1100.
Sulla on tainnut itselläs mennä ÄÖ ja kengännumero sekasin
ÄlykkyysÖsamäärälläsi ei kantsi vinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tukia saa kyllä vain noin 1100 euroa. Näyttää siltä että tässä on väärin päin laitettu numerot että työstä saa sen 1400 ja tukia 1100.
Ei ole vain yksi tuki kaikille. Ansiosidonnaisetkin on keksitty. Ihan perustietoa.
Perseestähän se on. Töitä on tarjolla lähinnä osa-aikaisesti ja paskalla palkalla. Ja määräaikaisella sopparilla tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Sen mä vaan sanon teille kaikille, että tää maailmanmeno on nyt sellaista, jotta kohta on tukien leikkaamisen aika ja siinä kohtaa alkaa olla tosi arvokasta, että on jotain työkokemusta että voi ottaa elämänsä omiin käsiinsä.
Tätä jos ette nyt halua ymmärtää niin se on Herran haltuun sitten vaan.
Kuvitteletko että työttömät ovat aina olleet vain työttömänä? Voi hyvä luoja. Jotain työkokemusta?
Ite olen varhaisjakelijaksi hakenut useasti, mutta en pääse vaikka kokeilen hakea eri firmoihin ja joka talvi haen. Silti ei kutsua tule :D "elämäntapalusmu" kaverini taasen pääsi yli kolmekymppisenä mitään koskaan tehneenä jakamaan heti varhaisjakelua.
Suomessa on naurettavan pienet palkat. Heti kun koronaa häipyy tästä maailmasta, alan taas hakea ulkomailta töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ite olen varhaisjakelijaksi hakenut useasti, mutta en pääse vaikka kokeilen hakea eri firmoihin ja joka talvi haen. Silti ei kutsua tule :D "elämäntapalusmu" kaverini taasen pääsi yli kolmekymppisenä mitään koskaan tehneenä jakamaan heti varhaisjakelua.
Sama. Olen hakenut keväästä saakka työttömäksi jäätyäni moneen eri tehtävään Postille ja vuokratyöfirmoille lajittelu- ja jakohommiin. Eipä ole paljon kuulunut :)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä siis pitkä työhistoria (matalapalkka-aloilla) muutamassa firmassa, ei hirmu pitkiä työttömyyskausia, koska olen aina päässyt joko uuteen työhön tai kouluun. Kaverini taasen ei CV:tä voi edes tehdä, kun ei ole tehnyt mitään (paitsi nuortenpajalla nuorempana), ennen tätä varhaisjakelua. Toki hyvä että kaveri työllistyi lopultakin, mutta ihmettelen kovasti miksen minä ole ikinä kelvannut edes haastatteluun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmettelen, miksi tässä ilmaisen koulutuksen maassa joku viitsii lojua työttömänä kotona? Miksei opiskella työllistävää koulutusta itselleen? Työstä jää aina enemmän rahaa käteen, tuo sisältöä ja vie myös elämässä eteenpäin.
En usko tuota ap:n juttua. Jos palkka on 1100, siihen saa todnäk asumistukea päälle. On muutenkin todella erikoista, että joku aikuinen haluaa olla yhteiskunnan elätettävänä, jos on mahdollista käydä töissä. Onhan se nyt jo periaate- ja itsetuntokysymys. Pitkäaikainen työttömyys tuhoaa myös toimintakyvyn ja mielenterveyden, sekä parisuhde- ja perhemahdollisuudet. Harva haluaa vapaaehtoistyötöntä kumppania.
Niin. Kyllä siihen saa asumistukea päälle. Juuri sen verran että on ihan tasan sama rahallisesti käykö töissä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen mä vaan sanon teille kaikille, että tää maailmanmeno on nyt sellaista, jotta kohta on tukien leikkaamisen aika ja siinä kohtaa alkaa olla tosi arvokasta, että on jotain työkokemusta että voi ottaa elämänsä omiin käsiinsä.
Tätä jos ette nyt halua ymmärtää niin se on Herran haltuun sitten vaan.Kuvitteletko että työttömät ovat aina olleet vain työttömänä? Voi hyvä luoja. Jotain työkokemusta?
Kyllä osa on. Tiedän itsekin henkilön joka ei saanut haluamaansa opiskelupaikkaa, päätti pitää välivuoden, ei edelleenkään päässyt opiskelemaan, ei silti hakenut töitäkään. Ei ole ollut päivääkään töissä ja on nyt lähemmäs 30v. Vaarallisinta on juuri tuo että ei saa jalkaa oven väliin työelämään nuorena, eikä myöskään pääse opiskelemaan. Jos tuossa vaiheessa jää kotiin, tilanne muuttuu hyvin helposti pysyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein nuorempana varhaisjakelua kolmesta aamulla noin kuuteen ja sen päälle normi 8 tuntia päiväduunissa.
Ja hiihdit työmatkat 20km suuntaansa, myös kesäisin, ylämäkeä mennen tullen??
Ihan normaalia tuo oli ainakin ennen, melkein kaikilla varhaisjakelijoilla oli normiduuni lisäksi. Eihän sillä pelkällä lehdenjaolla kukaan elänyt. Moni otti sen virabelihommaksi kun halusivat lisätienestiä.
Juuri näin. Äitini oli varhaisjakelija ja sen jälkeen meni tehtaaseen kokopäivätyöhön. Minä siskoni kanssa tuurasin äidin lomia varhaisjakelussa. Siitä tuli noin 15 km pyörälenkki. Sen päälle äiti pyöräili vielä päivätöihinsä 3 km / suunta. Nykyään äitini on eläkkeellä ja kiittelee tuota joka-aamuista kuntolenkkiään, koska sen ansiosta hän saa mukavaa lisäeläkettä pienen päivätyöeläkkeensä päälle.
Mun mielestä tuo varhaisjakelijan työ sopii nuorelle aikuiselle, joka asuu vanhempien luona tai edullisessa asunnossa asuvalle opiskelijalle vaikka kesätyöksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sen verran pienet menot, ettei ole tarvis pingottaa. Minä olen myös ostanut/myynyt.
Minä en ole saanut/hakenut tukia. Minä olen työikäisenä ollut työtön n. 12 v. korvauksia hakematta. Minä en kerta kaikkiaan suostu luukkunöyryytyksiin enkä vastaaviin kyykytyksiin, esim. leikkikoulutuksiin. Minä olen tienannut aina varsin heikosti. Toisaalta myös raha ei näppiä lämmitä. Minä pystyn hyvin pitkälle olemaan oma herrani. -Virkaloiset ovat maamme pahin syöpä.
Täällä jengi puhuu siitä eläkkeestä. En aatellu niin pitkään edes elää ja vaikka eläsin ni niitä rahoja ei mukaansa saa. Mielummin lähen tuonpuoleiseen ennenku vaivaisena olisin 7-kymppisenä.
Palkasta menee pienempi vero kuin työttömyyskorvauksesta. Jos työpäivän pituus on alle 80% kokopäivätyöstä, saat soviteltua päivärahaa tuon lisäksi.
Laskukaava menee niin, että työttömyyspäiväraha - (palkka - 500€)/2 = soviteltu päiväraha.
Eli kun palkka on 1100€, saat sovitellun päivärahan suuruuden, kun vähennät 300 € siitä työttömyyspäivärahastasi (netto), minkä saat nyt kuukaudessa.
Siihen saisit vielä asumistuen päälle.