Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vääntöä särkylääkkeistä - kumpi oikeassa?

Vierailija
06.01.2021 |

Äitini on täysin empatiakyvytön narsisti, mitä tulee mun sairastamiseen. Itse kyllä, jos vähänkin vaikka lyö polvensa jonnekin, niin vinkuu ja valittaa miten sattuu. Varmasti sattuukin, en epäile.

Mutta kun mulla on kuukautiskipuja, jotka joskus ilman särkylääkettä vetää mut ihan toimintakyvyttömäksi niin alkaa se paapatus "sä syöt ihan hirveästi särkylääkkeitä, mä olen huolissani susta, sun sisuskalut menee, kaikilla naisilla on kuukautiset".

Ymmärrän sinänsä hänen huolensa, koska hänellä on ollut vatsahaava. Mun kuukautiskivut kuitenkin vaihtelee tosi paljon kuukaudesta riippuen. Joskus koko menkkojen aikaan riittää yksi 400 mg burana tai parasetamoli, joskus joudun ottamaan parin päivän ajan useamman. Siis 2-3 ekana päiväna ja seuraavana vielä 1-2. Mun mielestä tämä ei ole kovin suuri riski tai edes kovin paljoa. Jotkut syö jatkuvasti! (Toki heillä on varmaan joku vatsansuojalääke).

Eli; kuolenko mä nyt vai en?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, kyllä sinä kuolet, kaikki niin tekevät. Tuo määrä särkylääkettä ei kyllä asiaan vaikuta.

Vierailija
2/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette molemmat väärässä.

Vatsahaava johtuu helico-bakteerista. Tulehduskipulääkkeet ("särkylääkkeet") voivat kyllä pahentaa vatsahaavaa, jos sellainen jo on, mutta että ne sinällään aiheuttaisivat vatsahaavan, niitä pitäisi syödä täysiä annoksia päivittäin kuukausitolkulla. Tulehduskipulääkket VOIVAT myös saada aikaan sisäisen verenvuodon, jos annos ylitetään huomattavasti.

Koviin kuukautiskipuihin kannattaisi tulehduskipulääkkeitä mieluummin hankkia niihin tarkoitettu lääkitys - koska tulehduskipulääkkeet (myös burana) tosiaan ohentavat verta eli lisäävät verenvuotoa ja sitä kautta siis myös kuukautisvuotoa.  Tämä aiheuttaa paitsi tarpeetonta epämukavuutta, pitkään jatkuessaan myös anemian vaaran - ja jos sulla sattuu olemaan endometrioosi noiden kpujen syynä, niin siihen vielä lisävaikeuksia. Jos et halua juuri nyt lapsia, kannattaa harkita myös e-pillereitä, koska ne yleensä ratkaisevat tämän ongelman vähimmillä sivuvaikutuksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on täysin ok syödä särkylääkkeitä kuukautiskipuihin. Moni syö vielä rankempia lääkkeitä kuin buranaa. Vatsansuojalääkkeen voi myös ostaa apteekista, jos epäilyttää.

Vierailija
4/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites mulla on se käsitys että ibuprofeeni vai mikä se on, vähentää kuukautisvuotoa?

Vierailija
5/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeissa taitaa olla, että yli 7 päivää kestävät "kuurit" pitää sopia lääkärin kanssa, koska särkylääkekoukku on vakava asia. Sinun "kuurisi" kestää muutaman päivän kuukaudessa. Eli ihan huoletta voit niitä syödä.

6/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään haittaa käytännössä. Monet syö 3 g parasetamonia ja 2,4 g ibuprofeiinia joka vuorokausi pitkiäkin aikoja. En tosin ymmärrä miksi kun ei noista oikeaan kipuun ole.

Vierailija
7/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjeissa taitaa olla, että yli 7 päivää kestävät "kuurit" pitää sopia lääkärin kanssa, koska särkylääkekoukku on vakava asia. Sinun "kuurisi" kestää muutaman päivän kuukaudessa. Eli ihan huoletta voit niitä syödä.

No mihinkään buranaan ei tosiaan jää koukkuun, eikä kyllä heti välttämättä muuhunkaan.. Itsellä panacod pysyväislääkityksenä.

Vierailija
8/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä hetkellä, kun helvetilliset kuukautiskivut iskevät, on ihan sama saanko vatsahaavan vai ei - otan kyllä buranan ja panadolin kaikesta huolimatta. Turha jeesustella, että ennen synnytettiin heinäpellon laidalla ja saman tien takas töihin. Nyt eletään 2020-lukua. Turha kärsimys ei kirkasta kenenkään kruunua.

Vierailija
9/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koviin kuukautiskipuihin kannattaisi tulehduskipulääkkeitä mieluummin hankkia niihin tarkoitettu lääkitys - koska tulehduskipulääkkeet (myös burana) tosiaan ohentavat verta eli lisäävät verenvuotoa ja sitä kautta siis myös kuukautisvuotoa.  Tämä aiheuttaa paitsi tarpeetonta epämukavuutta, pitkään jatkuessaan myös anemian vaaran - ja jos sulla sattuu olemaan endometrioosi noiden kpujen syynä, niin siihen vielä lisävaikeuksia.

Joo ei. Tulehduskipulääkkeet nimenomaan vähentävät vuodon määrää.

Vierailija
10/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä koukuttavissa lääkkeissä on kyse ihan jostain muusta kuin buranasta ja panadolista.

Vierailija
11/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aika kovat kuukautiskivut ja syön niihin joka kuukausi särkylääkkeitä. Ensimmäiset 3 päivää otan kolme kertaa päivässä 800mg Buranan ja 1000mg panadolin ja silti kivut tulevat läpi noin kolmessa tunnissa. Päivät 4-5 otan em lääkkeitä kahdesti päivässä ja kivut pysyvät poissa. En ole ottanut stressiä lääkemäärästä koska syön niitä tarpeeseen ja näin pysyn jotenkuten toimintakykyisenä.

Vierailija
12/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee pari kuukautisten ekaa päivää buranaa ehkä 3x800mg. Gynen mukaan ok ja ibuprofeiini paras kuukautiskipuihin. Olen 40-vuotias, ei ole ikinä ollut ongelmia vatsan kanssa.

Vierailija
13/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koukuttavia särkylääkkeitä(opioideja) ei saa ilman reseptejä.

Panadolit ja Buranat eivät koukuta.

Vierailija
14/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota burana ruoan kanssa. Se ärsyttää vähemmän vatsaa, tosin hidastaa jonkin verran lääkkeen vaikutuksen alkamista.

Vierailija
15/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic: Tutkimuksissa on todettu, että miedot nsid-kipulääkkeet parantavat vanhusten yöunta. Olen 60+ vuotias "perusterve" ja huomannut ihan saman!

Tietenkään ei voi suositella jatkuvaan käyttöön, mutta jos silloin tällöin on kehittynyt univajetta nukahtamisvaikeuksien tai muun unettomuuden takia, 400 mg parasetamolia tai ibuprofeenia toimii.

Vierailija
16/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka nyt täällä väitätte, etteivät ibuprofeeni ja parasetamoli koukuta niin googlatkaa särkylääkepäänsärky. Se on ihan todellinen ilmiö, jossa päänsärkyä aiheuttaa se, kun särkylääkkeen määrä elimistössä vähenee, jolloin ainoa ”apu” on ottaa lisää särkylääkettä.

Toki tämä ei ole missään nimessä sama asia kuin esim. opioidiriippuvuus, mutta yhtä kaikki sen hoito on haastavaa.

Ap:n käyttömäärillä tosin ei saa aiheutettua itselleen särkylääkepäänsärkyä.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Vierailija
17/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aika kovat kuukautiskivut ja syön niihin joka kuukausi särkylääkkeitä. Ensimmäiset 3 päivää otan kolme kertaa päivässä 800mg Buranan ja 1000mg panadolin ja silti kivut tulevat läpi noin kolmessa tunnissa. Päivät 4-5 otan em lääkkeitä kahdesti päivässä ja kivut pysyvät poissa. En ole ottanut stressiä lääkemäärästä koska syön niitä tarpeeseen ja näin pysyn jotenkuten toimintakykyisenä.

Miksi et pyydä lääkäriltä vahvempia lääkkeitä? Itsellä panacod kuukautisiin.

18/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin 800 Buranaa vuosikausia lähes päivittäin... Ei mitään tietoa vatsahaavoista. Sittemmin tajusin syöväni niitä lähinnä tavan vuoksi ja oon vähentänyt käyttöä.

Ei ohjeiden mukaisella käytöllä tule mitään haittavaikutuksia jos ei ole muita altistavia tekijöitä.

Tuntuu muuten et ihmisiä on tässä asiassa moneen junaan. Jotkut ei koske lääkkeisiin vaikka mikä olis kun pelkäävät haittavaikutuksia. Toiset taas napsii niitä joka vaivaan. Kohtuus kaikessa!

Vierailija
19/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin joskus syömään pari kuukautta putkeen Burana 800mg ja Panadol 1g kolmesti päivässä. Vatsa oli kovilla, sain vatsansuojalääkettä. Sen jälkeen oli jonkun aikaa särkylääkepäänsärkyä.

Huoletta voit syödä noita määriä.

Vierailija
20/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAITATTEHAN LÄÄKENEUVONNAN YHTEYTEEN TIEDON SIITÄ, OLETTEKO LÄÄKÄRI VAIKO KOKEMUSASIANTUNTIJA, KIITOS!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän