Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vääntöä särkylääkkeistä - kumpi oikeassa?

Vierailija
06.01.2021 |

Äitini on täysin empatiakyvytön narsisti, mitä tulee mun sairastamiseen. Itse kyllä, jos vähänkin vaikka lyö polvensa jonnekin, niin vinkuu ja valittaa miten sattuu. Varmasti sattuukin, en epäile.

Mutta kun mulla on kuukautiskipuja, jotka joskus ilman särkylääkettä vetää mut ihan toimintakyvyttömäksi niin alkaa se paapatus "sä syöt ihan hirveästi särkylääkkeitä, mä olen huolissani susta, sun sisuskalut menee, kaikilla naisilla on kuukautiset".

Ymmärrän sinänsä hänen huolensa, koska hänellä on ollut vatsahaava. Mun kuukautiskivut kuitenkin vaihtelee tosi paljon kuukaudesta riippuen. Joskus koko menkkojen aikaan riittää yksi 400 mg burana tai parasetamoli, joskus joudun ottamaan parin päivän ajan useamman. Siis 2-3 ekana päiväna ja seuraavana vielä 1-2. Mun mielestä tämä ei ole kovin suuri riski tai edes kovin paljoa. Jotkut syö jatkuvasti! (Toki heillä on varmaan joku vatsansuojalääke).

Eli; kuolenko mä nyt vai en?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka nyt täällä väitätte, etteivät ibuprofeeni ja parasetamoli koukuta niin googlatkaa särkylääkepäänsärky. Se on ihan todellinen ilmiö, jossa päänsärkyä aiheuttaa se, kun särkylääkkeen määrä elimistössä vähenee, jolloin ainoa ”apu” on ottaa lisää särkylääkettä.

Toki tämä ei ole missään nimessä sama asia kuin esim. opioidiriippuvuus, mutta yhtä kaikki sen hoito on haastavaa.

Ap:n käyttömäärillä tosin ei saa aiheutettua itselleen särkylääkepäänsärkyä.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Mun kaverilla oli tosi paha särkylääkepäänsärky. Sen oli pakko ottaa ainakin kolme kertaa päivässä burana tai särky sai sen oksentamaan. Meni sitten lopulta lääkäriin ja sai diagnoosiksi särkylääkepäänsäryn mutta en muista miten se hoidettiin.

Vierailija
22/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri moitti minua myös särkylääkkeistä, ja itse grillaa kesät nahkaansa ja kittaa hermomyrkkyä ja karsinogeeniä eli alkoholia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne buranat nyt niin vatsanpäälle käy vaan maksan päälle. Maksa-arvoja seuraisin enemmänkin.

Vierailija
24/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Off topic: Tutkimuksissa on todettu, että miedot nsid-kipulääkkeet parantavat vanhusten yöunta. Olen 60+ vuotias "perusterve" ja huomannut ihan saman!

Tietenkään ei voi suositella jatkuvaan käyttöön, mutta jos silloin tällöin on kehittynyt univajetta nukahtamisvaikeuksien tai muun unettomuuden takia, 400 mg parasetamolia tai ibuprofeenia toimii.

olen huomannut saman

Vierailija
25/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne buranat nyt niin vatsanpäälle käy vaan maksan päälle. Maksa-arvoja seuraisin enemmänkin.

mulle sanoi lääkäri että munuaisten päälle käy jos ottaa enemmän kuin 3 kpl 600 mg buranaa

Vierailija
26/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulle sanoi lääkäri että munuaisten päälle käy jos ottaa enemmän kuin 3 kpl 600 mg buranaa

Minulle taas on määrätty 4 x 800 mg.

Vierailija
27/27 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Burana eli ibuprofeeni ei ole maksatoksiini vaan nimenomaan ärsyttää ruoansulatuskanavaa. Parasetamoli sen sijaan on maksatoksiini, minkä takia sitä ei koskaan saisi ottaa yhtään suositeltua annosta enempää eikä alkoholin käytön yhteydessä (ei siis esim. krapulaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan