Miksi kaikissa laihdutusohjelmissa pitää syödä viisi kertaa päivässä?
Olen tottunut syömään 1-2 kertaa päivässä ja ärsyttää kun yritän harjoittaa noita laihdutusohjelmia niin aina pitäisi syödä 5 kertaa päivässä. Ei mulla ole aikaa ostaa noin paljon ruokaa ja tehdä noin montaa annosta ja syödä koko ajan. 😫 onko se muka ainoa tapa?
Kommentit (39)
Kun aloittaa laihtua pitää päättää että nyt 3 viikkoa menee täysin ilman sokeria rasvaa sipsejä maksuja limuja kakkuja . Ainoa ostos on kaali .....
Juuri nyt olen sellaisessa nettivalmennuksessa, missä syödään 4 krt päivässä. Eihän tämä tarkoita neljää täyttä ateriaa, vaan itselleni ne ovat aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala - jos nyt nimetä pitää. Ihme yleistystä ap:lla. Plus jos joku ohjelma ei miellytä, voi aina itse tehdä paremman tai jatkaa elämää niiden kilojensa kanssa. Useimmat näistä valmiista paketeista on kuitenkin joku asiantuntija tarkkaan laskenut, millä rasvat saadaan parhaiten palamaan, mutta ihan vapaaehtoistahan se niiden noudattaminen on.
Minusta on mukavaa noudattaa jotain valmista runkoa ja systeemiä, tässä kun muutama joulukilo on pudotettavana.
Vierailija kirjoitti:
Mikään tutkimus ei todista, että syöminen parantaisi aineenvaihduntaa. Se on myytti. Sen sijaan paasto kyllä parantaa sitä.
Tämä jatkuvan syömisen tuputtaminen on yksi aikamme suurimmista virheistä. Nyt jo tutkimukset ovat osoittaneet sen epäterveellisyyden, mutta viralliset suositukset laahaavat perässä. Varmasti on monelle vaikeaa todeta, että on antanut vääriä ohjeita ihmisille.
Jo 12 tunnin paasto on ihmiselle hyväksi. Siinä vaiheessa kasvuhormonin tuotanto lisääntyy räjähdysmäisesti. Kasvuhormoni on oleellisen tärkeää esimerkiksi juuri sille aineenvaihdunnalle.
Aina kun ihminen syö, erittyy insuliinia. Jatkuva insuliinin eritys aiheuttaa insuliiniresistenssiä, joka johtaa diabetekseen. Pätkäpaasto on tehokas ehkäisy ja hoitokeino siihen.
Missään nimessä ei pidä alkaa syödä useammin kuin kokee tarpeelliseksi.
Ja jollekin se on 5 kertaa päivässä
Vierailija kirjoitti:
Mikään tutkimus ei todista, että syöminen parantaisi aineenvaihduntaa. Se on myytti. Sen sijaan paasto kyllä parantaa sitä.
Tämä jatkuvan syömisen tuputtaminen on yksi aikamme suurimmista virheistä. Nyt jo tutkimukset ovat osoittaneet sen epäterveellisyyden, mutta viralliset suositukset laahaavat perässä. Varmasti on monelle vaikeaa todeta, että on antanut vääriä ohjeita ihmisille.
Jo 12 tunnin paasto on ihmiselle hyväksi. Siinä vaiheessa kasvuhormonin tuotanto lisääntyy räjähdysmäisesti. Kasvuhormoni on oleellisen tärkeää esimerkiksi juuri sille aineenvaihdunnalle.
Aina kun ihminen syö, erittyy insuliinia. Jatkuva insuliinin eritys aiheuttaa insuliiniresistenssiä, joka johtaa diabetekseen. Pätkäpaasto on tehokas ehkäisy ja hoitokeino siihen.
Mulla tulee hyvin agressiivinen olo jos en saa ruokaa 4 tuntiin. Päivän kalorit on 3500kcal ja 4 pack vatsalihakset.
Kannattaa ensin selvittää mistä se ylipaino on kertynyt. Syötkö aterikoilla kauheita annoksia, vai onko se kahvin kanssa syötävä pulla "kaloriton". Jälkimmäisessä tapauksessa ei mitkään dieetit yms auta, koska ne ylimääräiset kalorit tulee aterioiden välissä. Toinen paha tapa on napostelu. Siinä tulee helposti yhden aterian verran kaloreita kuin huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska aineenvaihdunta pitää saada toimimaan tehokkaasti. Kun syö tasaisesti, ei tule herkkuhimoja eikä illalla tartte vetää koko jääkaappia kitusiin. Jos heti nipistetään kalorit minimiin niin mistä meinaat jatkossa vähentää?
Tai sitten voi totuttaa elimistönsä menemään kunnolla paastotilaan aterioiden välillä. Tähän perustuu esim pätkäpaastot.
Tähän se mulla on kai mennyt. Syön aamupalan (joskus en sitäkään) ja sitten noin 16-17 aikaan lämpimän ruoan enkä sen jälkeen mitään ellen jotain pientä. Oon miettinyt että onko tämäkään sitten hyvä näännyttää itseään melkein koko päivän?
Syön usein ravintolassa joten ruoka on usein suolaista, rasvaista.. virvoitusjuomia juon noin 3 krt viikossa, suklaata sun muita sokeripitoisia herkkuja myös menee.
Tätä ennen söin enemmän kunnes paino alkoi nousemaan liikaa, silloin aloin vähentämään syöntikertoja ja ns. säästelemään nälkää jotta saan syödä sellaisen annoksen jonka haluan. Paino onkin laskenut jo ja ylipainoa alle 5kg enää, mutta eihän tämä nyt kuitenkaan ole kestävä ja terveellinen tapa mitä nyt teen. Etenkään nuo ruokavalinnat.
Aloin syömään kaksi vuotta sitten kahden/kolmen tunnin välein ja olen laihtunut. Aiemmin söin vain pari kertaa päivässä ja lihoin vähitellen vuosi vuodelta
1 kerta päivässä olisi paras, jos siihen pystyisi. Jos ei syö koko ajan, elimistö korjaa itseään. Eikä aineenvaihdunta todellakaan hidastu mihinkään, jos pitää päivän tauon syömisestä.
Silloin lihakset kasvaa, ja läski palaa.
Teillä on vanhaa tietoa.
Laihtumisessa on kysymys nautitun ja kulutetun energian suhteesta. Kyllä sulle voidaan tehdä ihan sellainen ohjelma kuin itse haluat. Nuo useamman päiväruokailun ohjelmia nyt vain on useampien helpompi noudattaa.
Jos todella syöt vain kahdesti päivässä, niin et sinä edes mitään ohjelmaa tarvitse. Riittää, että syöt normaalia ruokaa. Sitä syöden annoskoko saa nimittäin olla melkoinen, että saat päivän kalorit kasaan. Esim makaronilaatikkoa voi pienikin ihminen syödä luokkaa 1,5 kg päivässä lihomatta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ensin selvittää mistä se ylipaino on kertynyt. Syötkö aterikoilla kauheita annoksia, vai onko se kahvin kanssa syötävä pulla "kaloriton". Jälkimmäisessä tapauksessa ei mitkään dieetit yms auta, koska ne ylimääräiset kalorit tulee aterioiden välissä. Toinen paha tapa on napostelu. Siinä tulee helposti yhden aterian verran kaloreita kuin huomaamatta.
Varmaankin juuri nuo rasvaiset ruoat ja sokeripitoiset juomat. Välillä syön kotona terveellisempää mutta silloin tulee jotenkin tyhjä olo. Oon varmaan koukussa mielihyvään jonka saan noista epäterveellisistä ruoista.
Noissa ideana että on säännölliset ruoka-ajat, sama vaikka söisi 7 kertaa vuorokaudessa kunhan pitää rytmin eikä nauti ateriakertojen välillä muuta kuin tarvittaessa pelkkää vettä. Tämä nykyajan mussutustyylin suurin ongelma.
Mä syön aamiaisen ja yhden lämpimän aterian päivässä. Enempään en pysty eikä mulla ole nälkä. Näin on ollut aina.
Voithan sä tehdä ruokaa vaikka vain kerran päivässä ja lämmittää sitä uudestaan.. Ei ole mikään iso vaiva.
Mua lähinnä ärsyttää kun puhutaan 5 ateriasta päivässä. Ateriasta mulle tulee väkisinkin mieleen sellainen laajan ruokaympyrän lounas, jossa syödään kaikkea. Aloitan itse ensiviikolla taas 8-10 viikon jakson, jolloin syön vain 1000cal päivässä. Aamupala, välipala, lounas, välipala ja päivällinen. Mulle ei yhden omenan välipala kyllä ole ateria, kuten ei aamupäivän kananmunakaan vaan se on selkeästi välipala. Mulle ei sovi olla ilman ruokaa pitkää aikaa tai tulee huono olo tai päätä särkee. Mutta en tunkisi kaikkia tähän usein syömisen muottiin. Söisin itsekin vain pari kertaa päivässä jos voisin.
Vierailija kirjoitti:
Aloin syömään kaksi vuotta sitten kahden/kolmen tunnin välein ja olen laihtunut. Aiemmin söin vain pari kertaa päivässä ja lihoin vähitellen vuosi vuodelta
Mahdoitkohan mitenkään muuttaa myös ruoan sisältöä? Ruokailukertojen määrä ei kerro mitään, jos valinnat ovat oikeat ihminen kyllä laihtuu syö sitten 7 tai 1 kerran päivässä.
Itse olen paastoilija, ollut koko elämäni. 2 viikkoa syön kerran päivässä, viikon verran syön jatkuvasti ja yhden viikon taidan elää pyhällä hengellä - ruoka ei vain maistu. Nyt vanhemmalla iällä olen huomannut rytmin menevän kuukautiskierron mukaan: keho kerää energiaa ennen kuukautisten alkua, vuodon alettua turvotus tekee olon pallokalaksi ja en tunne edes nälkää ja lopulta pääsen takaisin normaaliin. Ja minulla normaali on se kerran päivässä, aamulla juon kahvin, syön myöhäisen lounaan ja tällä pärjään loppupäivän. Pyrin tekemään terveellisiä valintoja, mutta en myöskään kiellä itseltäni mitään.
No etpä ole kovin tarkkaan noita ohjelmia tutkinut, jos tätä pitää kysyä. Yleensä se kyllä selitetään siellä. Eli syyhän on se, että kun syö usein, ei tule sellaista isoa nälkää, joten ei tule aterioilla myöskään ylilyöntejä. Olennaista on myös se, että ruokaa pitää syödä tarpeeksi eikä vetää kaloreita liian alas, koska silloinkin riski liikasyömiseen kasvaa ja energiavaje vähentää aktiivisuutta. Painonhallinta on helpompaa ja terveempää, kun syödään useammin ja hyvin (ja se ei tarkoita että paljon).
Vierailija kirjoitti:
Mua lähinnä ärsyttää kun puhutaan 5 ateriasta päivässä. Ateriasta mulle tulee väkisinkin mieleen sellainen laajan ruokaympyrän lounas, jossa syödään kaikkea. Aloitan itse ensiviikolla taas 8-10 viikon jakson, jolloin syön vain 1000cal päivässä. Aamupala, välipala, lounas, välipala ja päivällinen. Mulle ei yhden omenan välipala kyllä ole ateria, kuten ei aamupäivän kananmunakaan vaan se on selkeästi välipala. Mulle ei sovi olla ilman ruokaa pitkää aikaa tai tulee huono olo tai päätä särkee. Mutta en tunkisi kaikkia tähän usein syömisen muottiin. Söisin itsekin vain pari kertaa päivässä jos voisin.
Välipala on yksi ateria, ihan samalla tavalla kuin aamu- ja iltapalakin. Sinun mielipiteesi ja asenteesi ei sitä muuta. Sitä sillä kuitenkin tarkoitetaan.