UMK 2021
Tähän keskustelua ja spekulointia Uuden musiikin kilpailusta 2021. Suomen euroviisu edustaja toukokuuksi valitaan Uuden musiikin kilpailun finaalissa helmikuussa. Finaalin kilpailijat julkaistaan ensi viikon keskiviikkona. Uuden musiikin kilpailun Instagram-tilillä on jo julkaistu vihje ensimmäisestä kilpailijasta: Hän on turkulainen, joka on tehnyt musiikkia sekä suomeksi että englanniksi. Mukana siis yhteensä 7 kilpailijaa.
Kommentit (3410)
Tefloneiden biisi valitettavasti on aika turha tekele. Kuten vähän muidenkin. Lauluääntä olisi tänä vuonna moneltakin löytynyt, mutta hitin ainekset olivat kaikilta hukassa enemmän tai vähemmän. Ei huonoja, mutta tasaisen tylsää.
No, jos lavaesiintyminen on kunnossa niin Blind Channelilla mennään. Sitähän ei koskaan tiedä mitä myötähäpeää aiheuttavaa on kenellekin keksitty. Live esityksiä odotellessa.
Mä oikeasti toivon, ettei yhdenkään biisin esityksessä ole tanssijoita. Oon huomannut, että varsinkin UMK-esityksissä tanssijat tekee usein esityksestä vaikeamman seurata. Muutenkin UMK:lla tuntuu olevan lavaesitysten kanssa se linja, että määrä korvaa laadun, jonka takia lavalla on aina ihan hirveä määrä kaikkea roinaa ja kauhea hälinä päällä. Sen sijaan musta pitäisi panostaa yleiseen ilmeeseen ja esimerkiksi grafiikoihin, eikä väen väkisin tunkea mukaan kaikkea mahdollista tanssijoista pyöriin ja laatikoihin. Esimerkiksi Akselin viime vuoden esitys oli grafiikoineen tyylikkään yksinkertainen mutta silti hieno, samaa kiitos tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä sen päivän, kun joku hevari vetää päällensä tuulipuvun. No asiaan, olin nuoruudessani kova Pandora fani ja toivoin kovasti, että heidän UMK biisi olisi ollut hyvä. Onhan se ihan kuunneltava, mutta aika keskinkertainen. Blind Channelin kappale oli ylivoimaisesti paras, vaikka en yleensä tuon kaltaisesta musiikista tykkää. Ei sillä silti euroviisuja tulla voittamaan.
moni suomalainen myös sanoi ettei Lordi tule voittamaan, hihi :DD
Vaikken rockista genrenä tykkääkään, niin Lordin Hard Rock Hallelujah oli mielestäni kappaleena hyvä (erityisesti kertosäkeistö). Blind Chanel ei puolestaan vaan iske ollenkaan, ei edes se täällä hehkutettu kertosäkeistä. Olen 20-vuotias ja Dark Siden sanat ovat mielestäni todella lapselliset ottaen huomioon, että esittäjät ovat minua vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä sen päivän, kun joku hevari vetää päällensä tuulipuvun. No asiaan, olin nuoruudessani kova Pandora fani ja toivoin kovasti, että heidän UMK biisi olisi ollut hyvä. Onhan se ihan kuunneltava, mutta aika keskinkertainen. Blind Channelin kappale oli ylivoimaisesti paras, vaikka en yleensä tuon kaltaisesta musiikista tykkää. Ei sillä silti euroviisuja tulla voittamaan.
Vaikken rockista genrenä tykkääkään, niin Lordin Hard Rock Hallelujah oli mielestäni kappaleena hyvä (erityisesti kertosäkeistö). Blind Chanel ei puolestaan vaan iske ollenkaan, ei edes se täällä hehkutettu kertosäkeistä. Olen 20-vuotias ja Dark Siden sanat ovat mielestäni todella lapselliset ottaen huomioon, että esittäjät ovat minua vanhempia.
Channel, ei Chanel. Chanel on muotimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Mä oikeasti toivon, ettei yhdenkään biisin esityksessä ole tanssijoita. Oon huomannut, että varsinkin UMK-esityksissä tanssijat tekee usein esityksestä vaikeamman seurata. Muutenkin UMK:lla tuntuu olevan lavaesitysten kanssa se linja, että määrä korvaa laadun, jonka takia lavalla on aina ihan hirveä määrä kaikkea roinaa ja kauhea hälinä päällä. Sen sijaan musta pitäisi panostaa yleiseen ilmeeseen ja esimerkiksi grafiikoihin, eikä väen väkisin tunkea mukaan kaikkea mahdollista tanssijoista pyöriin ja laatikoihin. Esimerkiksi Akselin viime vuoden esitys oli grafiikoineen tyylikkään yksinkertainen mutta silti hieno, samaa kiitos tänä vuonna.
Samaa mieltä. Mietin, miten esimerkiksi Teflarien biisi siirretään lavalle? Videossa on koukuttavaa kasarin lopun ja ysärin alun tunnelmaa, mikä antaa kornille ja tylsälle kertosäkeellekin persoonallisuutta, mutta huono tai mauton lavashow saattaa pikemminkin vahvistaa tuota korniutta - ja nimenomaan negatiivisessa mielessä.
Mieleen tulee Waldo’s People ja Lose control joskus vuodelta 2009 - biisi oli ihan tarttuva paketti, mutta lavaesitys oli viisuissa niin silmät syövyttävän hirveä, että eihän sitä voinut kukaan hyvällä tahdollakaan äänestää. Epäimartelevat vesirajamekot, tulipallot, räppääjän lippis nurinpäin -look... Huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut UMK:n lyriikkavideoista, joissa ne sanat olisi hyvin voinut jättää pois, vaikka ne onkin musiikin tyylilajiin ja itse videoon täysin sopivat.
Tosiasia kuitenkin on, että valtaosa äänestäjistä kuulee kappaleen ainoastaan yhden kerran eikä niitä lyriikoita live-esityksessä samalla tavalla korosteta. Toisin sanoen muiden kappaleiden nokkelat, ajatuksia herättävät, kauniit ja koskettavat lyriikat jää joka tapauksessa valtaosalta äänestäjiä täysin kuulematta ja ymmärtämättä, etenkin kun ne lauletaan Suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen toista mieltä. Sen tanssin vaan pitäisi olla jotain yhtä upeaa kuin 2018 Fuegossa. Joku osaava voinee halutessaan linkittää videon. Fuego tuskin olisi tullut kokonaiskilpailussa toiseksi ilman sitä tanssia ja koreografiaa. Tämän vuoden UMK-ehdokkaista Lauran kappale on sellainen, johon juuri joku tuollainen esitys sopisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Mietin, miten esimerkiksi Teflarien biisi siirretään lavalle? Videossa on koukuttavaa kasarin lopun ja ysärin alun tunnelmaa, mikä antaa kornille ja tylsälle kertosäkeellekin persoonallisuutta, mutta huono tai mauton lavashow saattaa pikemminkin vahvistaa tuota korniutta - ja nimenomaan negatiivisessa mielessä.
Mieleen tulee Waldo’s People ja Lose control joskus vuodelta 2009 - biisi oli ihan tarttuva paketti, mutta lavaesitys oli viisuissa niin silmät syövyttävän hirveä, että eihän sitä voinut kukaan hyvällä tahdollakaan äänestää. Epäimartelevat vesirajamekot, tulipallot, räppääjän lippis nurinpäin -look... Huh.
Olen edelleen vähän katkera, että tämä meni viisuihin Passionworksin ja Tarja Turusen veljen sijaan.
Itse tykkäsin eniten Lauran biisistä, jossa oli sentään jotain yritystä ja euroviisumaisuutta. Ilta, Danny ja muut itkuvirret eivät sytyttäneet yhtään. Blind Channel ihan mukiinmenevä, vaikka olikin suht geneerinen genrensä edustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Channel, ei Chanel. Chanel on muotimerkki.
No sama se. Kaikki tietää kuitenkin mistä on kyse. Mä oon muuten koko ajan tainut puhua siskolleni Bill Chanelista :D
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma eivät ole tanssijat vaan koreografiat ja kuvaus. Suomessa jostain syystä suositaan sitä, että tanssijat saavat heilua artistin edessä mielin määrin ja peittää hänet vaikka koko esityksen ajaksi. Katsokaapas vertailun vuoksi kuinka amerikkalaisissa tai brittiläisissä ohjelmissa koreografiat tehdään ja kuinka kuvaaminen toteutetaan. Taustatanssijat eivät ole pääosassa häiritsemässä laulajaa.
Kolmen kisa. Blind Channel, Teflonit ja Ilta. Kaikki hyvin erilaisia. Live ratkaisee.
Itse kannatan BC:tä. koska sillä erottuisi parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ihmiset haluaa lähettää blind channelin euroviisuihin?
Okei genre varmasti vetoaa moniin suomalaisiin, mutta biisinä oikeasti vain keskiverto ja sanoitus harvinaisen lapsellista teiniuhoa ja jos vertaa muita samanlaisia bändejä niin väkisinkin tuntuu genrensä tusinatavaralta. Rock on jees, mutta kannattaako joku bändi lähettää vain koska rock?
Myös Ilta on genrensä tusinatavara.
Vierailija kirjoitti:
UMK:n Facebookissa ja Instagramissa on jokaisesta seitsemästä finalistista vihjeitä. Keitä veikkaatte?
Voisko turkulainen olla Ressu Redford tai Robin?
Sanoma haluaa että tapat itsesi
Miksi ihmisiä kiinnostaa niin paljon mikä kappale saa parhaan sijoituksen Euroviisuissa. Eikö tarkoitus ole lähettää sinne mistä itse tykätään ja antaa hyvän kuvan maastamme. Blind channel mielestäni sanoituksillaan antaa vähän junttimaisen ja epäkypsän kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Miksei wiwibloggs ole tehnyt Suomen kappaleista reaktiovideoita? Esim. Norjan kappaleista kyllä on tehty, ja Keiinoa hehkutetaan. Suomella on niin huono maine, että ei viitsitä kuunnella kappaleita?
Yleensä wiwibloggs hehkuttaa UMK:ta paljonkin. Ehkä Suomen suosio on laskunut viime vuosien epäonnistumisien takia?
Vierailija kirjoitti:
Onko kuinka varmaa että euroviisut järjestetään tänä vuonna? Pandemia jatkuu siinä missä viime keväänäkin
Me ollaan vieläkin lockdownissa täällä Alankomaissa. Rotterdam on kokonsa puolesta luonnollisesti yksi eniten kärsineistä kaupungeista. Rotterdamin lähistöllä on suuri brittimuunnoksen rykelmä. Eli hyvin luultavasti viisut järjestetään täysin etänä, suunnitelman D mukaisesti. Tähän on tehty toimintasuunnitelma jo kauan sitten. Viisut järjestetään keinolla tai toisella. Se on ainakin varmaa, että yleisöä ei tule olemaan. Esimerkiksi Groningenin provinssissa on kielletty kaikki ennen kesäkuuta järjestettävät yleisötapahtumat. Esiintyjät saattavat ehkä matkustaa Rotterdamiin, tai sitten esiintyvät etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma eivät ole tanssijat vaan koreografiat ja kuvaus. Suomessa jostain syystä suositaan sitä, että tanssijat saavat heilua artistin edessä mielin määrin ja peittää hänet vaikka koko esityksen ajaksi. Katsokaapas vertailun vuoksi kuinka amerikkalaisissa tai brittiläisissä ohjelmissa koreografiat tehdään ja kuinka kuvaaminen toteutetaan. Taustatanssijat eivät ole pääosassa häiritsemässä laulajaa.
Tämä on niin totta ja katsoin just tuon Waldo's people videon ja siinä kyllä hävetti ihan taustalaulajien "tanssi". Osa horjahteli kuin pikkusievässä ja jokainen heilui miten sattuu omalla tyylillä ei mitään yhtenäistä koreografiaa. Näyttävimmät ja mieleenpainuvimmat esitykset on olleet näitä joilla tanssijat ja taustalaulajat tanssii samaa koreografiaa, laulajatkin osaa tanssia ja on selkeästi hyväkuntoisia ja taitavia. Suomen esityksissä aina joku laiha lihakseton kiemurtelija jolla ei varsinaista koreografiaa ollenkaan vaan improvisoi laulun tahtiin. Ja ihan eri juttu sitten stailaus....Luoja! Naisilla mustat silmät ja yksivärinen tai ainakin tumma puku, ei kimalletta eikä kuvioita tms. Eikö mistään saa ammattitaitoisia taustalle? Mutta eipä tänä vuonna tätä ongelmaa, toivottavasti, kun/jos BC pääsee edustamaan. Siihen älkää herran tähden mitään keijukaisia laittako epätahtiin huitomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta ja katsoin just tuon Waldo's people videon ja siinä kyllä hävetti ihan taustalaulajien "tanssi". Osa horjahteli kuin pikkusievässä ja jokainen heilui miten sattuu omalla tyylillä ei mitään yhtenäistä koreografiaa. Näyttävimmät ja mieleenpainuvimmat esitykset on olleet näitä joilla tanssijat ja taustalaulajat tanssii samaa koreografiaa, laulajatkin osaa tanssia ja on selkeästi hyväkuntoisia ja taitavia. Suomen esityksissä aina joku laiha lihakseton tuppikullinen kiemurtelija jolla ei varsinaista koreografiaa ollenkaan vaan improvisoi laulun tahtiin. Ja ihan eri juttu sitten stailaus....Luoja! Naisilla mustat silmät ja yksivärinen tai ainakin tumma puku, ei kimalletta eikä kuvioita tms. Eikö mistään saa ammattitaitoisia taustalle? Mutta eipä tänä vuonna tätä ongelmaa, toivottavasti, kun/jos BC pääsee edustamaan. Siihen älkää herran tähden mitään keijukaisia laittako epätahtiin huitomaan.
Niinpä niin...