Millä oikeudella pankki ei huolinut 200 euron käteistalletusta tililleni?
Myin 200 eurolla vanhoja liikuntavarusteita netin kautta tuntemattomalle ihmiselle, joka haki tavarat kotoani ja maksoi ne käteisellä. Yritin tallettaa rahat tänään tililleni, mutta talletusautomaatissa oli jotain vikaa eikä se hyväksynyt lainkaan seteleitä. Menin siis pankkikonttoriin jonottamaan. Istuin yli puoli tuntia odottamassa ennen kuin tuli vuoroni. Virkailija kysyi, mistä rahat on peräisin. En halunnut vastata, mutta virkailija sanoi että pankki ei voi ottaa rahoja vastaan ellen kerro niiden alkuperää. Sanoin myyneeni vanhoja tavaroitani. Sekään ei riittänyt, vaan virkailija halusi tietää mitä olin myynyt ja kenelle. En kuitenkaan tiennyt ostajasta muuta kuin etunimen ja anonyymin sähköpostiosoitteen. Virkailija ei hyväksynyt rahojani, vaan jouduin lähtemään setelit kourassa pois pankista.
Voisiko joku kertoa, mikä oikeus pankilla oli kieltäytyä talletuksestani? Automaatilla saa tallettaa paljon isompia summia ilman että kukaan kysyy mitään.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin joulun alla vaihtamassa kotona lojuneet USA:n ja Kanadan dollarit euroiksi. Sain niistä jotain päälle 280€ eli samansuuruisesta summasta on kyse. Minun piti näyttää ajokortti ja lisäksi katsoa turvakameraan, että saavat kunnon kuvan o_O Eipä minulla mitään salattavaa ollut, lähinnä vain huvitti kuinka tarkkaa puuhaa tuollainenkin on.
Tästä kyllä huomaa mihin tämä meidän maailma on menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkitaanko samalla innolla mihin m. mu.jen tukiais et valuvat.?
No ei tutkita, vaan nimenomaan rahoitetaan. Kela oli ISIS:in suurin rahoittaja Suomesta.
Tämä on ihan totta. Harmi jos ette usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ädilleni kävi sama kun koetti tallettaa 500e tilleen, soitti minulle sen jälkeen enkä ole ikinä kuullut lempeän äiti kiroilevan noin raivokkaasti, että mikä he""in rikollinen hän muka on kun kolmannen asteen kuulustelu piti järjestää per""le.
Lait on tehty kaikille, ei sun äiti ole niiden yläpuolella vaikka luuleekin niin. Jos tuota ei tajua vaan ottaa lapsellisen tunnevaltaisen itkupotkuraivarit, niin sitten varmaan kannattaa hakea jotain fiksumpaa ihmistä holhoomaan itseään.
Kunnon lammassössötystä. On täälläkin sanottu ettei tuosta isommista summistakaan ole kaikilla kyselty mitään, joten kyseessä ei voi olla velvoittava laki, vaan nimenomaan erilaisista soveltamisista kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin joulun alla vaihtamassa kotona lojuneet USA:n ja Kanadan dollarit euroiksi. Sain niistä jotain päälle 280€ eli samansuuruisesta summasta on kyse. Minun piti näyttää ajokortti ja lisäksi katsoa turvakameraan, että saavat kunnon kuvan o_O Eipä minulla mitään salattavaa ollut, lähinnä vain huvitti kuinka tarkkaa puuhaa tuollainenkin on.
Niin aika monella saralla alkaa olla vaikea sanoa milloin jokin viranomaisille annettu oikeus valvoa meitä on tarpeen ja hyödyllinen, ja milloin taas ylimitoitettua. Eli missä yksilön vapaudet ja oikeudet kolahtavat yhteen yhteiskunnan valvontatarpeen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän se nykyinen rahanpesulaki menee. Joka ikinen liike mitä teet, niin olet tilivelvollinen yhteiskunnalle. Kyttäyskulttuuriksi menee EU:ssa. Meillä normaaleilla kansalaisilla ei ole muuta mahdollisuutta, kuin vikistä lampaiden lailla talutusnuorassa.
Voin lohduttaa, ei näitä sääntöjä suurissa veronkiertovaltioissa, eli Italiassa, Kreikassa ja Espanjassa kukaan noudata.
Only in Finland, ja vielä itse olemme into piukalla näitä kyttäyksiä lisää vaatimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin aika monella saralla alkaa olla vaikea sanoa milloin jokin viranomaisille annettu oikeus valvoa meitä on tarpeen ja hyödyllinen, ja milloin taas ylimitoitettua. Eli missä yksilön vapaudet ja oikeudet kolahtavat yhteen yhteiskunnan valvontatarpeen kanssa.
Niinpä. Näitä oikeuksia halutaan myös venyttää jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tutkita, vaan nimenomaan rahoitetaan. Kela oli ISIS:in suurin rahoittaja Suomesta.
Jos on totta, pystyt linkittämään todisteet tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ädilleni kävi sama kun koetti tallettaa 500e tilleen, soitti minulle sen jälkeen enkä ole ikinä kuullut lempeän äiti kiroilevan noin raivokkaasti, että mikä he""in rikollinen hän muka on kun kolmannen asteen kuulustelu piti järjestää per""le.
Lait on tehty kaikille, ei sun äiti ole niiden yläpuolella vaikka luuleekin niin. Jos tuota ei tajua vaan ottaa lapsellisen tunnevaltaisen itkupotkuraivarit, niin sitten varmaan kannattaa hakea jotain fiksumpaa ihmistä holhoomaan itseään.
Kunnon lammassössötystä. On täälläkin sanottu ettei tuosta isommista summistakaan ole kaikilla kyselty mitään, joten kyseessä ei voi olla velvoittava laki, vaan nimenomaan erilaisista soveltamisista kyse.
Kaikki lait ovat ensinnäkin "velvoittavia", muuten ne eivät olisi lakeja.
Enemmänkin kuin että sovelletaan eri tavoin, näyttää siltä että ne asiakkaat, jotka eivät ole saaneet rahojaan laitettua tilille, eivät ole osanneet selittää uskottavasti mistä rahat ovat peräisin.
Eli jos ei vastaa asiallisesti virkailijalle vaan rupeaa päivittelemään että "en minä mikään rikollinen ole" ja vetää raivarit, niin eipä pankkivirkalija saa selvitettyä rahojen alkuperää. Jos vastaisi ihan asiallisesti, olisi homma varmaan toiminut. Mutta kun ei tajuta mistään mitään, sitten käy noin. Oma syy.
Mitä jos vastaa että oon myynyt pil*ua? Koska tottahan se olisi. Joutuuko lisätutkimuksiin, eihän se sinänsä laitonta ole. Vielä en ole tallettanut näitä rahoja tililleni. Käytän vaan käteistä aina kun voin. Ja voiko auton ostaa liikkeestä käteisellä vielä nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinä jo yksi juttu https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005031552.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Näitä oikeuksia halutaan myös venyttää jatkuvasti.
Toisaalta rikollinen toimintakin muuttuu koko ajan, joten sen estämiseen tarvitaan uusia toimia.
Tässä rahanpesuasiassa en näe vielä suurempaa ongelmaa, koska minulla ei ole mitään laitonta rahaa. Vastaan kysymyksiin ja homma on siinä osaltani.
Mutta yleistäen sanoisin, että kun näitä valtuuksia meidän kansalaisten valvomiseen annetaan yhä enemmän, niin todella tärkeää olisi että tietoturva hoidettaisiin kunnolla ja että kaikki tukisivat demokraattista kehitystä yhteiskunnassa --- koska miettikää vähän mitä voi tapahtua jos yhtäkkiä valtaan pääsee epädemokraattista porukkaa, joka sitten pääsee meitä seuraamaan ennennäkemättömällä tarkkuudella...
Mulla oli sukanvarressa tuhansia euroja. Vaihtoivat sitten vanhat eurosetelit uusiin, ja aioin vaihtaa nämä vanhat setelit uusiin, ja laittaa joululahjaksi satasen setelit kirjekuoriin. Ei muuta kuin pankkiin 4x 50e setelien kanssa että vaihdatko kahdeksi 100 euroseksi? Kyllä vaihtaa, mutta pitää käyttää tilin kautta. Sanoin sitten että ei kiitos. Menin paikalliseen automarketiin, ja siinä infotiskillä vaihdoin näm rahat kyselyittä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo 200 euroa on pieninä seteleinä, piilota ne kotiisi jonnekin ja käytä pikkuhiljaa omiin tarpeisiisi.
Pankissa on poliisiakin tiukemmat kuulustelut nykyään, jos sinne yrittää tallettaa säästöpossun kolikoita suurempia summia. Automaattitalletuksesta ja säästöpossustakin voi tulla perään kysely, mistä rahat ovat peräisin.
Olemmehan EU:n jäsenvaltio.
Miksi ne pitäisi piilottaa kotiin? Tai toisaalta, miksi ne välttämättä haluaisi viedä pankkitilille? Käteinen on ihan käypä maksuväline kaupoissa ja palveluissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos vastaa että oon myynyt pil*ua? Koska tottahan se olisi. Joutuuko lisätutkimuksiin, eihän se sinänsä laitonta ole. Vielä en ole tallettanut näitä rahoja tililleni. Käytän vaan käteistä aina kun voin. Ja voiko auton ostaa liikkeestä käteisellä vielä nykyään?
No jos maksat asiallisesti verot noista tuloista, niin sitten vastaat että olet yksityisyrittäjä ja näytät ne veropaperit ja sulla varmaan sitten on y-koodit sun muut asiallisesti.
Jos et maksa veroa, sittenhän niiden laittomien tulojen laittaminen tilille pankkiin onkin rahanpesua.
Jopa pressa näpäytti että hallitus on naivi.
Miksei mitään tehdä jos ke lan rahoilla elätetään upoli s. o. ma. liaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinä jo yksi juttu https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005031552.html
Juttu on 4 vuotta vanha. Lisäksi siinä sanotaan että menee noin vuosi että asuu ulkomailla ennen kuin suomalainen sosiaaliturva loppuu. Joten eiköhän suurella osalla Suomesta lähtijöistä ole loppunut jo 3 vuotta sitten ellei enemmin.
Lisäksi jos on vankilassa tai kuollut, voi olla vaikea edes nostaa Kela goldilla mitään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä sitä automaattia, kun se taas toimii. Sitä paisti tuohan on pikku raha, jonka käyttää parissa viikossa pelkästään ruokaan. Mikä tuossa on ongelma, kaupassa voi maksaa käteisellä. Tai talleta sinne S-tilille, ne ei kysy mitään.
Multa kyseltiin s-pankissa, ja olen niin Prisman tuulipukuasiakas kuin olla voi. En ole koskaan edes kuvitellut että kela tai verottaja ei saisi kaikkea selville. Suomalaiset on rehellisiä. Mutta koska suomalaisia on Suomessa yhä vähemmän, suomalaiset pitää tutkia yhä tarkemmin. En tiedä miten se rahanpesua estää.
S-marketin kassalla kun tallettaa, niin takuulla eivät kysele mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä sitä automaattia, kun se taas toimii. Sitä paisti tuohan on pikku raha, jonka käyttää parissa viikossa pelkästään ruokaan. Mikä tuossa on ongelma, kaupassa voi maksaa käteisellä. Tai talleta sinne S-tilille, ne ei kysy mitään.
Paitsi että sekin on nykyään pankki eikä enää säästökassa.
Olenko mä muuta väittänyt?
Vierailija kirjoitti:
200 euroa?? Mitä v...a???
Mikä noita pankkeja nykyään vaivaa? Samaan aikaan oikeat kähmyt lähettelee miljoonatolkulla pitkin ja poikin rahaa eikä pankit "huomaa" mitään.
Toi pankki oli varmaan OP.