Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä oikeudella pankki ei huolinut 200 euron käteistalletusta tililleni?

Vierailija
05.01.2021 |

Myin 200 eurolla vanhoja liikuntavarusteita netin kautta tuntemattomalle ihmiselle, joka haki tavarat kotoani ja maksoi ne käteisellä. Yritin tallettaa rahat tänään tililleni, mutta talletusautomaatissa oli jotain vikaa eikä se hyväksynyt lainkaan seteleitä. Menin siis pankkikonttoriin jonottamaan. Istuin yli puoli tuntia odottamassa ennen kuin tuli vuoroni. Virkailija kysyi, mistä rahat on peräisin. En halunnut vastata, mutta virkailija sanoi että pankki ei voi ottaa rahoja vastaan ellen kerro niiden alkuperää. Sanoin myyneeni vanhoja tavaroitani. Sekään ei riittänyt, vaan virkailija halusi tietää mitä olin myynyt ja kenelle. En kuitenkaan tiennyt ostajasta muuta kuin etunimen ja anonyymin sähköpostiosoitteen. Virkailija ei hyväksynyt rahojani, vaan jouduin lähtemään setelit kourassa pois pankista.

Voisiko joku kertoa, mikä oikeus pankilla oli kieltäytyä talletuksestani? Automaatilla saa tallettaa paljon isompia summia ilman että kukaan kysyy mitään.

Kommentit (160)

Vierailija
61/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleilla ei ole tilejä ! kirjoitti:

Paitsi Kreikassa.

Vierailija
62/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vienyt pankkiin lasteni rippi- ylioppilaslahjarahoja jo useamman kerran lapseni kanssa pankkiin ja ongelmitta.

On vain kerrottu mistä rahat peräisin ja joskus ollaan allekirjoitettu selvitys rahojen alkuperästä. Ja se on siinä.

Ja tämä perustuu ihan kansainväliseen sopimukseen rahanpesusta.

Ja miksi ihmeessä et voinut kertoa pankille, mistä rahat alkuperäisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pankki kyseessä? Jos oli Nordea, vastaisin "säästän rahat Veroparatiisihotellin koekuvauksia varten, maksan sillä matkat"

Vierailija
64/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä on totta niin on todella käsittämätöntä.

Ymmärtäisin jos olisi kyse monesta tonnista mutta että 200€! Ei ole pankeilla näköjään mitään kiinnostusta enää palvella asiakasta, maksuja kyllä ottavat.

Sinusta rahanpesua ja terrorismia ei tulisi ehkäistä?

Kyllä rahanpesua ja terrorismia tulee ehkäistä. Tuskin 200€ vielä on noista kahdesta vaihtoehdosta kumpaakaan. Sinäkö uskot että joku terroristi tai rahanpesijä veisi 200€ tililleen? Minä en.

Terrorismin rahoittamisen tunnusmerkkinä nimenomaan ON pienet summat. Käyttävät myös usein ”muuleja”, jotka tallettavat eri tileilleen pikkusummia, jotta pankissa ei huomattaisi riskiä.

Vierailija
65/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu niille kirjoitti:

Se että mihin ihminen käyttää rahansa mitä nostaa ei kyllä kuulu pankille yhtään .

:D Todellakin kuuluu. Googlaa KYC

Vierailija
66/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ikinä ole asiaa pankkiin, mutta sain joulu-ja synttärirahaa 500, jonka halusin laittaa säästötilille. Kuultuani noita juttuja mietin, että miten todistan, et tosiaan saanut sukulaisilta lahjaksi. Ei kysytty mitään.

Sen sijaan, kun oli iäkkään isäni kanssa pankissa hoitamassa isän asioita minulta kysyttiin, onko mulla jotain yhteyksiä jenkkilään. Isältä ei kysytty. Joo.

Ja ei ole, jos yhtä lomareissu nyciin katsota sellaiseksi.

Vierailija
67/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viemässä eilen pankkiin 650 euroa. Mitään ei kysytty, mistä raha on tullut tms.

Vierailija
68/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että sun asenne vaikutti myös, kun aluksi kieltäydyit vastaamatta. *ttuako se sulle kuuluu-asenteella saa ihan sit sen mukaista palvelua.

Vierailija
69/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä sitä automaattia, kun se taas toimii. Sitä paisti tuohan on pikku raha, jonka käyttää parissa viikossa pelkästään ruokaan. Mikä tuossa on ongelma, kaupassa voi maksaa käteisellä. Tai talleta sinne S-tilille, ne ei kysy mitään.

Vierailija
70/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän käteistä rahaa ihan tarkoituksella aina muutamia satasia kun koskaan ei tiedä milloin tulee joku katkos pankkikortin käytössä tms. Ei ne kotoa häviä kun yksin asun. Lompsassakin on aina vähintään viiskymppiä.

Vierailija
71/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaanpa, että jos olisit reippaasti sanonut, myin nettikirppiksellä vanhoja tavaroita, ostaja sejase maksoi käteisellä ja haki tavarat eilen, niin olisi jo rahat tilillä. Sen sijaan se pankin työntekijä alkoi epäillä, kun et halunnut kertoa, eikä voinut enää ottaa rahoja vastaan.

Vierailija
72/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vienyt pankkiin lasteni rippi- ylioppilaslahjarahoja jo useamman kerran lapseni kanssa pankkiin ja ongelmitta.

On vain kerrottu mistä rahat peräisin ja joskus ollaan allekirjoitettu selvitys rahojen alkuperästä. Ja se on siinä.

Ja tämä perustuu ihan kansainväliseen sopimukseen rahanpesusta.

Ja miksi ihmeessä et voinut kertoa pankille, mistä rahat alkuperäisin?

Kysymys kuuluukin että miksi pankki näpertelee noiden pikkusummien kanssa. Tuskin mikään merkittävä rikollisorganisaatio hoitaa rahaliikennettään satanen tai pari kerrallaan, viikkojen tai kuukausien väli talletuksilla.

Vierailija
73/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon pankissa töissä ja voin sanoa, että ei kiinnosta pätkääkään ihmisten talletukset. Eikä ketään muutakaan. Mutta pakko noita on kysyä, koska laki niin velvoittaa ja tätä myös seurataan, että noudatamme ohjeistuksia. Voitte vaan kuvitella, että fiilis on usein ”tee työtä millä on tarkoitus” kun selvitellään noita pieniä käteistalletuksia. Kyseessä ei ole kuitenkaan ikinä yksittäisen toimihenkilön päähänpinttymä, että kysellääs tässä ajan kuluksi tyhmiä, vaan kaikkia pankkiryhmiä koskeva ohjeistus.

Vierailija
74/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaanpa, että jos olisit reippaasti sanonut, myin nettikirppiksellä vanhoja tavaroita, ostaja sejase maksoi käteisellä ja haki tavarat eilen, niin olisi jo rahat tilillä. Sen sijaan se pankin työntekijä alkoi epäillä, kun et halunnut kertoa, eikä voinut enää ottaa rahoja vastaan.

Mistä ihmeestä kirppismyyjä tietäisi ostajiensa nimet?

Vierailija
75/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä sitä automaattia, kun se taas toimii. Sitä paisti tuohan on pikku raha, jonka käyttää parissa viikossa pelkästään ruokaan. Mikä tuossa on ongelma, kaupassa voi maksaa käteisellä. Tai talleta sinne S-tilille, ne ei kysy mitään.

Paitsi että sekin on nykyään pankki eikä enää säästökassa.

Vierailija
76/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanokaa että myyntitulo kirppikseltä jos talletatte esim.facekirppisten tuloja on rehellinen vastaus ja selitys ei tarvi tietää ostajan nimee. myös torimyyntitulo jos ootte joulumyyjäistuloja tallettamas. 

tietysti pankki haluaa jonkun ilmotuksen koska joutuu selvittään  esim.varkauksia.

Vierailija
77/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta yritystili niin kukaan ei kysy mitään.

Vierailija
78/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei voi edes nostaa euroakaan tililtään pankin tiskillä kertomatta, mihin aikoo käyttää rahat. Hulluksi on maailma mennyt, en voi muuta sanoa.

Kyllä! Ei kauhean kiva selvitellä näin keski-ikäsenä täti-ihmisenä, että olen menossa ostamaan kik keliä toy boylta, kun muuhun ei rahkeet riitä, ja lisäksi se on laitonta Suomessa.

79/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun talletan paalin rahaa tilille esim auton myytyäni niin pitää olla kauppakirja ja trafin varmenne näyttää virkailijalle. Oli summa mikä hyvänsä op:ssa. Kierointa vielä kun pitää allekirjoittaa se lappu missä selvität käteisen lähteen. Pitäisi olla siitäkin näyttö mistä ostaja on saanut käteisen.

Tuollasen pienemmän summan kuin 200e ja joskus isomman pitäsin taskussa ja ostasin sillä jotain firmalle ja veisin kuitin työpaikan tili hoitajalle joka siirtää sen tililleni. Ei tarvitse selitellä kun raha muuttui numeroksi tilille.

Vierailija
80/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen miettinyt tällaista, kun laatikossa kuumottaa 600 euroa.

Minulle on tällä hetkellä päätynyt yli 2000 euroa käteistä laatikon pohjalle erinäisistä (laillisista) syistä.

Aina toisinaan olen tallettanut muutamia satasia automaateilla, eikä ole vielä uteluita pankin suunnalta tullut. Kannattaa myös tarkistaa omasta nettipankista, onko siellä oma sivunsa jossa voi antaa vastauksia millaisia summia käteistä tallettaa ja kuinka usein, ainakin OP:lla on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi