Millä oikeudella pankki ei huolinut 200 euron käteistalletusta tililleni?
Myin 200 eurolla vanhoja liikuntavarusteita netin kautta tuntemattomalle ihmiselle, joka haki tavarat kotoani ja maksoi ne käteisellä. Yritin tallettaa rahat tänään tililleni, mutta talletusautomaatissa oli jotain vikaa eikä se hyväksynyt lainkaan seteleitä. Menin siis pankkikonttoriin jonottamaan. Istuin yli puoli tuntia odottamassa ennen kuin tuli vuoroni. Virkailija kysyi, mistä rahat on peräisin. En halunnut vastata, mutta virkailija sanoi että pankki ei voi ottaa rahoja vastaan ellen kerro niiden alkuperää. Sanoin myyneeni vanhoja tavaroitani. Sekään ei riittänyt, vaan virkailija halusi tietää mitä olin myynyt ja kenelle. En kuitenkaan tiennyt ostajasta muuta kuin etunimen ja anonyymin sähköpostiosoitteen. Virkailija ei hyväksynyt rahojani, vaan jouduin lähtemään setelit kourassa pois pankista.
Voisiko joku kertoa, mikä oikeus pankilla oli kieltäytyä talletuksestani? Automaatilla saa tallettaa paljon isompia summia ilman että kukaan kysyy mitään.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkitaanko samalla innolla mihin m. mu.jen tukiais et valuvat.?
Tämä kiinnostaisi myös.
Kuka ottaisi selvää mitä meidän politiikkojen siunauksella KELA tukee??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jestas mitä tyhmyyttä. Jonottaa nyt pankissa saadakseen tuon tilille. Kai tuommoinen pikkusumma kannattaa käyttää arjen menoihin eikä riitä edes paria päivää pidempään kun demarit on tehny Suomesta niin kalliin maan asua.
Jos tässä joku on tyhmyyttä niin oma ymmärtämättömyytesi. Suomessa on paljon köyhiä ihmisiä, jotka tarvitsee lisää rahaa tililleen maksaakseen laskunsa tai tilatakseen jotain netistä.
Ei kai kukaan nyt niin köyhä Suomessa sentään ole että noin pieni summa pitäisi tilille laskun maksua varten tallettaa...
Tämän takia pitäisi varmaan itsekin siirtyä käyttämään jotain kryptovaluuttaa, niin ei tarvitsisi vastailla typeriin kysymyksiin. Vielä kun palkan saisi kryptona ja vuokran ja muut tarpeet maksettua sillä, niin olisi jo hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää eikö sitten näiltä rakkauden sokaisemilta tivata kaikkea kun ovat lähettämässä amerikkalaiskenraalille rahaa tuhansia euroja? Miten pankeissa tällaiset menevät läpi kun jostain satasen talletuksensa ovat niin kiinnostuneita.
Ei ne menekään. Monet pankit saattavat kyseenalaistaa noin suuret ulkomaille menevät summat, ja usein antaa neuvon asiakkaalle kuultuaan tämän selityksen, että kyse on suurella todennäköisyydellä huijauksesta. Mutta eivät ne asiakkaat usko, menevät sitten Western unioniin tai vievät rahat muovikassissa salaa ulkomaille. Miksi muuten luulisit että lentokentillä alkaa viranomaisten apuna olla niitä käteisrahan haistamalla löytäviä koiria?
USA:ssa jopa tavallisissa pikkuliikkeissä, joissa myydään isojen kansanvälisten firmojen lahjakortteja (esim. Google Play), saattavat neuvoa asiakasta että kyse voi olla huijauksesta, jos asiakas kertoo jonkun tuntemattoman yhtäkkiä vaatineen noita lahjakortteja useamman tonnin arvosta.
Nimittäin intialaiset tietokonehuijarit vaativat uhrejaan maksamaan noilla lahjakorteilla. Asiakas siis ostaa nuo lahjakortit lähikaupastaan ja antaa niiden koodit huijareille puhelimessa. Huijarit voivat sitten netissä lunastaa lahjakorttien summat siirtämällä ne ensin bitcoineiksi. Se jälkeen kun ottavat bitcoinit oman maansa rahoina ulos, niin pankit ja viranomaiset eivät pysty seuraamaan rahoja huijariin, eivätkä voi estää rahanpesua eikä siitä siitä jää jälkeä.
Minä kävin joulun alla vaihtamassa kotona lojuneet USA:n ja Kanadan dollarit euroiksi. Sain niistä jotain päälle 280€ eli samansuuruisesta summasta on kyse. Minun piti näyttää ajokortti ja lisäksi katsoa turvakameraan, että saavat kunnon kuvan o_O Eipä minulla mitään salattavaa ollut, lähinnä vain huvitti kuinka tarkkaa puuhaa tuollainenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Olisit sanonut että sait lahjaksi äidiltä :D niin minä aina teen
t. 35v nainen
Mikä pointti olisi viedä äidiltä saadut rahat tilille? Tuollaiset on parempi pitää käteisenä, verottajalta piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on totta niin on todella käsittämätöntä.
Ymmärtäisin jos olisi kyse monesta tonnista mutta että 200€! Ei ole pankeilla näköjään mitään kiinnostusta enää palvella asiakasta, maksuja kyllä ottavat.Sinusta rahanpesua ja terrorismia ei tulisi ehkäistä?
😂 samaan aikaan ”isot pojat” pesee miljoonia euroja. Tuo on aivan naurettavaa 200€:stä alkaa tivaamaan. 10 000€ voisi olla raja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen miettinyt tällaista, kun laatikossa kuumottaa 600 euroa.
Mulla on yli 5000€ laatikossa ja ne ei kyllä kuumota yhtään. Miten jengi meinaa elää, kun data ja luurit himmenee?
Mulla on unssin kultakolikoita. Ei kylläkään Krugerrandeja, joita kehutaan, mutta eiköhän nämä Australian Lunaritkin ole ihan käypää valuuttaa kriisitilanteessa.
Kaverini paikkakunnalla konttori suljettiin ja tilalle tuli automaatti jolla voi myös tallettaa. Kaverini teki työtä käskettyä ja talletti. Seuraavana päivänä pankista soitettiin ja alettiin kysellä. Ensin tuodaan palvelu "tässä hieno laite jolla voit tallettaa" ja kun sitä käytät niin kysytään "miksi käytit sitä".
.[/quote]
Ja hirveä kuulustelu, jos ostat omilla rahoillasi jotakin.[/quote]
Minä jouduin lähes tunnin kestävään kuulusteluun, kun olin unohtanut pankkikorttini nostoautomaatille.
Virkailija oli onneksi mukava ja teki sitä, mitä oli käsketty.
Silti ihmettelin, varsinkin kun tililläni ei ole suuria summia rahaa.
Omituiseksi on mennyt tämäkin touhu👿
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin joulun alla vaihtamassa kotona lojuneet USA:n ja Kanadan dollarit euroiksi. Sain niistä jotain päälle 280€ eli samansuuruisesta summasta on kyse. Minun piti näyttää ajokortti ja lisäksi katsoa turvakameraan, että saavat kunnon kuvan o_O Eipä minulla mitään salattavaa ollut, lähinnä vain huvitti kuinka tarkkaa puuhaa tuollainenkin on.
Niinpä, eivät nämä rahanpesusäännöt haittaa kovinkaan paljon rehellistä pankkiasiakasta. Mutta ne estävät roistoja pesemästä rahansa pankkien kautta, ja ainakin jos se jotenkin huijaamalla onnistuu, siitä jää jälki joka voidaan myöhemmin todistaa ja käyttää oikeudenkäynnissä ja yhdistää tiettyyn henkilöön.
Rahanpesua tekevät ilmeisesti joutuvat nyt käyttämään hieman muita kanavia. Se vaikeuttaa heidän toimintaansa ja jos käyttävät epämääräisiä tai laittomia välikäsiä rahanpesuun, heidät on helpompi saada nalkkiin.
Vierailija kirjoitti:
.
Ja hirveä kuulustelu, jos ostat omilla rahoillasi jotakin.
Minä jouduin lähes tunnin kestävään kuulusteluun, kun olin unohtanut pankkikorttini nostoautomaatille.
Virkailija oli onneksi mukava ja teki sitä, mitä oli käsketty.
Silti ihmettelin, varsinkin kun tililläni ei ole suuria summia rahaa.
Omituiseksi on mennyt tämäkin touhu👿
Juu onhan se hirveää kun koitetaan estää rikoksia 😼
Vierailija kirjoitti:
Olisit sanonut että tästä hyvästä lopetat koko tilin.
Ja mitähän tällä öyhöttämisellä olisi pitänyt saada aikaan? Sama kuin se klassinen ”mä en tuu tänne enää ikinä”, johon asiakaspalvelija mielessään vaan toteaa, että voi kun ei tulisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa, että jos olisit reippaasti sanonut, myin nettikirppiksellä vanhoja tavaroita, ostaja sejase maksoi käteisellä ja haki tavarat eilen, niin olisi jo rahat tilillä. Sen sijaan se pankin työntekijä alkoi epäillä, kun et halunnut kertoa, eikä voinut enää ottaa rahoja vastaan.
No en minäkään tuollaisiin uteluihin haluaisi vastata. Aivan naurettavaksi mennyt.
Ädilleni kävi sama kun koetti tallettaa 500e tilleen, soitti minulle sen jälkeen enkä ole ikinä kuullut lempeän äiti kiroilevan noin raivokkaasti, että mikä he""in rikollinen hän muka on kun kolmannen asteen kuulustelu piti järjestää per""le.
Vierailija kirjoitti:
Tutkitaanko samalla innolla mihin m. mu.jen tukiais et valuvat.?
No ei tutkita, vaan nimenomaan rahoitetaan. Kela oli ISIS:in suurin rahoittaja Suomesta.
Onpa outoa. Ennen tuota ongelmaa ei olisi ollut. Oliko kyse veroista, eli myynnissä verojen osuus vai mikä lienee.
Vierailija kirjoitti:
Jestas mitä tyhmyyttä. Jonottaa nyt pankissa saadakseen tuon tilille. Kai tuommoinen pikkusumma kannattaa käyttää arjen menoihin eikä riitä edes paria päivää pidempään kun demarit on tehny Suomesta niin kalliin maan asua.
Turha tyhmitellä, kun et tiedä toisten motiiveja.
Vierailija kirjoitti:
Pankilla on lakisääteinen velvollisuus selvittää rahan alkuperä. Käytä seuraavaksi bitkoineja, niin toimii anonyymisti.
Tuskin on lakisääteistä velvollisuutta noin pienellä summalla ja kertatalletuksella. Ovat vain ottaneet pilkunnussija linjan toteuttaakseen. Vertaa siihen, että monet kaupat eivät suostu myymään alaikäisille liköörikonvehteja niiden näennäisen alkoholipitoisuuden takia, vaikka laki ei sitä oikeasti estäkään.
Olen tallentanut:
- 800e automaatilla
- 700e s-kassalla
Ei kukaan kysellyt mitään, ei myöhemminkään.
Onko tämä paikka- tai asiakaskohtaista?