Osakkeissa noin 300t, heittäytyisikö vaan vapaaherrattareksi?
Olen 42 vuotias ja säästämällä sekä perittynä minulla on osakkeissa hieman alle 300t euroa. Käyn hyväpalkkaisissa töissä, mutta olen aivan loppu työelämään ja haluaisin jäädä ainakin piiiiitkälle lomalle, ehkä jopa kokonaan pois.
Minulla ei ole lainoja, ja lapset ovat pian aikuisia, tai no vanhin jo onkin. Vielä muutaman vuoden on siis lasten kuluja maksettavana, mutta pian ovat hekin omillaan. Lapsille olemme säästäneet sen verran, että pääsevät oman elämän alkuun. Mieheni kuoli pari vuotta sitten, eli olen perheen ainoa palkansaaja.
Olen pyöritellyt ajatusta mielessäni, että jättäisin tosiaan työelämän ja alkaisin elää säästöillä. Laskin, että nettorahana noin 1500 e riittäisi melko hyvin. Tällä hetkellä saan osinkoja noin 1000 e kuukaudessa. Mutta jos alkaisin vähän kerrassaan myydä varallisuutta, laskennallisesti tuolla eläisi eläkeikään saakka. Satunnaisia keikkatöitä voisi tietenkin ottaa rinnalle tuomaan väljyyttä.
Osakkeissa on tottakai riskinsä, niiden arvo on nyt jotain, vuoden päästä saati kymmenen se voi olla paljon vähemmän - toisaalta toki enemmänkin. Verot pitää luonnollisesti myös huomioida.
Oma alani on sellainen, että jos sieltä pois lähtee, ei kauhean helppoa ole uutta työtä löytää pidemmän poissaolon jälkeen, mutta toisella tutkinnollani saan kyllä sivutuloja jonkin verran.
Mitä tuumitte, menoksi vai jatkuuko oravanpyörä?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo riitä. Osinkotulojen perustana vähintään 500.000€.
Omaisuutta voi myös myydä, pääoma pienenee ja osinkotulot samalla, mutta ei kukaan täällä loputtomiin elä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia voi hyvinkin joutua tukemaan vielä opintojen ajan.
Se nyt on täysin oma valinta kuinka paljon. En minä omaa jaksamistani sentään laittaisi äärirajoille, jotta voisin elättää aikuisia lapsia. Aloittaja taisi sanoa että olivat lapsille jonkinlaiset säästöt keränneet.
Vierailija kirjoitti:
Miksikäs ei. Itse varmaan ainakin kovasti vähentäisin työntekoa, jos olisi noin hyvä omaisuus turvana. Kannattaa toisaalta huomioida sekin, että jos nyt jää pois työelämästä, eläke on paljon pienempi kuin jos olisit vielä sen 10 tai 20 vuotta työelämässä. Joten sinne eläkepäivillekin olisi hyvä niitä säästöjä vielä olla.
Alkaisin itse tehdä esimerkiksi 50 % työviikkoa. Se jo kummasti auttaa jaksamaan, kun jää enemmän vapaa-aikaa.
Kannattaa mieluummin realisoida omaisuus ja piilottaa se. Tämän jälkeen haet mahdolliset yhteiskunnan tuet. Saat nettona vähintään puolet tarvittaesta 1500 eurosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksikäs ei. Itse varmaan ainakin kovasti vähentäisin työntekoa, jos olisi noin hyvä omaisuus turvana. Kannattaa toisaalta huomioida sekin, että jos nyt jää pois työelämästä, eläke on paljon pienempi kuin jos olisit vielä sen 10 tai 20 vuotta työelämässä. Joten sinne eläkepäivillekin olisi hyvä niitä säästöjä vielä olla.
Kiitos, ihan totta tuo eläkeasia. Nyt eläkkeeni olisi noin 1000 euroa, hieman päälle, että ei sillä verojen jälkeen vielä herroiksi eletä. Ap
Riippuu siitä miten pienillä tuloilla olet valmis loppuikäsi pärjäämään. Mitään tukiahan et saa kun varallisuutta on, vaikka osakkeet romahtaisivat.
Teoreettinen tämänhetkinen 300 000 ei välttämättä tuota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia voi hyvinkin joutua tukemaan vielä opintojen ajan.
Totta, mutta heillä tosiaan on rahaa säästössä ihan kivat summat. En olisi hirveän huolissani nyt heistä. Ap
Saat osinkoja €12000 per vuosi jos pääoma on 300000 ja osinko-% 4. Sulla on siis Konetta, Taaleria, Nordeaa, Tokmannia, jotta päästään yli tuon. Omaisuusvero on todennäköisesti n. 30% kohdallasi, joten käteen jää €9000 per vuosi, eli 750 per kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkea provo
Perusteletko? Ap
Kirjoitat kuin pojankloppi, joka on karannut laudoilta.
Esittämäsi turhan pyöreä luku paljastaa, ettei sulla ole mitään käryä sijoittamisesta.
Sijoitusten teoreettisella arvolla kun ei ole mitään tekoa niiden tuoton kanssa, ja sillähän provossa on tarkoitus elää, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkillä osingoilla haluaisi elää, tämä on totta. Minä ajattelin siten, että myyn omaisuutta pois vähän kerrallaan. Turha sitä hautaan on viedä mukanaan. Ap
300k osakesalkku on aivan liian pieni siihen, että sen varassa voisi elää. Nolla perään, niin tilanne alkaa olla sellainen, että asiaa kannattaisi harkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisuutta voi myös myydä, pääoma pienenee ja osinkotulot samalla, mutta ei kukaan täällä loputtomiin elä.
Tätä juuri tarkoitin. Ap