Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiusaaminen perheessä

Vierailija
05.01.2021 |

Oon koko lapsuuteni ajan ollut siskoni kiusaama. Kiusaaminen oli lähinnä henkistä, sisko pilkkasi mm. mun ruumiinrakennetta, puhetapaa ja että haisen, keksi useita haukkumanimiä, luki päiväkirjat ja kirjeet ja ystäväkirjat ja pilkkasi mun ajatuksia. Vanhempani eivät jostain syystä puuttuneet tähän ollenkaan.

Onko muilla kokemusta vastaavasta? Ja millaisia vaurioita jäi?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On törkeä sisko ja vanhemmatkin kun eivät puutu.

On rikollista lukea toisten päiväkirjat ja kirjeet ja ystäväkirjat.

Suomessa on kirjesalaisuus eikä toisten kirjeitä saa avata. Tämä koskee varmasti muitakin henkilökohtaisia asioita. Luulisi, että päiväkirja kuuluu samaan salaiseen nippuun.

......

KIRJESALAISUUS:

"Kirjeiden, puheluiden ja muiden luottamuksellisten viestien salaisuus on turvattu jokaiselle perusoikeutena. Toiselle tarkoitetun kirjeen avaaminen voikin täyttää rikoksen tunnusmerkistön. Rikosnimikkeenä on tällöin viestintäsalaisuuden loukkaus. Viestintäsalaisuuden loukkauksesta säädetään Suomen rikoslaissa.

Viestintäsalaisuuden loukkauksesta on lain mukaan tuomittava se, joka oikeudettomasti avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muunlaisen suljetun viestin."

https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-kirjesalaisuus

.....

KIRJESALAISUUDEN RIKKOMINEN:

"Uteliaisuus voi tulla kalliiksi – lue nämä kolme tositarinaa oikeudesta, ennen kuin tutkit luvatta kumppanin puhelinta

Kirjesalaisuutena tunnettu laki suojaa nykyään myös sähköpostia, yksityisviestejä ja puhelinta. Kaikki eivät tätä tiedä."

https://yle.fi/uutiset/3-10942730

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut saman, siskoni harrasti henkistä väkivaltaa, nimitteli ja mitätöi. Tätä tapahtuu luultavasti paljonkin perheissä, vanhemmat ovat usein sokeita lapsensa käytökselle, eikä se kiusattu osaa kertoa pahasta olostaan. Kamalaa, kun oma koti ei ole se turvapaikka.

Vierailija
4/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisen ihmisen puhelimen tutkimisesta luvatta voi saada tuntuvat sakot. Poliisi saa joka vuosi tutkittavaksi satoja tapauksia, joissa rikosnimikkeenä on viestintäsalaisuuden loukkaus.

Kysymys on samasta asiasta kuin pitkään laissa ollut kirjesalaisuus. Nykyään sama laki suojaa kirjeiden lisäksi myös sähköistä viestintää: sähköposteja, puheluita, tekstiviestejä, sosiaalisen median yksityisviestejä ja jopa verkkoselailutietoja. Luottamuksellisen viestinnän suoja on siis tavallaan laajempi kuin ennen."

Vierailija
5/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut luulevat että kun kyseessä perheenjäsen niin kas kummaa voi sanoa mitä vain tai lukea kirjeitä jne. Jotkut vanhemmatkin voivat luulla niin. Kirjesalaisuus koskee kaikkia, myös perheenjäseniä. Ap voisi kysyä siskoltaan nyt aikuisena, että miksi käyttäytyi niin. Ja kertoa kirjesalaisuudesta, joka koskee kaikkia.

Vierailija
6/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin hetken, kirjoitinko itse aloituksen? Juuri samanlaista oli meillä. Pelkkä olemassa oloni sai siskoni ärsyyntymään päivittäin ja hän pilkkasi, nolasi ja mitätöi minua. Sisko oli vähän minua vanhempi ja oli isokokoisempi, joten käytti myös fyysistä väkivaltaa tai ainakin sen uhkaa. Tätä kesti koko nuoruuteni, kunnes sisko vihdoin muutti pois. Tällä on ollut suuri vaikutus siihen, että olen kärsinyt pitkään masennuksesta ja vieläkin kolmekymppisenä itsetuntoni on todella huono. Enkä ihmettele, jos vuosien ajan saa joka päivä kuulla miten huono ja tyhmä on.

Vierailija
7/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kirjesalaisuus eikä toisten kirjeitä saa avata. Tämä koskee varmasti muitakin henkilökohtaisia asioita. Luulisi, että päiväkirja kuuluu samaan salaiseen nippuun.

......

KIRJESALAISUUS:

"Kirjeiden, puheluiden ja muiden luottamuksellisten viestien salaisuus on turvattu jokaiselle perusoikeutena. Toiselle tarkoitetun kirjeen avaaminen voikin täyttää rikoksen tunnusmerkistön. Rikosnimikkeenä on tällöin viestintäsalaisuuden loukkaus. Viestintäsalaisuuden loukkauksesta säädetään Suomen rikoslaissa.

Viestintäsalaisuuden loukkauksesta on lain mukaan tuomittava se, joka oikeudettomasti avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muunlaisen suljetun viestin."

.....

"Uteliaisuus voi tulla kalliiksi – lue nämä kolme tositarinaa oikeudesta, ennen kuin tutkit luvatta kumppanin puhelinta

Kirjesalaisuutena tunnettu laki suojaa nykyään myös sähköpostia, yksityisviestejä ja puhelinta. Kaikki eivät tätä tiedä."

Vierailija
8/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

......

KIRJESALAISUUS:

.....

Tämä on hyvä ja tärkeä viesti. Kirjesalaisuus koskee kaikkia. Hyvä että otit tämän asian esille.

Vierailija
9/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kulttuuri on kiusaamiskulttuuri, ja perheistähän se kasvatus lähtee.

Vierailija
10/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmasti on valitettavan yleistä. Joissain perheissä yhdelle lapselle (yleensä esikoinen) annetaan kohtuuton valta-asema muihin perheenjäseniin nähden. Koko perhe voi pyöriä yhden ihmisen ympärillä tavallaan, ja lapselle ei aseteta iänmukaisia rajoja, kun ei siedetä lapsen kiukkua/raivoa/vihaa/pahaa mieltä.

Vierailija
11/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä on mun elämässä joka päivä läsnä, varsinkin ulkonäkö on mulle todella vaikea asia. Välillä en kykene edes poistumaan kotoa, kun olen niin ruma ja ällöttävä. Huomaan myös, että mun on edelleenkin todella vaikea näyttää mun kirjoituksia toisille. En pysty luetuttamaan mun työhakemuksia kenelläkään, kun pelkään, että niille nauretaan tai sanotaan, että ethän sä nyt oo yhtään tollanen (esim. huolellinen). Elämä on raskasta.

Ap

Vierailija
12/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokenut saman, siskoni harrasti henkistä väkivaltaa, nimitteli ja mitätöi. Tätä tapahtuu luultavasti paljonkin perheissä, vanhemmat ovat usein sokeita lapsensa käytökselle, eikä se kiusattu osaa kertoa pahasta olostaan. Kamalaa, kun oma koti ei ole se turvapaikka.

Olen pahoillani.

Ap

Vierailija
13/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin hetken, kirjoitinko itse aloituksen? Juuri samanlaista oli meillä. Pelkkä olemassa oloni sai siskoni ärsyyntymään päivittäin ja hän pilkkasi, nolasi ja mitätöi minua. Sisko oli vähän minua vanhempi ja oli isokokoisempi, joten käytti myös fyysistä väkivaltaa tai ainakin sen uhkaa. Tätä kesti koko nuoruuteni, kunnes sisko vihdoin muutti pois. Tällä on ollut suuri vaikutus siihen, että olen kärsinyt pitkään masennuksesta ja vieläkin kolmekymppisenä itsetuntoni on todella huono. Enkä ihmettele, jos vuosien ajan saa joka päivä kuulla miten huono ja tyhmä on.

Tämä on niin surullista :(

Ap

Vierailija
14/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on niin päin että vanhempi esimerkiksi äiti on kiusaaja ja opettajat. Sitten lasta ei kuunnella. Mikä auttaisi ettei niin ole. Aikuisena ulkonäköpaineet vähenevät jonkin verran. 

Vierailija
15/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kiusaava sisko väittää että asetelma oli toisin päin, vaikka usutti vanhemmatkin mua vastaan. Ei näistä aina tiedä kuka on kiusannut ketä.

Vierailija
16/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää kui paljon toisilta tulleita viestejä välitetään eteen päin muka ”luottamuksella”?

Siksipä kannattaakin miettiä kenelle asioitasn kertoo.

Mulla itselläni paljonkin ”kuumia” salaisuuksia joita en jaa yhdenkään juoruilijan kanssa.

Ja mitenkö menee? Mainiosti. Jopa niin että esitettävä kurjaa köyhää masentunutta ja joo saa olla rauhassa 😁

Vierailija
17/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teidän vanhemmat suhtautui asiaan?

Vierailija
18/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samanlaista. Aikuisena sitten välit korjaantuivat. Ajattelen, että siskonikin oli lapsi silloin ja oireili niissä oloissa, joissa kasvoimme.

Vierailija
19/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli samanlaista. Aikuisena sitten välit korjaantuivat. Ajattelen, että siskonikin oli lapsi silloin ja oireili niissä oloissa, joissa kasvoimme.

Samoin olen yrittänyt ajatella ja ymmärtää, mutta siskoni ei muutu. Nyt olen joutunut vetämään rajat, ja olemme tekemisissä vain pakolliset tilaisuudet.

Vierailija
20/34 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin olen yrittänyt ajatella ja ymmärtää, mutta siskoni ei muutu. Nyt olen joutunut vetämään rajat, ja olemme tekemisissä vain pakolliset tilaisuudet.

Joo, tuo vaatii sen, että toinenkin ymmärtää toimineensa väärin. Meillä näin ja sen vuoksi olen puolestani voinut tuntea sisartani kohtaan myötätuntoa. Hän tuli vanhempiemme haukkumaksi ja pahoinpitelemäksi ja purki sitä minuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme