Tunnetko ylipainoisia kasvissyöjiä tai vegaaneja?
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
"No sulla on joku sairaus jos et pysty papuja syömään. Joku IBS tai allergia tai vastaava. Ei tuollainen ole todellakaan normaalia että verta tulee perseestä jos syö papuja"
Täällä IBS-vegaani. Mulle tähystyksen tehnyt erikoislääkäri sanoi, että Suomessa on aika yleistä tällainen oireilu kasvisruoalla. Suurin syy on kuulemma se, että 3 ikävuoden jälkeen suoliston bakteeristo ei enää muutu lajistoltaan, lajien yksilöiden määrät ja suhteet kyllä vaihtelevat sitten ruokavalion mukaan myöhemminkin. Mutta koska Suomessa ei ole perinteisesti syöty kasvisvoittoista ruokaa, monella on suolistobakteeristo, joka ei kerta kaikkiaan selviä kovin hyvin kasvispohjaisen ruokavalion sulattamisesta. Osa pystyy säätämällä ruokavaliota ja kokeilemalla tottumaan, esim. välttämällä tiettyjä FODMAP-ruokia, runsasta kuitua, gluteeniviljoja, tai mikä nyt kullakin on se pää-ärsyttäjä. Mutta kaikki ei pysty syömään vegaaniravintoa ja saamaan suolistoa
Eikö ihmiset sitten syö hernekeittoa lapsena. Meillä sitä oli aina. Hankala tietty sanoa onko kyseessä enemmän syy vai seuraus. Siis syötiinkö sitä koska ei aiheuttanut oireita vai eikö aiheuta nyt oireita, koska sitä aina syötiin. Ehkä sekä- että
Itseasiassa en. Kaikki ovat normaalipainoisia. En silti epäile, etteikö heitä olisi. Tosin en tunne yhtään täysvegaania, vaan näitä "välimuotoja", missä kasvispainotteinen (lihaton) ruokavalio on osa kokonaisvaltaisempaa terveellistä elämäntapaa. Osa syö silti kalaa, ja osa sitten lähentelee enemmän vegaanista ruokavaliota välttelemällä myös maitotuotteita tmv. Kaikilla on kuitenkin sattumalta tai vähemmän sattumalta yhteistä se, ettei juurikaan syödä niitä herkkuja tai mättöruokia.
Kasvissyöjät jotka tunnen, ovat kaikki lihavia. Vegaaneja sekä hyvin laihoja että hyvin hyvin ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Minä olen vegaani ja tällä hetkellä lähellä normaalipainon ylärajaa. Minulla oli muutama vuosi sitten syömishäiriö, ja paino pääsi toipumisvaiheessa nousemaan liikaa. Nyt en saa sitä alas millään, vaikka syön kiinteää ruokaa vain kerran tai kahdesti viikossa. En siedä itseäni, en mitenkään. En ole koskaan käyttänyt alkoholia, en välitä "lihankorvikkeista", makeisista tai pikaruoasta. Silti kävi näin, vastoin tahtoani.
Mitä sitten muuten syöt? Kuvitteletko oikeasti että nesteenä juotu ruoka olis jotenkin vähemmän lihottavaa? Siis vaikka siitä puuttuu kaikki kuidut yms joka tukis kylläisyydentunnetta
Ei tuota selitä mikään muu kuin tyhmyys
En suinkaan kuvittele - en vain pidä kylläisyyden tunteesta ja siksi suosin nestemäistä ravintoa. Enimm
Toivoisin, ettet kutsuisi minua tyhmäksi, koska en ole tyhmä. Toimintani ei ole järkevää, mutta se ei johdu älykkyyden puutteesta.
Mutta tämä menee ohi aiheen.
Moni vegaani vastustaa tuotantoeläimiä. Miksi helvetissä ituhipeillä on kissoja tai koiria joiden ruoka tehdään tuotantoeläimistä. Missä logiikka?
Nuoret aikuiset vegaanit ovat useammin ylipainoisia, kuin koko ikänsä vegaanista elämäntapaa toteuttaneet vanhukset.
Johtuisiko siitä, että vanhemmat ihmiset eivät ole tottuneet käyttämään ultraprosessoituja vege-eineksiä, vaan tekevät itse ruokansa tuoreista kasviksista?
"Eikö ihmiset sitten syö hernekeittoa lapsena. Meillä sitä oli aina. Hankala tietty sanoa onko kyseessä enemmän syy vai seuraus. Siis syötiinkö sitä koska ei aiheuttanut oireita vai eikö aiheuta nyt oireita, koska sitä aina syötiin. Ehkä sekä- että"
Useimmissa perheissä sitä on syöty silloin tällöin vain, esim. yhdellä aterialla kerran viikossa. Samana päivänä on usein syöty muuta helpommin sulavaa. Ei kasvisruoka tuollaisessa määrin aiheuta useimmille oireita. Mutta jos siinen hernariluonaan lisäksi laitat vielä vaikka tuorepuuroaamiaisen, päivällisen jossa täysjyväviljaa, papuja ja kasviksia, illalla hummusta johon dippaat raakoja kasvistikkuja ja täysjyväkorppua, niin voi alkaa maha valittaa.
Useimmat vegaanit joita tunnen, ovat ylipainoisia, osa ihan reilustikin. Samaten joskus "mainostettiin" gluteenittomalla ruokavaliolla laihtumista ja kaikki tuntemani keliaakikot ovat ylipainoisia. Ei se ole se liha joka lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin, ettet kutsuisi minua tyhmäksi, koska en ole tyhmä. Toimintani ei ole järkevää, mutta se ei johdu älykkyyden puutteesta.
Mutta tämä menee ohi aiheen.
Stupid is as stupid does
Jos käyttäydyt tyhmästi olet minun silmissä tyhmä.
Kyllä tunnen. En tiedä mikä johtuu mistä, mutta heillä on myös mielenterveyden kanssa ongelmia. En sano tätä ilkkuen.
Lähinnä mietityttää kumpi tekijä on ensin. Onko mieli jo valmiiksi herkkä ja ohjaa syömään hyvin eettisesti.
Vai onko ravitsemus puutteellinen ja aiheuttaa mielen järkkymistä.
Veikkaan molempia asioita ja kaikkia muita tekijöitä. Stressi, liiallinen ruutuaika, geenit jne.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret aikuiset vegaanit ovat useammin ylipainoisia, kuin koko ikänsä vegaanista elämäntapaa toteuttaneet vanhukset.
Johtuisiko siitä, että vanhemmat ihmiset eivät ole tottuneet käyttämään ultraprosessoituja vege-eineksiä, vaan tekevät itse ruokansa tuoreista kasviksista?
Tää vajak ki taas bottaa itselleen ylänuolia.
Nää idiootit ei pärjää asia-argumenteilla. Sen takia niiden ainoa keinoa on juuri tää itsensä massa ylänuolitus ja samojen idioottimaisuuksien hokeminen uudestaan ja uudestaan
On kasvissyöntiä ja kasvissyöntiä. Jos kasvissyönti tarkoittaa jollekin sitä, että ei syö lihaa, niin ei välttämättä ole terveellistä, että syö vain pullaa ja karkkia ja limsaa.
Mutta kasvissyöjä, joka haluaa elää terveenä, syö myös kasvisproteiineja ja riittävän valikoiman erilaisia kasviksia, pysyy terveenä ja hoikkana. B- vitamiinia on hyvä syödä purkista.
Vierailija kirjoitti:
Moni vegaani vastustaa tuotantoeläimiä. Miksi helvetissä ituhipeillä on kissoja tai koiria joiden ruoka tehdään tuotantoeläimistä. Missä logiikka?
Niin ja nämä lemmikit ovat silvottuja ja käytännössä olemassa vain emotionaalisina orjina omistajilleen.
No kaikkea ei voi tajuta ja ottaa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Auta armias sitä itkun ja raivon määrää jos joku syöttää eläimelleen kasvipohjaista ruokavaliota
Vierailija kirjoitti:
On kasvissyöntiä ja kasvissyöntiä. Jos kasvissyönti tarkoittaa jollekin sitä, että ei syö lihaa, niin ei välttämättä ole terveellistä, että syö vain pullaa ja karkkia ja limsaa.
Mutta kasvissyöjä, joka haluaa elää terveenä, syö myös kasvisproteiineja ja riittävän valikoiman erilaisia kasviksia, pysyy terveenä ja hoikkana. B- vitamiinia on hyvä syödä purkista.
Mitä vi-tun b-vitamiinia? Tarkoitat kai b12-vitamiinia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja nämä lemmikit ovat silvottuja ja käytännössä olemassa vain emotionaalisina orjina omistajilleen.
No kaikkea ei voi tajuta ja ottaa huomioon.
Silpomisella tarkoittanet kastraatiota tai sterilisaatiota. Sitä en itsekään kannata, ja joo, valitettavasti rescue-eläimissä on tämä ongelma, että eläimiä pelastavat paikat tahtovat aina tehdä tuon.
Emotionaalinen orja -asiasta olen eri mieltä varsinkin, jos kyse on vuosituhannet ihmisten kumppaneina elävistä eläimistä kuten koira tai kissa. Esim. koiran tapauksessa tiedetään, ettei ihminen koiraa kesyttänyt, vaan koira itse valitsi elämisen ihmisen laumoissa, koska se turvasi ruoan ja suojan. Koira toimi hyödyllisenä varoittajana vaaroista, myöhemmin paimenen apuna jne, ja sai vastineeksi ruokaa ja turvallisen elämän. Kissa on hävittänyt hiiret navetoista, talleista ja nurkista. Pitkä yhteiselo näiden lemmikkilajien kanssa on johtanut moniin evolutiivisiin sopeutumiin, niin että nyt näiden lajien luonnollinen paikka on ihmisen seurassa, ei luonnossa. Eikä ne todellakaan hyvin pidettynä kärsi lemmikin elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruokavalio on ainut, millä koskaan olen pysynyt normaalipainossa. Suolisto-ongelmat kuitenkin pakotti siirtymään takaisin sekaruokaan ja nyt on taas 10kg ylipainoa!
Harmittaa ihan hirveästi!
Mulle tuli ihan hirveitä suolisto-oireita, ja jopa verenvuotoakin. Lääkäri väitti, että oireet ovat tyypillisiä sellaiselle, joka syö liikaa proteiinipitoista ja liian vähän kuitua! Yritin selittää, että syön ihan pirusti kuitua, koska olen vegaani, mutta en usko että lääkäri otti sanojani ollenkaan todesta. Hän ei siis vaan uskonut minua.
Huomasin usean kokeilun jälkeen, että kivut ja verenvuoto helpottivat aina, kun siirryin sekaruokaan ja jätin soijan pois kokonaan ja pavutkin vähemmälle. Palaisin samantien vegaaniksi, jos suolisto sen vaan sallisi.
Aika usein kyse on siitä, ett
Siis mihin viittaat kuiduilla? Kuituja tarvitsee sen verran, että uloste ei ole liian kovaa. Esimerkiksi 1-2 porkkanaa per päivä riittää tähän, oli ruokavalio muuten melkeinpä millainen tahansa.
Muutoin aika simppeli tapa hahmottaa asia on ph-kartat. Mitä enemmän syö rasvaa, lihaa, ja muuta happoruokia, sitä enemmän tarvitsee myös toisesta ääripäästä, eli niitä emäksisiä vihreitä. Kasvissyöjä ei tarvitse mitenkään erityisen paljon salaatteja tai vihreitä ruokia, koska on lähempänä tuota keskimaastoa luonnostaan. Googlaa "food ph" niin saat yksinkertaisen kuvan, millä hahmottaa asiaa
https://www.thinkrightme.com/wp-content/uploads/2022/10/balancing-the-b…
Ei oo mikään ihme siis että lihot, kun vedät vaan kaloreita ilman mitään kylläisyydentunnetta. Varmaan tyhmässä pääkopassasi yhdistät sen kylläisyyden jotenkin lihomiseen, vaikka oikeasti asia menee päinvastoin. Sitten lihotat itseäs sokerismoothieilla, ja itket ettet ole hoikka