Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ylipainoisia kasvissyöjiä tai vegaaneja?

Vierailija
05.01.2021 |

Jotenkin tuntuu että aina ovat hoikkia :)

Kommentit (192)

Vierailija
81/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen vain yhden kasvissyöjän, hän on niin ylipainoinen, ettei hänelle voi Suomessa tehdä laihdutusleikkaustakaan, koska ei ole välineitä niin lihaville. Hän on ollut lapsesta asti kasvissyöjä.

Vierailija
82/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen vain yhden kasvissyöjän, hän on niin ylipainoinen, ettei hänelle voi Suomessa tehdä laihdutusleikkaustakaan, koska ei ole välineitä niin lihaville. Hän on ollut lapsesta asti kasvissyöjä.

Ja keksit tänkin jutun taas täysin omasta päästäs

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus taisi olla provo. Soijallahan porsaatkin lihotetaan.

Paitsi että ei se soija ole rehussa lihottamiseen tarkoitettu energiaravintoaine, vaan proteiininlähde. Toki on totta, että nopea kasvu ja lihominen vaatii paljon proteiinia, ja siihen käytetään soijaa usein. 

Vierailija
84/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vegaani ja tällä hetkellä lähellä normaalipainon ylärajaa. Minulla oli muutama vuosi sitten syömishäiriö, ja paino pääsi toipumisvaiheessa nousemaan liikaa. Nyt en saa sitä alas millään, vaikka syön kiinteää ruokaa vain kerran tai kahdesti viikossa. En siedä itseäni, en mitenkään. En ole koskaan käyttänyt alkoholia, en välitä "lihankorvikkeista", makeisista tai pikaruoasta. Silti kävi näin, vastoin tahtoani.

Sori, mutta et kuulosta "toipuneelta".

Vierailija
85/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruokavalio on ainut, millä koskaan olen pysynyt normaalipainossa. Suolisto-ongelmat kuitenkin pakotti siirtymään takaisin sekaruokaan ja nyt on taas 10kg ylipainoa!

Harmittaa ihan hirveästi!

Mulle tuli ihan hirveitä suolisto-oireita, ja jopa verenvuotoakin. Lääkäri väitti, että oireet ovat tyypillisiä sellaiselle, joka syö liikaa proteiinipitoista ja liian vähän kuitua! Yritin selittää, että syön ihan pirusti kuitua, koska olen vegaani, mutta en usko että lääkäri otti sanojani ollenkaan todesta. Hän ei siis vaan uskonut minua.

Huomasin usean kokeilun jälkeen, että kivut ja verenvuoto helpottivat aina, kun siirryin sekaruokaan ja jätin soijan pois kokonaan ja pavutkin vähemmälle. Palaisin samantien vegaaniksi, jos suolisto sen vaan sallisi. 

Vierailija
86/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 10kg ylimääräistä ja olen vegaani.

En haluaisi tuntea itseäni enää tälläisenä kuin olen koska ihmisen ei kuulu olla +10kg ylipainoinen.

Koska mässytät keinotekoisia vegemössöjä jotka sisältää huomattavan paljon rasvaa ja suolaa.😂

Eihän vegemössöjen tarvitse olla keinotekoisia.

Mutta kyllähän esim. pähkinöissä ja oliiveissa on paljon rasvaa. 

Tarkoitinkin näitä vegenakkrja, makkaroita, juustoja ym.

Vierailija
87/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:Minä olen vegaani ja tällä hetkellä lähellä normaalipainon ylärajaa. Minulla oli muutama vuosi sitten syömishäiriö, ja paino pääsi toipumisvaiheessa nousemaan liikaa. Nyt en saa sitä alas millään, vaikka syön kiinteää ruokaa vain kerran tai kahdesti viikossa. En siedä itseäni, en mitenkään. En ole koskaan käyttänyt alkoholia, en välitä "lihankorvikkeista", makeisista tai pikaruoasta. Silti kävi näin, vastoin tahtoani.

Mitä sitten muuten syöt? Kuvitteletko oikeasti että nesteenä juotu ruoka olis jotenkin vähemmän lihottavaa? Siis vaikka siitä puuttuu kaikki kuidut yms joka tukis kylläisyydentunnetta

Ei tuota selitä mikään muu kuin tyhmyys

Vierailija
88/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useampia vegetaristeja ja vegaaneja, ja luultavasti suurin osa tuttavapiiristäni syö ainakin kasvispainotteisesti, jolleivät ihan täysin vegeksi olekaan ryhtyneet.

Ja kaikenpainoisia on.

Veljeni karppaa, joskin lipsuu välillä ruisleipään ja spelttipuuroon, ja on tosihoikka. Mutta hän on ollut semmoinen aina.

Vierailija
89/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani vegaanit ja kasvissyöjät ovat ylipainoisia. Tätä olenkin ihmetellyt mielessä hiljaa, että miten vetävät ruokaa niin paljon kun vähemmälläkin pärjäisi eivätkä kuluttaisi sitä ruokaa liikaa 🤷

Vierailija
90/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 10kg ylimääräistä ja olen vegaani.

En haluaisi tuntea itseäni enää tälläisenä kuin olen koska ihmisen ei kuulu olla +10kg ylipainoinen.

Koska mässytät keinotekoisia vegemössöjä jotka sisältää huomattavan paljon rasvaa ja suolaa.😂

Eihän vegemössöjen tarvitse olla keinotekoisia.

Mutta kyllähän esim. pähkinöissä ja oliiveissa on paljon rasvaa. 

Tarkoitinkin näitä vegenakkrja, makkaroita, juustoja ym.

Niin ainahan sun kaltaiset IDIOOTIT kuvittelee että vegaanit syö vaan noita korvikkeita

Vaikka sen kuinka monta kertaa sulle sanois, niin joku aivovaurio estää sua oikeasti asioita rekisteröimästä

Vierailija
91/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruokavalio on ainut, millä koskaan olen pysynyt normaalipainossa. Suolisto-ongelmat kuitenkin pakotti siirtymään takaisin sekaruokaan ja nyt on taas 10kg ylipainoa!

Mulle tuli ihan hirveitä suolisto-oireita, ja jopa verenvuotoakin. Lääkäri väitti, että oireet ovat tyypillisiä sellaiselle, joka syö liikaa proteiinipitoista ja liian vähän kuitua! Yritin selittää, että syön ihan pirusti kuitua, koska olen vegaani, mutta en usko että lääkäri otti sanojani ollenkaan todesta. Hän ei siis vaan uskonut minua.

Huomasin usean kokeilun jälkeen, että kivut ja verenvuoto helpottivat aina, kun siirryin sekaruokaan ja jätin soijan pois kokonaan ja pavutkin vähemmälle. Palaisin samantien vegaaniksi, jos suolisto sen vaan sallisi. 

P.s. Enkä syönyt niitä papuja ja soijaa mitään älyttömiä määriä, vaan mun ruokavalio oli todellakin paljon kuitupitoisempi kuin nyt! Olen myös pitänyt ruokapäiväkirjaa, josta sen voin helposti todeta.

Vierailija
92/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P.s. Enkä syönyt niitä papuja ja soijaa mitään älyttömiä määriä, vaan mun ruokavalio oli

No sulla on joku sairaus jos et pysty papuja syömään. Joku IBS tai allergia tai vastaava. Ei tuollainen ole todellakaan normaalia että verta tulee perseestä jos syö papuja

Vierailija
93/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein kyse on siitä, että syö liikaa kuitua, jos on noita vaivoja. Itse olen vegaani, mutta mun on pakko syödä esim. viljat valkoisena vähänkuituisena, koska mun IBS-maha ei kestä niin paljon kuitua kuin mitä tulisi jos söisin palkokasveja, raakoja ja kypsiä kasviksia, ja siihen vielä päälle runaskuituista viljaa.

Vierailija
94/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni. Mielukkini pitsa on usein lounas listallani .

Vierailija
95/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:Minä olen vegaani ja tällä hetkellä lähellä normaalipainon ylärajaa. Minulla oli muutama vuosi sitten syömishäiriö, ja paino pääsi toipumisvaiheessa nousemaan liikaa. Nyt en saa sitä alas millään, vaikka syön kiinteää ruokaa vain kerran tai kahdesti viikossa. En siedä itseäni, en mitenkään. En ole koskaan käyttänyt alkoholia, en välitä "lihankorvikkeista", makeisista tai pikaruoasta. Silti kävi näin, vastoin tahtoani.

Mitä sitten muuten syöt? Kuvitteletko oikeasti että nesteenä juotu ruoka olis jotenkin vähemmän lihottavaa? Siis vaikka siitä puuttuu kaikki kuidut yms joka tukis kylläisyydentunnetta

En suinkaan kuvittele - en vain pidä kylläisyyden tunteesta ja siksi suosin nestemäistä ravintoa. Enimmäkseen juon smoothieita ja koetan laskea vitamiinit, kivennäiset ja kalorit kohdalleen. Mieluiten tietenkin niin, että ensiksi mainittuja olisi paljon, kolmansia vähän.

Vierailija
96/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suinkaan kuvittele - en vain pidä kylläisyyden tunteesta ja siksi suosin nestemäistä ravintoa. Enimmäkseen juon smoothieita ja koetan laskea vitamiinit

Tämän tajuan, mäkään en pidä kylläisyydestä.

Vierailija
97/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtäkään. Jokainen jonka näen, on fitissä kunnossa.

Lihaasyövät useimmiten ovat mahakkaita, miehet kaljuja ja naiset äijämäisiä. 

Vierailija
98/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömistottumukset taitaa vaikuttaa tähän asiaan enemmän kuin ruokavalio. 

Jos olet herkuttelija tai syöppö, olet sitä myös kasvissyöjänä.

Hiilarit ja sokeri on vegaanisia, että ei se kasvissyönti mitenkään estä herkuttelua. Suolisto toimii paremmin, mutta ihminen lihoo yhtä lailla, samoin perustein kuin ennenkin. 

Vierailija
99/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein kyse on siitä, että syö liikaa kuitua, jos on noita vaivoja. Itse ol

Usein ei tosiaan oo niin että enemmän = automaattisesti parempi. Kuitua suositellaan jotain 25-35g päivä, suurin osa suomalaisista ei saa tarpeeks siks siitä aina puhutaan. Mutta mitään ylärajaa ei oo asetettu. Itse ainakin jos syö todella kuitupitoista ruokaa, esim paljon vihreitä herneitä, niin ulostekin alkaa muistuttaa sellaista lehmänläjää. Väkisin tulee fiilis, ettei siitä ihan parhaan mukaan ravinteet imeydy, kun se tulee sellaisena vuorena ulos. Palkokasveista esim kikherneet on jo paljon vähäkuitusempia, kaloreihin suhteutettuna alle puolet mitä vihreissä herneissä. Tofussa esim ei oo kuitua juuri laisinkaan, mutta sitä silti pidetään terveelisenä

Vierailija
100/192 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No sulla on joku sairaus jos et pysty papuja syömään. Joku IBS tai allergia tai vastaava. Ei tuollainen ole todellakaan normaalia että verta tulee perseestä jos syö papuja"

Täällä IBS-vegaani. Mulle tähystyksen tehnyt erikoislääkäri sanoi, että Suomessa on aika yleistä tällainen oireilu kasvisruoalla. Suurin syy on kuulemma se, että 3 ikävuoden jälkeen suoliston bakteeristo ei enää muutu lajistoltaan, lajien yksilöiden määrät ja suhteet kyllä vaihtelevat sitten ruokavalion mukaan myöhemminkin. Mutta koska Suomessa ei ole perinteisesti syöty kasvisvoittoista ruokaa, monella on suolistobakteeristo, joka ei kerta kaikkiaan selviä kovin hyvin kasvispohjaisen ruokavalion sulattamisesta. Osa pystyy säätämällä ruokavaliota ja kokeilemalla tottumaan, esim. välttämällä tiettyjä FODMAP-ruokia, runsasta kuitua, gluteeniviljoja, tai mikä nyt kullakin on se pää-ärsyttäjä. Mutta kaikki ei pysty syömään vegaaniravintoa ja saamaan suolistoa toimimaan hyvin.