Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarkoittaa "teen kaiken ruuan itse" ?

Vierailija
05.01.2021 |

Jos sanoo, että tekee kaiken ruuan itse, niin saako käyttää jotakin puolivalmisteita? Voiko syödä esim. valmista hummustahnaa vai pitääkö se tehdä itse aina ? Saako koskaan syödä kaupan euron maksalaatikkoa ? Entä leipä, myös ruisleipäkö on leivottava itse ?

Miten teillä kaiken ruuan itse tekevillä aika riittää ? Käyttekö töissä vai täyttääkö koko päivän perheelle itse tehtävien aterioiden valmistaminen?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee leipää (kovin usein), en palvaa kinkkua, kirnua voita  enkä valmista juustoja. Mutta ruuat teen yleensä raaka-aineista itse. Toki voin käyttää liemifondeja ja joskus valmista currytahnaa, ja toki hedelmäsäilykkeitä ja tomaattisäilykkeitä. Mutta muuten yleensä itsetehtyä, ei valmiskastikkeita, marinoituja lihoja, eineksiä, makkaroita, pakastettuja taikinoita, pakastevihanneksia, pakastettuja ruoka-annoksia yms.  Teen joskus itse myös kala- ja kanaliemiä, mutta nyt ei mahdu pakastimeen. Keittojen kanssa teen itse leipää usein.

Vierailija
2/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla sitä että emme syö eineksiä kuin max kerran kuukaudessa.

Silloin se saattaa olla pakastepizza koska pidän Oetkerin tonnaripizzasta vaikka normaalisti teemme itse flammkuchenin. Tai lihaperunalaatikko mistä teini tykkää. Joskus ostan myös valmiit pakastetut kalaleikkeet jos haluamme fish&sipsiä koska se on paljon halvempaa kuin kuhafileet tiskiltä. 

Talvisaikaan saatan ostaa myös tuorepakasteita eli suikalejuureksia, maissia tms kun oman maan vihannekset on syöty tai on sellaista mitä en muuten saa. 

Mutta periaatteessa teen kaiken ruuan itse, silppuan sipulit, kuorin porkkanat, siistin ja pilkon lihat ja kalat  jotka paistan tai kypsennän uunissa. Lihalientäkin tulee usein muun ruuan sivutuotteena - esim sunnuntaina tein patapaistin ja pakastin osan liemestä (osa meni kastikkeeseen). Tuon voin käyttää keittoon tai kastikkeeseen tai vaikka makaronilaatikon nesteeksi. Samoin kalan perkeistä keitän liemen. 

Leivon saaristolaisleivät, sämpylät, patongit yms vaikka paahtoleipää ja croissanteja ostankin joskus. Pullaa, keksejä, kakkuja ja piirakoita on turha ostaa kun itse saa tehtyä parempaa. 

Näin olen tehnyt jo 40v siitä lähtien kun muutin kotoa pois

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketsupin ostan valmiina, ja näkkileivän. Kaiken muun teen itse.

Teen töitä kotitoimistossa, joten säästän työmatka-ajan ja teen valmisteluja ns taukojumppana.

Yleensä laitan isoja määriä kerralla, joten osa menee aina pakkaseen.

Vierailija
4/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan jonkin verran leipää. Juustoja ja hapanmaitotuotteita tietenkin. Oliiviöljynkin ostan valmiiksi puristettuna. Joitakin jauhoja käytän myös.

Suurin osa ruuastani on kuitenkin käsittelemättömistä raaka-aineista valmistettu. Lihaa ja vihanneksia, juureksia, palkokasveja, riisiä jne.

Normaaliaikana syön välillä ravintoloissa. Nytkin harvakseltaan. Noutoruoka ei oikein maistu.

Vierailija
5/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehty leipä ei voi olla valmiiksi ostettu. Raakapakasteiden lämmittäminen on lämmittämistä, ei valmistamista.

Voi vaikka sanoa, että tekee ruoat pääasiassa itse. Miksi pitäisi alkaa tarkemmin hiuksia halkomaan?

Vierailija
6/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa "haluan leveillä omalla erinomaisuudellano vaikka tosiasiassa en todellakaan kasvata omia nauriitani, kirnua voita tai lypsä pähkinöistä maitoa."

Vierailija
7/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö hummusta

Vierailija
8/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa, että keität perunat raaoista kypsiksi ja teet niille perunoille kastikkeen suurustamalla itse.

Vierailija
9/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa, ettei osta valmisruokia eli eineksiä. Keittää perunat, paistaa jauhelihaa, keittää riisiä tai pastaa. Tekee itse lasagnen ei osta valmiina.

Vierailija
10/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa sitä, että kerran viidessä vuodessa tehdään sunnuntaiateria perheelle keittokirjan mukaan, muut päivät lämmitellään eineksia tai jos hurjana ollaan, niin tehdään puolivalmisteista ruokaa. Kuitenkin aina nettikeskusteluissa kerrotaan tekevänsä kaiken itse.

Näin se yleensä menee.

Vierailija
11/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko se Tuikkukippomies tehtailee näitä provoja...

Vierailija
12/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon, että tehdään melkein kaikki itse.

Eli se pitää sisällään leivän leipomiset ja hummuksenkin valmistamisen itse. Kastikkeet ja perunat, lasagnet, wokit, sopat.... mitä meillä nyt syödäänkin. Eihän meidän ruokatalouteen koko maailman sapuskat mahdu, edes kotimaisia perinneruokia ei valmisteta itse esim maksalaatikkoa, mutta makaronilaatikon teen.

MUTTA enhän mä noita joka päivä tee, koska niistä riittää useammalle päivälle. Meillä on lisäksi 1-2 einespäivää per viikko. (tai tilataan, jos on aikaa käydään ravintolassa)

Me tehdään miehen kanssa ruokaa kumpikin about fifty-fifty. Lapset osallistuu myös tekemiseen. viikonloppuisin valmistuu paljonkin. En mä oikein töiden jälkeen jaksa, enkä viitikään. Kun duunissa on pakertanut muille ruokaa, niin ei enää samaa kotona.

Vierailija
13/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan jonkin verran leipää. Juustoja ja hapanmaitotuotteita tietenkin. Oliiviöljynkin ostan valmiiksi puristettuna. Joitakin jauhoja käytän myös.

Suurin osa ruuastani on kuitenkin käsittelemättömistä raaka-aineista valmistettu. Lihaa ja vihanneksia, juureksia, palkokasveja, riisiä jne.

Normaaliaikana syön välillä ravintoloissa. Nytkin harvakseltaan. Noutoruoka ei oikein maistu.

Tarviit ravintolamiljöön, että ravintolaruoka maistuisi?

Vierailija
14/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapsiperheessä on joka tapauksessa koko ajan ruoanlaittoa, on ihan yks hailee tehdä sitten saman tien kaikki ruoka itse.

Itse teen sellaisia useamman tunnin keittiörupeamia, jolloin teen paljon ruokaa. Leivon sämpylää ja piirakkaa ja paistan kaikkea mahdollista mitä uuniin mahtuu samalla kun se kerran on lämmin.

Keitän ison kattilan perunaa, josta osa jatkopaistetaan, tehdään uunissa ja lopulta päätyy piirakkapohjaan.

Teen isot määrät spagettikastikkeita, keittoja, wokkia jne . Ja pakastan niitä.

Vierailija
15/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska lapsiperheessä on joka tapauksessa koko ajan ruoanlaittoa, on ihan yks hailee tehdä sitten saman tien kaikki ruoka itse.

Itse teen sellaisia useamman tunnin keittiörupeamia, jolloin teen paljon ruokaa. Leivon sämpylää ja piirakkaa ja paistan kaikkea mahdollista mitä uuniin mahtuu samalla kun se kerran on lämmin.

Keitän ison kattilan perunaa, josta osa jatkopaistetaan, tehdään uunissa ja lopulta päätyy piirakkapohjaan.

Mä en ymmärrä.

Lapsiperheessä voi hyvinkin olla ruuanlaitto vapaita päiviä, vaikka itse paljon tekiskin. Kuten sanoit yhtenä päivänä enemmän ja sitten purkkeihin: jääkaappiin tai pakkaseen. Eihän niitä tarvii kuin mikron kautta pöytään sitten jaella. Sitä mä kutsun huilipäiväksi.

Vierailija
16/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö pääsääntöisesti eineksiä enkä syö ulkona ravintoloissa ym. Ainoat taitaa olla maksalaatikko ja pakastepizzat.

Vierailija
17/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä.

Lapsiperheessä voi hyvinkin olla ruuanlaitto vapaita päiviä, vaikka itse paljon tekiskin. Kuten sanoit yhtenä päivänä enemmän ja sitten purkkeihin: jääkaappiin tai pakkaseen. Eihän niitä tarvii kuin mikron kautta pöytään sitten jaella. Sitä mä kutsun huilipäiväksi.

Voi yhden kerran mikä pässinpää!

Vierailija
18/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä.

Nii-in. Etkö osaa avata enempää? Mikron kautta heittäminen ei ole mulle ruuanlaittoa, koska yleensä sen tekee jo lapsikin.

Vierailija
19/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tarkoittaa "haluan leveillä omalla erinomaisuudellano vaikka tosiasiassa en todellakaan kasvata omia nauriitani, kirnua voita tai lypsä pähkinöistä maitoa."

Voisitko ymmärtää mitenkään, että jotkut ihan aidosti tykkäävät ruoanlaitosta? Ja vielä useampi haluaa säästää rahaa, sillä einesruoka on annoskokoon suhteutettuna kallista. Kun ostat yhden einesaterian valmistat kattilallisen keittoa samaan hintaan, josta pieni perhe syö 1-3 päivää.

Lisäksi osaan valmistaa parempaa sapuskaa mitä einekset on. Minun tekemät lihapullat, jauhelihakastike, lasagne, pizzat ym on parempia kuin kaupan. Sama leipomusten kanssa.

En leveilyn takia päivitä IG/Facebookiin ruokajuttuja. Teen sen siksi että se on mun intohimo ja harrastus.

Toisilla se on heppailu/ urheilu/ käsityöt. Mulla ruoanlaitto ja leipominen.

Teen hillot, mehut, ruoat ja leipomukset alusta-asti itse. Mutta ostan limsat, hummuksen ja ketsupin/sinapin kaupasta. Joskus syödään purkkihernekeittoa mutta 99% teen itse.

Vierailija
20/41 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä.

Nii-in. Etkö osaa avata enempää? Mikron kautta heittäminen ei ole mulle ruuanlaittoa, koska yleensä sen tekee jo lapsikin.

Sun tarttee nyt kuule varmaan istua alas ja miettiä hartaasti.