Tyttärellä alkoi kuukautiset. Miten tuen ja neuvon asiassa? Olen kyllä aiemmin kertonut että alkavat jossain vaiheessa. Itsellä kun oma äiti ei auttanut eikä kertonut paljon asiasta.
Kommentit (450)
Vaikka monien mielestä asiasta ei kannata tehdä numeroa... kun minulla alkoi 12v kuukautiset, minua ahdisti valtavasti, että asia lakaistiin maton alle. Äiti opetti siteiden käytön kädestä pitäen (mikä oli todella nöyryyttävää) ja raivosi, jos lakanoille tuli yöllä verta. Muuta asiasta ei puhuttukaan. Koin, että asia on häpeällinen ja pitää piilottaa, ja se häpeä ja huono itsetunto seuraa osittain yhä.
Perinteisesti kaikissa kulttuurissa kuukautisten alkamiseen on kuulunut naisten yhteinen aika. Vaikka kuukautisrituaalit ovat meille vieraita, on minusta vain hyvä idea viedä tyttö juurikin vaikka äidin kanssa kahvilaan kahdestaan tai muutaman muun läheisen naisen kanssa. Ei siellä kahvilla tarvitse puhua kuukautisista, mutta olisi hyvä osoittaa tytölle vähän naisten yhteisöllisyyttä ja että kuukautiset ovat kakkukahvilla juhlistuksen arvoiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Miksi äidin pitäisi auttaa lastaan kuukautisasiassa? Kuukautiset ovat ihan normaali asia, ei lapsi tarvitse siinä mitään erityistä tukea. Tai jos kuukautiset ovat kovin hankala asia, niin kannattaa heti varata aika koululääkärille e-pillerireseptin kirjoittamista varten. E-pillereiden käyttäjillä on kuukautiset vain 4-5 kertaa vuodessa, kun e-pillereitä syödään 3 laattaa putkeen ja sitten on taukoviikko.
Tosi hyvä idea syöttää hormoneja jollekin esiteinille.
Ja kyllä, kuukautiset ovat ihan normaali asia, mutta uutta itse kullekin kerran elämässä. Miksi ei saisi keskustella ja neuvoa? Vaikeneminen on hyvin vanhanaikaista näissä jutuissa.
Se on hyvä idea jos on kipuja jotka ei lähde Buranalla, tai hyvin runsas vuoto. Ei hormonit ole mitään myrkkyjä.
Traneksaamihappoa voi käyttää runsaisiin kuukautisiin ja se myös vähentää kipuja.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt sentään tarvitse maalata piruja seinille, meinaan tyttärensä kuukautiskokemuksen seinille, jos itsellä sattuu olemaan kovin kivuliaat kuukautiset/endometrioosi/ herkkä kiputunto lantion alueella. Ei tyttärelläsi välttämättä ole, koska kaikilla ei todellakaan ole.
Voi kertoa, että joskus kuukautisiin voi liittyä vähän kipuja, jopa kuvotusta. Kannattaa neuvoa, että näihin kipuihin useimmiten auttaa kevyt liikunta (kävely esim.), lämpö, risti-istunta (lootusistunta-asento). (Seksikin auttaa, mutta ehkä en tätä 12-vuotiaalle menisi kertomaan). Jos tarvitaan kipulääkkeitä, voi aloittaa siitä Burana 200 mg:sta, koska tämän ryhmän lääkkeet prostaglandiini-inhibiittoreina vaikuttavat kuukautiskipuihin nimenomaan kohdennetusti. Mutta tässä kuten muissakin asioissa, mennään aina lääkkeetön hoito edellä. Jos sitten Buranaan on jouduttu turvautumaan, ja tuntuu, että sekään ei auta, on syytä käydä lääkärissä sen sijaan, että ryhtyisi syöttämään omia vahvempia kipulääkkeitään lapselle.
Burana 200 ei ole yhtään mitään. Itsellä menee neljä 800 mg ja sen lisäksi opioidipohjaisia lääkkeitä. Kuukautiset voivat siis olle kipeämmät kuin "vähän".
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt sentään tarvitse maalata piruja seinille, meinaan tyttärensä kuukautiskokemuksen seinille, jos itsellä sattuu olemaan kovin kivuliaat kuukautiset/endometrioosi/ herkkä kiputunto lantion alueella. Ei tyttärelläsi välttämättä ole, koska kaikilla ei todellakaan ole.
Voi kertoa, että joskus kuukautisiin voi liittyä vähän kipuja, jopa kuvotusta. Kannattaa neuvoa, että näihin kipuihin useimmiten auttaa kevyt liikunta (kävely esim.), lämpö, risti-istunta (lootusistunta-asento). (Seksikin auttaa, mutta ehkä en tätä 12-vuotiaalle menisi kertomaan). Jos tarvitaan kipulääkkeitä, voi aloittaa siitä Burana 200 mg:sta, koska tämän ryhmän lääkkeet prostaglandiini-inhibiittoreina vaikuttavat kuukautiskipuihin nimenomaan kohdennetusti. Mutta tässä kuten muissakin asioissa, mennään aina lääkkeetön hoito edellä. Jos sitten Buranaan on jouduttu turvautumaan, ja tuntuu, että sekään ei auta, on syytä käydä lääkärissä sen sijaan, että ryhtyisi syöttämään omia vahvempia kipulääkkeitään lapselle.
Täyttä huuhaata. Burana 200 on aivan liian vähäinen annostus kuukautiskipuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelet ja sovitte, miten hankitte kuukautissuojat. Ostat vessaan suojia ja lisäksi voit antaa lapselle rahaa, että voi hankkia itse.
Kerrot särkylääkkeistä ja miten vuodon määrää kannattaa seurata. Burana isona annoksena vähentää vuotoja. Parasetamoli kaveriksi. Sanot, ettei tarve kivuista kärsiä.
Mittautat rautavarastot ja selvitätte lisäraudan tarpeen.
Minkä ikäinen lapsi? On eri asia, jos kyseessä on 10v kuin 14v.
Miksi pitäisi opettaa tuollaiseen lääkkeiden käyttöön? Vastuutonta. Kyllä pienet kuukautiskivut kestää ilman lääkkeitäkin.
Jaaha. Entäs sitten isommat kivut, mites niitten kanssa? Itselläni oli lähes alusta asti niin kovat kivut, että ilman särkylääkettä en olisi päässyt sängystä ylös.
Silloin tietysti särkylääkettä, mutta lapsen kanssa pitää jutella, kuinka paljon lääkettä voi kerralla ottaa. Jos käsikauppalääkkeillä ei pärjää tai niitä menee paljon, lääkäriin. Lapselle ei myöskään saa antaa lääkkeitä, jotka itselle on reseptillä määrätty, esim. Panacod ja Tramal, joita tiedän erään äidin lapselleen antaneen.
Tämä on tosiaan tärkeää, ettei anneta lapsen säätää itsekseen särkylääkkeiden kanssa. Erityisen tärkeää on painottaa varovaisuus parasetamolin kanssa, ettei mene niitä popsimaan miten sattuu. Siinä voi olla maksa vaarassa. Itse tiedustelisin, onko kipuja ja jos on, niin sitten katsotaan yhdessä mitä lääkettä ja minkä verran on turvallista ottaa.
Kaikille ei vain pelkkä burana toimi. Itse joudun ottamaan neljä 800 mg tablettia ja sen lisäksi opioidipohjaista.
Joo mutta eihän tuollaisia nyt mennä omin päin ottamaan... Eiköhän noihin opioidipohjaisiin vaadita jo ihan lääkärin reseptikin. Tuntuu että täällä monella hyvin kevyt suhtautuminen särkylääkkeiden popsimiseen, kun niillä voi saada itselleen ihan merkittävää vahinkoa aikaan, jos miten sattuu syö. En missään nimessä vastusta särkylääkkeiden syöntiä silloin kun kipu sitä vaatii, mutta ei kai lasta kannata opettaa ottamaan HETI särkylääkettä, kun vähän vihlaisee. Luulen että enemmistössä ovat kuitenkin ne naiset, joilla kuukautiset eivät vaadi mitään särkylääkkeitä.
Vaikeat kivut ovat sitten asia erikseen, niihin totta kai lääkettä ja kannattaa mennä myös lääkäriin selvittämään kivun syy, onko mahdollisesti esim endometrioosia. Ja totta kai satunnaisesti voi ottaa käsikauppalääkkeitä jos kovat kivut, mutta tällöinkin aikuisen tärkeä ohjeistaa, minkä verran lääkkeitä turvallista syödä.
Mä en tunne ketään naista, joka ei tarvitsisi särkylääkettä kuukautisiin. Todella monelle olen lainannut särkylääkettä, kun ovat tarvinneet.
Tosi asia on, että tietyissä estyneissä piireissä kuukautiskivuista ei puhuta, joten jää vaikutelma, että niitä ei ole, tai ne ovat harvinaisia. Suurin osa kärsii kuukautiskivuista.
En missään nimessä pitäisi mitään juhlia ja hehkuttaisi "nyt olet nainen" ja "voit saada lapsia". Todella hämmentävää puhetta lapselle, kuukautiset kun alkaa monella jo alakoulussa. Toki asiallisesti kerrotaan miksi kuukautiset tulevat. Muistan kun paras kaverini 12-vuotiaana kertoi että hän on nyt nainen kun "ne" alkoi. Tuli kauhea suru ja ahdistus että nytkö se lapsuus loppui. Mutta oma neuvoni on, että lasta/nuorta opastetaan asiallisesti suojien käytössä ja kivunlievityksessä. Ei siitä sen kummempaa numeroa kannata tehdä ja hän on ihan sama ihminen vaikka ne kuukautiset alkoikin.
Vierailija kirjoitti:
Opettaahan tuo miten ylipäätään suhtaudutaan asioihin elämässä. Voi tehdä nuoresta lusmun. Kun sattuu, en mene kouluun. Kun sattuu, otan heti nappia.
Ehdottomasti näin. Parempi tavoitella ihan naiseuden alusta saakka kirkkainta kruunua ja muistaa miksi Jumalamme joutui meille naisille pahuutemme tähden nämä kivut antamaan.
Koska kunhan ei ole lusmu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelet ja sovitte, miten hankitte kuukautissuojat. Ostat vessaan suojia ja lisäksi voit antaa lapselle rahaa, että voi hankkia itse.
Kerrot särkylääkkeistä ja miten vuodon määrää kannattaa seurata. Burana isona annoksena vähentää vuotoja. Parasetamoli kaveriksi. Sanot, ettei tarve kivuista kärsiä.
Miksi pitäisi opettaa tuollaiseen lääkkeiden käyttöön? Vastuutonta. Kyllä pienet kuukautiskivut kestää ilman lääkkeitäkin.
Vastuutunto on pitää lapsi kärsimässä kivuista. 40-luvulla syntynyt äitini oli aikoinaan sitä mieltä, että kuukautiskipuni olivat ihan itse aiheutettuja psykosomaattisia kipuja. Särkylääkettä hainkin sitten isältäni, jolla sitä oli aina varastossa päänsärkyjen vuoksi.
Nyt teini-ikäisen äitinä en todellakaan toista äitini typeryyksiä, vaan lapsella on tarvittaessa aina särkylääke & lämpötyyny saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha. Entäs sitten isommat kivut, mites niitten kanssa? Itselläni oli lähes alusta asti niin kovat kivut, että ilman särkylääkettä en olisi päässyt sängystä ylös.
Silloin tietysti särkylääkettä, mutta lapsen kanssa pitää jutella, kuinka paljon lääkettä voi kerralla ottaa. Jos käsikauppalääkkeillä ei pärjää tai niitä menee paljon, lääkäriin. Lapselle ei myöskään saa antaa lääkkeitä, jotka itselle on reseptillä määrätty, esim. Panacod ja Tramal, joita tiedän erään äidin lapselleen antaneen.
Tämä on tosiaan tärkeää, ettei anneta lapsen säätää itsekseen särkylääkkeiden kanssa. Erityisen tärkeää on painottaa varovaisuus parasetamolin kanssa, ettei mene niitä popsimaan miten sattuu. Siinä voi olla maksa vaarassa. Itse tiedustelisin, onko kipuja ja jos on, niin sitten katsotaan yhdessä mitä lääkettä ja minkä verran on turvallista ottaa.
Kaikille ei vain pelkkä burana toimi. Itse joudun ottamaan neljä 800 mg tablettia ja sen lisäksi opioidipohjaista.
Joo mutta eihän tuollaisia nyt mennä omin päin ottamaan... Eiköhän noihin opioidipohjaisiin vaadita jo ihan lääkärin reseptikin. Tuntuu että täällä monella hyvin kevyt suhtautuminen särkylääkkeiden popsimiseen, kun niillä voi saada itselleen ihan merkittävää vahinkoa aikaan, jos miten sattuu syö. En missään nimessä vastusta särkylääkkeiden syöntiä silloin kun kipu sitä vaatii, mutta ei kai lasta kannata opettaa ottamaan HETI särkylääkettä, kun vähän vihlaisee. Luulen että enemmistössä ovat kuitenkin ne naiset, joilla kuukautiset eivät vaadi mitään särkylääkkeitä.
Vaikeat kivut ovat sitten asia erikseen, niihin totta kai lääkettä ja kannattaa mennä myös lääkäriin selvittämään kivun syy, onko mahdollisesti esim endometrioosia. Ja totta kai satunnaisesti voi ottaa käsikauppalääkkeitä jos kovat kivut, mutta tällöinkin aikuisen tärkeä ohjeistaa, minkä verran lääkkeitä turvallista syödä.
Kovat kuukautiskivut on nuorilla tytöillä erittäin tavallisia. Mitään hyötyä ei ole jättää kipua lääkitsemättä. Se kipu ei ketään jalosta, päinvastoin aiheuttaa kärsimystä.
Se lääke pitää lisäksi ottaa heti kuukautisten aluksi, vähän niin kuin migreenilääke. Kun kipu on jo tullut päälle, ei lääke auta enää niin paljon. Toki joskus voi kokeilla ilman, mutta ei koulu/työpäivinä välttämättä kannata. Koska kuukautisten ei ole tarkoitus estää normaalia elämää. Särkylääke mahdollistaa tämän.
Opettakaa se, miten öisin vältetään ohivuodot ja lakanoiden sotkeutuminen. Lisäksi hommatkaa muutamat sellaiset alkkarit, joissa siteet pysyvät kunnolla paikallaan myös yöllä.
PS: hormonit aiheuttavat nuorella paljon vähemmän tuhoa kuin valloillaan mellastava endometrioosi.
Vierailija kirjoitti:
Usein nämä asiat ovat perinnöllisiä, kuten kuukautisten alkamisajankohta ja monet lisääntymisterveyteen liittyvät jutut. Eli jos äidillä on ollut kivuliaat kuukautiset, todennäköisesti tyttärelläkin on. Samoin raudanpuutteet riski on perinnöllinen, kuten vuodon määräkin.
Periaatteessa tiesi paljon jo biologian tunnilta ja silloinkin kun asiaa koulussa käsiteltiin niin puhuttiin jotain yleispätevää ja 5. lk asti oli side repussa jos alkaa yllättäen.
Kuukautisten alettua puhuttiin vaihtovälistä, erilaisista siteistä, roskien viemisestä, siteen vaihdosta koulussa, säryistä, krampeista, vuodon koostumuksista, miten mennä suihkuun (yleensä viuhahtaa nakuna) jos valuu, pyykinpesusta, kierron pituudesta, millaisista merkeistä voi odottaa seuraavien alkavan ja miten oppii tunnistamaan ja ennakoimaan omat oireensa, kehoitin kysymään heti kun kysyttävää tulee. Joululomalla likka oli huolissaan pitkästä mökkimatkasta. Eihän niistä kaikista heti puhuttu kerralla, mutta tämmöisiä asioita tässä on puolen vuoden sisään käsitelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Burana 200 ei ole yhtään mitään. Itsellä menee neljä 800 mg ja sen lisäksi opioidipohjaisia lääkkeitä. Kuukautiset voivat siis olle kipeämmät kuin "vähän".
Jos lapsi ei ole tottunut särkylääkkeitä käyttämään, lääkettä riittää pienempi määrä. Siksi ei kannata lähteä härkäpyssyllä liikkeelle, vaan katsoa, mikä annos lääkettä riittää.
Ibuprofeeni kuten muutkin NSAID-lääkkeet ovat hyviä lääkkeitä etenkin kuukautiskipuihin, itse asiassa opioideja parempia. Mutta kuten kaikissa lääkkeissä, niissäkin on sivuvaikutuksia, joista ikävimmät kohdistuvat munuaisten pikku glomeruluksiin, ja tulevat näkyviin vasta pitkässä juoksussa: jo nuorehkon ihmisen verenpaineongelmina ja vanhetessa muina munuaisongelmina. Opioidien sivuvaikutukset ovat tietysti vielä moninaisempia.
Äitinä en tahtoisi tuhota tyttäreni liikalääkityksellä ainakaan "varmuuden vuoksi" tai siksi, että omat kuukautiseni sattuisivat olemaan todella kivuliaat.
Tottakai särkylääkettä voi tarjota, jos on kipuja, samoin kuin lämpötyynyä, kevyttä liikuntaa yms. Kaikki eivät tarvitse maksimiannosta kipulääkkeitä, osa ei ollenkaan, osalla ei riitä edes se maksimiannos. Ihmiset ovat erilaisia, samoin kuukautiset ja kivunsietokyky.
Olennaista on, että lapsi oppii itse tunnistamaan kivun ja sen kovuuden. Toisilla kipua on ennen kuukautisia, toisilla niiden ensimmäisen päivän, toisilla koko ennen, niiden aikana ja jälkeen ja toisilla ei ollenkaan. On myös tärkeää, että pelkän särkylääkkeiden popsimisen sijaan lapsi myös puhuisi niistä kivuista, koska ne voivat haitata elämää ja silloin on hyvä käydä lääkärissä.
Tästäkin asiasta lapselle pitäisi puhua neutraalisti. Itse pelkäsin etukäteen kamalasti kipuja ja kauheaa verenvuotoa, koska kuukautisista oltiin puhuttu lähinnä sellaisena. Kun kipuja sitten ei ollutkaan oikeastaan yhtään, pelkäsin jonkin olevan pahasti vialla.
Burana 200 mg on lapsen, siis noin 10 kg painoisen, annos. Jos lapsi, jolla on kuukautiset, painaa 10 kg, niin kannattaa mennä lääkäriin.
Liian pieni lääkeannos taas on ihan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä mokasin heti alkuun kun menkat alkoi. En tajunnut kääriä sidettä paperiin. Rullattu side oli sitten auennut roskiksessa liimauksistaan ja sisko haukkui mut ihan pystyyn. Eli näytä erilaisia siteitä: ohuet pikkuvuotoon, yösiteet, siivelliset... Ja näytä miten ne laitetaan ja miten laitetaan roskiin. Ja missä vaiheessa kuuluu vaihtaa. Tyttö tuskin sanoo sanaakaan kun sitä nolottaa, mutta kerro silti, kyllä häntä oikeasti kiinnostaa.
En ymmarra mika tassa on niin kamalaa?
Olen aivan varma, ettei äidin ole pakko alkaa pitää mitään anatomian luentoa kun lapsella alkaa kuukautiset, koska nykyään jokaisella 11+ ikäisellä tytöllä on netti käytettävissä ja varmaan sen ikäinen osaa jo itse oma-aloitteisesti etsiä tietoa Googlesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tunne ketään naista, joka ei tarvitsisi särkylääkettä kuukautisiin. Todella monelle olen lainannut särkylääkettä, kun ovat tarvinneet.
Tosi asia on, että tietyissä estyneissä piireissä kuukautiskivuista ei puhuta, joten jää vaikutelma, että niitä ei ole, tai ne ovat harvinaisia. Suurin osa kärsii kuukautiskivuista.
Mä en ole ikinä tarvinnut. Toinen tyttäristäni tarvitsee särkylääkkeitä, toinen ei.
Toki mullakin on joskus vähän inhottavia oloja kuukautisten aikana, mutta ei mitään mihin ei jooga auttaisi.
En tiedä, miksi tästä asiasta ei saisi puhua? Että kaikilla ei ole?
Kuukautisten ei kuulu olla kovin kivuliaat eivätkä kovin runsaat. Ensiavuksi voi toki ottaa särkylääkettä, mutta kannattaa selvittää kovien kipujen ja runsaan vuodon syy, oli kyse sitten omista tai tyttären kuukautisista.
Jotkut naiset vihaavat naiseutta niin, että haluavat, että muutkin naiset kärsivät naiseudestaan.