Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttärellä alkoi kuukautiset. Miten tuen ja neuvon asiassa? Olen kyllä aiemmin kertonut että alkavat jossain vaiheessa. Itsellä kun oma äiti ei auttanut eikä kertonut paljon asiasta.

Vierailija
05.01.2021 |

?

Kommentit (450)

Vierailija
301/450 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiedä mitä menkkakivut ovat, olen jo vaihdevuosissa mutta koskaan en ollut kipeä. En silti koskaan vähättelisi muiden kipuja sillä parilla ystävällä on ollut sellaiset todella kamalat kivut, mihin ei auta buranat ja muut vaan tarvitaan tehokkaat lääkket. Ja silti saattavat olla kipeitä.

Joillain on myös endometrioosia, mikä aiheuttaa kipuja ja muita ongelmia. Se on hyvä tarkistaa.

Menkkani alkoivat 11-vuotiaana ja olin alipainonen. Kyse ei ole siis siitä, että "lihavat nykylapset saavat ne aiemmin". Tuolloin elettiin 70-lukua ja muutamalla kaverilla oli myös menkat kutosluokalla.

Kuukautisissa ei ole mitään hävettävää. On niin yllättävää törmätä näihin kummallisiin "hankkii jotain rättejä.. ei mitään hormoneja.. kyllä kivut kestää.. kyllä ne helpottaa kun synnyttää.." -kommentteihin nykypäivänä.

Vierailija
302/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiset oli maailman ensimmäisellä naisella miksi niitä pitäisi juhlia? Tasa-arvon nimissä pitäisi sitten juhlia poikien ekaa siemensyöksyä 😁

Voisihan tytöltä kysyä haluaako tämä tehdä jotain kivaa ja äiti maksaa, jotta ajatukset eivät pyörisi pelkästään niissä ekoissa menkoissa. Mutta ei mitään kiusallista juhlanumeroa missään nimessä!

Siemensyöksy olisi entistä kiusallisempi juhlan aihe, kuukautiset eivät sentään liity seksuaaliseen kiihottumisen millään tavalla.

Siemensyksy on merkki, että poika on valmis lisääntymään, kuten menkat tytöllä. Muistakaa myös kertoa tämä lapsillenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta ja sauna auttaa kipuihin. En myöskään ymmärrä särkylääkkeiden käytön opettamista.

Pidätte juhlat, nyt olet nainen! Se on iloinen asia, voit halutessasi saada omia lapsia. Menette vaikka kahvilaan leivoskahveille. Pidät huolen että aina on siteitä ja tamponeja saatavilla.

Aiettä! Minulla alkoi 13 vuotiaana kuukautiset ja olin niin kipeä ensimmäisestä kerrasta alkaen, tuntui, että taju lähtee. Kerroin vanhemmille yön valvottuani, että olen niin kipeä, enkä kärsi edes kouluun lähteä. Sain juuri saman ohjeen, ei mitään lääkkeitä tarvita, reippaasti ylös liikkumaan ja illalla saunaan.

Älkää koskaan vähätelkö kukkautiskipua, itselläni tänä päivänä endometrioosi ja ihan aina kärsin kuukautisista kovaa. Ystäväni näki kerran kipukohtaukseni kuukautisten ilmoitellessa ja hän meinasi soittaa apua paikalle.

Lääkettä kipuun ja jos ei auta, niin vaikka minipillerit lopettamaan kärsimys.

Vierailija
304/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot ja puhut normaalista asiasta, ihan niin kuin vaikka hiusten väristä. Ostat kuukautissuojia ja varoitat tamponeiden ongelmista (ei suositella nuorille ja vaarallisia jos unohtaa emättimeen), kysyt että onko vatsasärkyä ja sanot, että voi tarvittaessa ottaa parasetamolia. Kysyt kuinka monta päivää vuotaa ja sanot, että jos vuotaa liikaa niin sitten vasta pitää miettiä rauta-arvoja sun muita, normaalista ei sellaisia tarvita. Selität, että voi tulla raskaaksi ihan siitä asti, ku kuukautiset alkavat tulla ja kaikki ne keskustelut mitä siihen liittyy.

Ja ennen kaikkea opetat kirjoittamaan kalenteriin kuukautisten alkupäivän ihan niin kuin itsekin toivottavasti teet. Että olen kiitollinen siitä, että äitini tämän asian opetti aikoinaan.

Vierailija
305/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Miksi äidin pitäisi auttaa lastaan kuukautisasiassa? Kuukautiset ovat ihan normaali asia, ei lapsi tarvitse siinä mitään erityistä tukea. Tai jos kuukautiset ovat kovin hankala asia, niin kannattaa heti varata aika koululääkärille e-pillerireseptin kirjoittamista varten. E-pillereiden käyttäjillä on kuukautiset vain 4-5 kertaa vuodessa, kun e-pillereitä syödään 3 laattaa putkeen ja sitten on taukoviikko.

Mitä helkkaria taas luin? Niin monta asiavirhettä että sielu itkee verta. Suus kiinni kun et mistään mitään tiedä.

Ehkäisypillerit eli e-pillerit sisältävät kahta hormonia jotka nimenomaan pitävät menkat säännöllisinä. Tämä ei kuitenkaan ole niiden ensisijainen käyttökohde vaan niitä käytetään ensisijaisesti ehkäisemään raskautta.

Minipillerit sisältävät vain keltarauhashormonia ja voivat aiheuttaa menkkojen epäsäännöllisyyttä tai ne saattavat poistua kokonaan. Tämä on täysin yksilöllistä miten kenelläkin kroppa reagoi.

Kuukautiset voivat olla lapselle arka aihe eikä välttämättä koulussakaan ole ehditty asiaa käymään läpi biologiassa. Asia voi tuottaa häpeää jos muilla ei ole eikä niistä ole puhuttu ja ei tiedä millaisia suojia pitäisi käyttää jne. Jos on kipeä niin mitä silloin tehdään. Huoh.

Vierailija
306/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiset oli maailman ensimmäisellä naisella miksi niitä pitäisi juhlia? Tasa-arvon nimissä pitäisi sitten juhlia poikien ekaa siemensyöksyä 😁

Voisihan tytöltä kysyä haluaako tämä tehdä jotain kivaa ja äiti maksaa, jotta ajatukset eivät pyörisi pelkästään niissä ekoissa menkoissa. Mutta ei mitään kiusallista juhlanumeroa missään nimessä!

Siemensyöksy olisi entistä kiusallisempi juhlan aihe, kuukautiset eivät sentään liity seksuaaliseen kiihottumisen millään tavalla.

Siemensyksy on merkki, että poika on valmis lisääntymään, kuten menkat tytöllä. Muistakaa myös kertoa tämä lapsillenne.

Väärin, esimerkiksi pojilla eka siemensyöksy voi tulla todella nuorena mutta mukana ei ole hedelmöitetään kykeneviä siittiöitä. Menkat eivät myöskään monesti ole alkuun säännölliset eikä välttämättä juuri siksi tyttö ole vielä kuukausiin sukukypsä.

Vierailija
307/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini toivotti tervetuloa naiseksi. Sitä myös toivottelen tyttärelleni. Käytiin ostamassa dödöö, alusvaatteita , meikkiä, ja vaatteita, oikein juhlittiin.

Vierailija
308/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mainita myös mahdollisista ovulaatiokivuista. Itse olin kuukautisten alkaessa tietoinen kuukautiskivuista, mutta ovulaatiokipuja ei mainittu missään, ja luulin niiden ollessa pahimmillaan että minulla on joku syöpä tai vähintään umpisuoli puhjennut. Vielä nelikymppisenäkin kärsin kovista ovulaatiokivuista parin päivän ajan kierron puolivälissä, mutta kuukautiskipuja ei ole pahemmin ikinä ollut.

Vierailija
309/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju.

Itselläni on 11 vuotias tyttö, jolla ei onneksi ihan vielä ole kuukautiset alkaneet. Olemme puhunut kuukautisista, emme tosin nyt vähään aikaan.

Itselläni ei kuukautisia ole ollut vuosiin joten en ole oikein perillä kuukautissuojatarjoomasta.

Antakaapa parhaat suositukset mitä nuoret ovat tykänneet käyttää.

Hieman kiinnostuneena olen katsellut kuukautispikkareita. Voisi olla toimiva ratkaisu nuorella. Onko kokemusta?

Vierailija
310/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Onneksi ei omaa lasta tarvitse neuvoa, opastaa ja tukea, kun koulu on hoitanut sen puolen.”

Miksi teillä niitä lapsia onkaan? Koristeina? Joku muu saa hoitaa ikävät jutut, jotta teidän ei tarvitse?

Minkälainen vanhempi sysää kasvatusvastuun koululle?

Vierailija
311/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin tyttärelle eka oma kalenteri nyt kun menkat vähän aikaa sitten alkoivat, tuntui sopivalta hetkeltä. Kerroin, että on hyvä idea totutella merkkaamaan aina menkat kalenteriin. 

Uimahallissa uimisesta tytär kysyi ja kerroin että ilman tamponia ei voi uida ja että liikuntatunnilla ei tarvitse uida jos on menkat, mutta että jos hän itse haluaa, tästä tai jostain muusta syystä, voin toki ostaa (tai isänsä voi yhtä hyvin ostaa) hänelle pienen koon tamponeja ja hän voi kokeilla, miltä niiden käyttäminen tuntuisi. 

Siteitä oli ostettu jo valmiiksi. Olin maininnut, että uskoisin menkkojen alkavan noin vuoden sisällä, koska tytön kehitys näytti seuraavan ihan samaa ajoitusta kuin itselläni aikoinaan ja omat menkkani alkoivat tuossa iässä. 

Kun oli mahakipuja, annoin särkylääkkeen ja kerroin myös, että kevyt liikunta voi helpottaa ja lupasin myös, että jos kipuja on jatkossa paljon, voidaan ostaa lämpötyyny ja hän loi kokeilla auttaisiko se. 

Minusta tärkeintä on olla informatiivinen ja suhtautua asiaan peruspositiivisesti ja rauhallisesti. Onnittelin isommaksi tytöksi tulemisesta (hän on 11) ja isänsä onnitteli myös. Mitään sen kummempaa juhlimista ei järjestetty.  

Vierailija
312/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tiedä mitä menkkakivut ovat, olen jo vaihdevuosissa mutta koskaan en ollut kipeä. En silti koskaan vähättelisi muiden kipuja sillä parilla ystävällä on ollut sellaiset todella kamalat kivut, mihin ei auta buranat ja muut vaan tarvitaan tehokkaat lääkket. Ja silti saattavat olla kipeitä.

Joillain on myös endometrioosia, mikä aiheuttaa kipuja ja muita ongelmia. Se on hyvä tarkistaa.

Menkkani alkoivat 11-vuotiaana ja olin alipainonen. Kyse ei ole siis siitä, että "lihavat nykylapset saavat ne aiemmin". Tuolloin elettiin 70-lukua ja muutamalla kaverilla oli myös menkat kutosluokalla.

Kuukautisissa ei ole mitään hävettävää. On niin yllättävää törmätä näihin kummallisiin "hankkii jotain rättejä.. ei mitään hormoneja.. kyllä kivut kestää.. kyllä ne helpottaa kun synnyttää.." -kommentteihin nykypäivänä.

Kyllä 11-vuotiaana alkaminen on tosiaan ihan normaalia. Mullakin alkoi aikoinaan 11-vuotiaana laiheliinina ja nyt saman ikäisellä tyttärellä joka myös on hoikka.

Vierailija
313/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo veritahrojen peseminen heti kylmällä vedellä on hyvä ohje. Ilman ohjetta tulee tuhottua muuten paljon vaatteita.

Voimakkaat kivut ovat usein endometrioosin oire. Endometrioosia voi olla ensimäisistä menkoista lähtien (kun limakalvon soluja päätyy väärään paikkaan). Endoa ei voi tuossa vaiheessa hoitaa kuin kalvon kasvua estävillä pillereillä. Ilman hoitoa endometrioosi johtaa lapsettomuuteen ja invalidisoi muutenkin.

Endometrioosi voidaan kyllä leikata.

Tämäkään asia ei todellakaan ole näin mustavalkoinen! Endometrioosi on KROONINEN SAIRAUS, jota edes kohdunpoisto ei välttämättä poista.

En kyllä usko, että missään päin Suomea leikataan alaikäisilta kun aikuisiltakin tupataan leikkaamaan vasta jos aiheuttaa lapsettomuutta. Lisäksi se piru uusii helposti.

Vierailija
314/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just luin Tampereen jodelista pitkän ketjun nuorten naisten kokemuksia. Ei valitettavasti anna kovin hyvää kuvaa näistä äideistä, joiden mielestä tytärtä ei tarvitse neuvoa tai tukea.

Mulla ei ole painokelpoisia ilmausta mielipiteeni kertomiseen tästä ihmisryhmästä.

Onneksi edes osa äideistä osaa kasvattaa ja olla tukena.

Vierailija
315/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ostettiin tyttärelle eka oma kalenteri nyt kun menkat vähän aikaa sitten alkoivat, tuntui sopivalta hetkeltä. Kerroin, että on hyvä idea totutella merkkaamaan aina menkat kalenteriin. 

Uimahallissa uimisesta tytär kysyi ja kerroin että ilman tamponia ei voi uida ja että liikuntatunnilla ei tarvitse uida jos on menkat, mutta että jos hän itse haluaa, tästä tai jostain muusta syystä, voin toki ostaa (tai isänsä voi yhtä hyvin ostaa) hänelle pienen koon tamponeja ja hän voi kokeilla, miltä niiden käyttäminen tuntuisi. 

Siteitä oli ostettu jo valmiiksi. Olin maininnut, että uskoisin menkkojen alkavan noin vuoden sisällä, koska tytön kehitys näytti seuraavan ihan samaa ajoitusta kuin itselläni aikoinaan ja omat menkkani alkoivat tuossa iässä. 

Kun oli mahakipuja, annoin särkylääkkeen ja kerroin myös, että kevyt liikunta voi helpottaa ja lupasin myös, että jos kipuja on jatkossa paljon, voidaan ostaa lämpötyyny ja hän loi kokeilla auttaisiko se. 

Minusta tärkeintä on olla informatiivinen ja suhtautua asiaan peruspositiivisesti ja rauhallisesti. Onnittelin isommaksi tytöksi tulemisesta (hän on 11) ja isänsä onnitteli myös. Mitään sen kummempaa juhlimista ei järjestetty.  

Ihan mielenkiinnosta: mikä tässä harmitti alapeukuttajaa? (:

Vierailija
316/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu ei tosiaankaan opeta menkkoihin liittyviä niksejä. Niiden opettaminen on perheen muiden naisten tehtävä.

Vierailija
317/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Miksi äidin pitäisi auttaa lastaan kuukautisasiassa? Kuukautiset ovat ihan normaali asia, ei lapsi tarvitse siinä mitään erityistä tukea. Tai jos kuukautiset ovat kovin hankala asia, niin kannattaa heti varata aika koululääkärille e-pillerireseptin kirjoittamista varten. E-pillereiden käyttäjillä on kuukautiset vain 4-5 kertaa vuodessa, kun e-pillereitä syödään 3 laattaa putkeen ja sitten on taukoviikko.

Hohhoijaa, tämä on melkoisen vaarallinen ohjeistus kuukautisista noin ylipäätään, mutta varsinkaan teini-ikäiselle tytölle, ja vielä vähemmän, jos ne kuukautiset ovat vasta alkaneet. E-pillerit EIVÄT ole riskittömiä, eikä niitä tulisi minkään terveydenhoitajan ilman asianmukaista tutkimista kirjoitella.

Onhan se varmaan ajatuksena mukavaa, että ei ole kuukautisia juuri lainkaan, kun pillereitä syö, mutta se on luonnoton ja keinotekoinen tila elimistölle. Kuukautiset eivät ole mikään sairaus - tietenkin edellyttäen, ettei niihin liity jotain poikkeavaa.

Itseasiassa jos katsotaan ihmiskunnan historiaa, ovat kuukausittain tulevat menkat epänormaalia. Suuren osan ajasta menkat ovat pysyneet poissa alhaisen rasvaprosentin, raskauden tai imetyksen takia. Nykyinen tilanne ei siis ole oikeastaan luonnollinen. Ihmiset ovat nykyään ihan liian tukevassa kunnossa ja liian harvoin raskaana luonnolliseen tilanteeseen verrattuna.

Kun itselläni oli syömishäiriö, menkat jäivät tauolle kun paino oli 46-47 kiloa. Pituus 168 cm. Sekö olisi sinusta hyvä ja sopiva painotilanne ettei menkat tulisi epäluonnollisen usein? 

Vierailija
318/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelet ja sovitte, miten hankitte kuukautissuojat. Ostat vessaan suojia ja lisäksi voit antaa lapselle rahaa, että voi hankkia itse.

Kerrot särkylääkkeistä ja miten vuodon määrää kannattaa seurata. Burana isona annoksena vähentää vuotoja. Parasetamoli kaveriksi. Sanot, ettei tarve kivuista kärsiä.

Mittautat rautavarastot ja selvitätte lisäraudan tarpeen. 

Minkä ikäinen lapsi? On eri asia, jos kyseessä on 10v kuin 14v.

Miksi pitäisi opettaa tuollaiseen lääkkeiden käyttöön? Vastuutonta. Kyllä pienet kuukautiskivut kestää ilman lääkkeitäkin.

Siksi, että verenvuoto voi aiheuttaa anemiaa tai raudanpuutetta ilman anemiaa.

Mun oma tyttöni pyörtyi ilman särkylääkettä, samoin minä ja siskoni. Tämä ei ole myöskään ok, vaan juuri sitä vastuun kantamista. Kuukautisista ei tarvitse kärsiä.

Jos sinulla ei ole ollut kivuliaita kuukautisia tai raudanpuutetta, on parempi, ettet kommentoi.

Jos taas haluat selittää siitä, miten jumalat on antaneet naisille nämä kivut, niin hp.

Mun mielestä ei kannata olla hysteerinen. Se että sinä tai siskosi pyörtyilette (herratietää mistä syystä, tuskin kuitenkaan kuukautisista), niin ei tarkoita sitä, että toi on yleistä. Perusterve aikuinen nainen ei tarvitse rautamittausta muulloin, kun paitsi ehkä raskaudessa. Terveellä nuorella rauta-arvot eivät normaalisti heittelee edes kuukautisiin liittyen, eri asia on sitten sirppisoluanemiat jne. muut sairaudet. Ei kannata tartuttaa terveyspuhetta ja omien elintoimintojen vahtimista lapsiin tai nuoriin, vaikka sitä itse tekisikin.

Itse sain perinteisen kuukautisopastuksen äidiltäni, se oli kauhean häpeällistä. Koulussa aiheesta oltiin puhuttu jo 4. Luokalta asti, ja mitään epäselvyyttä aiheeseen liittyen ei ollut, joten teiniminä koki omalta vanhemmalta tulevan opastuksen nolona. Olisin toivonut, että asiaan olisi suhtauduttu vain olan kohautuksella ja siteitä tarjoamalla. Niiden itse ostaminenkin olisi tuossa iässä tuntunut häpeälliseltä, onneksi sitä ei tarvinnut tehdä. Luulen, että riittää se, että tuot teinille muutamia siteitä ja kysyt onko koulussa puhuttu kuukautisista. Jos vastaa, että on, jätä asia siihen ja kerro, että tuot siteitä lisää jos hän tarvitsee.

Olen osittain samaa mieltä.
Burana+Panadol on vahva yhdistelmä. Jos semmosta tarvitsee on todellakin syytä käydä lääkärissä.

Olet oikeassa siinäkin, että vaikka verta tulee paljon, terve nuori ei saa siitä mitään raudanpuutetta. Varastorauta mitataan jos siihen on aihetta, ts oireita.

Mustakin ylenpalttinen itselääkintä ja ferritiinin mittailu varoiksi kuulostaa hysteeriseltä.

Mitä tulee siihen haluaako tyttö jutella ja uskoutua äidilleen on tosi yksilöllistä.

Joku ilahtuu menkkajuhlista, toinen toivoo vain että kaapissa on siteitä.

No eihän tuo kovin vahva yhdistelmä ole. Molemmat käsikauppalääkkeitä. Lääkärissä kyllä kannattaa käydä, jotta saa vahvempaa lääkettä, esim panacodia.

Käsikauppalääkkeitä ovat, mutta niiden YHDISTELMÄ on vahva.

Koeta käsittää ja lopeta jankutus.

Mulla sattuu olemaan myös kokemusta

siitä, mitä voi seurata jatkuvasta tulehduskipulääkkeen käytöstä: refluksitauti, ja se pilaa sitten elämän tarkkaan, jos se pääsee pahaksi.

Monet tyrmistyvät siitä, että se ei sitten parane.

Ikävä kyllä mua ei varoitettu kipulääkkeen mättämisen vaaroista, ja endometrioosikin sai kasvaa yli 20 vuotta, kun ei kivun syytä vaivauduttu tutkimaan.

Äitikin, reipas sairaanhoitaja, jolla itsellään ei ollut kivuliaat menkat, tuumasi vain että naisen elämää se vain on, ennen sanottiin että tuo on terveyttä eikä sairautta. Siinä meikä makasi kippurassa naama valkoisena 2 päivää kuussa ja äiti vain hymyili poissaolevana.

Onneksi oli sentään sisko, jolla myös oli kivuliaat menkat. Hän rohkaisi ja keitti mulle teetä.

Toivon todellakin, että tuollaiset äidit ovat historiaa. Myöhemmin olen tajunnut, että äiti ei pitänyt siitä että tytär kasvaa naiseksi, koska hänhän oli silloin vanha! Siitä syystä hän oli ivallinen ja torjuva.

Ei tuo kyllä yhdistelmänäkään ole kovin vahva. Itse olen joutunut käyttämään vaikka mitä, mm litalginia, panacodia jne jne. Jos mietojen lääkkeiden käyttö on niin suurta, että se aiheuttaa refluksitaudin, niin silloin olisi syytä hakea jo toisen lääkeryhmän, esim juuri opioidipohjaisia lääkkeitä. Ei sitä buranakaan kannata yli vetää vaan hakea toimivammat lääkkeet.

Jälkiviisaus on sitä suurinta viisautta.

Kukaan ei tiedä, mistä refluksitauti kenenkin kohdalla johtuu.

Sen ikävä kyllä huomaa vasta sitten kun vahinko on jo tapahtunut, jolloin on myöhäistä.

Tyypillisesti ensin on vähän oireita, sitten

homma räjähtää äkillisesti käsiin.

Tietysti olen käyttänyt kipulääkkeitä muihinkin tarpeisiin kuin menkkoihin.

Ja yhdistelmä oli lääkärin suosittelema tilapäiskäyttöön. Litalginia käytin myös, mutta joku lääkäri vaihtoi sen pois.

Tosi ikävä kuulla, ettet ole saanut kunnon hoitoa ja että lääkkeitä vaihdellaan noin vain pois. Outoa. Tuohon burana + panadol yhdistelmäänhän ei edes tarvita lääkärin "lupaa". Itsellä ei peruspanadol ole koskaan tuonut edes lisähelpotusta, vaan ainoastaan lukuisten lääkekokeilujen jälkeen panacod on osoittautunut toimivaksi. Tiettyhän ne monet lääkärit myös vähättelee naisten kipuja..

Se on tavallista, että lääkärit ovat eri mieltä asioista. Joku tuumasi, että ei ole hyvä käyttää tulehduskipulääkettä, ja vaihtoi Litalginiin. Kunnes seuraava lääkäri ällisteli että mitäs varten käytät noin vahvaa lääkettä, ja otti Litalginin pois > Clotam tilalle.

Mulla oli tuohon aikaan muutakin ajattelemista kuin lääkemerkit, joten mukauduin napisematta lääkevaihtoihin. Ihan hyviä ne olivat kaikki, mutta väsyttivät.

Sinnikkäänä sissinä taapersin kuitenkin aina kouluun ja selvisin joten kuten. Mutta inhosin menkkoja ja ainaista pelkoa siitä että housuissa punainen läntti takamuksessa. Kun se vuoto oli niin kovaa. Kenellekään en puhunut ohivuotokauhustani, se ei tullut mieleenkään, koko asia oli niin nolo. Ajattelin yhä, että mussa on jotain vikaa, kun kuukautiset on niin vaikeat.

Ei sussa ole mitään vikaa. Endo voi olla, mutta sekään ei ole vika vaan sairaus.

Lääkärit eivät ole osanneet hoitaa sinua.

Tämä on kaikki nyt jo historiaa.

Endometrioosi löytyi.

Olisi ollut kiva tietää se paljon aikaisemmin.

Eniten ihmettelen sh.äitini välinpitämättömyyttä, siis nyt jälkikäteen.

Olisin todellakin tarvinnut hänen apuaan.

Naiset voivat olla tosi julmia ja vähätteleviä toisiaan kohtaan.

Normaalit äidit pitävät huolen tyttäristään.

Onpa hyödyllinen kommentti.

Täällä on ainakin kolme ihmistä kertonut äidistään, joka suhtautui kertojan kk.kipuihin tai ylipäänsä menkkojen alkamiseen vihamielisesti, pilkallisesti tai vähätellen.

Olisiko sinusta meillä pitänyt olla keino

taistella äitiä vastaan tai kenties passittaa hänet hoitoon? Varhaisteininä, kun kehossa ilmeni epämiellyttäviä muutoksia, joiden kanssa pärjäämisessä oli kylliksi haastetta?

Ennen sentään menkat alkoivat järjellisessä iässä, 13-16-vuotiaana. Silloin nuoret olivat aikavampia kuin nyt, jolloin 17-vuotiastakin nimitetään vielä lapseksi eikä kukaan odota (ilmeisesti) sen ikäiseltä vielä oikein mitään.

Nyt menkat voivat ilmaantua jopa alle 10-vuotiaalle, missä ei ole mitään mieltä.

Ihmiset ovat niin hyvin syöneitä, että sukukypsyys on aikaistunut hurjasti. Mutta minkäs teet, lapsilla alkaa kuukautissuojien kanssa tuhraaminen kesken prinsessaleikkien.

Kyllä jo vuosikymmeniä on ollut ihan normaalia että alkavat ennen kuin on 13 vuotta. 16 on jo pitkään myöhäinen alkamisikä.

Vierailija
319/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, yllätyin, että vuonna 2021 on edelleen näin paljon kielteistä ja häpeilevää, jopa aggressiivista suhtautumista kuukautisiin. Ei tarvitse kertoa tyttärelle mitään, kuukautisten juhlistaminen aivan hirveä asia, kunhan nyt jotkut rätit hankkii kaapin perälle niin that’s it.

Luulin, että itsellä on jotenkin vammainen asenne kuukautisia kohtaan, kun niistä tyttärelle puhuminen on tuntunut niin vaikealta. Verrattuna palstan keskiarvoon olen kuitenkin tainnut onnistua loistavasti.

Siis miksi niitä pitäisi juhlistaa? Juhlistatko ensimmäistä vauvan paskapökälettäkin? Luonnollinen asia, josta ei tartte mitään numeroa tehdä. Rätit vaan kaappiin ja sillä siisti. Koulussa kyllä kerrotaan ihmisen ruumiintoiminnoista. Äidin saatika isän ei todellakaan tarvitse mitään opetustukioita pitää. Mulle pidettiin ja se oli ÄÄRIMMÄISEN noloa ja traumaattista. Iskä jopa toi kerran siteitä kaupasta. Kuolin melkein häpeästä. Onneksi ymmärsi yskän ja jatkossa hankin itse suojani.

Tämä saattaa olla provo, mutta kyllä minusta silloin on jotain muutakin pielessä, jos äidin "opetustuokio" kuukautisista on "äärimmäisen traumaattista". Jotain täytyy olla pahasti vinossa tytön ja äidin välillä tai sitten tytölle on tapahtunut jotain muuta traumaattista seksuaalisuuteen liittyvää. Sen ymmärrän, että se voi tuntua vähän nololta, tai että jonkun mielestä voi olla epäluontevaa puhua asiasta isän kanssa, mutta ei senkään välttämättä tarvitsisi olla niin. 

Vierailija
320/450 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Hohhoijaa, tämä on melkoisen vaarallinen ohjeistus kuukautisista noin ylipäätään, mutta varsinkaan teini-ikäiselle tytölle, ja vielä vähemmän, jos ne kuukautiset ovat vasta alkaneet. E-pillerit EIVÄT ole riskittömiä, eikä niitä tulisi minkään terveydenhoitajan ilman asianmukaista tutkimista kirjoitella.

Onhan se varmaan ajatuksena mukavaa, että ei ole kuukautisia juuri lainkaan, kun pillereitä syö, mutta se on luonnoton ja keinotekoinen tila elimistölle. Kuukautiset eivät ole mikään sairaus - tietenkin edellyttäen, ettei niihin liity jotain poikkeavaa.

Itseasiassa jos katsotaan ihmiskunnan historiaa, ovat kuukausittain tulevat menkat epänormaalia. Suuren osan ajasta menkat ovat pysyneet poissa alhaisen rasvaprosentin, raskauden tai imetyksen takia. Nykyinen tilanne ei siis ole oikeastaan luonnollinen. Ihmiset ovat nykyään ihan liian tukevassa kunnossa ja liian harvoin raskaana luonnolliseen tilanteeseen verrattuna.

Kun itselläni oli syömishäiriö, menkat jäivät tauolle kun paino oli 46-47 kiloa. Pituus 168 cm. Sekö olisi sinusta hyvä ja sopiva painotilanne ettei menkat tulisi epäluonnollisen usein? 

Tuo kommentti oli vastaus pillereitä koskevaan keskusteluun. Sinun tilasi on ennen ollut aika normi, kun nälkään on nähty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän