Tekisitkö lapsen, jonka isästä et tiedä kuin hiusten ja silmien värin?
"Pojan isällä on tumma tukka ja harmaat silmät, muuta ei tiedetä" kerrotaan Ylen jutussa hedelmöityshoidolla hankitusta lapsesta.
Hedelmöityshoitoja tarjoavat puljut toivottavasti nykyään toimivat vastuullisemmin, mutta ainakaan Väestöliitossa sukusolujen luovuttajien taustoja ei tarkastettu. Tiedän itse tapauksen, jossa työtä ikänsä kaihtanut taparikollinen luovutti siittiöitään, ja oman kertomansa mukaan saikin useamman lapsen tuntemattomiin perheisiin.
Valitettavasti en voi kertoa mitään yksityiskohtia, koska eräs tapauksesta julkisesti kertonut sai tuomion kunnianloukkauksesta, enkä halua kohdalleni samaa.
Voisitko tehdä lapsen sellaisen miehen kanssa, josta et mitään tiedä? Olettaisitko, että luovuttajat on lääketieteen kandeja, kuten kaupunkilegendoissa kerrotaan.
Linkki juttuun: https://yle.fi/uutiset/3-11698451
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko joku, että rikollisuus periytyy geenien mukana? Vai mikä tässä on ongelma?
Googlaapa mtv3:n juttu "Rikollisuus periytyy yhä useammin - vankiloissa kolmannen polven rikollisia".
Rikollisuuden periytymistä (siis puhdasta geneettistä) pystyy tutkimaan vain kaksostutkimuksilla, joissa molemmat kaksoset ja vanhemmat on erotettu toisistaan ja adoptoitu niin varhaisessa vaiheessa kuin mahdollista, jotta lapsuuden kiintymyssuhdeongelmat ei sekoita tulosta. Arvaatko kuinka monta tällaista tutkimusta on tehty Suomessa ja kuinka moni toimittaja ymmärtää ympäristön ja genetiikan vaikutuksen erot tai niiden tutkimuksellisen vakioinnin?
Niin. Että sillä tavalla.
-Eri
Asiaa sopii miettiä myös toiselta kantilta.
Se luovuttanut mies ei tiedä siitä lapsen äidistä yhtään mitään ja silti antaa tälle mahdollisuuden tulla äidiksi.
Vierailija[quote=Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko joku, että rikollisuus periytyy geenien mukana? Vai mikä tässä on ongelma?
Googlaapa mtv3:n juttu "Rikollisuus periytyy yhä useammin - vankiloissa kolmannen polven rikollisia".
Rikollisuuden periytymistä (siis puhdasta geneettistä) pystyy tutkimaan vain kaksostutkimuksilla, joissa molemmat kaksoset ja vanhemmat on erotettu toisistaan ja adoptoitu niin varhaisessa vaiheessa kuin mahdollista, jotta lapsuuden kiintymyssuhdeongelmat ei sekoita tulosta. Arvaatko kuinka monta tällaista tutkimusta on tehty Suomessa ja kuinka moni toimittaja ymmärtää ympäristön ja genetiikan vaikutuksen erot tai niiden tutkimuksellisen vakioinnin?
-Eri
Meinaatko että suomalaiset on eri lajia kuin muut? 22
Vierailija kirjoitti:
En. Eniten huolestuttaisi mielenterveys, joka on osittain periytyvää, ainakin alttius.
Miettikää jotain komeaa psykoa, joka on keksinyt spermanluovutuksesta keinon levittää siementään mahdollisimman laajalle.
.....ja tämän vuoksi ihmettelen niitä jotka haluavat raskautua niistä yhdenyön jutuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija[quote=Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Eri
Meinaatko että suomalaiset on eri lajia kuin muut? 22
Et tainnut ymmärtää lukemastasi yhden yhtä sanaa.
Etkä sä ymmärtänyt, että maailmalla on tehty tutkimuksia.. Googlaa inherited criminality.
Olen itse lahjoittanut munasoluja ja aion lahjoittaa jatkossakin, niin monta kertaa kuin mahdollista. Tuolla aiempana pelättiin ties mitä sairauksia/epäilyttäviä taustoja, niin voin kyllä kertoa, että prosessiin kuului mittavat sukusairauskartoitukset ja psykologiset keskustelut, veri- ja virtsakokeet jne. Että vaikka lahjan saaja saa lahjoittajasta tietoonsa vain silmien ja hiusten värin, pituuden ja etnisyyden, se ei tarkoita, että lahjoittaja voisi olla ihan kuka tahansa. :)
Minä olen saanut kaksi lasta ilman että tiedän luovuttajasta juuri mitään. Lahjoja ovat, en kyseenalaista. Toki perimällä on omat vaikutuksensa, mutta nekin sitten muotoutuvat yksilöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa sopii miettiä myös toiselta kantilta.
Se luovuttanut mies ei tiedä siitä lapsen äidistä yhtään mitään ja silti antaa tälle mahdollisuuden tulla äidiksi.
Edelliseen kommenttiini viitaten sama toimii myös toisin päin - sukusoluja saavat kartoitetaan myös laajasti ja prosessi on pitkä ja kallis, todellakaan kuka tahansa ei voi myöskään saada näitä sukusoluja. Täten nämä lahjoitetuista sukusoluista syntyneet lapset ovat varmasti toivotuimpia ja odotetuimpia lapsia.
Jos tuo olisi ainoa mahdollinen tapa hankkia lapsi niin kyllä. Kasvuympäristö vaikuttaa enemmän kuin biologiset perintötekijät, esim tuohon rikollisuuteen.
kirjoitti:
Haluaisin tietää ihon- silmien- ja hiusten luonnolliset värit, hiusten paksuuden, vartalotyypin, kasvojen mallin, älykkyysosamäärän, onko perinnöllisiä sairauksia/ taipumusta mielenterveysongelmiin. Minun ei tarvitsisi tietää siviilisäätyä, ammattia ym. Ulkoiset seikat ratkaisevat. Mutta en kyllä haluaisi siittiöitä esim seksuaalirikolliselta...
No kyllä tuo on niin vaativa lista, että ei varmasti ole enää ammatilla tai siviilisäädyllä merkitystä. Vertauskuvallisesti hieman sama kuin että, ei minua haittaa työtönkään mies, jos se vain on miljardööri :D
Käyttäjä32673 kirjoitti:
Olen itse lahjoittanut munasoluja ja aion lahjoittaa jatkossakin, niin monta kertaa kuin mahdollista. Tuolla aiempana pelättiin ties mitä sairauksia/epäilyttäviä taustoja, niin voin kyllä kertoa, että prosessiin kuului mittavat sukusairauskartoitukset ja psykologiset keskustelut, veri- ja virtsakokeet jne. Että vaikka lahjan saaja saa lahjoittajasta tietoonsa vain silmien ja hiusten värin, pituuden ja etnisyyden, se ei tarkoita, että lahjoittaja voisi olla ihan kuka tahansa. :)
Hyvä, että asiat on muuttuneet. Näin ei ollut ennen. Riitti luovuttajan oma vakuutus, että suvussa ei ole perinnöllisiä sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että taideteollisuus periytyy? Ja eihän spermanluovuttajilla ole mitään oikeuksia / vastuuta lapsen suhteen joten lopeta noi höpinät.
Entä lapsen oikeus isään? Itsekästä ajatella minä haluan lapsen.
Isää tarvitaan muutama sekuntti siemensyöksyn aikana. Sen jälkeen se on tarpeeton riesa.
Voi kun olisikin näin, että saisi vain vetää tyytyväisenä litsit kiinni ja kadota. Yleensä se rahan ruikutus vähintäänkin perästä kuuluu.
En. Mielestäni lapsi ansaitsee tietää kuka hänen isänsä on, olkoot vaikka juoppo merimies. Jostain syystä ihminen haluaa tuntea taustansa, näin se vain menee.
Vierailija kirjoitti:
En. Eniten huolestuttaisi mielenterveys, joka on osittain periytyvää, ainakin alttius.
Miettikää jotain komeaa psykoa, joka on keksinyt spermanluovutuksesta keinon levittää siementään mahdollisimman laajalle.
Onhan sitä nyt rajattu ettei yhden miehen spermaa jaeta liian monelle. Olisiko raja ainakin joskus ollut 5 syntyvää lasta.
Vierailija kirjoitti:
En. Mielestäni lapsi ansaitsee tietää kuka hänen isänsä on, olkoot vaikka juoppo merimies. Jostain syystä ihminen haluaa tuntea taustansa, näin se vain menee.
Nykyään lapsella on oikeus 18-vuotiaana saada halutessaan tietää luovuttaja. Tämä on vähentänyt luovuttaja-miehiä käsittääkseni aika paljon.
No en hankkisi missään tapauksessa, mutta minulla ei ole myöskään mitään sitä vastaan, että muut hankkivat. Itselleni vaan on psykologisesti erittäin tärkeää lisääntyä ainoastaan sellaisen kumppanin kanssa, joka on mun mielestä komea ja tuoksuu hyvälle, ja sitä ei voi päätellä hiusten ja silmien värin perusteella eikä myöskään kukaan toinen arvioida mun puolesta :D
Raskaus ja synnytys on naiselle aina riski ja itse olisin sen riskin valmis ottamaan ainoastaan vakaassa ja turvallisessa parisuhteessa kuvailemani komean ja hyväntuoksuisen (=hyvät geenit) miehen kanssa. Hyväksyn myös sen, että jos näin ei tapahdu, olen sitten yksin ja lapseton. Voisin myös ryhtyä äitipuoleksi oikein mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapsella on oikeus 18-vuotiaana saada halutessaan tietää luovuttaja. Tämä on vähentänyt luovuttaja-miehiä käsittääkseni aika paljon.
18 vuotta täytettyään lapsella on tosiaan oikeus saada klinikan kautta lahjoittajan yhteystiedot. Tämä ei kuitenkaan velvoita lahjoittajaa mihinkään ja mahdollisesta tapaamispyynnöstä voi halutessaan kieltäytyä.
Usein kuitenkaan lapsi ei halua vielä heti 18-vuotiaana ottaa lahjoittajaan yhteyttä, vaan esim. vasta silloin kun on itse ryhtymässä lasta hankkimaan.
Jokaisella lapsella on oikeus myös saada oma isä. Harmi, kun vauvahuuruisssa olevat naiset tätä ei ymmärrä. Minäminäminä haluan vauvan..
Sori nyt vaan, mutta tiedän paljonkin ja ollut mukana kyseisessa toiminnassa. Silloin vain raskaus ei alkanut.
Se on ihmisten välinen yksityinen sopimus ja hedelmöitysmenetelmä siinä missä hedelmöityshoidot. Tiedän myös työkaverimiehen auttaneen yksin elävää naispuolista työkaverinaistaan muumimukimenetelmällä, eikä ole mitenkään lapsen elämässä.
Sinä et osaa erottaa muumimukimenetelmää lesboista, vaikka se on myös heteroiden käyttämä menetelmä joskus.