Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä

Vierailija
05.01.2021 |

Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.

En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?

Kommentit (749)

Vierailija
41/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo tapahtuu ihan konkreettisesti? Muutamalla klikkauksella? Onko se sellaista että jokainen tajuaa, miten kuuluu toimia?

Siis puhun nyt ihan käytännön tasosta, muut asiat saan kyllä selvitettyä. Konkretiaa ei selitetä missään.

ei ap

Ainakin OP:n verkkopankissa on suoraa kohta säästöt, josta löytyy niin rahastojen kuin osakkeidenkin ostomahdollisuus. Itse olen toistaiseksi ostanut vaan rahastoja (olen uusi sijoittaja), mutta niissä klikkaan itseni haluamaani rahastoon ja kirjoitan summan, jolla haluan rahastoa ostaa. Sitten klikkaan ostotoimeksiannon päälle ja viimeistään seuraavana arkipäivänä yleensä tuo rahasto-osuus on ilmestynyt sijoituksiini.

Vierailija
42/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 000 makaa tilillä enkä tiedä mihin laittaa? Pelottaa nuo sijotukset että mitä jos kaikki häviääkin?

XDDDDDDD Niin että kaikki yritykset menevät konkkaan tuosta noin vaan hetkessä ja samaan aikaan? XD

No jos laittoi vaikka all-in talvivaaraan... niin kaikki hävis.

No eihän kukaan tuollaista all-in sijoitusta suosittelekaan. Hajaitus on sijoittamisessa se juttu. Vaikka joku sijoituksista menisi miinukselle niin, kunhan hajaitus on tehty kunnolla, niin keskimäärin jää kyllä plussalle, jos ei ole maailmankaikkeuden surkein tuuri tai koko talousjärjestelmä kaadu (jolloin kyllä ne tilillä makaavatkin rahat muuttuu arvottomiksi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 000 makaa tilillä enkä tiedä mihin laittaa? Pelottaa nuo sijotukset että mitä jos kaikki häviääkin?

XDDDDDDD Niin että kaikki yritykset menevät konkkaan tuosta noin vaan hetkessä ja samaan aikaan? XD

No et ymmärtänyt mitä tuo aiempi sanoi.

Kun hajauttaa sijoittamisen, on se turvallista. Vrt. puu, jolla on monta oksaa, ei haittaa jos yksi oksista katkeaa myrskyssä.

Miten niin pelottaa? Älä laita kaikkia munia samaan koriin. Ja vuosi 2020 opetti, että mistä vain voi selvitä. Ottakaa ihmiset uudeksi asenteeksi vanha kunnon suomalainen sisu?

Vierailija
44/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele, vaikka aluksi  "melkein kaikki rahasta" tai "mimmit sijoittaa" podcasteja. Molemmissa podeissa on kerrottu helppotajuisesti kuinka aloittaa sijoittaminen. Lue Merja Mähkän kirja 7 päivässä sijoittajaksi. Näillä pääset hyvin alkuun.

Jos sinulla on pankkitili esim. Nordeassa tai OP:ssa niin pääset aloittamaan sijoittamisen näiden kautta. Aloita sijoittaminen rohkeasti, koska se on todella mielenkiintoista ja siihen jää koukkuun.

Vierailija
45/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa kun kulutietoiset tuulihousut välttelee pankkien rahastoja ja ostaa suoria osakkeita muutamalla satasella kerralla. Siinähän ei ostotoimeksiannoissa kuluja menekään.

Vierailija
46/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän kukaan tuollaista all-in sijoitusta suosittelekaan. Hajaitus on sijoittamisessa se juttu. Vaikka joku sijoituksista menisi miinukselle niin, kunhan hajaitus on tehty kunnolla, niin keskimäärin jää kyllä plussalle, jos ei ole maailmankaikkeuden surkein tuuri tai koko talousjärjestelmä kaadu (jolloin kyllä ne tilillä makaavatkin rahat muuttuu arvottomiksi).

Juuri näin! Eikä pidä heti säikähtää ja myydä jos jokin osakkeista painuukin pakkasen puolelle. Pitää ymmärtää että se on normaalia, ja jos kyseessä ei ole ihan konkurssikypsä yritys (miksi kukaan sellaisen osakkeita ostaisi alunperinkään?), kannattaa laskut hyödyntää ostamalla lisää kyseistä yritystä. Jos on vain piensijoittaja, ei kannata jatkuvasti ostaa ja myydä. Kaupankäyntikulut syövät silloin voitot. Ennemmin kannattaa siirtää aina kun voi rahaa arvo-osuus tililleen, ja ostaa kerralla isompi määrä osakkeita kun aika on oikea.

Vierailija
47/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sijoittaa esimerkiksi laittamalla rahaa yhdelle tilille. Voin laittaa sen tilinumeron yksityisviestinä jos olet kiinnostunut sijoittamaan.

Vierailija
48/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, Nordnet onkin keksinyt kätevän tavan mainostaa itseään..

Vierailija
49/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue ensin oman pankkisi säästämisen ja sijoittamisen sivuja. Ne on tarkoituksella tehty hyvin selkeiksi, mutta sisältävät ihan asiaa, Finanssivalvonta pitää siitä huolen. 

Suosittelisin alkuun muutamaa pientä sijoitusta indeksirahastoon, jos pankkisi sellaisia tarjoaa. OP ja Nordea esim. molemmat tarjoavat maailmarahaston. Tämä tarkoittaa, että pieni sijoituksesi jakautuu koko maailman osakemarkkinoille varsin edullisesti. 

Tämän jälkeen alat tutkiskella, miltä sijoittaminen tuntuu. Unohdatko koko jutun vai käytkö päivittäin kurkkaamassa kurssimuutosta? Tuntuuko pienenkin laskun näkeminen pahalta? Innostutko ja haet lisää tietoa sijoittamisesta? 

Vierailija
50/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni suosittelee Nordnetia, mutta selvitä kuitenkin oman pankkisi kulut ja mahdollisuudet. Meillä on kaikki pankkiasiat OP:ssa ja siellä on täysin kulutonta minulle käydä kauppaa, kun olen heille edullinen asiakas. En siis saisi ekstrahyötyä Nordnetista, paitsi jos haluaisin sijoittaa ulkomaisiin osakkeisiin. OP:n kautta hoituu Helsingin ja Tukholman pörssin kaupat. Pankeissa on selkeitä eroja näihin liittyen. 

Vierailija
51/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin on saatava pääomaa. Nappikaupalla ei voita juuri koskaan.  - Jos on säästäväinen, sioitustoiminta helpoittuu. Äkkivoittoja tulee lähinnä juorulehdissä.  -Sioittaminen ei vaadi kuitenkaan kovin suurta alkupääomaa. Jos on löysää rahaa 2000:- niin donalla voisi koittaa. 

Vierailija
52/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen kannattaa aina kirjoitti:

Kuuntele, vaikka aluksi  "melkein kaikki rahasta" tai "mimmit sijoittaa" podcasteja. Molemmissa podeissa on kerrottu helppotajuisesti kuinka aloittaa sijoittaminen. Lue Merja Mähkän kirja 7 päivässä sijoittajaksi. Näillä pääset hyvin alkuun.

Jos sinulla on pankkitili esim. Nordeassa tai OP:ssa niin pääset aloittamaan sijoittamisen näiden kautta. Aloita sijoittaminen rohkeasti, koska se on todella mielenkiintoista ja siihen jää koukkuun.

Mimmit sijoittaa -tyypeillä on todella rasittava nenä-ääni ja Mähkällä erikoinen L puhuessaan. Mimmit sijoittaa on ilmeisesti tarkoitettu "kansanomaiseksi", mutta karkaa kyllä turhan usein teinipissis -osastolle. Siksi lopetin kuuntelun. Mähkän podin ongelmana on tietynlainen tietämättömyys aiheista. Kysyy haastateltavilta kysymyksiä suoraan papereista, eikä esitä jatkokysymyksiä riippuen siitä, mitä haastateltava vastaa. 

Vierailija
53/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen ei oikeasti ole ollenkaan niin vaikeaa kuin voisi kuvitella jos lukee erilaisia sijoitusoppaita. Tietoa ja termejä on niin paljon, että varmasti menee aloitteilija sekaisin ja tulee nopeasti tunne ettei uskalla edes yrittää kun ei ymmärrä yhtään mitään. Kaikkea ei todellakaan tarvitse ymmärtää! Oleellista on ymmärtää perusidea.: ostaa halvalla ja myydä kun saa hyvät voitot. Ja sijoittaa uudelleen saamansa voitot samalla periaatteella. Lisäksi pitää muistaa että jokainen toimeksianto maksaa, ja siksi kannattaa harkita kaupanteon oikea-aikaisuutta, eikä jatkuvasti myydä ja ostaa pieniä eriä. Jos haluaa hyötyä osingoista, kannattaa haalia vakavaraisia hyvin osinkoa maksavia yrityksiä. Jos taas toivoo omaisuuden kartuttamista osakkeiden arvon nousuna, on hyvä jonkin veraan osata ennakoida myös mitkä toimialat ja yritykset tulevIsuudessa pärjäävät. Kokeneiden sijoittajien vinkkejä löytää helposti googlaamalla. Virheellistä on kuvitella että sijoittamalla pienen summan kerran, se muuttuisi kuin itsekseen suureksi vuosien saatossa. Kyllä sitä omaakin rahaa joutuu laittamaan säännöllisesti lisää sijoituksiin. Mitä enemmän itse sijoittaa rahaa, sen tehokkaammin sijoitukset alkavat itse ”tehdä työtä” omaisuuden kartuttamisen puolesta.

Vierailija
54/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo tapahtuu ihan konkreettisesti? Muutamalla klikkauksella? Onko se sellaista että jokainen tajuaa, miten kuuluu toimia?

Siis puhun nyt ihan käytännön tasosta, muut asiat saan kyllä selvitettyä. Konkretiaa ei selitetä missään.

ei ap

Hyvä kysymys. Minulla on ollut sama este aloittamiselle. Olen lukenut sijoittamisesta ja se ideana ja ”systeeminä” ei tunnu hankalalta.

Mutta aivoni menevät lukkoon jo kun mainitaan sana arvo-osuustili. Onko minulla sellainen, kun kerran minulla on vanhastaan pieni määrä Stockmannin osakkeita? Ja juu, nyt pointti ei ole Stockmann, eikä siitä tarvitse leukailla, ne osakkeet olivat kovimmillaankin vain parisataa €, ne tulivat jonkun kanta-asiakasohjelman kylkiäisinä.

Nordnetin appsin latasin, ja avasin tilin. Ei se ollut mikään klik-klik, postissa tuli 2-3 viikon kuluttua tunnukset. En ole vielä edennyt asiassa, tunnuskuori on avaamatta.

Olen ajatellut aloittaa etf-rahastoista. Mutta niiden nimien lyhenteet ovat täyttä salakieltä. Kun niitä ryhtyy aukomaan, kuluu taas monta tuntia eikä homma edisty.

Jne. Minäkin kaipaisin konkreettisia_ohjeita.

Vierailija
55/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan sun jaksamisesta ja tietotasosta. Mun mies, joka on matematiikan tohtori, luki jotain talouskirjoja, pari sijoitusopasta ja etsi tietoa netistä. Mä olen tavallinen pälli ja laitoin rahani Nordnetin kuluttomiin rahastoihin. Siellä on nyt noin 500 euroa pohjarahaa ja "kasvua" on yli sata euroa. Laitan sinne vain rahoja, jotka minulla on varaa menettää ja jotka olisin tuhlannut kuitenkin johonkin tyhmempään.

Jossain toisessa ketjussa joku suositteli kirjaa Sijoittajaksi 7 päivässä.

Mielestäni on ilmiselvää, että ap teki tämän aloituksen ihan vain jotta voisi kirjoittaa tänne ties kuinka monta viestiä joissa mainostaa Nordnetiä. No, ei se mitään. Ihan hyviä informatiivisia opettavaisia viestejä tässä ketjussa saattaa silti olla. Nordnet viestit voi jättää huomiotta, koska mainosten informaatioarvo on useimmiten nolla.

Vierailija
56/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pistin keväällä pari tonnia rahastoihin ja jätin muhimaan. Joulun aikoihin kun katsoin niin olivat 500e voitolla. Rahastot on siinä suhteessa turvallisempia, koska niissä joku muu hoitaa sen markkinoiden seuraamisen ja jos arvo lähtee laskuun niin vaihtaa rahaston osakkeita. Tosin tietyllä tavalla tuotto on vähäisempää mitä olisi itse kursseja seuraamalla, mutta kun en jaksa seurailla niin tämä on minulle parempi ratkaisu.

Vierailija
57/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sijoitellut omasta verkkopankista (Nordea). Ei tarvita kuin arvo-osuustilin avaaminen, ja sitten vaan "säästöt ja sijoitukset" kautta ostelemaan, jos on rahaa tilillä. Sieltä onnistuu ostaa niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin osakkeita, sekä rahastoja. Rahastoja itsekin kartan - vaikka USA:n teknologiaan sijoittavaa rahastoa kerran ostinkin. Rahastoissa kauppa tapahtuu aina muutaman päivän viiveellä. Haluan mieluummin itse päättää ajan ja hinnan jolla kaupat teen. 

Jotta ei tarvitse niin paljon pelätä että sijoitukset menevät tappiolle, niin kannattaa pidemmän päälle hajauttaa. Ja kannattaa hajauttaa myös ulkomaisiin osakkeisiin. Kotimaiset osakkeet eivät ole perinteisesti kovin vahvasti kehittyneet. Toki historia ei välttämättä ennusta tulevaa, joten jokainen oman harkintansa mukaan. Aloittaa sitten ostamalla jotain yhtiötä jonka uskoo menestyvän ja/tai jonka osakekurssin olettaa jatkossa nousevan ja/tai jolta voi odottaa kohtalaisen hyvää osinkotuottoa. Seuraavaksi ostaa jotain toista, jne. Sitä lienee turha pelätä että kaikki menee. Tarkoittaisi että kaikki yhtiöt joihin on sijoittanut ajautuvat konkurssiin :-)

Sitten on ETF:t oma lukunsa. Niissä saa rahastojen hajautuksen, ilman rahastojen negatiivisia puolia. Mutta niistä ei ole vielä omakohtaisia kokemuksia, joten pitääpä itsekin niihin vielä perehtyä paremmin.

Vierailija
58/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka tapauksessa kurssit on nyt huippukorkealla ja on noustu yli 10 vuotta putkeen, jos ei viime kevään "pientä" koronadippiä oteta huomioon eli varovainen kannattaa olla.

Vierailija
59/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avasin tilin Nordnetiin (tarvitaan pankkitunnukset). Siirsin sinne ruhtinaalliset 30 euroa. Etsin eettisesti mahdollisimman kestäviä hiilineutraaleja rahastoja (ei aseita, pokea, sotateolllisuutta jne, ne on helppo hakutoiminnalla karsia pois), joissa oli hyvä tuotto ja korkeintaan keskinkertainen riski. Sijoitin kahteen sellaiseen rahastoon à 15 e.

Nyt pystyn seuraamaan ja opettelemaan rahastosijoittamista ja sitten, kun on aikaa ja intoa perehtyä asiaan tarkemmin, voin miettiä todellista sijoittamista.

Hyvä, hyvä. Pienillä panoksilla kannattaa aloittaa.

Vierailija
60/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pistin keväällä pari tonnia rahastoihin ja jätin muhimaan. Joulun aikoihin kun katsoin niin olivat 500e voitolla. Rahastot on siinä suhteessa turvallisempia, koska niissä joku muu hoitaa sen markkinoiden seuraamisen ja jos arvo lähtee laskuun niin vaihtaa rahaston osakkeita. Tosin tietyllä tavalla tuotto on vähäisempää mitä olisi itse kursseja seuraamalla, mutta kun en jaksa seurailla niin tämä on minulle parempi ratkaisu.

Jep. Rahastoihin sijoittaminen on vähän sama kuin säästäminen korkeakorkoiselle tilille (niitä ei taida kyllä nykyään enää olla olemassakaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme