Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä
Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.
En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?
Kommentit (749)
Vierailija kirjoitti:
Mä menin omaan nettipankkiini (Nordea) ja avasin arvo-osuustilin. Onnistui ihan verkossa. Sitten menin sieltä kohtaan kaupankäynti ja täytin sen toimeksiantolomakkeen ja sitten ne osakkeet ilmestyi sinne tilille. Helppoa. Nyt siellä on 10 000 euron arvosta osakkeita ja ostelen aina muutaman kuukauden välein lisää (pienillä summilla, muutama satanen kerralla). Ostan vakavaraisia suomalaisia yrityksiä, jotka maksavat osinkoja. Nuo pankkien sijoitusneuvojat ei välttämättä anna parhaita neuvoja. Mainostavat pankkiensa rahastoja, joissa voi olla ihan järkyttäviä kuluja. Netti on oikeasti täynnä sijoitusblogeja ja kirjastot sijoituskirjoja, joten ehkä kannattaisi hiukan perehtyä sitä kautta? Yksi isoimmista jutuista on sijoittamisesta tulevat kulut ja ne vaihtelee todella paljon. Nordeassa kaupankäynti kulut on vain 1% kauppasummasta, joten sopii hyvin piensijoittajalle. Nordnetissä ne on 8 eur/kauppa.
Voitteko vielä kertoa, millä summalla avasitte arvo-osuustilin.
Aloitus on tosi hyvä. En itsekään tiennyt tuosta rahastojutusta aluksi, ap tarkoittanee kuitenkin isoja summia.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen kannattaa aina kirjoitti:
Kuuntele, vaikka aluksi "melkein kaikki rahasta" tai "mimmit sijoittaa" podcasteja. Molemmissa podeissa on kerrottu helppotajuisesti kuinka aloittaa sijoittaminen. Lue Merja Mähkän kirja 7 päivässä sijoittajaksi. Näillä pääset hyvin alkuun.
Jos sinulla on pankkitili esim. Nordeassa tai OP:ssa niin pääset aloittamaan sijoittamisen näiden kautta. Aloita sijoittaminen rohkeasti, koska se on todella mielenkiintoista ja siihen jää koukkuun.
Mimmit sijoittaa -tyypeillä on todella rasittava nenä-ääni ja Mähkällä erikoinen L puhuessaan. Mimmit sijoittaa on ilmeisesti tarkoitettu "kansanomaiseksi", mutta karkaa kyllä turhan usein teinipissis -osastolle. Siksi lopetin kuuntelun. Mähkän podin ongelmana on tietynlainen tietämättömyys aiheista. Kysyy haastateltavilta kysymyksiä suoraan papereista, eikä esitä jatkokysymyksiä riippuen siitä, mitä haastateltava vastaa.
Onko Mähkällä podi? Kaikki rahasta tms on Julia Thurenin eikä hän todellakaan vakuuta. Mähkästä sen sijaan tykkään. Tuo Mimmit sijoittaa on mulle liian yksinkertainen ja kanamainen
Hajauta myös ajallisesti! Eli ei kaikkea kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan sun jaksamisesta ja tietotasosta. Mun mies, joka on matematiikan tohtori, luki jotain talouskirjoja, pari sijoitusopasta ja etsi tietoa netistä. Mä olen tavallinen pälli ja laitoin rahani Nordnetin kuluttomiin rahastoihin. Siellä on nyt noin 500 euroa pohjarahaa ja "kasvua" on yli sata euroa. Laitan sinne vain rahoja, jotka minulla on varaa menettää ja jotka olisin tuhlannut kuitenkin johonkin tyhmempään.
Jossain toisessa ketjussa joku suositteli kirjaa Sijoittajaksi 7 päivässä.
Mielestäni on ilmiselvää, että ap teki tämän aloituksen ihan vain jotta voisi kirjoittaa tänne ties kuinka monta viestiä joissa mainostaa Nordnetiä. No, ei se mitään. Ihan hyviä informatiivisia opettavaisia viestejä tässä ketjussa saattaa silti olla. Nordnet viestit voi jättää huomiotta, koska mainosten informaatioarvo on useimmiten nolla.
Mainosviestien informaatioarvo ei välttämättä ole vauvalla 0. Täällä liikkuu kuitenkin se tuulipukukansa, jolla saattaa olla jonkin verran ylimääräistä rahaa tilillä. Ja nyt kun Nordnet on pörssissä, niin voin vain (kauhulla) odottaa kulujen nousua sielläkin. Onneksi kuulutaan myös Nordeassa premium-asiakkaisiin, niin ei tarvitse olla yhden kortin varassa.
Itse en ole innoissani sijoittamassa tällä hetkellä, vaikka löysää rahaa onkin. Kurssikehitys on all-time-high edelleen ja useimmissa yrityksissä täysin perusteettomasti tunnuslukujen perusteella. Joihinkin etf:iin kiinnostaisi periaatteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvo-osuustili avataan kuten muutkin "tyhjänä". Se on periaatteessa tili jolle sun osakkeet tallentuvat sitten kun niitä ostat.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo tapahtuu ihan konkreettisesti? Muutamalla klikkauksella? Onko se sellaista että jokainen tajuaa, miten kuuluu toimia?
Siis puhun nyt ihan käytännön tasosta, muut asiat saan kyllä selvitettyä. Konkretiaa ei selitetä missään.
ei ap
Minä kirjoitin ihan konkreettisesti tuon Revolut neuvon. Se on ihan konkreettinen neuvo. Lataat appin. Laitat sinne rahaa ja ostat mitä sitten ostatkin. Kultaa, osakkeita, kryptovaluuttaa.
Se, valitseeko oikeita kohteita, myytillä oikealla hetkellä ja ostatko oikeita asioita on sinusta kiinni. Mutta tuo on väline, jota voi käyttää siihen, että niitä saat jostain ostettua ja myytyä.
On muuten pankeilta nykyään törkeää kun ei tarjota mitään korkoa rahalle! Miksi ne huijaavat ihmisiä laittamaan rahaa sinne, mutta mitään korkoa ei tipu??
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on tosi hyvä. En itsekään tiennyt tuosta rahastojutusta aluksi, ap tarkoittanee kuitenkin isoja summia.
Arvo-osuustili on vain osakkeiden säilytyspaikka. Ei sen avaamiseksi tarvita mitään tiettyä summaa. Esimerkiksi Nordeassa on pienet kaupat edullisia - jos satasella ostaa, menee euron välityspalkkio. Ja kun kerran kolmessa kuukaudessa ostaa, on osakkeiden säilytys ilmaista.
Mutta tietenkin ennen ensimmäistä ostosta pitää se arvo-osuustili (tai sijoituspalvelu, johon arvo-osuustili kuuluu) olla avattuna. Lisäksi pitää olla pankkitili, josta osakkeiden ostot maksetaan, ja jonne osingot maksetaan.
Jos aloittaa pienillä summilla, niin kulujen kanssa kannattaa olla tarkka. Sitten kun salkku on suurempi, tulee tehtyä isompia ostoja kerralla ja rahaakin alkaa olla sen verran että mukavuus alkaa painaa vaa'assa enemmän.
Kun tuota Nordnetia on täällä niin kovasti mainostettu, niin pakko sanoa että se on kallis myös siinä kohtaa, jos ostaa jotain USA:sta. Minimipalkkio on 15€, joten eipä niin vain onnistukaan pikkurahoilla ostelu. Nordean kautta voi ostaa vaikka jenkkiosaketta satasella, ja välityspalkkio on kuitenkin sen euron.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastikko sun pankkia ei kiinnosta sun rahat? Sanoisin, että soitappa johonkin toiseen pankkiin sitten. Eli: tarvitset arvo-osuustilin (johonkin pankkiin) ja sitten valitset heidän rahastoistaan jonkin mikä itseä miellyttää (kannattaa katsoa sitä tuotto-odotusta ja riskiä, kun molemmat luvut on pieniä, todennäköisyys, että rahat täysin häviää on aika pieni). Ja sitten rahat sinne arvo-osuustilille ja pankki hoitaa loput. Pankkialalla toimivat sijoittavat itse kahden säännön mukaan:
1. sijoita vain sen verran kun olet valmis häviämään
2. sijoita ja unohda eli älä sijoita, jos tiedät jo valmiiksi, että sinulla on akuutti käteisen tarve vaikka seuraavassa kuussa, silloin tulee takkiin varmasti
ja tietenkin kolmas ja tärkein, ÄLÄ sijoita velkarahalla.
Tietäisitpä kuinka moni töissäkäyvä opiskelija heittää opintolainat sijoituksiin.
Pitääkö/kannattaako olla arvo-osuustili jotta voisi pienimuotoisesti sijoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö/kannattaako olla arvo-osuustili jotta voisi pienimuotoisesti sijoittaa?
Kyllä pitää, koska nykyisin osakkeet eivät ole paperisia, etkä voi niitä siksi pöytälaatikossakaan säilyttää. Mutta sen avaaminen kestää 5 min, eikä maksa mitään :-) Se on ihan samanlainen tili kuin muutkin tilisi pankissa, sillä erotuksella että sillä ei ole rahaa, vaan osakkeita yms. arvo-osuuksia. Eikä sitä tarvitse luoda jonnekin sinulle uuteen paikkaan, kuten Nordnettiin, vaan voit luoda sen omaan pankkiisi, ja sijoittaa omassa pankissasi. Nordnetin ja eri pankkien välillä on vain pientä eroa mm. säilytys- ja ostokustannuksissa, ja esim. siten etä kuulemma Säästöpankissa ei voi ostaa ulkomaisia osakkeita (outoa.. mutta näin minulle kerrottiin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo tapahtuu ihan konkreettisesti? Muutamalla klikkauksella? Onko se sellaista että jokainen tajuaa, miten kuuluu toimia?
Siis puhun nyt ihan käytännön tasosta, muut asiat saan kyllä selvitettyä. Konkretiaa ei selitetä missään.
ei ap
Hyvä kysymys. Minulla on ollut sama este aloittamiselle. Olen lukenut sijoittamisesta ja se ideana ja ”systeeminä” ei tunnu hankalalta.
Mutta aivoni menevät lukkoon jo kun mainitaan sana arvo-osuustili. Onko minulla sellainen, kun kerran minulla on vanhastaan pieni määrä Stockmannin osakkeita? Ja juu, nyt pointti ei ole Stockmann, eikä siitä tarvitse leukailla, ne osakkeet olivat kovimmillaankin vain parisataa €, ne tulivat jonkun kanta-asiakasohjelman kylkiäisinä.
Nordnetin appsin latasin, ja avasin tilin. Ei se ollut mikään klik-klik, postissa tuli 2-3 viikon kuluttua tunnukset. En ole vielä edennyt asiassa, tunnuskuori on avaamatta.
Olen ajatellut aloittaa etf-rahastoista. Mutta niiden nimien lyhenteet ovat täyttä salakieltä. Kun niitä ryhtyy aukomaan, kuluu taas monta tuntia eikä homma edisty.
Jne. Minäkin kaipaisin konkreettisia_ohjeita.
Mun mielestä etf:t ei todellakaan ole helpoin tie. Niitä on hirveät määrät, joten se on ihan loputon suo. Nordnetissä on superrahastot, jotka on ilmaisia, joten niistä kannattaa aloittaa. Tai sitten ihan suoria osakeostoja. En ymmärrä miksi täällä keuhkotaan, että on ne vaikeita tai riskialttiita. Kannattaa aloittaa kotimaisista vakavaraisista yhtiöistä, niin riskit on pienet. Mitään pikavoittoja ei kannata lähteä hakemaan. Aluksi pienillä summilla, niin siitä kokemus karttuu, eikä ole maailmanloppu, jos ostaakin jotain huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä menin omaan nettipankkiini (Nordea) ja avasin arvo-osuustilin. Onnistui ihan verkossa. Sitten menin sieltä kohtaan kaupankäynti ja täytin sen toimeksiantolomakkeen ja sitten ne osakkeet ilmestyi sinne tilille. Helppoa. Nyt siellä on 10 000 euron arvosta osakkeita ja ostelen aina muutaman kuukauden välein lisää (pienillä summilla, muutama satanen kerralla). Ostan vakavaraisia suomalaisia yrityksiä, jotka maksavat osinkoja. Nuo pankkien sijoitusneuvojat ei välttämättä anna parhaita neuvoja. Mainostavat pankkiensa rahastoja, joissa voi olla ihan järkyttäviä kuluja. Netti on oikeasti täynnä sijoitusblogeja ja kirjastot sijoituskirjoja, joten ehkä kannattaisi hiukan perehtyä sitä kautta? Yksi isoimmista jutuista on sijoittamisesta tulevat kulut ja ne vaihtelee todella paljon. Nordeassa kaupankäynti kulut on vain 1% kauppasummasta, joten sopii hyvin piensijoittajalle. Nordnetissä ne on 8 eur/kauppa.
Ei sinne avatessa mitään laiteta (vaikka se on nimeltään tili, niin ei siellä ole rahaa, vain osakkeita, rahastoja jne) . Ensimmäinen osakeostokseni oli parin sadan arvoinen. Jos tarkoitat tätä uutta osakesäästötiliä, niin siihen en ole perehtynyt lainkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ap
Hyvä kysymys. Minulla on ollut sama este aloittamiselle. Olen lukenut sijoittamisesta ja se ideana ja ”systeeminä” ei tunnu hankalalta.
Mutta aivoni menevät lukkoon jo kun mainitaan sana arvo-osuustili. Onko minulla sellainen, kun kerran minulla on vanhastaan pieni määrä Stockmannin osakkeita? Ja juu, nyt pointti ei ole Stockmann, eikä siitä tarvitse leukailla, ne osakkeet olivat kovimmillaankin vain parisataa €, ne tulivat jonkun kanta-asiakasohjelman kylkiäisinä.
Nordnetin appsin latasin, ja avasin tilin. Ei se ollut mikään klik-klik, postissa tuli 2-3 viikon kuluttua tunnukset. En ole vielä edennyt asiassa, tunnuskuori on avaamatta.
Olen ajatellut aloittaa etf-rahastoista. Mutta niiden nimien lyhenteet ovat täyttä salakieltä. Kun niitä ryhtyy aukomaan, kuluu taas monta tuntia eikä homma edisty.
Jne. Minäkin kaipaisin konkreettisia_ohjeita.
Mun mielestä etf:t ei todellakaan ole helpoin tie. Niitä on hirveät määrät, joten se on ihan loputon suo. Nordnetissä on superrahastot, jotka on ilmaisia, joten niistä kannattaa aloittaa. Tai sitten ihan suoria osakeostoja. En ymmärrä miksi täällä keuhkotaan, että on ne vaikeita tai riskialttiita. Kannattaa aloittaa kotimaisista vakavaraisista yhtiöistä, niin riskit on pienet. Mitään pikavoittoja ei kannata lähteä hakemaan. Aluksi pienillä summilla, niin siitä kokemus karttuu, eikä ole maailmanloppu, jos ostaakin jotain huonoa.
Nordnetin Superrahastot EIVÄT OLE enää ilmaisia.
Aloittelijan varmaan helpoin ottaa sinne omaan pankkiin se arvo-osuustili. Ostaa vaikka kk- säästöllä indeksirahastoa ja paria osaketta alkuun. Omasta pankista saa ilmaista neuvontaa, mutta toisaan niiden rahastosuosituksia ei välttämättä kannata kuunnella.
Sanna saisi verottaa kuiviin nämä, joilla on ylimääräistä rahaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirsin 20 000. Ostelin muutamaa osaketta. Maksimissaan voi OST: lle siirtää 50 000.
Lukemalla, kuuntelemalla podcasteja, seuraamalla fb- ryhmiä, siitä se alkaa.
Otsellä on jo yli 30v mennyt pankin rahastoon muutama kymppi kuussa. En tajunnut aiheesta mitään kunnes perin lähiomaiselta muutamat osakkeet ja kiinnostuin. Huomasin että rahastohan oli tuottanut hyvin 20 vuodessa vaikka en sitä juuri käynyt tarkistelemassa.
Hajautus, hajautus ja vielä kerran hajautus. Ajallinen hajautus on erittäin hyvä tapa ja tasaa laskut ja nousut. Ajan myötä jää kuitenkin voitolle. Jos nuori kannattaa harrastaa pitkäjänteistä sijoittamista, ajan myötä sijoitusten arvo nousee.
Itse tykkään ostaa aina vaan lisää ja nauttia osingoista. Jenkkiosakkeissa monet maksavat 4 kertaa vuodessa osingot joten pieniä summia ropisee tilille joka kuukausi. Koitan kasvattaa hyviö omistuksia ennen kuin ikää tulee lisää ja sitten jossain vaiheessa jäädä osa- aikaiseksi raskaasta työstäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen kannattaa aina kirjoitti:
Kuuntele, vaikka aluksi "melkein kaikki rahasta" tai "mimmit sijoittaa" podcasteja. Molemmissa podeissa on kerrottu helppotajuisesti kuinka aloittaa sijoittaminen. Lue Merja Mähkän kirja 7 päivässä sijoittajaksi. Näillä pääset hyvin alkuun.
Jos sinulla on pankkitili esim. Nordeassa tai OP:ssa niin pääset aloittamaan sijoittamisen näiden kautta. Aloita sijoittaminen rohkeasti, koska se on todella mielenkiintoista ja siihen jää koukkuun.
Mimmit sijoittaa -tyypeillä on todella rasittava nenä-ääni ja Mähkällä erikoinen L puhuessaan. Mimmit sijoittaa on ilmeisesti tarkoitettu "kansanomaiseksi", mutta karkaa kyllä turhan usein teinipissis -osastolle. Siksi lopetin kuuntelun. Mähkän podin ongelmana on tietynlainen tietämättömyys aiheista. Kysyy haastateltavilta kysymyksiä suoraan papereista, eikä esitä jatkokysymyksiä riippuen siitä, mitä haastateltava vastaa.
Onko Mähkällä podi? Kaikki rahasta tms on Julia Thurenin eikä hän todellakaan vakuuta. Mähkästä sen sijaan tykkään. Tuo Mimmit sijoittaa on mulle liian yksinkertainen ja kanamainen
Mähkä esiintyy eri podeissa. Mähkällä ihan ok, yleistajuista juttua, mutta ei vaan tuo lisäarvoa. Thurenilla samanlainen nenä-ääni kuin mimmit sijoittaa -podisteilla, muttei niin pissismäisenä. En ymmärrä noiden podin pitäjien kohdalla sitä, miksi ne ovat sisällöltään niin yksinkertaisia.
Jos mä alottaisin nyt uudelleen (aloitin 2009), niin suosittelisin itselleni etf ja unohtaisin rahastot. Siitä sitten suoriin osakeostoihin kun alkaa olla kokemusta.