Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä

Vierailija
05.01.2021 |

Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.

En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?

Kommentit (750)

Vierailija
601/750 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies 76 kirjoitti:

Rahastot ovat ainakin alkuun melko turvallinen tapa sijoittaa. Itsellä S-Pankin rahastoissa rahaa jonkin verran ja tuottoa ainakin enemmän kuin tilillä makuuttamalla! Osake kaupoilla tietenkin parempi mahdollisuus vaurastua, mutta myös köyhtyä jollei osaaminen riittää!

Itse olen tyytyväinen S-pankin rahastoihin sijoittamiseen, koska haluan sijoittaa eettisesti ja ekologisesti kestävästi. Siellähän on FIM.comin sivuilla dataa vaikka kuinka paljon siitäkin, kuinka paljon CO2-päästöjä rahastoista tulee.

Mieluummin rahat tuonne kuin epäeettiseen tai epäekologiseen kuluttamiseen.

Kyllä. Itselläni ei ole muita kuin eettisiä osakkeita ja rahastoja. Eettisiä rahastoja on todella paljon eri pankeilla tarjolla ja rahaston eettisyyden voi tarkistaa esim morningstar.fi sivustolta.

Vierailija
602/750 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näemme romahdusmaista köyhtymistä Euroopassa jossa siihen ei ole kolmeen sukupolveen totuttu. Toisin kuin idässä jossa osataan kituuttaa. Kovat on ajat edessä ja itku ja parku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/750 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteeni on aina ollut: en ota lainaa enkä sijoita. Ja se pitää.

Vierailija
604/750 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ne osingot määräytyvät? Jos rahaston arvo heiluu +0,85 ja +3,5 % välillä niin lasketaanko vuoden lopussa jokaisen päivän korko yhteen ja jaetaan se päivien lukumäärällä?

En oikein usko mihinkään kymmenien prosenttien korkoon. Kaikkihan sijoittaisivat jos saisi kymmenien prosenttien korot.

Rahastoista ei yleensä makseta osinkoja. Korot eivät liity osakkeisiin tai osakerahastoihin, ellet sitten ole sijoittanut korkorahastoon. Rahaston arvo yksinkertaisesti vain joko nousee tai laskee.

Mitä hyötyä on korkea-arvoisesta rahastosta?

Omaisuutesi arvo on silloin suurempi. Jos jostakin syystä haluaisit realisoida sijoituksiasi eli vaihtaa ne käteiseksi, saisit niistä enemmän rahaa kuin rahaston arvon ollessa matala. Heilahtelut kuuluvat sijoitusten luonteeseen, eli välillä arvo laskee ja välillä nousee.

Itse ajattelen sijoituksista niin että ne ovat vähän sama asia kuin säästötili pankissa, mutta sillä erolla että sijoitusten arvo heilahtelee. Pitkällä tähtäimellä, erityisesti jos on onnistunut tekemään hyviä sijoituspäätöksiä, on kuitenkin todennäköisempää että sijoitusten arvo nousee. Onnistumisprosentti nousee, kun tutustut hyviin sijoitusoppaisiin ja opit ymmärtämään markkinoita ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Monet myös pyrkivät taktikoimaan ajoituksella, eli ostamaan silloin kun kurssit ovat alhaalla (jolloin kohteet ovat edullisempia) ja myymään silloin kun kurssit ovat ylhäällä (jolloin kohteista saa paremman tuoton).

Vierailija
605/750 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostat (velaksi tai omalla rahalla) asunnnon, esim 200 tuhatta, otat vuokralaisen joka maksaa lainan lyhennyksen ja vastikkeen (esim 700+200), verojakaan ei mene, koska vuokratuotto 900 menee vastikkeeseen (jossa lainanlyhennys mukana)

kun asunto on maksettu, jatkat prosessia tai myyt asunnon, jonka arvo voi hyvinkin olla noussut noin 250-300 tuhanteen ja oikeastaan tienasit tässä koko summan, koska lainan ja kulut maksoi vuokralainen

tämä onkin suosituin sijoitusmuoto, minusta asunto on hyvä myydä ennen isoja remontteja ja ostaa tilalle vaikka uusi, jossa remontit vasta 20-50 vuoden kuluttua jne...

Vierailija
606/750 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaat arvo-osuustilin ja valitset parhaat tuottopotentiaalit:

piksu.net/timon-lista/

Vierailija
607/750 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen on laaja käsite, joka yleisesti ottaen mielletään pääoman sijoittamiseen eri omaisuusluokkiin tuoton tavoittelu mielessä. Sijoittaa voi esimerkiksi osakkeisiin (osuus osakeyhtiöstä), rahastoihin tai vaikkapa valtion obligaatioihin eli joukkolainoihin, joissa riski on osakesijoittamista pienempi. Sijoittaa voi myös konkreettisiin kohteisiin, kuten vaikkapa metsään tai asuntoon. Tärkeää on kuitenkin sijoittamisessa muistaa sijoittaa itselleen sopivalla riskitasolla. Riski ja tuotto kulkevat käsi kädessä, eli mitä enemmän olet valmis ottamaan riskiä, sitä suurempia tuottoja voit keskimäärin odottaa saavasi. Sijoittaminen ehdottomasti kannattaa sen sijaan, että pitää kaikkea rahaansa käyttötilillä. 

Vierailija
608/750 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joko Pekka tai Pätkä, kun ainut tapa, jolla osaan sijoittaa, on säästää sukan varteen ja elää nykyisillä noin 1700 - 1800 euron kuukausiansioilla kuin Kelan työttömyyskorvauksilla kituuttaja, että mitään vähänkin kalliimpaa ei osteta useammin kuin 17 vuoden välein. En vain osaa muuta tapaa sijoittaa kuin pitää menot mahdollisimman paljon tuloja pienempinä ja laittaa sukan varteen säästöön. Voi sitten 5 vuoden päästä ostaa tonnilla sen, mitä nyt ostetaan parilla kympillä.😀 Inflaatio on rahaeliitin keksintöjä. Ovat onnistuneet toteuttamaan sen siten, että se koskettaa kaikkia muita paitsi heitä itseä.

Pitäisi kai perehtyä sijoittamiseen, mutta taitaa käydä kuin shakin opettelun kanssa tuossa männävuosina, että kun kiinnosti opetella shakin peluu ja lainasin kirjastosta shakkikirjan, niin säännöt oli semmosta lakitekstiä ja koukeroita, etten ymmärtänyt siitä mitään. Siihen loppui kiinnostus. Pelatkoon ne, joilla enemmän järkeä.

Eikös sijoittaminen ja siinä menestyminen edellytä samalla tapaa strategia ajattelua? Jos niin, ei meikäläisen tarvi sijoittaakaan. Toisaalta, niin eipä siellä haudassa rahaa tarvita. Näillä on jo yli 50 vuotta menty ja elämää jäljellä max. n. 20 vuotta, että sen mukaan. On silleen vähän myöhästä ruveta suuria suunnittelemaan ja rakentamaan, koska sitten kun satoa aletaan korjaamaan ja pääse hedelmistä nauttimaan, niin sitä oikaisee koipensa juuri sillä hetkellä, kun on ensimmäistä herkkupalaa suuhunsa pistämässä. 😀 Mun tuurilla siinä kävisi just niin.

Juttu vähän niin, että jos ei osannut rahaa tehdä jo alaikäisenä, niin eipä sitä enää viisikymppisenä opi. Geeneissä se on, ollaanko köyhiä vai rikkaita. Kulkee suvussa äly ja taidot, samoin kuin tyhmyys ja osaamattomuus.

Niin ja joku piensijoittaja musta tulisi, jos tulisi, ja se on just se, mihin ei kannata lähteä. Paremmin rikastuu sillä sukan varteen metodilla.

Vierailija
609/750 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sijoittajat ovat laiskoja. Eivät mene oikeisiin töihin vaan loisivat sijoitusrahoilla. Sijoittaminen pitää kieltää lailla.

Vierailija
610/750 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi kai perehtyä sijoittamiseen, mutta taitaa käydä kuin shakin opettelun kanssa tuossa männävuosina, että kun kiinnosti opetella shakin peluu ja lainasin kirjastosta shakkikirjan, niin säännöt oli semmosta lakitekstiä ja koukeroita, etten ymmärtänyt siitä mitään. Siihen loppui kiinnostus. Pelatkoon ne, joilla enemmän järkeä.

Ei se sijoittaminen vaadi mitään muuta, kuin ostaa osuus yrityksestä joka tekee voittoa. Ja kun yrityksen ainoa tehtävä on tehdä voittoa omistajilleen, niin kyllä ne siihen aktiivisesti pyrkivät, että siitä voitosta saa osuuden vaikka yhdenkin osakkeen omistaja.

Muutaman Coca-Colan osakkeen omistajana sitä lähikaupassakin tyytyväisenä myhäilee, kun edellisellä on kassajonossa 2x1,5 litran kombo sujahtanut ostoskärriin.

Osakkeethan toki maksaa rahaa, mutta samalla tavalla se raha on kukkarosta seteleinä pois, vaikka sen tallettaisi pankkitilille.

Vierailija
611/750 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitteko vielä kertoa, millä summalla avasitte arvo-osuustilin.

Arvo-osuustili avataan kuten muutkin "tyhjänä". Se on periaatteessa tili jolle sun osakkeet tallentuvat sitten kun niitä ostat.

Minulla on 1000 euroa säästössä näin että voisin heti sijoittaa.  Siis ensiksi avaan arvo-osuustilin ja ostan vaikka Valmetin osakkeita 1000 eurolla.  Jotain 30 kpl?

Vierailija
612/750 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmetin päätöskurssi tänään 25,28€ eli vajaat 40 lappua, huom palkkiot!

Mutta miksi Valmet? Se sinun pitäisi selvittää itsellesi. Ja kannattaisiko hajauttaa?

Vierailija
613/750 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaan halpaa lainaa pankista ja pistetään raha tuottamaan. Alkuun voi tuplata rahat veikkaamalla ja sitten siirtyä osakkeiden ostoon. Turbowarrantit auttaa nopamman tuoton saamisessa. Aktiivista kaupankäyntiä vaan, haistellen äkkinousuja tai ostot romahdusten jälkeen.

Ihan tosissasiko suosittelet johdannaisia äkkinäisille ja aloittelijoille? Ja vielä Turbowarreja?

Vierailija
614/750 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista sijoittaa vain se rahamäärä, jonka olet valmis menettämään kokonaan.

Vierailija
615/750 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat osakkeen halvalla. Odotat, että sen arvo nousee. Myyt sen kalliilla. Tai ostat osakkeen kalliilla. Odotat ja sen arvo laskee. Myyt sen halvalla.

Vierailija
616/750 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvo-osuustili avataan kuten muutkin "tyhjänä". Se on periaatteessa tili jolle sun osakkeet tallentuvat sitten kun niitä ostat.

Minulla on 1000 euroa säästössä näin että voisin heti sijoittaa.  Siis ensiksi avaan arvo-osuustilin ja ostan vaikka Valmetin osakkeita 1000 eurolla.  Jotain 30 kpl?

Avaa OP:ssa arvo-osuustili. Osta koko summalla OP maailma- indeksi rahastoa ja unohda koko juttu, kunnes sinulla on lisää sijoitettavaa. Kulut 0,4%-bonukset 0,325% eli käytännössä kuluton. Sijoittaa osingot uudelleen rahastoon. Tuotto on 90% todennäköisyydellä parempi, mihin pääset osakkeisiin sijoittamalla ja "asiantuntijoiden" neuvoja kuuntelemalla. Eikä tarvitse tietää sijoittamisesta mitään.

Vierailija
617/750 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sijoittajat ovat laiskoja. Eivät mene oikeisiin töihin vaan loisivat sijoitusrahoilla. Sijoittaminen pitää kieltää lailla.

Tyhmyys loistaa tässä tekstissä. Jos ei mitään tajua aiheesta ei kannata kommentoida.

Vierailija
618/750 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyys loistaa tässä tekstissä. Jos ei mitään tajua aiheesta ei kannata kommentoida.

Niin, mistähän ne sijoittajat on alunperin ne rahat hommannut? Hmm. täytyy oikein miettiä...vaikeeta on joillekin.

Vierailija
619/750 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmet on oikein hyvä vaihtoehto osakkeista. Itse ostaisin ehkä mieluummin Nordeaa 100 kpl, mutta mieti itse.

Vierailija
620/750 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mistähän ne sijoittajat on alunperin ne rahat hommannut? Hmm. täytyy oikein miettiä...vaikeeta on joillekin.

Suuri osa on perinyt sijoitusten alkupääomansa. Omat sijoitukseni aloitin palkoista säästämilläni rahoilla, mutta nykyisistä sijoituksistani suurin osa (yli puolet) on perinnöstä peräisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi