Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi sanoa rehellisesti oikeata syytä miksi en halua lapsia, koska aina joku loukkaantuu.

Nainen86
05.01.2021 |

Jos joku nainen sanoisi sinulle, että "hän ei halua lapsia sen takia, koska kokisi lasten hankinnan pilaavan elämänsä", niin miten suhtautuisit asiaan?

Minä koen noin. En halua lapsia juuri tuosta syystä. En kuitenkaan voi enää kertoa oikeita tuntemuksiani kenelläkään sen takia, koska mielipiteeni loukkaa niitä keillä on jo lapsia. En kerro asiaani ilkeästi, törkeästi tms, kun minulta kysytään miksi en lapsia halua. Kaikki muut vastaukset ovat kelvanneet (esim. En vain halua olla äiti), mutta kun pitäisi syvemmin vastata ja vastatessani rehellisesti miksi en halua lapsia, niin tuo em. vastaukseni on otettu aina huonosti.

Kertokaahan minulle miksi reaktio on tuollainen? Miksi ei oteta toisen tuntemuksia HÄNEN asianaan vaan loukkaannutaan ja otetaan asia omiin tunteisiin? Eihän se liity kysyjän elämään millään tavalla. Hän voi olla onnellinen lastensa kanssa. Minun elämäni lapset pilaisivat.
Miksi varsinkin naiset loukkaantuvat asiasta? En ymmärrä.

Kommentit (285)

Vierailija
1/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

He tulkitsevat sinun ajattelevan että he itse ovat pilanneet elämänsä? Se nyt vaan on ihmisten tapa, ei liity yksistään tähän asiaan. Kun joku tekee jotain toisin kuin itse.

Vierailija
2/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi lapsi ja on täysin tietoinen valinta hankkia vain yksi lapsi. Tämäkin hiertää monia ihmisiä. Saat aivan vapaasti sanoa kuten asia on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koska se että sä sanot noin saa heidät automaattisesti ajattelemaan, että sinä olet sitä mieltä, että he pilasivat oman elämänsä hankkimalla lapsia. Sama kun sanoisit jollekin joka kävi amiskan että amiskan käyminen pilaa elämän, menin mieluummin lukioon.

Sitä saa, ja kannattaa, harkita sanojaan. Säkin voisit muotoilla sen paremmin, esim. että sun elämäntyyliisi ei sovi lapset, eikä niin että lapset pilais mun elämän. Sitä voi aina miettiä, että jos toiset suuttuu aina sinun sanoista, että onko vika nyt kuitenkin siinä, miten juuri sinä heille puhut, eikä kaikissa niissä muissa, joille puhut.

Vierailija
4/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kiinnostaa mihin ap purkaa hoivaviettinsä. Johonkin se purkaantuu.

Vierailija
5/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika, minulle on ihan sama mitä joku yhdentekevä ihminen ajattelee, ylipäätään mistään. Elä elämääsi ja lopeta päätöstesi taustojen toitottaminen, ketään ei kiinnosta sun asiat.

Tuommoinen jatkuva perustelu kertoo hirveästä epävarmuudesta.

Vierailija
6/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää ihmisiä, jotka ehdoin tahdoin pilaavat oman elämänsä ja heittävät sen hukkaan tekemällä lapsia. Hyi.

Jaa. Mä taas lapsettomana, joka tuskin lapsia tulee tekemään, koen, että elämäni menee lapsettomana hukkaan. Kun eläimiähän tässä ollaan, ja tarkoituksena olisi kasvattaa uusi sukupolvi iäisyyksien pituiseen ketjuun. Nyt vaan haahuilen mielihyvästä toiseen ilman todellista tarkoitusta.

Vierailija
7/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ymmärrä miksi omia valintoja pitäisi vielä tuossa iässä perustella kenellekään. Tiedät mitä haluat ja mitä et, muille kohautat olkapäitä. Koirat haukkuvat, karavaani kulkee. N41, nuoren aikuisen äiti

Vierailija
8/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanot, ettet halua lapsia, se on ihan ok eikä vaadi lisäselvityksiä. Ei lapsia ole pakko haluta.

Jos sanot, että lapset pilaavat elämän kerrot ihmisille, että olet huonokäytöksinen, ja lapsia saaneiden silmissä aika yksinkertainen. Et voi oikeasti tietää, pilaavatko lapset elämän, ja lapsia saaneet tietävät, että lapset antavat enemmän kuin ottavat. Eli vaikutat hölmöltä. Ei se liity siihen, ettet halua lapsia, se on edelleen ok. Mutta sinä ihmisenä et ole enää kiinnostava sen jälkeen.

Vierailija
9/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en loukkaannu siitä, että joidenkin elämä menisi mielestään pilalle jos hankkisivat lapsia. Eri asia jos sanoisivat minun pilanneen elämäni lapsia hankkimalla.

Minun elämäni menisi pilalle jos hankkisin vaikkapa hevosia. En pidä yhtään ajatuksesta hoitaa hevosia ja niiden jätöksiä tallista joka aamu ja ilta. Loukkaako tämä hevosen omistajia?

Vierailija
10/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No koska se että sä sanot noin saa heidät automaattisesti ajattelemaan, että sinä olet sitä mieltä, että he pilasivat oman elämänsä hankkimalla lapsia. Sama kun sanoisit jollekin joka kävi amiskan että amiskan käyminen pilaa elämän, menin mieluummin lukioon.

Sitä saa, ja kannattaa, harkita sanojaan. Säkin voisit muotoilla sen paremmin, esim. että sun elämäntyyliisi ei sovi lapset, eikä niin että lapset pilais mun elämän. Sitä voi aina miettiä, että jos toiset suuttuu aina sinun sanoista, että onko vika nyt kuitenkin siinä, miten juuri sinä heille puhut, eikä kaikissa niissä muissa, joille puhut.

Missäpäin Suomea sanotaan amiska? En ole aiemmin kuullut moista sanaa.

Vierailija
11/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No käännät vähän sanajärjestystä viittaamaan enemmän omiin "vikoihisi". Tiedän että minusta ei olisi niin hyväksi äidiksi kuin lapset ansaitsivat tms skeidaa.

Tai sitten vaan toteat ettet halua avata asiaa enempää.

Vieraammalle voit sanoa itku kurkussa ettet pysty saamaan lapsia, yleensä se sulkee kyselijän suun. Tutummat ehkä tietää ettei se pidä paikkaansa :)

Näin henkilökohtaiin uteluihin ei tarvitse vastata rehellisesti.

Vierailija
12/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku sanoisi, joku tuntematon?

Siinä tapauksessa olisin sitä mieltä että hittoakos mulle sitä kerrot. 

Vierailija
13/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää ihmisiä, jotka ehdoin tahdoin pilaavat oman elämänsä ja heittävät sen hukkaan tekemällä lapsia. Hyi.

Jaa. Mä taas lapsettomana, joka tuskin lapsia tulee tekemään, koen, että elämäni menee lapsettomana hukkaan. Kun eläimiähän tässä ollaan, ja tarkoituksena olisi kasvattaa uusi sukupolvi iäisyyksien pituiseen ketjuun. Nyt vaan haahuilen mielihyvästä toiseen ilman todellista tarkoitusta.

Ei niistä eläimistäkään kaikki yksilöt lisäänny.

Vierailija
14/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääntyneillä on monesti tapana ottaa henkilökohtaisesti se, että itse en vaan pidä lapsista ja juuri heidän lapsensa eivät ole minkäänlainen poikkeus. Siskonikin huusi minulle lapsensa ristiäisissä koska minua ei se kersa kiinnostanut lainkaan enkä sitä halunnut syliinkään. Siinä ei ole mitään henkilökohtaista ei häntä eikä hänen jälkikasvuaan kohtaan, mutta silti siitä pitää loukkaantua.

Vierailija
15/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätös, tehdäkö lapsia vai ei, on hankala. Sillä et voi etukäteen tietää millaista tulevaisuutesi on ilman lapsia ja millaista lasten kanssa ja mahdollisesti sitten isovanhempana. Tiedät vain nykyhetken. Nyt olen todella onnellinen, että saimme kaksi lasta ja toivottavasti pääsen joskus mummuksikin. Kunvillit poikamme olivat pieniä, joskus mietin että olisin päässyt helpommalla ilman lapsia .

Vierailija
16/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyneillä on monesti tapana ottaa henkilökohtaisesti se, että itse en vaan pidä lapsista ja juuri heidän lapsensa eivät ole minkäänlainen poikkeus. Siskonikin huusi minulle lapsensa ristiäisissä koska minua ei se kersa kiinnostanut lainkaan enkä sitä halunnut syliinkään. Siinä ei ole mitään henkilökohtaista ei häntä eikä hänen jälkikasvuaan kohtaan, mutta silti siitä pitää loukkaantua.

Tuo on vain yksinkertaisesti huonoa käytöstä. Olen tuon hevoskommentin jättänyt. Kun ystäväni hankki hevosia, en todellakaan sanonut hänelle ettei minua voisi elukkansa vähempää kiinnostaa. Kyllä kyselin niistä, silitin niitä ja olen ollut mukana ruokkimassa niitä, siivoamassa tallia ja taluttanut niitä - vaikka minua ne ei voisi vähempää kiinnostaa. Ne ovat kuitenkin tärkeitä läheiselle ihmiselleni, joten tietysti kykenen niistä puhumaan ja antamaan huomiota niille.

Vierailija
17/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on monia vaihtoehtoja. Toisaalta tuo on totta miten sinua on jo aiemmin neuvottu, eli voisit kokeilla olla hienotunteisempi ja empaattisempi itsekin muita kohtaan. Jos täräytät noin suoraan, joku voi juurikin ottaa sen niin että yrität sanoa että lapset nyt vain yleisesti pilaavat elämän.

Mutta toisaalta.... Jos ihminen on oikeasti varma omista valinnoistaan, ei hänen pitäisi kovin syvästi loukkaantua sinun kokemuksesta. Esim. itse rakastan koiraani enemmän kuin mitään, mutta ymmärrän hyvin etteivät kaikki ole eläinrakkaita ollenkaan enkä suosittele samaa koiraa kaikille. Jos joku sanoisi minulle että ”koira pilaa elämän” vain hymähtäisin ja ajattelisin että no onneksi kyseinen ihminen ei sitten ota koiraa. Mutta jos olisin itsekin epävarma tästä valinnasta, jostain syystä aivan loppu lemmikkiini tai olisin ottanut sen alunperinkin vääristä syistä... Silloin tuo lause voisi tuntua veetuilulta. Joka tapauksessa koita hieman aistia ympäristöäsi enemmän miten missäkin tilanteessa asia kannattaa ilmaista. Saman asian VOI sanoa myös neutraalimmin mikä joissain tilanteissa vähentää kitkaa.

Vierailija
18/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinua ole kasvatettu ollenkaan?

Vierailija
19/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vain yksinkertaisesti huonoa käytöstä. Olen tuon hevoskommentin jättänyt. Kun ystäväni hankki hevosia, en todellakaan sanonut hänelle ettei minua voisi elukkansa vähempää kiinnostaa. Kyllä kyselin niistä, silitin niitä ja olen ollut mukana ruokkimassa niitä, siivoamassa tallia ja taluttanut niitä - vaikka minua ne ei voisi vähempää kiinnostaa. Ne ovat kuitenkin tärkeitä läheiselle ihmiselleni, joten tietysti kykenen niistä puhumaan ja antamaan huomiota niille.

En ole sanonut suoraan ettei kiinnosta enkä ole sanonut hänelle hänen lapsistaan mitään pahaa. En minäkään ole koskaan koiraa tyrkyttänyt kenellekään väkisin syliin ja jos jotakuta ei kiinnosta se niin ihan sama. Ei se minulta ole pois.

Vierailija
20/285 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin esimerkiksi sun vanhemmat. Sääliksi käy heitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä