Hyvän ystävän häät - joissa vieraat maksavat itse kaiken?
Rakas ystäväni on jo usean vuoden suunnitellut kesäkuisia häitään. Juhlat järjestetään kahdessa osassa, siviilivihkiminen ja juhlapäivällinen Haikon kartanossa ns. lähipiirille (johon lukeudun) ja sitten bileet toisena päivänä. Alunperin Haikon tilaisuuden piti olla keskellä viikkoa, mutta se siirtyi perjantaille, ja bileiden sitten lauantaina virallisen tilaisuuden jälkeen.
No, koronan vuoksi bilepaikka on mennyt konkkaan joten nyt joutuvat etsimään uuden paikan bileille, tämä toki aiheuttaa hieman päänvaivaa, onhan juhlia jo parisen vuotta suunniteltu. Mutta mutta...
Olen sinkkunainen ja kyselin ystävältäni että onko minun mahdollista tuoda Haikkoon avec. Kuulemma ei, paitsi jos molemmat (morsian ja sulho) hänet tuntevat ja ovat tavanneet. Toki ymmärtäisin tämän, jos vihkipari kustantaisi Haikon tarjoilut, mutta tilanne on se, että vieraat joutuvat itse maksamaan juhlapäivällisen (joku aleprosentti ilmeisesti tarjoiluista saadaan). Näin sinkkuna mikään ei ole ahdistavampaa kuin rakkauden juhla ja siirappiset puheet yksin pöydässä istuvana, kun kaikilla muilla on puolisot mukana (tunnen juhlaväen ja tiedän että olen ainoa sinkku siinä väessä). Huokaus.
Lisäksi bileissä (coctail-tilaisuus 20-luvun teemalla, vierailta toivotaan pukeutumista teeman mukaan) on toimintaperiaatteena se, että vieraat maksavat drinkkinsä itse. Just tänään ystäväni pyysi mua mukaan hakemaan viinoja laivalta, - viinoja jotka sitten vieraat maksavat, ilmeisesti 20-30e drinkkilipun muodossa, juhlapaikalla.
En nyt oikein tajua tätä kuviota? Hienovaraisesti olen ystävälle yrittänyt sanoa että tämä kuulostaa erikoiselta. Ei heistä, sulhon kanssa, kyllä.
En ole mitenkään suurituloinen, ja nyt mietinkin et pitää alkaa jo nyt pistää sivuun että saan ruoat / juomat ja teemanmukaiset mekot hankittua. Tietysti kyydit ja muut myös.. Ainiin ja kolehti juhlaparille, haluavat kerätä rahaa häämatkaan (Jenkkien läpiajo tms).
Onko tää joku uusi juttu että vieraat pistetään maksamaan kaikki häissä tapahtuva?
Kommentit (57)
Miten kutsutuille on ilmoitettu se, että joutuvat maksamaan itse ruoatkin? Onko riittävän selkeästi, että kaikki tajuavat?
Olettaako hääpari, että vieraat tuovat ison häälahjan / kunnolla rahaa häälahjaksi vielä sen lisäksi, että maksavat ruokansa?
Sen ymmärrän jos vieraat saavat itse maksaa viinansa jos juhlapaikassa on baaritiski. Mutta että laitetaan maksamaan ruoat :D
Vierailija kirjoitti:
Miten kutsutuille on ilmoitettu se, että joutuvat maksamaan itse ruoatkin? Onko riittävän selkeästi, että kaikki tajuavat?
Olettaako hääpari, että vieraat tuovat ison häälahjan / kunnolla rahaa häälahjaksi vielä sen lisäksi, että maksavat ruokansa?
Sen ymmärrän jos vieraat saavat itse maksaa viinansa jos juhlapaikassa on baaritiski. Mutta että laitetaan maksamaan ruoat :D
"Tervetuloa juhlistamaan häitämme. Te maksatte viulut ja me nautimme juhlista. Rakkaudella Mirva ja Risto"
Olet sinkku, mutta veisit kuitenkin avecin juhlaan?
Kuinka monennet häät kyseisellä morsmaikulla? Ensimmäisistä häistä voisin vielä maksaakin, mutta seuraavista en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä juhlat ne sellaiset ovat, jotka vieraat maksavat? Jos ei ole varaa järjestää juhlia niin ei ole pakko. Vieraille tulee kustannuksia muutenkin kun pitää maksaa vaatteet, kampaukset, matkat ja mahdollinen (huom. Ei pakollinen) lahja.
En osallistuisi periaatteestakaan. Sanoisin, että Järjestäkää jotain mihin teillä on varaa.
Häät on tuollaiset. Kutsussa on tilinumero ja sinne pitää hyvien tapojen mukaan laittaa summa, joka vastaa kustannuksia, nykyisin noin 100 e/hlö, paremmissa häissä enemmän.
Onko tosiaan näin? Ja vielä ”hyvien tapojen” mukaista? Mun mielestä häät menee vain sitä huonommiksi, mitä enemmän vieraille koituu niistä kuluja. Tuohan on illalliskortin myymistä, ei kutsumista henkilökohtaiseen juhlaan. Jokainen päättäköön, haluaako ostaa illalliskortin juuri tähän tilaisuuteen vai ei. Myyjän ei kuuluisi loukkaantua, jos kysyntää ei ole = hinnoittelu on pielessä.
Rahaa pyydetään siksi, ettei saataisi lahjaksi kauheaa määrää krääsää, jota ei tarvitse eikä halua. Suurimmalla osalla hääpareista nykyään kun on jo yhteinen koti ja kaikki tarvittava.
Tuo, että rahalahjan pitäisi jotenkin vastata ”vieraan aiheuttamia kuluja” on ihan hölmö ajatus. Jokainen antakoon sen verran kuin oma budjetti antaa periksi, on hääparin omaa tyhmyyttä, jos ei sitä ymmärrä. Häälahja ei myöskään ole pakollinen, joten voi hyvin olla antamatta mitään.
- Nro 19
Tuohan on vähän niin kuin maksaisi teatteriesityksestä, jota ei haluaisi nähdä ja päivällisestä, johon ei halua osallistua.
Huh huijaah, ihmettelin että voiko todella olla tällaisia pölvästejä ihmisiä olemassa! En ole ikinä kuullut mitään näin tökeröä!
Vierailija kirjoitti:
Käytöstapoja täytyy olla kummallakin osapuolella. Jos olisin ap, sanoisin, että en voi osallistua millään lailla. Jos kutsuu ystävät juhlimaan oman elämän merkkipäivää, kuuluu kyllä tarjota ruokaa ja juomaa.
Tuo juuri, tarkoitus on _kutsua_ muut juhlimaan yhdessä omaa merkkipäivää. Ihmiset luulevat liikoja omien häidensä kiinnostavuudesta muille, usein ovat jo sinänsä lievää pakkopullaa johon kohteliaisuudesta saavutaan.
Jos ei ole varaa juhlia niin sitten ei juhlia.
Jotkut turvautuvat kulutusluottoihinkin, kun koreata pitää olla.
Minut eräs morsian liitti watsapissa polttari ryhmään. Olin ajatellut ettei minua kutsuta häihin, koska 1.kutsua ei ollut tullut 2. En tuntenut pariskuntaa edes NIIN hyvin 3. Olin vasta eronnut ja ajattelin että hääpari tajuaisi olla kutsumatta.
Noh, totesin morsiamelle että hassua liittää polttari ryhmään kun en ole häihin saanut kutsua. Hän päätti lähettää watsapilla kuvat kutsusta ja ilmoittautumis päiväkin oli jo mennyt.:D Häät olisivat olleet melkoisen kaukana (1,5tunnin ajomatka suuntaansa). Eikä kuljetuksesta mainittu sanallakaan. Häät itsessään olisi juhlittu morsiamen sukulaisen pihapiirissä ja ruoka itsetehtyä.
Päätin jäädä seurailemaan polttari ryhmää (morsian oli itse jostain syystä suunnittelussa mukana) ja siinä vaiheessa ku kulut alkoivat kuulostamaan siltä että 200€ ei riittäisi, niin vihelsin pelin poikki ja lähdin ryhmästä mitään ilmoittamatta. Kumma kyllä ei kyselty perään, että miksi lähdin. Tässä haisi niin pahasti rahastuksen maku, että olisin sanonut suorat sanat jos olisi kiinnostanut tarpeeksi. Laskin äkkiseltään, että polttoaineet, polttarit ja häälahja olisi maksanut minulle n.300€ ja he olisivat maksaneet ruuastani sen n.20€. Ei sillä että raha olisi tärkein mutta...Hyvät naurut olen saanut kavereiden kanssa tästä tapauksesta.:)
En osallistuisi missään tapauksessa tuollaisiin häihin! Todellakaan! Oikeastiko jotkut suostuu maksamaan toisten häihin osallistumisesta?! Kyllä maailma on mennyt ihmeelliseksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä juhlat ne sellaiset ovat, jotka vieraat maksavat? Jos ei ole varaa järjestää juhlia niin ei ole pakko. Vieraille tulee kustannuksia muutenkin kun pitää maksaa vaatteet, kampaukset, matkat ja mahdollinen (huom. Ei pakollinen) lahja.
En osallistuisi periaatteestakaan. Sanoisin, että Järjestäkää jotain mihin teillä on varaa.
Häät on tuollaiset. Kutsussa on tilinumero ja sinne pitää hyvien tapojen mukaan laittaa summa, joka vastaa kustannuksia, nykyisin noin 100 e/hlö, paremmissa häissä enemmän.
Todella moukkamaista! Ei ole kyllä normaalisti tapana noin toimia! En tiedä missä piireissä elät, mutta koskaan en kyllä ole vastaavaan itse törmännyt, ja aika moniin häihin kuitenkin olen osallistunut.
Voipi olla tulossa aika pienet häät... hyvä jos hääparin vanhemmat ja sisarukset ilmestyvät paikalle. Itse tiedän että jos oman miehen kanssa tuolla periaatteella järjestettäis häät, niin satavarmasti miehen sisarukset ei ainakaan tulisi! Eikä kyllä kukaan kavereista! Tosin en kyllä ikimaailmassa edes kehtaisi tuollaisia kutsuja lähettääkään! Vanhempanikin varmasti häpeäisivät silmät päästään jos alkaisin vaatimaan että vieraiden on maksettava meidän häät! Ihan uskomattomia asioita jotkut näköjään kehtaa!
Jos hääpari on varaton, ja kuitenkin haluaa rakkauttaan läheisten kanssa juhlia, olisi tuollainen järjestely ok. Mutta silloin ei todellakaan pyydetä muita lahjoja - juhliin osallistuminen olisi lahja jo itsessään. Ja pidättäydyttäisiin vain yksissä juhlissa. Bileet voi pitää sitten vaikka hopeahääpäivänä, jos olisi jo vaikka bileisiin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole eikä tule tuollaisia ystäviä.
Haluavat vain prameita kuvia Suomeen.
Suomeen?
Hulluimmat kuulemani häät olivat omakustanteisesti jossain Malediiveilla tms. Morsmaikku suuttui pirusti kun vain vanhemmat lähtivät mukaan.