Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvän ystävän häät - joissa vieraat maksavat itse kaiken?

Charlestiina
03.01.2021 |

Rakas ystäväni on jo usean vuoden suunnitellut kesäkuisia häitään. Juhlat järjestetään kahdessa osassa, siviilivihkiminen ja juhlapäivällinen Haikon kartanossa ns. lähipiirille (johon lukeudun) ja sitten bileet toisena päivänä. Alunperin Haikon tilaisuuden piti olla keskellä viikkoa, mutta se siirtyi perjantaille, ja bileiden sitten lauantaina virallisen tilaisuuden jälkeen.

No, koronan vuoksi bilepaikka on mennyt konkkaan joten nyt joutuvat etsimään uuden paikan bileille, tämä toki aiheuttaa hieman päänvaivaa, onhan juhlia jo parisen vuotta suunniteltu. Mutta mutta...

Olen sinkkunainen ja kyselin ystävältäni että onko minun mahdollista tuoda Haikkoon avec. Kuulemma ei, paitsi jos molemmat (morsian ja sulho) hänet tuntevat ja ovat tavanneet. Toki ymmärtäisin tämän, jos vihkipari kustantaisi Haikon tarjoilut, mutta tilanne on se, että vieraat joutuvat itse maksamaan juhlapäivällisen (joku aleprosentti ilmeisesti tarjoiluista saadaan). Näin sinkkuna mikään ei ole ahdistavampaa kuin rakkauden juhla ja siirappiset puheet yksin pöydässä istuvana, kun kaikilla muilla on puolisot mukana (tunnen juhlaväen ja tiedän että olen ainoa sinkku siinä väessä). Huokaus.

Lisäksi bileissä (coctail-tilaisuus 20-luvun teemalla, vierailta toivotaan pukeutumista teeman mukaan) on toimintaperiaatteena se, että vieraat maksavat drinkkinsä itse. Just tänään ystäväni pyysi mua mukaan hakemaan viinoja laivalta, - viinoja jotka sitten vieraat maksavat, ilmeisesti 20-30e drinkkilipun muodossa, juhlapaikalla.

En nyt oikein tajua tätä kuviota? Hienovaraisesti olen ystävälle yrittänyt sanoa että tämä kuulostaa erikoiselta. Ei heistä, sulhon kanssa, kyllä.

En ole mitenkään suurituloinen, ja nyt mietinkin et pitää alkaa jo nyt pistää sivuun että saan ruoat / juomat ja teemanmukaiset mekot hankittua. Tietysti kyydit ja muut myös.. Ainiin ja kolehti juhlaparille, haluavat kerätä rahaa häämatkaan (Jenkkien läpiajo tms).

Onko tää joku uusi juttu että vieraat pistetään maksamaan kaikki häissä tapahtuva?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokihan hääpari voi maksattaa kaiken vierailla tai ainakin yrittää niin että mainitsee asiasta kutsussa (niin kuin ilmeisesti oli näissä ap:n mainitsemissa häissä) ja sitten kutsun saaneet voivat itse päättää lähtevätkö maksamaan toisille häät vai jättävätkö juhlat välistä. Itse en menisi.

En menisi minäkään. Mauttomuuden huippu.

Vierailija
22/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tätä lukiessa, että toi hääkupla on kyllä jännä. Omat hääni viisi vuotta sitten oli ihan tavalliset eli siis me maksoimme vieraiden ruoan ja juomiakin aika paljon (emme ihan avointa baaria pistäneet pystyyn, siihen ei budjetti riittänyt), kuljetuksen kirkolta juhlapaikalle jne. En kyllä ikinä olisi kehdannut pyytää ihmisiä maksamaan omia ruokiaan, mutta jotenkin tuossa vaiheessa monelle - myös minulle - käy se, ettei tajua niiden omien häiden olevan kaikille muille aika samantekevät.

Minäkään en varmaan osallistuisi molempina päivinä. Kuulostaa siltä, että tulee vieraille aika kalliit häät eikä asiaan voi itse edes kauheasti vaikuttaa. Häälahjan summan tai hinnan sentään voi itse etukäteen päättää.

Hienoa, että on kaltaisiasi ihmisä/ pareja, - no onneksi kai suurin osa. Mutta luulen, että aika monelle meistä kyse ei ole vain rahasta, toki mahd voi olla myös siitä mutta ainakin itselleni ennen kaikkea periaatteesta. 

Mitkä ovat sellaiset juhlta, joissa vieraiden halutaan avoimesti kustantavan ja maksavan kaiken? - Ja potin saa se, jolla on pokkaa esittää tällaista

_Se vähän yksinkertaisempi mies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä juhlat ne sellaiset ovat, jotka vieraat maksavat? Jos ei ole varaa järjestää juhlia niin ei ole pakko. Vieraille tulee kustannuksia muutenkin kun pitää maksaa vaatteet, kampaukset, matkat ja mahdollinen (huom. Ei pakollinen) lahja.

En osallistuisi periaatteestakaan. Sanoisin, että Järjestäkää jotain mihin teillä on varaa.

Häät on tuollaiset. Kutsussa on tilinumero ja sinne pitää hyvien tapojen mukaan laittaa summa, joka vastaa kustannuksia, nykyisin noin 100 e/hlö, paremmissa häissä enemmän.

Vierailija
24/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna oli 3 häät, edellisenä 8 häät. Jokaisessa hääkutsussa toivottiin lahjaksi rahaa ja osassa kehotettiin varaamaan rahaa yöpalan kanssa tarjollaolevien juomien maksamiseksi. Harva maksaa enää itse hääjuhliaan, kyllä ne vierailla maksatetaan.

Vierailija
25/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo "juhlat" järjestetään vaan sen vuoksi, että hääpari haluaa tehdä matkan, johon heillä ei ole varaa. Rahastavat siis matkarahat menemällä naimisiin ja toivomalla matkarahaa lahjaksi. Mihinkään hääjuhliin eivät rahallisesti panosta, mutta " järjestävät" hääjuhlaksi kutsutun rahankeruutilaisuutensa, jonka kulut vieraat maksavat.

Avioliitto sitten joko kestää tai ei.

Vierailija
26/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei! Valitettavasti minulla ei ole tällä hetkellä varaa osallistua juhliinne. Toivon onnea liitollenne. Terveisin, X."

Vierailija
27/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein velvollisuutesi morsiamen hyvänä ystävänä on sanoa, että heidän toimintansa on törkeää. Toivon ettei kukaan osallistu noin törkeisiin riisto juhliin. Hääpari ei ole varmaan käsittänyt ettei kellään oikeasti kiinnosta olla missään pönötys häissä ja vielä maksaa niistä monta sataa! Sinuna ilmoittaisin suoraan ettei ole valitettavasti varaa osallistua. Se ei ole sinun vikasi ja morsian saa miettiä tämän jälkeen että mikä hänelle on tärkeintä häissään.

Vierailija
28/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä juhlat ne sellaiset ovat, jotka vieraat maksavat? Jos ei ole varaa järjestää juhlia niin ei ole pakko. Vieraille tulee kustannuksia muutenkin kun pitää maksaa vaatteet, kampaukset, matkat ja mahdollinen (huom. Ei pakollinen) lahja.

En osallistuisi periaatteestakaan. Sanoisin, että Järjestäkää jotain mihin teillä on varaa.

Häät on tuollaiset. Kutsussa on tilinumero ja sinne pitää hyvien tapojen mukaan laittaa summa, joka vastaa kustannuksia, nykyisin noin 100 e/hlö, paremmissa häissä enemmän.

Ymmärrän hyvin sen, että joku haluaa saada häälahjaksi rahaa ja vain ainoastaan rahaa. - Mutta sen ("rahalahjan") tarkan arvon  ilmoittaminen ja sen lisäksi odotaa vai olisiko oikeampi sanoa, että vaatii häävieraidensa maksavan kaiken mitä mahd. nauttii  e. tavallisimmin syö ja juo häiden aikana menee överiksi.

_Kristitty mies 

Vierailija
29/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli käsittämättömän sekava kirjoitus.

Provohan tämä on, mutta ihan näin meidän kesken, kyllä on tapana, että vieraat maksavat kaiken. Heidät on kutsuttu juhliin ja silloin hääpari on tehnyt osuutensa. Tarjoilut maksaa juhlaväki.

ap tässä. Ei muuten ole provo, ikävä kyllä (?). Mietin tuota mitä joku ehdottikin, et menisin tuonne viralliseen osuuteen (ruoat maksavat kuulemma satasen luokkaan + juomat, joku aleprosentti saadaan). Mutta mietin vielä noita "bileitä". Voi kuulemma olla, että pitävät tämän coctail-tilaisuuden sitten vasta syksymmällä (en tiedä miksi), tai ehkä ensi vuonna vasta!? Kutsutkin jo tilasivat, mutta nehän menee roskiin sillä se kemupaikka konkassa.

Vierailija
30/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tapahtuu vain Porvoossa.

Vierailija
31/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pönötyshäiltä ja vielä sen verran idioottimaisilta että vieraiden pitää ne itse kustantaa. Hyi, jättäisin välistä muutenkin.

Vierailija
32/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta jos kutsuttu ei jostain syystä halua tai voi laittaa suurta summaa häihin, voi hän silti osallistua, eikä tarvitse jättää juhlia sen vuoksi väliin. Lahjan määrän kun voi kukin itse päättää. Ruokien ja juomien hintaan ei vieras juuri voi vaikuttaa. Hyviin tapoihin kuuluu tietenkin laittaa kustannuksia vastaava summa häälahjaksi, mutta tässä pari on mennyt astetta röyhkeämmälle linjalle eli maksattaa häät ja vielä häämatkankin vierailla. Aika mautonta kerjäämistä minusta. Jotkut roskasakin juhlat.

Vierailija
33/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut missään juhlissa, joissa minun pitäisi maksaa osallistumisestani. Lahjan olen tuonut, synt. p. häät jne.

En myöskään ikinä ottaisi maksua kutsuvierailtani. Se tarjoaa joka kutsuu.

Nyyttärit on erikseen.

En menisi tuollaisiin häihin.

Vierailija
34/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minulla ei ole tuollaisia ystäviä. 

Vierailija
35/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole eikä tule tuollaisia ystäviä.

Haluavat vain prameita kuvia Suomeen.

Vierailija
36/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi rahasta kiinni mutta ei kylläkiinnostaisi tuollaisiin osallistua.

Vierailija
37/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tarvittaessa vaikka vuokrata Haikon kartanon itselleni. Mutta toisten häitä en rupea maksamaan. Jokainen juhlikoon siten kuin on varaa. 

Vierailija
38/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuulemma olla, että pitävät tämän coctail-tilaisuuden sitten vasta syksymmällä (en tiedä miksi), tai ehkä ensi vuonna vasta!?

=====

Aina paranee: sitten häitten vuosi juhlia säännöllisesti, vieraiden laskuun tietysti.

Vierailija
39/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan näin? Ja vielä ”hyvien tapojen” mukaista? Mun mielestä häät menee vain sitä huonommiksi, mitä enemmän vieraille koituu niistä kuluja. Tuohan on illalliskortin myymistä, ei kutsumista henkilökohtaiseen juhlaan. Jokainen päättäköön, haluaako ostaa illalliskortin juuri tähän tilaisuuteen vai ei. Myyjän ei kuuluisi loukkaantua, jos kysyntää ei ole = hinnoittelu on pielessä.

Vierailija
40/57 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat sellainen tilaisuus, jossa avec on itsestäänselvyys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi