Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paras halpa itsetehty ruoka

Vierailija
02.01.2021 |

Eli kyllä, pitäisi kiristää vyötä. Kerro oma paras halpa ruokasi.

Kommentit (1019)

Vierailija
601/1019 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista kuitenkin aina lisätä proteiinin lähde. Kasviproteiinit ovat edullisia ja hyvin säilyviä: kuivatut linssit, pavut, kikherneet. Linssejä voi lisätä kasvissosekeitto, kikherneitä paahtaa uunissa. Tummalla soijarouheella voi vaikka jatkaa jauhelihaa.

Miksi pitää pilata hyvä liha soijarouheella?

Vierailija
602/1019 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ylivuotinen mämmi ja kyytipojaksi keskenkäynyt kilju.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1019 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ruvennut tuunaamaan makaronilaatikkoa. Makaronin lisäksi laitan riisiä taikka riisi-ohraa (esikeitän vedessä). Eri makuista, mutta hyvää.

Kaksi kolmesta lapsesta kehui olevan hyvää, itsekin tykkäsin.

Vierailija
604/1019 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paistetut muikut.

Muikut eivät ole mitään halpaa ruokaa tätä nykyä. Hyviä kyllä, sen myönnän.

No kyllä ne sesonkiaikana talvella ovat halpoja, parhaimmillaan tarjouksessa 3,95e/kg oli viime talvena. Varmaan toki vaihtelee eri puolilla Suomea.

Vierailija
605/1019 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

xdx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paistetut muikut.

No kyllä ne sesonkiaikana talvella ovat halpoja, parhaimmillaan tarjouksessa 3,95e/kg oli viime talvena. Varmaan toki vaihtelee eri puolilla Suomea.

Nyt ei ilmeisesti sitten ole sesongin alennusmyynnit, koska kilohinta näyttää olevan hiukan alle 10€.

Jos taas haluaa esimerkiksi valmiiksi friteerattuja, hintahaarukka on noin 18-29€/kg.

Vierailija
606/1019 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö teillä joku bors- tai sosekeitto nälkää?

Kyllä. Mä olen tottunut syömään paljon keittoja koko lapsuuteni ja nuoruutenikin. Mummo jo opetti, että keiton kanssa syödään kunnon ruisleipää. Parissa ruisleipäviipaleessahan on jo puolet koko päivän proteiinitarpeesta.

Yhdessä viipaleessa esim. Reissumiestä on vain 4 g proteiinia. 12 g ei ole kuin noin neljäsosa hoikan ihmisen energiantarpeesta. Mutta kannattaa lisätä raejuustoa keittoihin.

Vierailija
607/1019 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

xdx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paistetut muikut.

Niin "pyöreänä" halvimmillaankin 4-5€/kg. Perattuna vähintään kympin. Vai syökö joku muikut paskoineen päivineen?

Vierailija
608/1019 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mä olen tottunut syömään paljon keittoja koko lapsuuteni ja nuoruutenikin. Mummo jo opetti, että keiton kanssa syödään kunnon ruisleipää. Parissa ruisleipäviipaleessahan on jo puolet koko päivän proteiinitarpeesta.

Yhdessä viipaleessa esim. Reissumiestä on vain 4 g proteiinia. 12 g ei ole kuin noin neljäsosa hoikan ihmisen energiantarpeesta. Mutta kannattaa lisätä raejuustoa keittoihin.

Jos energiatarpeensa yrittää saada proteiinista, munuaiset sanoo poks! Proteiinia vain sen verran, mitä kudosten uusiutumiseen tarvitaan, energiat on terveellisintä saada pääasiassa hiilihydraateista. Rasvojakin hiukan tarvitaan, mutta nekään eivät voi olla pääasiallinen energianlähde.

Vierailija
609/1019 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokailu on edullista jos on maltillinen erilaisten lihankorvikkeiden kanssa. Olen löytänyt todella hyviä reseptejä tältä ruotsalaissivustolta: https://undertian.com

Vierailija
610/1019 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssikeitto. Halpaa ja hyvää!

Vierailija
611/1019 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanikeitto on se kaikista halvin. Kutsutaan tuolla nimellä vaikka käytetäänkin siihen rusakkoja, joita täällä kaupungissa on pilvin pimein. Isäntä on tottunut rusakon pyytäjä. Usein hän jopa juoksee rusakon kiinni kerrostalomme pihassa. Rusakko on aika iso elukka. Varsinkin täällä kaupungissa kun niilä ei ole varmaan muita vihollisia kun tuo meidän isäntä, ovat meinaan aikamoisia lihapalleroita. Yhdestä rusakosta riittää muutamaan keittoon syötävää ja luista voi tehdä vielä luuliemen jota sitten hörpiskellään tyytyväisinä monta päivää. Muuta lihaa meillä ei sitten syödäkään ja veikkaan että on aika ilmastoystävällinen ruokavalio.

Vierailija
612/1019 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

xdx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paistetut muikut.

Niin "pyöreänä" halvimmillaankin 4-5€/kg. Perattuna vähintään kympin. Vai syökö joku muikut paskoineen päivineen?

Idioottihelppoja puhkaista, onnistuu sormin ilman teräaseita.

Vierailija
613/1019 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

raejuusto on pahaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos energiatarpeensa yrittää saada proteiinista, munuaiset sanoo poks! Proteiinia vain sen verran, mitä kudosten uusiutumiseen tarvitaan, energiat on terveellisintä saada pääasiassa hiilihydraateista. Rasvojakin hiukan tarvitaan, mutta nekään eivät voi olla pääasiallinen energianlähde.

Siis onko joku kasviperäinen proteiinikin muka vaarallista..? Kuten härkis, soijarouhe tai nyhtökaura? En  oikein usko. Meillä syödään aika paljon proteiinia mutta vain kasvipohjaista. Muutakin kyllä syödään, mutta ei olla koskaan ajateltu että pitäisi jotenkin rajoittaa sitä proteiinia.

Vierailija
614/1019 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro.

Vierailija
615/1019 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei maininnut soijapaloja

Vierailija
616/1019 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunijuurekset.Porkkanaa,perunaa,bataattia,punajuurta,hunajaa,oliiviöljyä,suola&pippuri.Nami!

Vierailija
617/1019 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä unohda ihan vain tuoretta itse tehtyä leipää. Sen kanssa mehukeittoa ja tai puuroa. Vaikka ei varsinainen pääruoka olekaan, hoitaa monena päivänä suuren osan päivän muusta ravinnontarpeesta ja voi vaikka syödä eilisiä tähteitä pienissä määrin. Leivälle itse tehtynä tulee hintaa tuskin 20 senttiä per leipä. Oheen käyvät monet täällä mainostetut kasviskeitot.

Leivän teko on helppoa kun siihen saa rutiinin. Voi käyttää myös vanhaa puuroa ja muita kasviksia leivän mukana. Porkkanaa, sipulia, perunaa. Itse käytän alustamisessa yksinkertaisesti kiinalaista syömäpuikkoa. Sillä saan vatkattua taikinan kokonaan ja se on superhelppo pestä, toisin kuin vispilä tai oma käsi.

Leivän kanssa puuroa. Mieluummin näen nälkää. Näkeehän sitä jo noin syömällä. Missä proteiini?

Katsopas joskus koko proteiinipitoisuus pakkauksen kyljestä! Tuoreessa leivässä melkein samat prosenttimäärät kuin lihassa. Näkkärissä luonnollisesti enemmänkin. Leipä ja yleensäkin viljat vaan ovat monin verroin terveellisempää syötävää kuin liha, sillä viljoista (ja muista kasvinosista) saa vitamiineja ja myös kuituja.

No ei todellakaan ole. Lihassa on kaikkia ihmisen tarvitsemia aminohappoja, viljoissa ei ole. Lihassa on myös vitamiineja ja hivenaineita. Viljoissakin on jotain, mutta viljojen sisältämät lektiinit haittaavat hurjasti niiden imeytymistä.

Voisitko muuten ystävällisesti linkata esim. finelistä jonkun näkkileivän tai tuoreen leivän, jossa on proteiinia lähellekään samaa määrää kuin lihassa? Minä en löytänyt. Vai myönnätkö suoraan, että valehtelit, kuten teillä kasvissyöjillä on aina tapana tehdä?

”Kotimainen nyhtökaura niittää hurjat proteiinilukemat – jopa 31,4 g / 100 g. ... Eläinperäisiin proteiinin lähteisiin verrattuna nyhtökauran säilyvyys on parempi. Tuore liha ja kala täytyy käyttää muutaman päivän kuluessa ostamisesta, nyhtökaura säilyy jääkaapissa jopa pari kolme kuukautta”

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001064109.html

Vierailija
618/1019 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Under tian kirjoitti:

Kasvisruokailu on edullista jos on maltillinen erilaisten lihankorvikkeiden kanssa. Olen löytänyt todella hyviä reseptejä tältä ruotsalaissivustolta: https://undertian.com

Kiitos vinkistä! Sain täältä hyviä ideoita kokkailuuni.

Vierailija
619/1019 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizza Margherita

Savustettu naudan brisketti ja BBQ-papupata.

Pasta Carbonara, se aito ilman kermaa

Wiener schnizel ja persiljaperunat

Lasagne

Ei edullisen tarvitse olla kaameaa moskaa. Kaikkien em. ruokien raaka-aineet ovat edullisia. Vaativat vain vähän viitseliäsyyttä, eikä sitäkään kovin paljoa.

Vierailija
620/1019 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seljanka.

Pohja aina sama (2 perunaa, 1 pss keittojuureksia, 1 sipuli, valkosipulia maun mukaan, loraus sitruuna-, limemehua tai loraus etikkaa *kurkkujen säilöntäliemi on tässä erityisen hyvää!* 1 - 2 kasvisliemikuutiota *jos on, itse  tehty tulee käytännössä ilmaiseksi*, mausteita, puoli purkkia tomaattipyreetä - näiden hinta jää reilusti alle 1 euron, annoksia tulee tästä ainakin 4).

Lisukkeena kala (tällöin pohjaksi ruodoista ja perkeistä keitetty liemi + mukaan näistä peratut kalapalat), kinkkusuikale (n. 100 - 150 g riittää, tähän käy hyvin esim. kinkun loput, jauheliha, nakit jne.), lisäkasvikset ja linssit, kanan loput jne. Eli käytännössä seljanka on "pyttipannua keittona". :) Käytä proteiinipitoiset ruuanloput keittoon tai heitä mukaan linssejä, papuja.

Ohjeena vielä, että kuori perunat, kuutioi pieniksi, samoin muut ainekset. Keitä lähes kypsäksi ja lisää vasta tällöin tomaattipyree ja proteiini. Lisävihannekset tietysti kypsymisajan mukaan. Käytä mielikuvitustasi ja tutki maustekaappi sekä kuivakaapin ainekset, tähän voi upottaa kaikenlaista ja on aina hyvää!

Seljanka ei kyllä ole seljanka, jollei mukana ole suolakurkkuja tai edes kurkkujen lientä.

Muuten tietysti voi tuollaista "pyttipannukeittoa" tehdä.

Auts, nyt unohtui tahattomasti tuo pois, anteeksi! Olen siis tämän ohjeen kirjoittaja. Tästä tosiaan jäi vahingossa pois mausteista suolakurkku (hätätilassa mikä tahansa säilökurkku käy, jos kaapissa on) ja sen liemi. Eli nämä tietysti lisäksi.  Itse laitan vielä sitruuna- tai limemehua (ihan Liiterin 'sitruunapullosta', ei ole kallis ja siitä riittää raikastuttamaan kesäisin myös vesijohtovettä...).