Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ranskalaiset ja italialaiset ovat usein hoikkia tai normaalipainoisia, vaikka syövät vehnäleipää?

Vierailija
01.01.2021 |

Lisäksi hiilihydaatteja tulee runsaasti mm.pastaruuista ja risotoista.

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa ainakin on bella figura-ajattelu, eli ihmisen täytyy näyttää kauniilta ja käyttäytyä hyvin. Vastakohta suomalaisille siis.

Vierailija
62/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin Tanskassa ja Ruotsissa asuessani isoja vehnäpatonkeja joissa oli rapuja, kanamunaa, tilliä ja rutkasti majoneesia sisällä. Joskus kaksi sellaista päivässä, enkä lihonut. Söin enemmän suklaatakin tuolloin mitä Suomessa ollessani. Tai valtavia paahtopaistileipiä majoneesilla ja maustekurkuilla, tai rapuleipiä majoneesilla. Join saman verran viiniä tai drinkkejä mitä nyt eli parit lasilliset viikossa.

Italiassa mättäsin pastaa ja risottoja, joskus polentaa. Paninileipiä paksuilla mozzarellatäytteillä.

Espanjassa kamalasti rasvaista kinkkua ja chorizoja, Ranskassa patonkia, sekä pihviä ja ranskalaisia perunoita bearnaisekastikkeella.

Ainoat maat joissa tupannut tulemaan lisäkiloja, ovat olleet Suomi ja USA. Miksi?!?!? Kanadassa ei tullut vaikka söin isoja annoksia poutineja eli juustoranskalaisia kastikkeella harva se päivä.

Olen asunut 16:ssa eri maassa elämäni aikana työn tai koulutuksen takia, aina 3kk - 2v ajanjaksoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä söin Tanskassa ja Ruotsissa asuessani isoja vehnäpatonkeja joissa oli rapuja, kanamunaa, tilliä ja rutkasti majoneesia sisällä. Joskus kaksi sellaista päivässä, enkä lihonut. Söin enemmän suklaatakin tuolloin mitä Suomessa ollessani. Tai valtavia paahtopaistileipiä majoneesilla ja maustekurkuilla, tai rapuleipiä majoneesilla. Join saman verran viiniä tai drinkkejä mitä nyt eli parit lasilliset viikossa.

Italiassa mättäsin pastaa ja risottoja, joskus polentaa. Paninileipiä paksuilla mozzarellatäytteillä.

Espanjassa kamalasti rasvaista kinkkua ja chorizoja, Ranskassa patonkia, sekä pihviä ja ranskalaisia perunoita bearnaisekastikkeella.

Ainoat maat joissa tupannut tulemaan lisäkiloja, ovat olleet Suomi ja USA. Miksi?!?!? Kanadassa ei tullut vaikka söin isoja annoksia poutineja eli juustoranskalaisia kastikkeella harva se päivä.

Olen asunut 16:ssa eri maassa elämäni aikana työn tai koulutuksen takia, aina 3kk - 2v ajanjaksoja.

Minulla on amerikkalainen kaveri, joka uskoo Juurisyyn olevan maissi monessa muodossa. Vauhkoo siitä yhtä paljon kuin av:lla vauhkotaan palmuöljystä.

Vierailija
64/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ollut eloonjäämisen kannalta välttämätöntä saada imettyä joka ikinen energiamäärä ruuasta talteen! Niinpä maitotalous on ollut eloonjäämisen edellytys ja tästä jäänyt maidon juonti ja läskin sekä lihan syönti. Ei muualla etelässä ole tarvinnut tarpoa pakkasessa ja lumessa savottaan tai navettaan. Tästä karuudesta on jäänyt tarve syödä, kun ruokaa on tarjolla. Tämä ei muutu muutamassa sukupolvessa! Sodasta ja pula-ajastakin on vielä lyhyt aika oikeasti. Täällä on lyhyt kasvukausi ja yritetään viljellä epäoptimaalisissa oloissa. Ei kasva appelsiinit puissa.

Vierailija
65/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialaisissa, ranskalaisissa, espanjalaisissa ja kreikkalaisissa taloissa ei ole hissejä.

Juoksevat rappuja yöäs alas monta krt päivässä.

Kävelevät ruokakauppaan hakemaan vähemmän tuoretta ruokaa kerralla, täällä mennään markettiin autolla.

Kreikkalainen ruokavalio on minulla suomalaisena ainoa sellainen joka laihduttaa ja pitää terveenä, noi kaikki pastat, pizzat, leivät ja muut vetää jotenkin voimattomaksi eikä jaksa liikkua.

t. N 39

Vierailija
66/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuoduissa kasviksissa ja hedelmissä on säilöntäaineita, ne säilöö rasvaa kehoon.

Muun maalaiset saa ne tuoreina.

Samoin suomalaiset vetää kamalasti ruokakermaa naamaan, ne on pelkkää vettä, kovaa rasvaa ja säilöntäainetta eli säilöö rasvat takuuvarmasti vyötäröön.

Kun muun maalaiset laittaa kermaa ruokaan, he laittavat luomukermaa jonka pehmeämpi rasva ajaa ulos rasvaa kehosta eikä säilö sitä.

Vierailija
67/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ei kulje autolla kotiovelta työpaikalle tai lähimpään supermarkettiin.

Siis italialaiset kulkee joka paikkaan autolla. Tai vespalla tai mopolla.

Vierailija
68/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on amerikkalainen kaveri, joka uskoo Juurisyyn olevan maissi monessa muodossa. Vauhkoo siitä yhtä paljon kuin av:lla vauhkotaan palmuöljystä.

Niin ja vaikka meksikolaiset ja muut lattarit kiskoo maissia kaikessa muodossaan, tortilloissa ja teke maissista kuoria ruokiin ja uppopaistaa niitä, ja silti pysyvät paljon hoikempina kuin amerikkalaiset :)

Veikkaan että Suomessa ja Jenkkilässä käytetään tosi paljon säilöntäaineita ruuassa, ne jämähtää kehoon ja turvottaa.

Vierailija
69/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käytetä automarketteja vaan kävellään kaupungin sisällä, ateriarytmi ei sisällä välipaloja eikä karkin syöntiä aterioiden välillä. On vain hyvä asia jos ateria aikaan on nälkä.

Auto ja moottoriajoneuvot on pyhä asia italialaisille. Olen asunut pohjoisessa ja etelässä. Jokaisessa perheessä on vähintään kaksi autoa.

Vierailija
70/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ei kulje autolla kotiovelta työpaikalle tai lähimpään supermarkettiin.

Siis italialaiset kulkee joka paikkaan autolla. Tai vespalla tai mopolla.

Riippuu siitä missä päin Italiaa asuu, syrjäseudun ja pohjoisen ihmiset ovat lihavampaa sakkia koska kulkevat autoilla ja juovat enemmän väkevää alkoholiakin. Kaupunkilaiset ja etenkin etelämmässä asuvat Italialaiset kulkevat kävellen tai monen km työmatkat mopoilla, mutta kävelevät ruokakauppoihin, toreille ja ravintoloihin.

Vierailija
71/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

La dolce vita.. Äidit laittavat ruuat katraalleen ja aikuiset lapset asuvat vielä kolmekymppisinä lihapatojen ja pastakattilan ääressä. Naiset hoitaa kodin ja ruuat eivätkä ole olleet kokopäivätöissä niin paljon kuin täällä. On aikaa kantaa tuoreet kasvikset torilta ja muut raaka-aineet. Vihannessato on ympärivuotista, tuoretta ja kypsää, toisin kuin täällä. Lihatuotanto on monipuolisempaa. Täällä on kana, naita ja sika. Siellä on tuoretta kalaa ja äyriäisiä saatavilla monin paikoin helposti, täällä kala nukkuu tukkurilla viikon. Jne. Jne. On lukuisia eroja yhteiskunnissa ja kulttuureissa. Täällä vaaditaan yksinpärjäämistä jo lapsesta asti, siellä on suvulla enemmän merkitystä kuin valtion tuilla.

Vierailija
72/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja vaikka meksikolaiset ja muut lattarit kiskoo maissia kaikessa muodossaan, tortilloissa ja teke maissista kuoria ruokiin ja uppopaistaa niitä, ja silti pysyvät paljon hoikempina kuin amerikkalaiset :)

Veikkaan että Suomessa ja Jenkkilässä käytetään tosi paljon säilöntäaineita ruuassa, ne jämähtää kehoon ja turvottaa.

Eteläamerikkalaiset ovat todella lihavia. Jopa taaperoille juotetaan feikkikolajuomia joka on edullisempaa kuin puhdas vesi.

Taitaapi olla maailman korkeimmat luvut kuun puhutaan lasten diabeteksesta.

Vierailija
73/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään vähän ja herkullista eikä langeta mihinkään kolme yhden hinnalla huonompilaatuisiin tarjouksiin.

Ja ainakin Ranskassa huomautellaan painosta, ei ole kehopositiivisuus vallannut alaa.

Vierailija
74/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut pitkään Ranskassa, joten tunnen sen kulttuurin melkoisen hyvin.

Ranskalaiset syövät kolmesti päivässä. Välipaloja ei syödä eikä Mäkkärissä käy kuin turistit. Karkkia ja roskaruokaa ei syödä. Ruoka- ajat on tarkat ja ruokailu on aina sosiaalinen tapahtuma. Ruokailun sikana keskustellaan. Kasviksia syödään paljon.Päivällinen on aina ruokalajin ateria.

Bougreois & bobot eivät ehkä käy mcdossa mutta ainakin St. Denisissä halal-hamppareita vedetään ihan arkiruokana. Mutta ne ovat  halpoja.

Vierailija
75/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tavannut laihaa meksikolaista. Italiassakin suurin osa yli 25-vuotiaista on hieman pullukoita, samoin Espanjassa.

Mutta yleisesti ottaen, Etelä-Euroopassa ei juurikaan syödä aamiaista, ja lounaskin on kevyt. Illallisella sitten mätetään senkin edestä. Iltapalaa ei ole. Ts määrällisesti syövät vähemmän, vaikka illallinen onkin tukeva.

Suomessa mätetään aamiaisella ("päivän tärkein ateria" -kohkaus), lounaalla ("pitää syödä kunnolla niin jaksaa"), päivällisellä (jo klo 5) ja sitten vielä iltapalaa (kai sitä nyt on nälkä kun syödään niin helkutin aikaisin).

Vierailija
76/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en syömällä liho vaan juomalla.    3 päivää kun kittaa kaljaa niin se n. 5 kiloa lisää.   se tippuu  kun lopettaa juomisen ,   jotain pari viikkoa siinä menee.    jotain leipää syömällä en liho on sitten mitä vaan  siinä päällä.

Vierailija
77/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä vehnä "laatu" on terveydelle ja hyvinvoinnille suosuisampi, kuin meillä.

Samoin maito, meidän ja heidän tyypit A1 ja A2.

Suomen pimeä ja pitkäkin syksy ja talvi. Aukinkoisessa kesäsäässä olemme usein energisempiä.

Monet suomalaiset syövät liikaa viljoja ja liian vähän kasviksia sekä marjoja.

Vierailija
78/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syödä mitään paloja. Aamut ja päivät menee kahvilla ja illallinen on päivän ateria.

Vierailija
79/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka paikkaan lisättävät ruoantuotannon sivutuotteet maissitärkkelys ja glukoosi-fruktoosisiirappi ovat kyllä mainio tapa saada aineenvaihdunta sekaisin.

Vierailija
80/116 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- säännöllinen ruokailu

- lounas taitaa olla kevyt, illalla syödään tukevammin.

- ei napostelua

- ei sipsi-/karkkikulttuuria

- ruoka on tuoretta (ei eineksiä)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan