Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TE-keskuksesta aikoivat soittaa tänään,

Vierailija
06.06.2014 |

eivät soittaneet. Hieno systeemi mutta ei näköjään toimi. Kävin tarkistamassa te-keskuksen omista tiedoistani ja siellä luki, että te-keskuksesta 6.6.soittavat minulle ja katsomme työtilanteen ym. Onko muita vastaavassa tilanteissa olevia? Kiva itse soittaa sinne heti maanantaina ja valittaa heidän perseestä olevasta systeemistä.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:32"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:05"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:08"]

Kela hoitaa toimeentuloasiat, sossu omat asiakkaansa, työt välittää rekryfirmat. Mihin tällaista byrokraattista kirjurilafkaa tarvitaan? Katsokaa, niin 80 paikoista on rekryfirmojebän työkkäriin ilmoittamia. Toimivat siis vain korjaajia. Ja vielä ylsi asia. Koulutussihteeri voisi tyystin siirtää sinne, missä on koulutukseen asiantuntemusta. Työkkäristä sitä ei löydy. 

[/quote]

Tällä hetkellä Kela maksaa, mutta ei tee selvityksiä siitä, onko asiakas oikeutettu tukeen. Sen tekee työkkäri ja kun se siirtyy Kelalle, alkaa todella napakka tiukennus tukiin. Työttömyys ei enää katkea minkään muun syyn kuin työssäolon takia - ei enää työvoimakoulutusta, ei kuntoutusta jne.

80% työpaikoista voi olla rekryfirmojen, mutta jos ne olisi tehokkaita firmoja, ei niiden tarvitsisi ilmoitella ilmaispalvelussa työpaikkoja  - niillä olisi ne työntekijät valmiina! Rekryfirmojen ilmoituksista suurin osa on mainoksia, katso vaikka, löytyykö niistä sitä todellista yritystä, johon rekrytoivat (yleensä ei, koska mitään työpaikkaa ei edes ole olemassa, kunhan keräävät asiakasrekisteriä).

Kun ei ole työkkäriä, ei ole te-palvelut.fi sivua, jossa voi ilmaiseksi ilmoittaa avoimesta työpaikasta. Ei ole enää palkkatukea, ei matkakustannusten korvausta, ei avopsykologeja. Tilalla ovat työnhakijoille maksulliset palvelut.

[/quote]

Milloin tämä muutos tapahtuu? Missään ei lue tämmöisestä ja paljon luen uutisia, mutta ei mun silmään ole osunut.

[/quote]

Samaa ihmettelen. Etenkin kun Risikon osallistuvaa sosiaaliturvaa (orjuutta) valmistellaan täyttä häkää. Pikemminkin pahempaa näyttäisi olevan tulossa, keskitysleirityylinen "roll call" työttömille. Eli se 2 tuntia (päivässä?) ilmoittautua jonnekin "aputyöskentelemään" palkatta.

Vierailija
42/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:17"]

Harrastaako työkkäri paljonkin näitä yllätyssoittoja, joissa aletaan kysellä syitä "miksi et ole onnistunut työllistymään, mikä on oma näkemyksesi tähän?". Tällainen puhelu, kun tulee esim. kaupan kassajonossa tai muussa kiusallisessa tilanteessa, jos ei voi puhua vedoten yllätyssoittoon (ei todella tiennyt soittoa tulevaksi) ja hankalaan paikkaan (muita ihmisiä vieressä kuuntelemassa, oli ne sukulaisten juhlat tai apteekin reseptijono), tuleeko karenssia?

[/quote]

Miten ei tiedä, että työkkäristä soitetaan? Sehän ilmoitetaan ja se näkyy oma asiointi -palvelussa. Aika harva on sukujuhlissa tiistaina aamupäivällä, mutta tietty sekin on hyvä tekosyy sille, että lusmuilee eikä halua töihin.

[/quote]

Olin edellisenä päivänä käynyt työkkärini sivuilla ja tiedoissani luki, että käy työvoimatoimistossa 1.9. Missään ei lukenut mistään soitosta yhtään mitään. Seuraavana päivänä tuli yllätyssoitto, jossa kyseltiin tilannettani, miksi en ole työllistynyt jne. ja olin tosi pahassa paikassa, ihmisiä ympärillä kuuntelemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 09:31"]

Harrastaako työkkäri paljonkin näitä yllätyssoittoja, joissa aletaan kysellä syitä "miksi et ole onnistunut työllistymään, mikä on oma näkemyksesi tähän?". Tällainen puhelu, kun tulee esim. kaupan kassajonossa tai muussa kiusallisessa tilanteessa, jos ei voi puhua vedoten yllätyssoittoon (ei todella tiennyt soittoa tulevaksi) ja hankalaan paikkaan (muita ihmisiä vieressä kuuntelemassa, oli ne sukulaisten juhlat tai apteekin reseptijono), tuleeko karenssia?

[/quote]

Miten ei tiedä, että työkkäristä soitetaan? Sehän ilmoitetaan ja se näkyy oma asiointi -palvelussa. Aika harva on sukujuhlissa tiistaina aamupäivällä, mutta tietty sekin on hyvä tekosyy sille, että lusmuilee eikä halua töihin.

[/quote]

Olin edellisenä päivänä käynyt työkkärini sivuilla ja tiedoissani luki, että käy työvoimatoimistossa 1.9. Missään ei lukenut mistään soitosta yhtään mitään. Seuraavana päivänä tuli yllätyssoitto, jossa kyseltiin tilannettani, miksi en ole työllistynyt jne. ja olin tosi pahassa paikassa, ihmisiä ympärillä kuuntelemassa.

[/quote]

Tarkennus: ja tämä yllätyssoitto tuli siis nyt kesäkuussa, 3 kk ennen kuin olisi pitänyt käydä työkkärissä! Ihminen voi olla soittohetkellä suihkussa, sukujuhlissa, pankkiasioilla ihan missä vain, en käsitä,miten voivat soittaa tuollaisia pitkiä puheluita yllättäen.

Vierailija
44/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 21:19"]

Siellä on jonossa yhdessä TE-toimistossa noin 600 asiakasta, joille pitäisi soittaa. Ja soittajia on vain 6 kpl. Muut ottavat asiakkaita vastaan ajanvarauksella. Suurin osa asiakkaista ei vastaa puhelimeen, kun soitto 0295-alkuisesta numerosta tulee, joten yhden asiakkaan tavoittelemiseen menee useita soittokertoja.

Miksi ihmeessä te soitatte itse maanantaina? Siellä ohjeissa kun kerrotaan, että ei tarvitse, työnhaku jatkuu automaattisesti ja voitte rauhassa rahantulon katkeamatta odotella sitä soittoa. Muistakaa, että jokainen turha soittonne TE-toimistoon vain lisää ruuhkaa, koska se on pois niistä luvatuista soitoista.

Systeemin on luonut Filatov aikoinaan, joka halusi virtaviivaistaa käytäntöjä ja lisätä sähköisiä palveluja. TE-toimistoissa on 20% vähemmän väkeä töissä kuin oli 5 vuotta sitten ja asiakkaita on noin 15% enemmän kuin silloin oli, joten ei ne virkailijat kykene mahdottomiin suorituksiin.

Lisäksi täll'kin palstalla on toivottu, että saisi hakea rauhassa töitä.

[/quote]

Sinä et ilmeisesti ole työtön työnhakija, kun et tiedä sitä, että työttömyyskorvaus loppuu välittömästi jos TYÖTÖN on se, joka ei soita tai vastaa.

Suomessa on muuten noin puoli miljoonaa kansalaista, joista aika moni lähtisi ihan mielellään vaikka te-toimistoon soittelemaan muille työttömille ja purkamaan ruuhkaa.

Vierailija
45/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainaki on ns oma käsittelijä työkkärissä. Aivan ihana naikkonen ja hänen kanssaan juttelemme sähköpostein jos jotain kysyttävää tai muuta minulle tuleekaan niin laitan hänelle spostia ja vastaus tulee yleensä joko samana päivänä tai vähintään toisena päivänä.

Mun kohdallani juttu siis toimii erinomaisesti näin.

Ei tarvi soitella erikseen vaan kaikki hoituu hyvin ja nopeasti ihan spostein. :)

Vierailija
46/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Uusimaan työkkärissä näin:

Jos käyt psykologin luona, käynnit eivät näy edes vastuuvirkailijallesi. Jos käyt vastuuvirkailijan luona, käynnit eivät näy netissä jostain syystä. Kiva tehdä sitten selvityksiä, kun mistään ei voi printata esim. psykologikäyntien tietoja eikä psykologilla ole valtuuksia katsoa tietojani, saati tehdä niihin muutoksia!

Kun soittaa Työlinjalle, yleensä eivät ota edes jonoon (tästä tulee ilmoitus puhelun alussa). Joku kertoi toisaalla jonottaneensa 2,5h viimeksi, minä en voi vahvistaa tätä koska en ole päässyt tämän vuoden puolella jonoon kertaakaan.

Jos menee käymään paikanpäälle, jono infoon voi kestää yli tunnin. Infossa istuu hyödytön nainen, joka alkaa puhumaan päällesi ennenkuin olet saanut asiaasi selvitettyä. Esim. tarvitsen selvityksen johonkin: psykologi on ehdottanut, että infosta printattaisiin/tehtäisiin sellainen, koska hänellä ei tosiaan niitä valtuuksia ole. Infon nainen alkaa kerrottaessa räksyttämään minulle, miten minun "olisi pitänyt tietää" etteivät he enää printtaa sellaisia. Käskee olemaan yhteydessä vastuuvirkailijaan ja kysyy, kuka se on. Minä en tiedä; olen tavannut hänet vain kerran, ja siitä on melkein vuosi aikaa...huokailua ja tietojenetsimistä, lopulta löytyy nimi. "Ahaa, hän on lomalla nyt kaksi viikkoa, sen jälkeen voin jättää hänelle soittopyynnön sinua koskien". Minä tarvitsisin sen selvityksen NYT, enkä kahden viikon päästä..."Nyt ei ole muita vaihtoehtoja, hän soittaa sulle kyllä."

Se puhelu tuli 6 viikon päästä siitä, kun tuolla infossa kävin. Selvitystä en saanut enää silloinkaan, mutta onneksi vastapuoli ymmärsi yskän.

Vierailija
47/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:01"]

Keski-Uusimaan työkkärissä näin:

Jos käyt psykologin luona, käynnit eivät näy edes vastuuvirkailijallesi. Jos käyt vastuuvirkailijan luona, käynnit eivät näy netissä jostain syystä. Kiva tehdä sitten selvityksiä, kun mistään ei voi printata esim. psykologikäyntien tietoja eikä psykologilla ole valtuuksia katsoa tietojani, saati tehdä niihin muutoksia!

Kun soittaa Työlinjalle, yleensä eivät ota edes jonoon (tästä tulee ilmoitus puhelun alussa). Joku kertoi toisaalla jonottaneensa 2,5h viimeksi, minä en voi vahvistaa tätä koska en ole päässyt tämän vuoden puolella jonoon kertaakaan.

Jos menee käymään paikanpäälle, jono infoon voi kestää yli tunnin. Infossa istuu hyödytön nainen, joka alkaa puhumaan päällesi ennenkuin olet saanut asiaasi selvitettyä. Esim. tarvitsen selvityksen johonkin: psykologi on ehdottanut, että infosta printattaisiin/tehtäisiin sellainen, koska hänellä ei tosiaan niitä valtuuksia ole. Infon nainen alkaa kerrottaessa räksyttämään minulle, miten minun "olisi pitänyt tietää" etteivät he enää printtaa sellaisia. Käskee olemaan yhteydessä vastuuvirkailijaan ja kysyy, kuka se on. Minä en tiedä; olen tavannut hänet vain kerran, ja siitä on melkein vuosi aikaa...huokailua ja tietojenetsimistä, lopulta löytyy nimi. "Ahaa, hän on lomalla nyt kaksi viikkoa, sen jälkeen voin jättää hänelle soittopyynnön sinua koskien". Minä tarvitsisin sen selvityksen NYT, enkä kahden viikon päästä..."Nyt ei ole muita vaihtoehtoja, hän soittaa sulle kyllä."

Se puhelu tuli 6 viikon päästä siitä, kun tuolla infossa kävin. Selvitystä en saanut enää silloinkaan, mutta onneksi vastapuoli ymmärsi yskän.

[/quote]

Kuule, tuo ongelma on ihan kokonaan psykologisi itse keksimä. Totta on, että vastuuvirkailija ei näe psykologin kirjoittamia tekstejä, jos tämä itse on niin päättänyt, mutta mikään ei estä psykologia tekemästä kirjauksia siten, että ne näkyvät virkailijalle. Psykologi näkee virkailijoiden tekstit, mutta ei tietenkään voi tehdä niihin muutoksia vaan ainoastaan lisäyksiä.

Sitäkään en ymmärrä, mitä ihmeen printtiä tarvitaan TE-toimiston sisällä: se psykologi olisi voinut ihan itse mennä virkailijan luokse pyytämään tietoja, jos ei itse niitä osaa esille ottaa. Muuten TE-toimistosta ei pitäisi mitään tulosteita asiakkaan tiedoista käteen nakata, ellei sitten pyydä printtiä kaikista tiedoistaan kirjallisesti.

Vierailija
48/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 21:19"]

Siellä on jonossa yhdessä TE-toimistossa noin 600 asiakasta, joille pitäisi soittaa. Ja soittajia on vain 6 kpl. Muut ottavat asiakkaita vastaan ajanvarauksella. Suurin osa asiakkaista ei vastaa puhelimeen, kun soitto 0295-alkuisesta numerosta tulee, joten yhden asiakkaan tavoittelemiseen menee useita soittokertoja.

Miksi ihmeessä te soitatte itse maanantaina? Siellä ohjeissa kun kerrotaan, että ei tarvitse, työnhaku jatkuu automaattisesti ja voitte rauhassa rahantulon katkeamatta odotella sitä soittoa. Muistakaa, että jokainen turha soittonne TE-toimistoon vain lisää ruuhkaa, koska se on pois niistä luvatuista soitoista.

Systeemin on luonut Filatov aikoinaan, joka halusi virtaviivaistaa käytäntöjä ja lisätä sähköisiä palveluja. TE-toimistoissa on 20% vähemmän väkeä töissä kuin oli 5 vuotta sitten ja asiakkaita on noin 15% enemmän kuin silloin oli, joten ei ne virkailijat kykene mahdottomiin suorituksiin.

Lisäksi täll'kin palstalla on toivottu, että saisi hakea rauhassa töitä.

[/quote]

Sinä et ilmeisesti ole työtön työnhakija, kun et tiedä sitä, että työttömyyskorvaus loppuu välittömästi jos TYÖTÖN on se, joka ei soita tai vastaa.

Suomessa on muuten noin puoli miljoonaa kansalaista, joista aika moni lähtisi ihan mielellään vaikka te-toimistoon soittelemaan muille työttömille ja purkamaan ruuhkaa.

[/quote]

En ole työtön, joten tiedän näistä asioita paljon sinua enemmän. Työnhaku ei katkea siihen, että asiakas ei vastaa puhelimeen, se katkeaa vasta sitten, jos asiakas ei ota itse sovitusti yhteyttä. Tämä näkyy jokaisen asiakkaan tiedoissa ja se kerrotaan.  Työnhaun katkeaminen on kiinni siitä, kumman osapuolen on sovittu yhteyttä ottavan! Jos se soittaja on TE-toimisto, ei työnhaulle tapahdu yhtään mitään, vaikka soittoa ei tule.

Sen sijaan jos asiakas ei vastaa, saa hän tekstiviestin, jossa pyydetään vastaamaan, kun soitto 0295-alkuisesta numerosta tulee. Jos ei vastata, tulee postissa kirjallisena tapaamisaika toimistoon. Jos ei tule => työnhaku katkeaa.

Näin se menee. Tämän tietää, jos ei ole työtön.

Uskon, että Suomessa on 500 000 kansalaista, jotka mielellään tulisivat soittelemaan. Ongelmana on se, että palkka on 1900 e/kk ja täytyy hallita työttömyysturvalaki ja laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta ja lisäksi noudattaa niitä. Kaikilta se ei onnistu.

Vierailija
49/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos TE-toimistosta ei muuta hyötyä ole, niin ainakin se pitää Suomen paperiteollisuutta pystyssä. Sitä printatun paperin määrää, mitä sieltä tarjotaan! Ja kun vie omia papereita, itse nettipalvelusta tulostettuja, tarjoutuvat ottamaan niistäkin kopion!

Minä mieluiten lähettäisin tietoni liitetiedostona - suojatussa yhteydessä toki - kuin menisin paikan päälle jonottamaan vaan saadakseni jättää yhden paperin.

Vierailija
50/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja infossa saattaa olla vaikka sinällään ystävällinen, mutta sen verran heikosti suomea puhuva työllistetty, ettei hän ymmrrä asiakkaan selitystä miksi asiakas on tiskille jonottanut.

Vierailija
51/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 09:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Viekö työttömyys lukutaidon? Tieto soitoista löytyy ihan te-palvelut-fi -sivuilta, luulisi sieltä löytyvän ihan etsimättä. Ja nehän kehottaa tutustumaan sivuihin, mitä näköjään työttömät ei osaa tendä.

Vierailija
52/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 11:03"]

Jos TE-toimistosta ei muuta hyötyä ole, niin ainakin se pitää Suomen paperiteollisuutta pystyssä. Sitä printatun paperin määrää, mitä sieltä tarjotaan! Ja kun vie omia papereita, itse nettipalvelusta tulostettuja, tarjoutuvat ottamaan niistäkin kopion!

Minä mieluiten lähettäisin tietoni liitetiedostona - suojatussa yhteydessä toki - kuin menisin paikan päälle jonottamaan vaan saadakseni jättää yhden paperin.

[/quote]

Ei tuo ole työkkärin ongelma vaan työministeriön. Heidän ohjeensa mukaan sähköistä arkistoa ei saa luoda eikä ole olemassa suojattua yhteyttä, jossa tietoja lähettää. Se maksaa enemmän kuin kopiointi.

Ei pidä syyttää paikallista viranomaista siitä, että Helsingissä tehdään päätöksiä, joista koituu ongelmia tai jotka eivät ole järkeviä.

Vierailija
53/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti Kelaan saa lähettää liitteet sähköisesti.

Vierailija
54/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 11:14"]

Kummasti Kelaan saa lähettää liitteet sähköisesti.

[/quote]

Ja Kelahan on osa työhallintoa? Heillä on sama tietojärjestelmä? Oikeastiko?

Vierailija
55/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole sama tietojärjestelmä, mutta selvästi on mahdollista tehdä lain ja tietosuojan tarpeet täyttävä henkilökohtaisten tietojen sähköinen arkisto.

Vierailija
56/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa yläkulmassa omatieto sivuilla lukee jos työvoimatoimisto aikoo ottaa puhelimella yhteyttä.

Vierailija
57/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 09:34"]

Tarkennus: ja tämä yllätyssoitto tuli siis nyt kesäkuussa, 3 kk ennen kuin olisi pitänyt käydä työkkärissä! Ihminen voi olla soittohetkellä suihkussa, sukujuhlissa, pankkiasioilla ihan missä vain, en käsitä,miten voivat soittaa tuollaisia pitkiä puheluita yllättäen.

[/quote]

Hyvänen aika. Entäs jos se heidän antamansa, 3 kk:n päähän sovittu (= heidän määräämänsä) päivä sattuukin osumaan teidän sukujuhlien aikaan? Entä jos sairastut yllättäen?

Ei ole olemassa mitään vakuutusta siitä, että joku täysin satunnaisesti sovittu päivä sopii päiväohjelmaasi, vaikka kuinka yrittäisit. Jos yllätyssoitto ei sovi, niin sitten vain selität virkailijalle miksi et voi juuri silloin puhua.

Ihmettelen myös tuota edellisellä sivulla ollutta kommenttia, että "pitää päivystää puhelimen äärellä koko päivä". Käsittääkseni suurin osa ihmisistä pitää kännykkäänsä auki koko ajan. Tuskin siis päivystätte, kuten silloin, kun lankapuhelin oli normi.

Vierailija
58/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 09:34"]

[/quote]

Hyvänen aika. Entäs jos se heidän antamansa, 3 kk:n päähän sovittu (= heidän määräämänsä) päivä sattuukin osumaan teidän sukujuhlien aikaan? Entä jos sairastut yllättäen?

Ei ole olemassa mitään vakuutusta siitä, että joku täysin satunnaisesti sovittu päivä sopii päiväohjelmaasi, vaikka kuinka yrittäisit. Jos yllätyssoitto ei sovi, niin sitten vain selität virkailijalle miksi et voi juuri silloin puhua.

Ihmettelen myös tuota edellisellä sivulla ollutta kommenttia, että "pitää päivystää puhelimen äärellä koko päivä". Käsittääkseni suurin osa ihmisistä pitää kännykkäänsä auki koko ajan. Tuskin siis päivystätte, kuten silloin, kun lankapuhelin oli normi.

[/quote]

Onhan se ihan eri asia odottaa puhelua tiettynä päivänä, kun soitosta on sovittu. Jos minulle lääkäri on luvannut soittaa tiettynä päivänä iltapäivällä, kyllä minä päivystän puolen päivän jälkeen sen puhelimen kanssa kotona enkä lähde edes kauppareissulle ennen soittoa. Jos lääkäri soittaakin heti aamusta, en osaa odottaa puhelua siihen aikaan ja saatan olla vaikka ajamassa autoa enkä silloin pysty vastaamaan. Lääkäri laitoin tähän siksi, koska en ole työkkärin asiakas.

Vierailija
59/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 11:17"]

Ei tietenkään ole sama tietojärjestelmä, mutta selvästi on mahdollista tehdä lain ja tietosuojan tarpeet täyttävä henkilökohtaisten tietojen sähköinen arkisto.

[/quote]

Mahdollistahan se on, mutta tiedätkö hintaa? Ja muista samalla, että Kela ei ole osa työhallintoa, joten samaa systeemiä ei voi käyttää.

Vierailija
60/106 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikkei tarvitsisi varsinaisesti "päivystää", niin kyllähän sitä saa olla varma, että jos erehtyy menemään päiväsaikaan suihkuun tai ajamaan autolla jonnekin tai nukkumaan pitkään, niin se soitto tulee juuri silloin.