TE-keskuksesta aikoivat soittaa tänään,
eivät soittaneet. Hieno systeemi mutta ei näköjään toimi. Kävin tarkistamassa te-keskuksen omista tiedoistani ja siellä luki, että te-keskuksesta 6.6.soittavat minulle ja katsomme työtilanteen ym. Onko muita vastaavassa tilanteissa olevia? Kiva itse soittaa sinne heti maanantaina ja valittaa heidän perseestä olevasta systeemistä.
Kommentit (106)
TE-keskukset lakkautettiin muutama vuosi sitten ja niiden tehtävät siirtyivät silloin perustettuihin ELY-keskuksiin. Työnhakijat asioivat yleensä TE-toimistojen kanssa. TE-keskuksia ei siis enää ole, joten ei sellaisesta paikasta tule mitään yhteydenottojakaan.
Eivät soittaneet mullekaan, ja sitten kun puhelu tuli, sain uuden soittoajan puolen vuoden päähän...ei muuta.
Mullekin piti tulla soitto tänään mut eipä tullut.
Ihme touhua.
Vuoden pahimmat ruuhkat on just tällä viikolla kun monet opiskelunsa päättäneet ilmoittautuvat jonottamalla paikan päällä, vaikka sen voisi tehdä netissä. Soittavat sinulle kun ehtivät.
Mulle kans oli työnhaku voimassa huhtikuun loppuun ja kortissa luki että soittavat sieltä siihen mennessä. Puhelin ei soinut ja menin sitten käymään toimistolla kun ihan lähellä asutaan. Sieltä selittelivät sitten että ei se on niin justiinsa, että aina ei ehdi soittamaan. Joo no jos se ois toisinpäin että mä en just aina silloin ehtis soittamaan / tapaamiseen kun on sovittu niin helvetti ois irti :/
Ihan kusinen systeemi munkin mielestä. Nyt kortissa lukee että työttömyys voimassa toistaiseksi. Puhelin voi soida tai sitten ei. No, pysynpähän varpaillani ;)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 21:04"]
TE-keskukset lakkautettiin muutama vuosi sitten ja niiden tehtävät siirtyivät silloin perustettuihin ELY-keskuksiin. Työnhakijat asioivat yleensä TE-toimistojen kanssa. TE-keskuksia ei siis enää ole, joten ei sellaisesta paikasta tule mitään yhteydenottojakaan.
[/quote]
Saivartelijaa tähän ketjuun juuri kaivattiinkin.
Ennen porukat valitti kun joutuu ramppaamaan työkkärissä, nyt on sekin huonosti kun ei tarvii. Koskaan ei ole hyvin.
Tällainen maili työkkäristä tuli ainakin mulle alkuviikosta:
Hyvä asiakkaamme!
TE-toimisto pyrkii vähentämään asiakkaiden tarvetta uusia työnhakunsa henkilökohtaisella käynnillä TE-toimistossa. Näin menetellen voimme tehostaa palveluamme työnvälitys- ja muissa tärkeissä asioissa, eikä asiakkaalle tule tarvetta jonottaa.
Voit katsoa Oma asiointi-palvelustamme (osoitteessa www.te-palvelut.fi ), onko asiointitavaksesi määritelty ”TE-toimisto ottaa yhteyttä”. Mikäli näin on, voit rauhassa odottaa puhelinsoittoamme, eikä sinun tarvitse olla TE-toimistoon yhteydessä työnhakusi voimassaolon johdosta. Työnhakusi ja oikeutesi työttömyysturvaan eivät katkea, vaikka yhteydenottomme ei tapahtuisikaan sinulle merkittyyn asiointipäivään mennessä.
Siellä on jonossa yhdessä TE-toimistossa noin 600 asiakasta, joille pitäisi soittaa. Ja soittajia on vain 6 kpl. Muut ottavat asiakkaita vastaan ajanvarauksella. Suurin osa asiakkaista ei vastaa puhelimeen, kun soitto 0295-alkuisesta numerosta tulee, joten yhden asiakkaan tavoittelemiseen menee useita soittokertoja.
Miksi ihmeessä te soitatte itse maanantaina? Siellä ohjeissa kun kerrotaan, että ei tarvitse, työnhaku jatkuu automaattisesti ja voitte rauhassa rahantulon katkeamatta odotella sitä soittoa. Muistakaa, että jokainen turha soittonne TE-toimistoon vain lisää ruuhkaa, koska se on pois niistä luvatuista soitoista.
Systeemin on luonut Filatov aikoinaan, joka halusi virtaviivaistaa käytäntöjä ja lisätä sähköisiä palveluja. TE-toimistoissa on 20% vähemmän väkeä töissä kuin oli 5 vuotta sitten ja asiakkaita on noin 15% enemmän kuin silloin oli, joten ei ne virkailijat kykene mahdottomiin suorituksiin.
Lisäksi täll'kin palstalla on toivottu, että saisi hakea rauhassa töitä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 21:17"]
Mulle kans oli työnhaku voimassa huhtikuun loppuun ja kortissa luki että soittavat sieltä siihen mennessä. Puhelin ei soinut ja menin sitten käymään toimistolla kun ihan lähellä asutaan. Sieltä selittelivät sitten että ei se on niin justiinsa, että aina ei ehdi soittamaan. Joo no jos se ois toisinpäin että mä en just aina silloin ehtis soittamaan / tapaamiseen kun on sovittu niin helvetti ois irti :/
Ihan kusinen systeemi munkin mielestä. Nyt kortissa lukee että työttömyys voimassa toistaiseksi. Puhelin voi soida tai sitten ei. No, pysynpähän varpaillani ;)
[/quote]
Siellä on jokaisella virkailijalla 800 asiakasta. Onko sinulla itselläsi 800 työnhakua käynnissä? Jos on, niin sinulla on pätevä syy olla menemättä sovittuun tapaamiseen, jos samaan aikaan on työhaastattelu .
No joo, mullekaan ei soitettu ilmoitettuun päivään mennessä, sitten yhtäkkiä yhteydenottopäivää olikin siirretty kahdella viikolla eteenpäin. Ihan normitoimintaa näyttää olevan. Kiva odotella viikkotolkulla soittoa, jota ei tule.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 21:19"]
Siellä on jonossa yhdessä TE-toimistossa noin 600 asiakasta, joille pitäisi soittaa. Ja soittajia on vain 6 kpl. Muut ottavat asiakkaita vastaan ajanvarauksella. Suurin osa asiakkaista ei vastaa puhelimeen, kun soitto 0295-alkuisesta numerosta tulee, joten yhden asiakkaan tavoittelemiseen menee useita soittokertoja.
Miksi ihmeessä te soitatte itse maanantaina? Siellä ohjeissa kun kerrotaan, että ei tarvitse, työnhaku jatkuu automaattisesti ja voitte rauhassa rahantulon katkeamatta odotella sitä soittoa. Muistakaa, että jokainen turha soittonne TE-toimistoon vain lisää ruuhkaa, koska se on pois niistä luvatuista soitoista.
Systeemin on luonut Filatov aikoinaan, joka halusi virtaviivaistaa käytäntöjä ja lisätä sähköisiä palveluja. TE-toimistoissa on 20% vähemmän väkeä töissä kuin oli 5 vuotta sitten ja asiakkaita on noin 15% enemmän kuin silloin oli, joten ei ne virkailijat kykene mahdottomiin suorituksiin.
[/quote]
TE- toimisto on erittäin epäluotettava taho. Kaikki mikä vain voidaan, tulkitaan siellä aina työttömän syyksi.. Siksi heihin pitää suhtautua kuin käärmeeseen. Kaikki mahdollinen on parempi varmistaa itse, koska he eivät ole työttömien puolella vaan heitä vastaan.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 21:28"]
[/quote]
TE- toimisto on erittäin epäluotettava taho. Kaikki mikä vain voidaan, tulkitaan siellä aina työttömän syyksi.. Siksi heihin pitää suhtautua kuin käärmeeseen. Kaikki mahdollinen on parempi varmistaa itse, koska he eivät ole työttömien puolella vaan heitä vastaan.
[/quote]
Onneksi työttömyysturva on siirtymässä Kelalle ja kassoille. Suomennettuna jokainen työtön joutuu itse selvittämään maksajalle, onko oikeutettu tukeen. Nyt sen tekee työkkäri. Voi olla, että osa työttömistä ei saa euroakaan puoleen vuoteen, koska ei osaa laittaa hakemuksen rasten oikeisiin lokosiin.
Huvittavaa. Niille, joille piti tulla soitto tänään, ei tullut. Minulle taas, jolle ei pitänyt tulla soittoa, tuli yllätyssoitto TE-toimistosta tänään! Tapaamisaika oli aikoja sitten sovittu ihan toiselle päivämäärälle. Oli kartoituspuhelu, mitä töitä olen hakenut ja olenko päässyt haastatteluihin ja mikä on näkemykseni siihen, miksi en ole onnistunut työllistymään.
Onko yleistäkin, että TE-keskus soittelee kartoituspuheluja yllättäen?
TE-toimistoon pitäisi palauttaa vanha systeemi, jossa työtön jonottaa 4-6 tuntia tiettynä päivänä vain uusiakseen työnhakunsa. Liian vaikeaahan se elämä on, kun TE-toimistosta voidaan koska tahansa soittaa.
"mikä on näkemykseni siihen, miksi en ole onnistunut työllistymään"
Ei v***u.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:06"]
"mikä on näkemykseni siihen, miksi en ole onnistunut työllistymään"
Ei v***u.
[/quote]
Kyllä, näin todella kysyivät.
Kela hoitaa toimeentuloasiat, sossu omat asiakkaansa, työt välittää rekryfirmat. Mihin tällaista byrokraattista kirjurilafkaa tarvitaan? Katsokaa, niin 80 paikoista on rekryfirmojebän työkkäriin ilmoittamia. Toimivat siis vain korjaajia. Ja vielä ylsi asia. Koulutussihteeri voisi tyystin siirtää sinne, missä on koulutukseen asiantuntemusta. Työkkäristä sitä ei löydy.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 21:28"]
[/quote]
[/quote]
Onneksi työttömyysturva on siirtymässä Kelalle ja kassoille. Suomennettuna jokainen työtön joutuu itse selvittämään maksajalle, onko oikeutettu tukeen. Nyt sen tekee työkkäri. Voi olla, että osa työttömistä ei saa euroakaan puoleen vuoteen, koska ei osaa laittaa hakemuksen rasten oikeisiin lokosiin.
[/quote]
Näin äkkiseltään en löytänyt tuommoista tietoa mistään. Kerrotko vähän tarkemmin milloin siirtyy selvitysvastuu työnhakijalle?
Soitettavahan se on. Itsekin soitin tänään kun aikaisemmin siellä oli merkattuna tapaaminen muutaman viikon päähän (tuli myös kirjeitse) ja tänään kun katsoin niin se oli poissa ja luki siellä sivussa että työnhaku jatkuu ja ottavat yhteyttä 10.8. mennessä. Onneksi soitin, ei tapaaminen ollu mihinkään oikeesti kadonnut, paitsi sieltä minun sivulta.