TE-keskuksesta aikoivat soittaa tänään,
eivät soittaneet. Hieno systeemi mutta ei näköjään toimi. Kävin tarkistamassa te-keskuksen omista tiedoistani ja siellä luki, että te-keskuksesta 6.6.soittavat minulle ja katsomme työtilanteen ym. Onko muita vastaavassa tilanteissa olevia? Kiva itse soittaa sinne heti maanantaina ja valittaa heidän perseestä olevasta systeemistä.
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 13:51"]Kuule, suomalaista raksamiestä ei saa töihin TESsin mukaisella palkalla, virolaisen saa. Mieluummin suomalainen lusmuilee ja lomailee ja ihmettelee, kun ei oteta töihin.
[/quote]
Höpsis. Siitähän seuraa karenssi. Virolaiset tunnetusti tulevat töihin alle tessin palkan. Jos työnantaja ei maksa asiallista palkkaa, se ei ole työntekijän vika.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 13:51"]Kuule, suomalaista raksamiestä ei saa töihin TESsin mukaisella palkalla, virolaisen saa. Mieluummin suomalainen lusmuilee ja lomailee ja ihmettelee, kun ei oteta töihin.
[/quote]
Höpsis. Siitähän seuraa karenssi. Virolaiset tunnetusti tulevat töihin alle tessin palkan. Jos työnantaja ei maksa asiallista palkkaa, se ei ole työntekijän vika.
[/quote]
Oikeastiko luulet, että jokainen työnantaja ilmoittelee lusmut työkkäriin? Virolaiset saa TESsin mukaista palkkaa jo siksikin, että raksahommat on erityisessä tarkkailussa ja AVI on selvillä, kuka tekee missä töitä millä palkalla. Suomalainen ei kykene palkkaamaan virolaista alipalkalla.
Älkää kertoko TE-toimistoon puhelinnumeroanne! Osoitekin on turha. Ainoa, mikä on pakko kertoa ja todistaa, on oma henkilöllisyys.
En nyt jaksa lukea koko ketjua, mutta minulle kävi niin, että kun työkkäri ei soittanut sovittuna päivänä, minulle lähti samantien selvityspyyntö ja kassaan lähti ilmoitus, että työkkäri on tekemässä uutta työvoimapoliittista lausuntoa minusta. Tämä katkaisi päivärahani maksun!
Minun piti itse olla aktiivinen, jotta sain asian kuntoon, vaikken ollut tehnyt mitään väärin. Ilmoitetun soittopäivän jälkeisellä viikolla katsoin sattumalta omia tietojani Mollin sivuilta ja huomasin selvityspyynnön. Vastasin siihen heti mutta vaati monta puhelinsoittoa kassaan ja työkkäriin, jotta sain asian kuntoon. Toukokuun päivärahat tulivat sitten lopulta kahdessa erässä. Eli ei ehkä kannata jäädä vain passiivisena odottamaan, jos soittoa ei työkkäristä kuulu.
Mulle kävi sama juttu, eivät soittaneet silloin kun piti. Koska TE-keskukseen soittaminen on yhtä tuskaa, laitoin sitten sähköpostia sinne asiasta, ja minulle soitettiinkin sitten seuraavana päivänä. Eli jos et halua jonottaa pahimmillaan tuntikaupalla puhelimessa, laita spostia, nettisivuilta löytynee kirjaamon osoite.
Itselle ei tullut mitään ongelmia tuosta, mutta olihan se hiton ärsyttävää kytätä koko päivä puhelinta, ja sitten soittoa ei kuulunutkaan. Jätin jopa menemättä lasten kanssa pihalle, etten missaisi soittoa. Toiste en kyllä aio odottaa puhelimen vieressä, kun työkkärin toiminta on noin leväperäistä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 14:03"]
En nyt jaksa lukea koko ketjua, mutta minulle kävi niin, että kun työkkäri ei soittanut sovittuna päivänä, minulle lähti samantien selvityspyyntö ja kassaan lähti ilmoitus, että työkkäri on tekemässä uutta työvoimapoliittista lausuntoa minusta. Tämä katkaisi päivärahani maksun!
Minun piti itse olla aktiivinen, jotta sain asian kuntoon, vaikken ollut tehnyt mitään väärin. Ilmoitetun soittopäivän jälkeisellä viikolla katsoin sattumalta omia tietojani Mollin sivuilta ja huomasin selvityspyynnön. Vastasin siihen heti mutta vaati monta puhelinsoittoa kassaan ja työkkäriin, jotta sain asian kuntoon. Toukokuun päivärahat tulivat sitten lopulta kahdessa erässä. Eli ei ehkä kannata jäädä vain passiivisena odottamaan, jos soittoa ei työkkäristä kuulu.
[/quote]
Tiedätlö: tuo ei ole mahdollista! Jos tiedoissasi lukee, että TE-toimisto soittaa, niin sähköine järjestelmä jatkaa automaattisesti työnhakuasi, ei siis lähetä mitään selvityspyyntöä. Ministeriössä on tarkistettu kaikki aiheesta tehdyt oikasupyynnöt ja jokaisessa on ollut sama syy: asiakkaalla on ollut yhteydenottovelvoite, mutta hän on jostain syystä päätellyt, että TE-toimisto ottaa yhteyttä. Yhtäkään kertaa selvityspyyntöä tai uutta lausuntoa ei ole lähtenyt tilanteessa, jossa TE-toimiston on pitänyt ottaa yhteyttä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 14:03"]
[/quote]
Tiedätlö: tuo ei ole mahdollista! Jos tiedoissasi lukee, että TE-toimisto soittaa, niin sähköine järjestelmä jatkaa automaattisesti työnhakuasi, ei siis lähetä mitään selvityspyyntöä. Ministeriössä on tarkistettu kaikki aiheesta tehdyt oikasupyynnöt ja jokaisessa on ollut sama syy: asiakkaalla on ollut yhteydenottovelvoite, mutta hän on jostain syystä päätellyt, että TE-toimisto ottaa yhteyttä. Yhtäkään kertaa selvityspyyntöä tai uutta lausuntoa ei ole lähtenyt tilanteessa, jossa TE-toimiston on pitänyt ottaa yhteyttä.
[/quote]
Haista sinä kuule pitkä paska, tasan tarkkaan kävi näin! Työkkäristä lähti kassaan automaattilausunto, jonka mukaan tekevät minusta uuden lausunnon 24.5. alkaen, kun 23.5. piti olla soittopäivä. Tiedoissani Mollin sivuilla luki, että TE-toimisto ottaa minuun yhteyttä viimeistään 23.5. eikä se ottanut. Kun soitin kassaan ja kysyin, mitä tämä tarkoittaa, minulle sanottiin, että kassa voi maksaa minulle päivärahat 23.5. asti mutta toukokuun viimeisen viikon osalta pitää odottaa uutta työvoimapoliittista lausuntoa. Soitin sitten työkkäriin sille virkailijalle, jonka nimissä tämä automaattilausunto oli kassaan lähtenyt. Kaksi kertaa jätin hänelle soittopyynnön, ja lopulta samana päivänä klo 16.20 eli virka-ajan jälkeen (!) hän soitti takaisin ja kertoi tekevänsä minusta uuden lausunnon, jonka mukaan päivärahani maksulle ei ole estettä. Tämä siis sen jälkeen, kun olin netissä ensin vastannut siihen selvityspyyntöön. Jos työkkäristä olisi soitettu sinä päivänä, kun piti, olisin voinut selvittää samat asiat suoraan puhelimessa, työnhakuani olisi voitu heti jatkaa, eikä mitään katkosta päivärahan maksuun olisi tullut. Eli älä länkytä siellä, kun et voi toisten tilanteista mitään tietää. Jos kiinnostaa yksityiskohtaisempi selonteko tapauksestani, niin käy lukemassa Suomi24:n Potkut ja työttömyys -palstalta, nimimerkki "karenssiko?"
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 14:03"]
[/quote]
[/quote]
Haista sinä kuule pitkä paska, tasan tarkkaan kävi näin! Työkkäristä lähti kassaan automaattilausunto, jonka mukaan tekevät minusta uuden lausunnon 24.5. alkaen, kun 23.5. piti olla soittopäivä. Tiedoissani Mollin sivuilla luki, että TE-toimisto ottaa minuun yhteyttä viimeistään 23.5. eikä se ottanut. Kun soitin kassaan ja kysyin, mitä tämä tarkoittaa, minulle sanottiin, että kassa voi maksaa minulle päivärahat 23.5. asti mutta toukokuun viimeisen viikon osalta pitää odottaa uutta työvoimapoliittista lausuntoa. Soitin sitten työkkäriin sille virkailijalle, jonka nimissä tämä automaattilausunto oli kassaan lähtenyt. Kaksi kertaa jätin hänelle soittopyynnön, ja lopulta samana päivänä klo 16.20 eli virka-ajan jälkeen (!) hän soitti takaisin ja kertoi tekevänsä minusta uuden lausunnon, jonka mukaan päivärahani maksulle ei ole estettä. Tämä siis sen jälkeen, kun olin netissä ensin vastannut siihen selvityspyyntöön. Jos työkkäristä olisi soitettu sinä päivänä, kun piti, olisin voinut selvittää samat asiat suoraan puhelimessa, työnhakuani olisi voitu heti jatkaa, eikä mitään katkosta päivärahan maksuun olisi tullut. Eli älä länkytä siellä, kun et voi toisten tilanteista mitään tietää. Jos kiinnostaa yksityiskohtaisempi selonteko tapauksestani, niin käy lukemassa Suomi24:n Potkut ja työttömyys -palstalta, nimimerkki "karenssiko?"
[/quote]
Virkailijalla ei ole mitään tekemistä automaattilausunnon kanssa, sen tekee järjestelmä. Ja toiseksi: järjestelmä ei tee automaattilausuntoa, jos tiedoissa on, että TE-toimisto ottaa yhteyttä. Nämä ovat faktoja.
Todennäköisesti syynä uuteen lausuntoon oli se, että sinä et sovittuun päivään mennessä tehnyt työllistymissuunnitelmassa sovittuja toimia => automaattilausunto ja selvityspyyntö koska et ole toiminut työllistymissuunnitelman mukaisesti. Sillä soitolla TE-toimistosta ei ole mitään tekemistä asian kanssa!
Todennäköisyytesi täysin aiheelliseen karenssiin on aika suuri!
Mutta virkailijat voivat syöttää järjestelmään vääriä päivämääriä.
Minulla on työkkärin tädin ja itseni allekirjoittama työllistymissuunnitelma tms. (en muista sen tarkkaa nimeä, paperi on kyllä tallessa) johon oli merkitty, että minun täytyy ottaa yhteyttä x. päivään mennessä, joka oli kuukauden viimeinen arkipäivä ja perjantai. Odottelin yhtä paperia ja olin tulossa torstaina tai perjantaina sen paperin kanssa.
Jostain syystä koneelle oli tietoihin merkitty sen saman viikon tiistai viimeiseksi päiväksi, joten siitäpä sitten keskiviikkona katkesi. Korjasivat kyllä virheensä ja en itse joutunut tilanteesta kärsimään muuta kuin tekemään turhan selvityksen. Virheitä sattuu ja luottamusta tällaiset virheet eivät tietenkään synnytä.
Minulla lukee tiedoissa, että soittavat 28.42014. mennessä. Eipä ole vieläkään puhelua kuulunut.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 15:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Virkailijalla ei ole mitään tekemistä automaattilausunnon kanssa, sen tekee järjestelmä. Ja toiseksi: järjestelmä ei tee automaattilausuntoa, jos tiedoissa on, että TE-toimisto ottaa yhteyttä. Nämä ovat faktoja.
Todennäköisesti syynä uuteen lausuntoon oli se, että sinä et sovittuun päivään mennessä tehnyt työllistymissuunnitelmassa sovittuja toimia => automaattilausunto ja selvityspyyntö koska et ole toiminut työllistymissuunnitelman mukaisesti. Sillä soitolla TE-toimistosta ei ole mitään tekemistä asian kanssa!
Todennäköisyytesi täysin aiheelliseen karenssiin on aika suuri!
[/quote]
No aivan sama, mitä uskot. Itse kuitenkin tiedän, mitä tapahtui, ja kävi juuri noin kuin kerroin. 23.5. TE-toimiston piti soittaa, minulla on se kirjallisena. Puhelimitse oli tarkoitus käydä läpi sitä, miten olen toteuttanut edellisellä kerralla laadittua työllistymissuunnitelmaa. Olin tehnyt tarvittavat toimet eli julkaissut CV:ni Mollin sivuilla ja hakenut pariakymmentä alani työpaikkaa. Tätä en kuitenkaan päässyt puhelimitse kertomaan, kun eivät soittaneet. No, nyt asia on kunnossa, eikä mitään karenssia tullut, koska olin tehnyt kaikki minulta vaaditut toimet ja selvittänyt tämän työkkärille. Mutta pointti on se, että jos olisin vain jäänyt odottelemaan soittoa, päivärahani olisi katkennut 24.5. Enempää en nyt jaksa tästä asiasta kanssasi vääntää.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 16:04"]
Minulla lukee tiedoissa, että soittavat 28.4.2014. mennessä. Eipä ole vieläkään puhelua kuulunut.
[/quote]
Ja tarkennetaan vielä, että päivärahani ei ole katkennut, vaikken itsekään ole soittanut työkkäriin.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 13:04"]
Jätin soittopyynnön eilenaamulla koska en ole tuntien jonottamisista huolimatta päässyt sinne läpi, mutta eivätpä soittaneet takaisin. Yrittänyt soittaa heille lukuisia lukuisia kertoja ja aamulla, päivällä, iltapäivällä ja siinä välissäkin, ei pääse läpi.[/quote]
Mä jätin kerran yhteen asiaan kolme soittopyyntöä. Kaksi soitin puhelinpalveluun, kolmannen kävin henkilökohtaisesti jonottamassa infotiskille. Eikä mitään.
Kun jälleen kerran soitin puhelinpalveluun ja selitin tilanteen, puhelinpalvelun virkailija ihan oma-aloitteisesti otti kierroksia ja järkyttyneenä pahoitteli tilannetta, kertoi pistävänsä tiukkasanaisen soittopyynnön jälleen kerran ja oma-aloitteisesti antoi minulle toimiston palvelupäällikön puhelinnumeron, että seuraava yhteydenotto sinne, jos ei muuten auta.
Että tällaista asioidenhoitoa. Saahan tuossa näppärästi taas syrjäytettyä pari ihmistä, jotka eivät jaksa kerta toisensa jälkeen soitella omien asioidensa perään.
Kiitokset puhelinpalvelun virkailijalle!
[/quote]
Tuttu juttu: TE-toimiston virkailija ei saa sairastua eikä lomailla. Asiakkaat tekee ministeriöön asti valituksia, kun soittopyyntöön ei vastata virkailijan 6 vko sairausloman aikana, mutta missään nimessä ei voida hoitaa asiaa kuin sen yhden ihmisen kanssa. Tulee tiukkasanaisia ihmettelyjä, kun ei koskaan soiteta, vaikka sen oman asian saisi parhaiten hoidettua Työlinjan kanssa.
[/quote]
Asiahan ei hoidu Työlinjalla, jos sitä kautta on kolmeen kertaan jätetty soittopyyntö - Työlinjan virkailijat olisivat kyllä hoitaneet asian kerralla kuntoon jos olisivat voineet - ja viimeiseksi oma-aloitteisesti annettu toimiston palvelupäällikön numero.
Virkailija ei myöskään ollut sairauslomalla ja vaikka olisikin, ei kenenkään raha-asiat voi olla yhden sairastelevan virkailijan takana.
Toivottavasti et ole työssäsi yhtä töykeä ja törkeä kuin täällä.
Voi taivas näitä juttuja. Jos työkkäristä soitetaan ja olet s-marketin kassalla, voit tietenkin sanoa ettei nyt sovi ja ehdottaa josko puhuttais tunnin kuluttua uudestaan. Soittopyynnön jättämisestä mun työkkärin sivuilla ainakin lukee niin, että pyritään soittamaan takaisin kolmen päivän kuluessa. Kuten joku tuolla jo totesi, niin virkailijalla voi olla 800 tai jopa tuhat asiakasta, eikä hän ehkä siinä päivystyksen ja kartoitussoittojen ohella ehdi ihan päivässä vastaamaan jokaiseen soittopyyntöön. Kyllä on niin kamalaa kun soitetaan ja kysytään, miten sun työnhaku sujuu kun ennen aina valitettiin sitä, ettei työkkäristä kukaan ole kiinnostunut siitä, mitä mulle kuuluu.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:17"]
Harrastaako työkkäri paljonkin näitä yllätyssoittoja, joissa aletaan kysellä syitä "miksi et ole onnistunut työllistymään, mikä on oma näkemyksesi tähän?". Tällainen puhelu, kun tulee esim. kaupan kassajonossa tai muussa kiusallisessa tilanteessa, jos ei voi puhua vedoten yllätyssoittoon (ei todella tiennyt soittoa tulevaksi) ja hankalaan paikkaan (muita ihmisiä vieressä kuuntelemassa, oli ne sukulaisten juhlat tai apteekin reseptijono), tuleeko karenssia?
[/quote]
Miten ei tiedä, että työkkäristä soitetaan? Sehän ilmoitetaan ja se näkyy oma asiointi -palvelussa. Aika harva on sukujuhlissa tiistaina aamupäivällä, mutta tietty sekin on hyvä tekosyy sille, että lusmuilee eikä halua töihin.
[/quote]
Et sitten lukenut koko ketjua...
[/quote]
Luin, mutta en mene mukaan valheisiin. Työkkäristä soitetaan sovitusti, ei yllättäen sunnuntaisin kirkonmenojen aikaan. Suurin osa asiakkaista ei edes vastaa puhelimeen, joten heidät on pakko kutsua TE-toimistoon.
[/quote]
Mulla ei ole ollut mitään tekemistä työkkärin kanssa vuoden 2013 jälkeen. Mutta käyn mm. joka päivä paskalla, enkä silloin vastaa puhelimeen. Minusta olisi paljon helpompaa soittaa itse. Terveyskeskukseen ajan varaaminen on mennyt samaan, soitamme sinulle myöhemmin ja sitten ei voi tosiaan edes paskalle mennä, kun sitä soittoa odottaa. Luojan kiitos ei tartte olla työnhakija. Olen myös muissa tilanteissa kuin vessassa, kun en vastaa puhelimeen. Vaikkapa junassa, missä ei aina ole kenttiä. Tai työhaastattelussa kävin silloin työttömyysaikana paljon, silloin takuulla pysyi puhelin kiinni. Ei kyllä käy kateeksi ihmisiä, joiden pitää päivystää koko ajan puhelin kourassa ilman muuta elämää, kun sovituista ajoista ei pidetä kiinni. Olkoot vaikka miljoona asiaksta, sitten annetaan sellainen aika, jolloin voi soittaa. Tekee tässä muutkin töitä, missä on paljon asiakkaita ja hommat on tehtävä tietyn sovitun aikataulun mukaan, sekä muillekin tulee yllätyksiä ja silti on tehtävä asiat sillion kun on sovittu.
No pitää niiden työkkärin akkojenkin käydä paskalla, ei ne ehdi koko ajan puhelinta päivystää.
Jos ei aiheelliseen soittopyyntöön vastaaminen oli virkailijalle tärkeämpi tehtävä kuin turhanpäiväisten kartoitussoittojen soittaminen, on ohjeistuksessa vakava vika.
Suurin osa käyttää työkkärin palveluita vain siksi, että se on työttömyyskorvauksen saamisen ehto. Mitään hyötyä työkkäristä ei keskivertotyönhakijalle ole, sitä kautta ei löydy töitä. Aika moni tämän hetken työtön on elämänsä aikana hakenut satoja työpaikkoja ja ehkä saanutkin niistä kymmeniä. Siinä ei paljoa mikään työkkärin virkailijan sanoma "nyt vaan tsemppiä työnhakuun!" paljoa lämmitä, vaikka konsultti tuota ehdottaessaan olisi ajatellut mitä (ainakin sitä mehevää palkkapussia, jonka konsultti itse sai).
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:17"]
Harrastaako työkkäri paljonkin näitä yllätyssoittoja, joissa aletaan kysellä syitä "miksi et ole onnistunut työllistymään, mikä on oma näkemyksesi tähän?". Tällainen puhelu, kun tulee esim. kaupan kassajonossa tai muussa kiusallisessa tilanteessa, jos ei voi puhua vedoten yllätyssoittoon (ei todella tiennyt soittoa tulevaksi) ja hankalaan paikkaan (muita ihmisiä vieressä kuuntelemassa, oli ne sukulaisten juhlat tai apteekin reseptijono), tuleeko karenssia?
[/quote]
Miten ei tiedä, että työkkäristä soitetaan? Sehän ilmoitetaan ja se näkyy oma asiointi -palvelussa. Aika harva on sukujuhlissa tiistaina aamupäivällä, mutta tietty sekin on hyvä tekosyy sille, että lusmuilee eikä halua töihin.
[/quote]
Et sitten lukenut koko ketjua...
[/quote]
Luin, mutta en mene mukaan valheisiin. Työkkäristä soitetaan sovitusti, ei yllättäen sunnuntaisin kirkonmenojen aikaan. Suurin osa asiakkaista ei edes vastaa puhelimeen, joten heidät on pakko kutsua TE-toimistoon.
[/quote]
Mulla ei ole ollut mitään tekemistä työkkärin kanssa vuoden 2013 jälkeen. Mutta käyn mm. joka päivä paskalla, enkä silloin vastaa puhelimeen. Minusta olisi paljon helpompaa soittaa itse. Terveyskeskukseen ajan varaaminen on mennyt samaan, soitamme sinulle myöhemmin ja sitten ei voi tosiaan edes paskalle mennä, kun sitä soittoa odottaa. Luojan kiitos ei tartte olla työnhakija. Olen myös muissa tilanteissa kuin vessassa, kun en vastaa puhelimeen. Vaikkapa junassa, missä ei aina ole kenttiä. Tai työhaastattelussa kävin silloin työttömyysaikana paljon, silloin takuulla pysyi puhelin kiinni. Ei kyllä käy kateeksi ihmisiä, joiden pitää päivystää koko ajan puhelin kourassa ilman muuta elämää, kun sovituista ajoista ei pidetä kiinni. Olkoot vaikka miljoona asiaksta, sitten annetaan sellainen aika, jolloin voi soittaa. Tekee tässä muutkin töitä, missä on paljon asiakkaita ja hommat on tehtävä tietyn sovitun aikataulun mukaan, sekä muillekin tulee yllätyksiä ja silti on tehtävä asiat sillion kun on sovittu.
[/quote]
Työkkäristä ei anneta eksaktia soittoaikaa, vaan mihin mennessä soitto tulee. Ihan kuin ennen kun työnhakijan piti soittaa tai käydä tiettyyn päivään mennessä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 13:41"]Totta - olet valmiimpi varastamaan kuin menemään töihin! Noin toimisi suurin osa yhteiskunnan vapaamatkustajista eli kaikki keinot käyttöön, mutta töihin ei alistu lähtemään, ellei palkka oli 5000 e/kk ja työaika 3h/pv.[/quote]
No hekoheko. Ilman rahaa ei vaan pärjää, ja täällä asuessa rahaa tarvitsee vielä merkittävästi enemmän kuin jossain Afrikan slummissa.
Suurin osa työttömistä ottaisi heti paikalla vastaan omaa koulutusta vastaavaa työtä, josta maksetaan työehtosopimusten mukaista palkkaa.
Sillä tämä maa ei lähde nousuun, että katkeruudesta ja kateudesta pakotetaan jokainen ottamaan vastaan siivoojan tai kaupan kassan paikka 1,5 h matkan päästä kotoa, tai mennään 2 h päivässä pyyhkimään pöytää ilman palkkaa.
[/quote]
Kuule, suomalaista raksamiestä ei saa töihin TESsin mukaisella palkalla, virolaisen saa. Mieluummin suomalainen lusmuilee ja lomailee ja ihmettelee, kun ei oteta töihin.