Olenko omituinen kun haluaisin muuttaa Saudi-arabiaan tai johonkin toiseen arabimaahan
Ei haittaisi pitää päällä hijabia tai burqaa kun olen huomannut miten rennompaa olla kasvot piilossa maskin takana. Eikä todellakaan haittaisi se, että kaiken maailman sosiaalisissa tilanteissa ei oltaisi aina tyrkyttämässä sitä iän ikuista alkoholia. Muutenkin olen kotona viihtyvä ja rauhallinen ihminen joka ei halua tulla huomatuksi. Kyllä kai noissa maissa voi nainenkin nkäydä ihan normaalisti töissä ja elää muuten normaalisti, ei vaan sovi paljastella ja bilettää.
Kommentit (61)
Ystäväni on asunut 5 vuotta sinkkunaisena Saudi-Arabiassa. Elää suhteellisen normaalia ja vapaata elämää. Käy töissä, tapaa ystäviä, shoppailee, syö hyvin jne. Ei ole ollut ongelmia. Ei tarvitse pitää huivia tiukasti ellei uskontopoliisi huomauta, yleensä vain kevyesti hiusten päällä. Tykkää elämästään ja tienaa TODELLA hyvin.
Jos Iranissa olisi turvallista niin sieltä ei tultaisi tänne loisimaan. Logiikka hoi!
Et ole omituinen.
Olet vaan joustava luonteeltasi ja olet valmis sopeutumaan täysillä uusiin olosuhteisiin.
Ja siihen ei pysty, ellei ole todella syvä kiinnostus ko. maihin.
Arabit arabiaan arabian merelle tietysti se kuuluu niin. Ismail on arabian meren poika haagar esaun kanssa ja faaraoitten . Haagar oli egyptiläinen orja . Sara oli Isakin synnyttäjä . Ketura sai 6 lasta aikojen alussa .
Muuta Dubaihin. Siellä voi hyvin huor.ta, vetää kamaa ja palkata kotiorjia pienellä palkalla. He sitten asuvat asuntosi 'siipirakennuksessa', joka on varastokoppi. Sinä leikit hyväntekijä. Orjasi pääse katsomaan kotimaahansa lapsiaan 2 vuoden välein ja on niin onnellinen. Näin ne 'hyväntekijät' mainostavat.
Huivi oli rukous liina alunperin eikä mikään arki käyttöön , on aurinko hatut missä lieri tai lippikset . Aikuiset miehet kulkee 3000 vuotta vanhoissa hameessa siellä . Faaraot Egyptistä. Wikipedia faaraoiden jumalat .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on asunut 5 vuotta sinkkunaisena Saudi-Arabiassa. Elää suhteellisen normaalia ja vapaata elämää. Käy töissä, tapaa ystäviä, shoppailee, syö hyvin jne. Ei ole ollut ongelmia. Ei tarvitse pitää huivia tiukasti ellei uskontopoliisi huomauta, yleensä vain kevyesti hiusten päällä. Tykkää elämästään ja tienaa TODELLA hyvin.
Ihan sairasta jos siellä uskontopoliisi huomauttelee naisille pukeutumisesta kadulla.
Onneksi Euroopassa ole tuollaista.
No sairasta meidän mielestä, heille normaalia. Ystäväni korjaa hetkeksi huivia ja sillä selvä. Muutos vie aikaa.
Sitä paitsi itse asun maassa jossa presidenttikin möläytteli mm. kuinka naisten tulee olla bikineissä uimarannalla, mitään likaisia peittäviä vaatteita ei sallita. Kiva, kun itse haluan auringon takia peittää ihoni etenkin kesällä. Yhtälailla se on naisen kontrollointia, täällä Euroopassa.
Dubaissa on myös budhia koska paljon työläisiä Intiasta . Wikipedia hindujen jumalat . Wikipedia budha . Wikipedia Dubain kulta
Arabiasta Egyptiin ja Intiaan . Kyllä . Halpaa on kaikki eikä lämmityskuluja . Laivoilla vielä halvempaa . Tietysti pitää muuttaa sinne . Meillä täällä kun on 2 kuukauden kesä pitää ottaa rusketus nopeasti rannoilla samoin lomilla. Arabiassa paistaa aina aurinko , Egyptin RAM jumala . Muuta vaan onhan siellä kaikkea ja turisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehkä haluaisi muuttaa, mutta olisi mielenkiintoista joskus käydä vaikkapa Iranissa tai Bahrainissa. Iranissa on hieno vanha kulttuuri ja kauniita nähtävyyksiä. Jos vain siellä olisi turvallisuustilanne vakaa ja poliittisestikin kaikki ok.
Iranissa on täysin turvallista matkustaa, myös vaaleana yksinäisenä naisena. Erittäin mielenkiintoinen maa ja ystävälliset ihmiset.
Iran onkin pettymys, jos kuvittelee, että se on jotenkin huippueksoottinen maa. Siellä on naisia joka paikassa, ihmiset osaavat englantia ja kaupungeissa on varsin länsimaalainen tunnelma. Ne kaavut hämäävät. Pari kertaa olen käynyt yksinäisenä naisena ja ihan rauhassa sain liikkua, majoittua hotelleihin, käydä ravintoloissa syömässä jne. Arabimaissa häirintää onkin sitten melko paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehkä haluaisi muuttaa, mutta olisi mielenkiintoista joskus käydä vaikkapa Iranissa tai Bahrainissa. Iranissa on hieno vanha kulttuuri ja kauniita nähtävyyksiä. Jos vain siellä olisi turvallisuustilanne vakaa ja poliittisestikin kaikki ok.
Iranissa on täysin turvallista matkustaa, myös vaaleana yksinäisenä naisena. Erittäin mielenkiintoinen maa ja ystävälliset ihmiset.
Mitä nyt naiset kapinoivat huivipakkoa vastaan, saaden jopa 10 vuoden vankeustuomion huivittomasta kuvasta.
Erittäin mielenkiintoinen ja varmasti ystävällinen maa vankeustuomion uhalla.
Ei riitä 10 vuotta, pari vuotta sitten ryhmä naisia, mm. Äiti ja parikymppinen tytär saivat 15-24 vuoden tuomiot Iranissa kun mm. Metrossa olivat ilman huivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sairasta jos siellä uskontopoliisi huomauttelee naisille pukeutumisesta kadulla.
Onneksi Euroopassa ole tuollaista.No sairasta meidän mielestä, heille normaalia. Ystäväni korjaa hetkeksi huivia ja sillä selvä. Muutos vie aikaa.
Sitä paitsi itse asun maassa jossa presidenttikin möläytteli mm. kuinka naisten tulee olla bikineissä uimarannalla, mitään likaisia peittäviä vaatteita ei sallita. Kiva, kun itse haluan auringon takia peittää ihoni etenkin kesällä. Yhtälailla se on naisen kontrollointia, täällä Euroopassa.
Se ei ole ikinä normaalia jos uskontopoliisi kiusaa naisia kadulla.
Ja jos se on heille normaalia niin toivottavasti heräävät feminismiin joku päivä.
Nii, heille normaalia. Ei meille.
Toivon että myös eurooppalaisena naisena saan joskus oikeasti olla rauhassa. Vielä tuo ei toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Euroopassa ole tuollaista.No sairasta meidän mielestä, heille normaalia. Ystäväni korjaa hetkeksi huivia ja sillä selvä. Muutos vie aikaa.
Ja jos se on heille normaalia niin toivottavasti heräävät feminismiin joku päivä.
Toivon että myös eurooppalaisena naisena saan joskus oikeasti olla rauhassa. Vielä tuo ei toteudu.
Ei ole normaalia ja kyllä sinä Euroopassa saat kulkea naisena rauhassa.
Todella outoa että nainen haluaisi sovinistisimpaan kulttuurin mitä planeettaa päällään kantaa.
Uskontopoliisi ja kaikki.
Mutta jos joku haluaa tuollaiseen kulttuuriin, niim menkööt - ei sitten ainakaan Suomeen sitä kulttuuria tarvitse tuoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia ja kyllä sinä Euroopassa saat kulkea naisena rauhassa.
Heille se on. Tiedätkö mitä normaali tarkoittaa?
Nimenomaan en saa olla naisena rauhassa. Jos paljastan kroppaani, olen helppo. Jos peitän itseni uimarannalla, olen alistettu (vaikka olen sinkku ja uskonnoton). Seksuaalinen häirintä on jokakesäistä. Usein minulle myös kerrotaan miten pitää ajatella. Kuten sinäkin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Näin se on, minä hankin muutamassa vuodessa siellä sen minkä ansaitsemiseen olisi mennyt täällä yli kaksikymmentä vuotta.
Moni ei tajua, että siellä todella voi lyödä rahoiksi. Ja ei kaikesta tarvitse olla aina samaa mieltä kun menee sinne töihin. En minä ole kaikesta samaa mieltä Suomessakaan mitä täällä päätetään ja tehdään. Silti asun ja teen työtä täällä.
Mietin itse kanssa näitä asioita ennen menoa ja siellä, mutta päädyin siihen että saatoin vaikuttaa siellä paikan päällä joihinkin asioihin heidän oloihinsa enemmän kun täältä kaukaa huutelemalla. Joku sinne niitä hommia palkataan tekemään joka tapauksessa. Pois jäänti tarkoittaa vaikuttamismahdollisuuden, jos ei muuten niin omalla esimerkillä ja olemisella käyttämättä jättämiseltä.
Kumpi on parempi, se että sinne menee joku valistunut länsimaalainen demokraattisesta yhteiskunnasta omalla esimerkillään tilaisuuden tullen osoittamaan miten asioita tulisi ja kannattaa hoitaa vai se, että sinne tulee joku toisen autoritaarisen maan kyseenalaistamaton kasvatti opettamaan miten kansaa kurjistetaan ja valvotaan vielä enemmän. Menijöitä on varmasti vaikka itse ei olisi menossa, maksavat niin hyvin.
Parasta mitä me, länkkärit, siellä voimme teknisen asiantuntijuuden lisäksi antaa on olla esimerkkinä ja kysyä aina kun on tarvetta onko se mitä juuri on tekeillä on oikeudenmukaista. Tiedän itse omalla esimerkillään ja kysymyksenasettelullani avanneen monen paikallisen ja aasialaisen kollegan ajattelua huomioimaan muutakin kun vain vallanpitäjien välitön lyhyen ajan hyöty jota he olivat ensisijaisesti koulutettu ajattelemaan. Moni aiemmista kollegoistani on. Myöhemmin moni on palannut näihin keskusteluihin ja kiitellyt niistä keskusteluista minua siitä kuinka hän oivalsi mikä on oikein.
Moni ei ymmärrä, että muutos tapahtuu hitaasti ajattelun kehittymisen myötä näissä yhteiskunnissa ja liika kiirehtiminen ei olevina hyväksi ja johtaa vain konflikteihin. Joidenkin asioiden muuttuminen kestää yli useiden sukupolvien, jotta se voi tapahtua rauhanomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos musse-meisinkiä mielisin niin ehkä Bruneihin tai Singaporeen sitten muuttaisin. Singapore toki nyt ei ihan kiihkomielisimpien mussejen standardeja täytä. Brunei sitten. Tiukka kuri, homot ruoskitaan ja saa kulkea kaavussa, mutta maa ei kuitenkaan ole terojen sponsori.
Singaporessa on muslimeja 14 %.
Mitä nyt naiset kapinoivat huivipakkoa vastaan, saaden jopa 10 vuoden vankeustuomion huivittomasta kuvasta.
Erittäin mielenkiintoinen ja varmasti ystävällinen maa vankeustuomion uhalla.