ne jotka ei ymmärrä opiskeljoiden ahdinkoa on jotain amiksia?
amikset jotka ovat opiskelleet 16-18-vuotiaina asuessaan yhä kotona eivät ilmeisesti yhtään tiedosta miten tiukilla aikuisen opiskelijat joutuvat elämään. siitäkö tämä johtuu kun jokaisessa opiskelijaketjussa joku tulee aukomaan päätä että sähän saat 500 e kuussa (oikeasti käteen jää 469e) ja opintolainaa ja hei mee vaikka sossuun <- ei onnistu, sossusta ei saa mitään eikä edes kesällä. nämä amiksetko tätä ei tiedä? tosi monethan loppujen lopuksi ovat jo työelämässä heti vanhempien luota muutettuaan.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 10:02"]
"He käyvät töissä opintojen ohessa, saavat opintotukea ja minä avustan myös"
kaikilla ei avusta vanhemmat aikuisia lapsiaan! kaikki eivät ehdi käydä töissä opintojen ohella! kaikki eivät saa töitä! opintotuki on pieni! kaikki eivät uskalla ottaa lainaa koska työllistyminen valmistumisen jälkeen ei ole 100% varmaa! (<- useimmat alat nykyään)
miksei näitä seikkoja tajuta?
[/quote]Miksi vanhemmat eivät avusta? Itse olen yh mutta aina löytyy satanen tai pari opiskelijan ahdinkoa lievittämään. Ja pääkaupunkiseudulla ainakin löytyy töitä jokaikiselle joka sitä haluaa, täällä on esimerkiksi auki paljon mainostenjakohommia, henkilökohtaisen avustajan töitä ja muita joista saa sen pari sataa kuussa.
kaikilla ei ole mukavat vanhemmat tai ylimääräistä rahaa ei ole, mistä sen tietää. itse olen saanut kyllä apua pyytäessäni. pääkaupunkiseudun tilanteesta en tiedä, ehkä siellä tosiaan on töitä tarjolla jokaiselle. jollain mainostenjaolla ei kyllä varmaan edes vuokraa makseta kesäaikana?
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 10:14"]kaikilla ei ole mukavat vanhemmat tai ylimääräistä rahaa ei ole, mistä sen tietää. itse olen saanut kyllä apua pyytäessäni. pääkaupunkiseudun tilanteesta en tiedä, ehkä siellä tosiaan on töitä tarjolla jokaiselle. jollain mainostenjaolla ei kyllä varmaan edes vuokraa makseta kesäaikana?
[/quote]
No kaverillani on sellainen tilanne että porukkansa (etenkin isänsä) tienaa erittäin hyvin. Tämän takia kaverini ei saa opintotukea kuin muutaman kymmenen euroa kuukaudessa ja vanhempansa eivät anna yhtään taloudellista tukea.. Ei ne kaikki vanhemmat tue vaikka varaa olisi..
moni tuntuu luulevan että opiskelijan tuet ovat jotain työttömyyskorvauksen luokkaa puheista päätellen...
Asuin itse opiskellessani lukiossa kotona ja kävin samalla iltatöissä, en nostanut mitään tukia. Ostin itse kirjani ja maksoin menoni, autoni, bensat jne. Osallistuin myös ruokakuluihin kotona, kesät olin aina kokopäivätöissä.
lukion jälkeen korkeakouluun satojen kilometrien päähän, oma asunto, ei tukea vanhemmilta. Nostin kelan tuen plus kävin iltatöissä sen verran kun kela rokottamatta sallii. Pärjäsin hyvin, en kokenut raskaaksi, valmistuin ajallaan. Kesät olin myös tuolloin kokopäivätöissä.
ei Se niin tiukkaa ole. Toki on nyt ihan erilailla rahaa rillutella kun on ollut jo muutaman vuoden vakiduunissa.
OT, mun tytär on lukiossa, ei kyllä tosiaan saa mitään opintotukea, asuu kotona, koulukirjat maksaa ihan liikaa eli elätän hänet. Kummityttöni on amiksessa, ei asu kotona, asumiseen menee asuntolassa kymppi kuukaudessa, saa sieltä ruuat, opiskelumateriaalin yms. Hänen vanhemmat pääsee vähällä.
Tietojeni mukaan suurin osa amiksista asuu lapsuuskodissaan niin kuin lukiolaisistakin.
Amiksessa on myös niitä nuoria jotka ovat muuttaneet tai joiden on ollut pakko muuttaa, syitä voi olla monia.
Amiksia läheltä seuranneena tiedän että rahapula on jatkuva seuralainen. Harvemmalla on työtä opiskelujen ohella tai heitä rahoitetaan avokätisesti kotoaan.
Kesätöitäkään eivät kaikki halukkaat saa.
amisope
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 10:10"]
Lukiolaiset saa opintotukea, mutta ei lukioon todellakaan kannata tuhlata opintotukikuukausia! Sossusta saa rahaa, jos on ottanut opintolainaa. Mä sain opiskeluaikana kahdesti, 1. kerran kuukauden ajan, kun opintojen ja kesätöiden alkamisen välillä oli kuukausi, toisen kerran koko kesän, kun en masennuksen takia kyennyt töihin.
[/quote]
Mun mielestä lukion tuet eivät vaikuta korkeakoulun tukimääriin? Olin 3 v lukiossa, nyt ollut 4 v yliopistolla ja tuet jatkuvat ensi vuonna normaalisti.
Olen opiskellut amk-tutkinnon iällä 20+ jolloin asuin omillani (pk-seudulla, ei soluasunto).
Opiskelin ja tein töitä elääkseni.
Olen kotoa saanut sellaisen mallin, että töitä tehdään eikä elellä sossun rahoilla.
Itse ajattelen että opiskeluaika on elämänkoulu joka kasvattaa henkistä kanttia, teinistä pitää kasvaa aikuiseksi ja opetella ottamaan vastuu itsestään. Jos on tottunut elämään kultalusikka suussa tämä voi olla vaikeaa, meillä muille ihan siedettävää ja opettavaista huomata että elämässä tulee erilaisia aikoja. Osaapa sitten nauttia kun tulee se hetki jolloin opinnot on ohi, rahatilanne parempi ja työtaakka pienempi.
Mutta jos itsellä on kaikki ollut opiskeluaikana hyvin, eikö tosiaan voi yhtään ymmärtää niitä joilla ei ole kaikki yhtä hyvin? Kai nyt aikuinen osaa samaistua toisen asemaan?
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 09:44"]
amikset jotka ovat opiskelleet 16-18-vuotiaina asuessaan yhä kotona eivät ilmeisesti yhtään tiedosta miten tiukilla aikuisen opiskelijat joutuvat elämään. siitäkö tämä johtuu kun jokaisessa opiskelijaketjussa joku tulee aukomaan päätä että sähän saat 500 e kuussa (oikeasti käteen jää 469e) ja opintolainaa ja hei mee vaikka sossuun <- ei onnistu, sossusta ei saa mitään eikä edes kesällä. nämä amiksetko tätä ei tiedä? tosi monethan loppujen lopuksi ovat jo työelämässä heti vanhempien luota muutettuaan.
[/quote]
No sä vain joudut elämän kylmiä realiteetteja opettelemaan...ne kauheat amikset tulevat ihmettelemään sinua jatkossakin, kun et pärjää sillä matlapalkka-alallasi, kun taas he ammatti-ihmisinä vetävät hulppeaa palkkaa. Aina saat olla nyrpistelemässä nenääsi näille amiksille, mielestäsi he ovat niin paljon heikompaa ainesta kuin sinä, sillä syvällä sisimmässäsi tiedät, että olet parempi, vaikka et nyt juuri pärjääkään, vaan joudut vollottamaan ja halveksimaan muita.
No, kyl mä luulen, et siinä on myös sun tulevan elämän kuva - vollottamista ja itsensä ylentämistä muita mollaamalla. niin makaa kuin petaa, ei heru sympatioita tällaisille "opiskelijoille", jotka jotenkin olettaa itsestään selvyytenä, että heitä pitäisi jotenkin paapoa, he ovat jotain erityistä. Ja sitten vielä halveksitaan niitä, jotka ne veroeurot valtion kassaan hankkii - amiksethan ne suurelta osin suorittavalla ja tuottavalla työllään sinne kasaa.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 10:02"]"He käyvät töissä opintojen ohessa, saavat opintotukea ja minä avustan myös"
kaikilla ei avusta vanhemmat aikuisia lapsiaan! kaikki eivät ehdi käydä töissä opintojen ohella! kaikki eivät saa töitä! opintotuki on pieni! kaikki eivät uskalla ottaa lainaa koska työllistyminen valmistumisen jälkeen ei ole 100% varmaa! (<- useimmat alat nykyään)
miksei näitä seikkoja tajuta?
[/quote]
Miksi opiskelet alaa jolla ei työllisty??
Jos olet niin varma alastasi ja halustasi menestyä sillä, että lähdet sitä opiskelemaan, pitäisi sinun uskaltaa ottaa opintolainaakin.
just joo, ihan vilpittömästi mä vaan ihmettelin mikä ihmisryhmä tulee jokaiseen opiskelijoiden ketjuun ehdottamaan vaikka että mene sossuun kesäksi jos ei ole saanut kesätöitä, tai sanotaan että no mene töihin: työt on kiven alla nykyään. loogisin vaihtoehto mikä ensin tuli mieleen oli ammattikoulun käyneet joilla ei ole kokemusta siitä opiskelijaelämästä. nyt näyttäisi että amisten sijaan nämä ihmettelijät ovat niitä jotka ovat saaneet heti töitä, avustusta vanhemmilta, tai vanhempaa sukupolvea joka ei tiedä nykyisiä elinkustannuksia ja tukien toimintaa (eli että opiskelijat saavat sosiaalitoimistosta rahaa todella nihkeästi).
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 10:41"]
Miksi opiskelet alaa jolla ei työllisty??
Jos olet niin varma alastasi ja halustasi menestyä sillä, että lähdet sitä opiskelemaan, pitäisi sinun uskaltaa ottaa opintolainaakin.
[/quote]
Hetkinen, eikös nykyään aika harvoilla aloilla ole enää varma tulevaisuus vakitöineen ja helppona työllistymisineen?
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 10:44"]just joo, ihan vilpittömästi mä vaan ihmettelin mikä ihmisryhmä tulee jokaiseen opiskelijoiden ketjuun ehdottamaan vaikka että mene sossuun kesäksi jos ei ole saanut kesätöitä, tai sanotaan että no mene töihin: työt on kiven alla nykyään. loogisin vaihtoehto mikä ensin tuli mieleen oli ammattikoulun käyneet joilla ei ole kokemusta siitä opiskelijaelämästä. nyt näyttäisi että amisten sijaan nämä ihmettelijät ovat niitä jotka ovat saaneet heti töitä, avustusta vanhemmilta, tai vanhempaa sukupolvea joka ei tiedä nykyisiä elinkustannuksia ja tukien toimintaa (eli että opiskelijat saavat sosiaalitoimistosta rahaa todella nihkeästi).
[/quote]
Amiksillahan nimenomaan on kokemusta siitä opiskelijaelämästä! Asutaan asuntoloissa viiden vieraan ihmisen kanssa, muutetaan kauas kotoa opiskelemaan unelma ammattia yms yms. Missä ihmeen tynnyrissä sä olet kasvanut jos sun mielestä amikset ei opiskele eikä vietä opiskelijaelämää??
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 10:44"]just joo, ihan vilpittömästi mä vaan ihmettelin mikä ihmisryhmä tulee jokaiseen opiskelijoiden ketjuun ehdottamaan vaikka että mene sossuun kesäksi jos ei ole saanut kesätöitä, tai sanotaan että no mene töihin: työt on kiven alla nykyään. loogisin vaihtoehto mikä ensin tuli mieleen oli ammattikoulun käyneet joilla ei ole kokemusta siitä opiskelijaelämästä. nyt näyttäisi että amisten sijaan nämä ihmettelijät ovat niitä jotka ovat saaneet heti töitä, avustusta vanhemmilta, tai vanhempaa sukupolvea joka ei tiedä nykyisiä elinkustannuksia ja tukien toimintaa (eli että opiskelijat saavat sosiaalitoimistosta rahaa todella nihkeästi).
[/quote]
Amiksillahan nimenomaan on kokemusta siitä opiskelijaelämästä! Asutaan asuntoloissa viiden vieraan ihmisen kanssa, muutetaan kauas kotoa opiskelemaan unelma ammattia yms yms. Missä ihmeen tynnyrissä sä olet kasvanut jos sun mielestä amikset ei opiskele eikä vietä opiskelijaelämää??
[/quote]
No ap on tyypillinen "opiskelija", ymmärtää vain sen, mitä haluaa ymmärtää. Luetun tai kuullun ymmärtäminen on vähän niin ja näin. Ylimielisyydessä ja muiden aliarvioimisessa ollaan sillä tasolla, että kaikki "tietämys" on ennakkoluuloa (koska tietää kaiken paremmin kuin muut) ja syyt on aina muissa, itsessä ei ole mitään vikaa...
Amiksia? Mä asuin kotona käydessäni lukiota ja mun amislainen kaveri asui hoasin solussa maksaen kaiken ite.
Veikkaan et suurin osa lukiolaisista elää vanhempiensa rahoilla.
Nro 12! Lukiolainen saa kyllä opintotukea (määrä riippuu vanhempien tuloista toki). Itse opiskelin opintoni vuosina 92-2000, 3 viimeistä vuotta yksinhuoltajana. En muista, että tuo aika olisi ollut taloudellisesti erityisen raskasta, toki lapsikin oli vasta pieni, ja päivät meni koulussa ja illat ja viikonloput lapsen kanssa, se ei paljon rahaa vienyt. Uskon, että tänä päivänä kun vuokrat ja ruoan hinta on noussut noista ajoista, perheellisellä opiskelijalla on hyvin tiukkaa! Itse kyllä otin täydet lainat tutkintoihini, ilman sitä en olisi pärjännyt.