ne jotka ei ymmärrä opiskeljoiden ahdinkoa on jotain amiksia?
amikset jotka ovat opiskelleet 16-18-vuotiaina asuessaan yhä kotona eivät ilmeisesti yhtään tiedosta miten tiukilla aikuisen opiskelijat joutuvat elämään. siitäkö tämä johtuu kun jokaisessa opiskelijaketjussa joku tulee aukomaan päätä että sähän saat 500 e kuussa (oikeasti käteen jää 469e) ja opintolainaa ja hei mee vaikka sossuun <- ei onnistu, sossusta ei saa mitään eikä edes kesällä. nämä amiksetko tätä ei tiedä? tosi monethan loppujen lopuksi ovat jo työelämässä heti vanhempien luota muutettuaan.
Kommentit (38)
No miksi et opiskellut silloin kun asuit vielä kotona. Varmaan siksi kun piti löytää mies ja keskittyä panemiseen. Sitten lapsia ja sitten vasta mietitään, että kas minulla ei olekaan vielä ammattia.
No mitä vittua taas? Ihan yhtälailla amikseen tai lukioon menijä voi muuttaa muualle sen koulunsa perässä tai jäädä kotiin opiskelemaan jos koulu on lähellä.
Mä lähdin 200km päähän kodistani opiskelemaan kun sopivaa alaa ei ollut lähempänä. Älähän yleistä tai yritä väkisin saada taas tappelua tästä aiheesta aikaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 09:53"]
No mitä vittua taas? Ihan yhtälailla amikseen tai lukioon menijä voi muuttaa muualle sen koulunsa perässä tai jäädä kotiin opiskelemaan jos koulu on lähellä.
Mä lähdin 200km päähän kodistani opiskelemaan kun sopivaa alaa ei ollut lähempänä. Älähän yleistä tai yritä väkisin saada taas tappelua tästä aiheesta aikaiseksi.
[/quote]
Saitko opintotukea vai millä pärjäsit? Olitko amiksessa vai lukiossa? Ja sen verran nuori, jotta vanhemmilla oli vastuu kustantaa sun elämä toisin kuin aikuisella opiskelijalla vaikkapa sen lukion jälkeen... eli hieman eri asia.
Ainakaan minun opiskelleet vanhempani eivät ymmärrä, että vuokrat ja elinkustannukset ovat vähän eri tasoa kuin heidän nuoruudessaan.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 09:53"]
[/quote]
Saitko opintotukea vai millä pärjäsit? Olitko amiksessa vai lukiossa? Ja sen verran nuori, jotta vanhemmilla oli vastuu kustantaa sun elämä toisin kuin aikuisella opiskelijalla vaikkapa sen lukion jälkeen... eli hieman eri asia.
2: opiskelinhan minä. kävin nimittäin lukiossa josta siirryin myöhemmin korkeakouluun toiselle paikkakunnalle.
ja puhun tietysti niistä amiksista jotka eivät ole koskaan eläneet opintotuella itsenäisesti. en kaikista amiksista.
musta on vaan käsittämätöntä että on ihmisiä jotka tulee opiskelijoiden ketjuun ihmettelemään että mikset tee sitä ja tätä. eikö heillä ole yhtään kokemusta aiheesta? vai oliko joskus 20 vuotta sitten ihan erilaista olla opiskelija?
ketä siis ovat nämä joilla ei ole mitään käsitystä opiskelijoiden ahdingosta. amiksia, vai vanhempaa sukupolvea kaikista eri opinahjoista? en puhu lukiolaisista siksi että lukiosta jatketaan yleensä korkeakouluun aikuisena.
Ei, minä esimerkiksi olen opiskelijoiden äiti. He käyvät töissä opintojen ohessa, saavat opintotukea ja minä avustan myös. Asuvat halvalla, eivät osta monen tonnin laukkuja eivätkä reissaa kalliisti. Hyvin ovat pärjänneet.
Mutta jos haluaisivat asua yksiössä keskustassa ja bilettää koko ajan, minulta ei tippuisi mitään.
Ei välttämättä, mun mielestä isoin syy ahdinkoon on huono priorisointi. Yleensä nämä kellä rahat ei riitä asuvat liian kalliisti yksiöissä, vaikka isoissa opiskelijakaupungeissa on solukämppiä vapaana.
Tai sitten nämä köyhät opiskelijat ovat huonompaa ainesta joka ei pysty tekemään rahakkaampia oman alan töitä kesäisin tai osa-aikaisesti.
Mulla oli ainakin opiskelijana käytössä aika paljon rahaa, tein suht hyväpalkkaisia oman alan töitä kesäisin (2300 e/kk) ja otin hiukan lainaa. Lopputyötäkin varten sain 4 eri taholta apurahoja ja stipendejä.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 09:53"]
[/quote]
[/quote]
Amiksessa olin. Sain opintotukea n 200€/kk ja sillä kituutin. Ihmettelen vielä tänä päivänäkin että miten olen voinut elää sillä.
Vanhempani eivät antaneet mulle rahaa ellen erikseen pyytänyt enkä halunnut pyytää sillä halusin selvitä itsekseni.
Se on ihan sama että onko se amiksen vai lukion käynyt mutta silti jatko-opinnoissa aikuisen ihmisen pitää elättää itse itsensä, onko tää muka joku ylläri jollekkin?
"He käyvät töissä opintojen ohessa, saavat opintotukea ja minä avustan myös"
kaikilla ei avusta vanhemmat aikuisia lapsiaan! kaikki eivät ehdi käydä töissä opintojen ohella! kaikki eivät saa töitä! opintotuki on pieni! kaikki eivät uskalla ottaa lainaa koska työllistyminen valmistumisen jälkeen ei ole 100% varmaa! (<- useimmat alat nykyään)
miksei näitä seikkoja tajuta?
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 09:56"]2: opiskelinhan minä. kävin nimittäin lukiossa josta siirryin myöhemmin korkeakouluun toiselle paikkakunnalle.
ja puhun tietysti niistä amiksista jotka eivät ole koskaan eläneet opintotuella itsenäisesti. en kaikista amiksista.
musta on vaan käsittämätöntä että on ihmisiä jotka tulee opiskelijoiden ketjuun ihmettelemään että mikset tee sitä ja tätä. eikö heillä ole yhtään kokemusta aiheesta? vai oliko joskus 20 vuotta sitten ihan erilaista olla opiskelija?
[/quote]
Ja lukiolaiset ei saa edes opintotukea vaan jäävät kotiinsa mamman elätettäviksi ja maksettaviksi., amikset sentään saa opintotukea ja uskaltavat jo 15 vuotiaina muuttaa pois kotoa.
hetkinen, olenko huonoa ainesta jos en saanut kesäksi muuta työtä kuin osa-aikaista siivousta? hain vaikka minne, olen ahkera ja työkokemusta löytyy. nyt tulen saamaan jotain max 800e/kk. kiva jonkun 2300e/kk kesässä tienaavan nyrpistellä nenäänsä "huonolle ainekselle".
"Jotain amiksia". Oletko ap juuri päässyt lukioon?
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 10:04"]
hetkinen, olenko huonoa ainesta jos en saanut kesäksi muuta työtä kuin osa-aikaista siivousta?
[/quote]
Nykyään olet etuoikeutettua eliittiä, jos saat ylipäänsä mitään työtä.
ketä ovat sitten nämä jotka eivät ymmärrä?
ilmeisesti hyväosaisia, köyhiä "huonona aineksena" avoimesti pitäviä snobeja, tai nykypäivän todellisuudesta vieraantuneita vanhempia ihmisiä. eivät ainakaan omillaan asuneita amiksia, sehän tuli jo selväksi.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 09:58"]
Ei välttämättä, mun mielestä isoin syy ahdinkoon on huono priorisointi. Yleensä nämä kellä rahat ei riitä asuvat liian kalliisti yksiöissä, vaikka isoissa opiskelijakaupungeissa on solukämppiä vapaana.
Tai sitten nämä köyhät opiskelijat ovat huonompaa ainesta joka ei pysty tekemään rahakkaampia oman alan töitä kesäisin tai osa-aikaisesti.
Mulla oli ainakin opiskelijana käytössä aika paljon rahaa, tein suht hyväpalkkaisia oman alan töitä kesäisin (2300 e/kk) ja otin hiukan lainaa. Lopputyötäkin varten sain 4 eri taholta apurahoja ja stipendejä.
[/quote]
Missä umpiossa elät? Nykyisellä taloustilanteella on äärimmäisen vaikeaa saada oman alan töitä, kun opinnot ovat vielä kesken. "Heikompaa ainesta": tulee eräs viime vuoden kohu mieleen.
Kaverini oli edellisenä kesänä huipputöissä mutta firmaan tuli yt-neuvottelut eivätkä voineet palkata kesätyöntekijöitä. Lopputulos:varastolle. Onneksi pääsi sentään sinne. Kerran oli hänellä käynyt mahtava tuuri, kun opintoja aloittelevana pääsi hyviin töihin mutta muut firmat vaativatkin jo valmistuneita työkokemuksella...mistäs saat töitä, kun pitäisi olla aina sitä oman alan työkokemusta?
Lukiolaiset saa opintotukea, mutta ei lukioon todellakaan kannata tuhlata opintotukikuukausia! Sossusta saa rahaa, jos on ottanut opintolainaa. Mä sain opiskeluaikana kahdesti, 1. kerran kuukauden ajan, kun opintojen ja kesätöiden alkamisen välillä oli kuukausi, toisen kerran koko kesän, kun en masennuksen takia kyennyt töihin.
Mun kaikki maalla asuvat amiskaverit asui kyllä yhä kotona silloin opiskelujen aikaan.