Apua, mikä on vahva tunnistautuminen? Mulla ei ole verkkopankkia!
Kommentit (60)
Niin vahvan tunnistautumisen vaativat myös Omakanta ja verottaja.
Just uutisoitiin tänään iltalehdessä, että jatkossa vahva tunnistautuminen mm bussilippua ostaessa
Vierailija kirjoitti:
Miten helvetissä herran vuonna 2020 pärjää ilman verkkopankkia, ravaa pankissa maksamassa jokaista laskua?
Tai pari kertaa kuussa ne kaikki esim. iltakävelyn ohessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet hyvä Ap varmastikin elämässäsi opetellut joskus jotain uutta. Jos olet yhtään vanhempi niin sinulla esimerkiksi ei ole ollut koko elämääsi pankkikortta vaan olet maksanut ensin kaiken käteisellä, sitten opetellut nsotamaan käteistä automaatista ja lopulta maksamaan sillä kortilla. Lopulta olet maksanut kortillasi jopa netissä.
Miksi ajattelet että juuri tämä muutos vahvaan tunnistamiseen olisi sinulle täysin ylivoimainen?
Olen epävarma sen turvallisuudesta. Tajuanko laitteista tarpeeksi, ettei tilini tyhjenny sekunneissa? Juu, olen hieman vanhempi tantta, "nuori eläkeikäinen". Ap
Mun kahdeksankymppinen anoppikin osaa käyttää verkkopankkia, vaikka muuten on "kädetön" teknisten laitteiden kanssa (ei esim. osaa tallentaa puhelinnumeroa puhelimensa muistiin).
Vierailija kirjoitti:
Just uutisoitiin tänään iltalehdessä, että jatkossa vahva tunnistautuminen mm bussilippua ostaessa
Niin, jos ostat lipun mobiilosovelluksella.
Oikeasti. lukekaa ne uutiset ihan ajatuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä sä käyt Kannassa, Verottajan kanssa asioimassa jne.?
Olettaen että olet aikuinen, miksi et ota käyttöön verkkopankkia?
Jos et oo ihan vielä aikuinen - yhteishaunkin (opiskelupaikat) täyttämiseen tarvitaan itä verkkopankkitunnuksia, joten pankkiin siitä hopihopi!
Miten mummosi käy Kannassa?
Mummot kuoli jo viime vuosituhannella, mutta äiti 84v käy tietokoneella (pankkitunnuksin siis) - ehkä 5 ekaa kertaa piti olla joku nuorempi lähistöllä, nyt on jo ihan sinut tuon digiloikan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miten helvetissä herran vuonna 2020 pärjää ilman verkkopankkia, ravaa pankissa maksamassa jokaista laskua?
Mä ainakin maksan nuo laskut maksuautomaatilla samalla kun käyn kaupassa. Ei ole yhtään ylimääräistä vaivaa enkä tarvitse mihinkään verkkopankkitunnuksia. Ei mulla ole älypuhelintakaan koska tuolla tavallisellakin voin soittaa.
ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet hyvä Ap varmastikin elämässäsi opetellut joskus jotain uutta. Jos olet yhtään vanhempi niin sinulla esimerkiksi ei ole ollut koko elämääsi pankkikortta vaan olet maksanut ensin kaiken käteisellä, sitten opetellut nsotamaan käteistä automaatista ja lopulta maksamaan sillä kortilla. Lopulta olet maksanut kortillasi jopa netissä.
Miksi ajattelet että juuri tämä muutos vahvaan tunnistamiseen olisi sinulle täysin ylivoimainen?
Olen epävarma sen turvallisuudesta. Tajuanko laitteista tarpeeksi, ettei tilini tyhjenny sekunneissa? Juu, olen hieman vanhempi tantta, "nuori eläkeikäinen". Ap
Vahvan tunnistautumisen idea on parantaa turvallisuutta, ei vähentää sitä. Et sinä sen avulla voi tyhjentää tiliäsi yhtään sen kummemmin kuin aikaisemminkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai pari kertaa kuussa ne kaikki esim. iltakävelyn ohessa?
onnea yritykseen asioida pankeissa tuosta noin vain iltakävelyn ohessa. ainakin täällä jonotusajat mitataan välillä tunneissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole ainakaan tähän päivään mennessä mitään asiaa päästä kumpaakaan.
ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole ainakaan tähän päivään mennessä mitään asiaa päästä kumpaakaan.
ei ap
Juu juu. Niin niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin maksan nuo laskut maksuautomaatilla samalla kun käyn kaupassa. Ei ole yhtään ylimääräistä vaivaa enkä tarvitse mihinkään verkkopankkitunnuksia. Ei mulla ole älypuhelintakaan koska tuolla tavallisellakin voin soittaa.
ei ap
Maksat jokaisesta laskusta ainakin 2 euroa ylimääräistä. Säästät siis melkoisesti kun siirryt pois tuosta ikivanhasta tavasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahvan tunnistautumisen idea on parantaa turvallisuutta, ei vähentää sitä. Et sinä sen avulla voi tyhjentää tiliäsi yhtään sen kummemmin kuin aikaisemminkaan.
Muiden suorittama tyhjentäminen se huolettaakin.
ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ap
Maksat jokaisesta laskusta ainakin 2 euroa ylimääräistä. Säästät siis melkoisesti kun siirryt pois tuosta ikivanhasta tavasta.
Mistä päättelit että mulla olisi tarve säästää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muiden suorittama tyhjentäminen se huolettaakin.
ei ap
No sitten kipin kapin ottamaan käyttöön vahva tunnistautuminen. Nykyisellä maksutavallasi se muiden suorittama tyhjentäminen kun on paljon helpompaa ja todennäköisempää.
Mutta sähän tarvitset ne tunnukset omakantaan.
Josta ite oon ainaki kattonut ne koronatestin tulokset jne muut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ap
Mihin sitä älykännykkää?
Etkä kyllä voi ostaa sillä ei-älykännykällä sitä mobiililippuakaan, mihin tuo vahva tunnistautuminen nyt ollaan vaatimassa.
Toimii tuo tietokoneellakin.
Vierailija kirjoitti:
Voihan pankissa maksaa tietokoneen kautta vanhanaikaisesti pahvikortin numeroita yliviivaamalla. Nordea ainakin on lähetellyt vielä noita numerokortteja. Minulla on kyllä myös pieni tunnuslukulaite, jota myös käytän. Kuitenkin tuo tunnusluku-pahvikortti on minusta nopeampi käyttää.
Mutta Omakantaan ja verottajalle ei pääse ilman vahvaa tunnistautumista.
Ikää itselläni on 72 v.
Kännykkään en tarvitse mitään lisäappejä, kaikki pankkimaksut hoidan rauhassa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ap
Mistä päättelit että mulla olisi tarve säästää?
No jos ihan omasta ilostasi lihotat pankin kassaa niin se on toki oma asiasi. Mutta noin yleisesti ajatellen on kyllä ihan iso hyöty että laskujen maksusta ei tarvitse maksaa enää mitään ylimääräistä kun käyttää nettipankkia. Samoin paperilaskuistakin osa laskuttajista veloittaa joten ne voi siirtää suoraan nettiveloitukseen ja sästää lisää.
Ja ap osaa kuitenkin tänne kirjoitella?
Oma äiti, 84v, just (vastentahtoisesti) luopui siitä vanhasta tunnuslukukortista ja nyt kehuu miten kätevä tuo uusi pieni tunnistautumisläpyskä onkaan (hänellä siis ei ole älykännykkää, mutta osaa sentään tietokonetta käyttää, joten lienee sama skenario kuin apllä minimissään?)