muita perheellisiä introvertteja?
Olen 23 vuotias perheellinen mies ja tahtoisin olla enemmän yksin. Tällä hetkellä olen suurimman osan ajasta töissä ja kotonakin todella passiivinen. Tahtoisin vain lukea kirjoja tai puuhata omia juttuja mutta puolisoni on hyvin kontrolloiva eikä voi hyväksyä että teen omia juttujani, vaan keskeyttää aina tekemiseni tai muuten vain äkäilee siitä miten vietän aikani. Puolisoni on ekstrovertti ja aukoo aina päätään jos lähtee johonkin ystäviensä kanssa tyyliin "kun eihän sua kiinnosta tämä meidän perhe". Lisäksi hän on "eristänyt" itsensä ja lapsemme ja puhuu minusta kuin en kuuluisi perheeseen. Tämä on todella ahdistavaa koska en voi luonteelleeni mitään, mitä voisin tehdä? Ja olen kyllä koittanut järjestää meille aikaa, mutta tiedätte kuinka turhauttavaa se on jis toinen ei laita tikkua ristiin.
Kommentit (51)
Olen myös introvertti nainen ja minulla on introvertti mies. Kumpikin antaa toisen rauhassa nyhjätä ja tehdä omiaan ja olla välillä muissa maailmoissa. Kannattaa ottaa omanlaisensa puoliso. Ekstrovertit ihmiset on rasittavia ja henkisesti rajoittuneita, kun eivät ymmärrä, että introvertit ovat omalla tavallaan sosiaalisesti älykkäitä, esim. osaavat antaa muille tilaa.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:28"]Kakka vanteensa valitsee. Minulla on introvertti mies ja älyämme jättää toisemme rauhaan mutta kummallekaan ei ole ongelma olla omistautuva vanhempi. Kun on lapsia niin ei voi maailman tappiin pyörittää elämää oman navan ympärillä kun huvittaa vaan lukea ja olla omissa oloissaan. Myös puolisoa kohtaan sellainen on suorastaan kusipäistä.
Sinulla on kontrolloiva vaimo ja vaimollasi on itsekeskeinen laiskurimies joka keksii käytökselleen tekosyitä ja syyttelee muita.
[/quote]
Olen laiska kotona enkä kertakaikkiaan jaksa tehdä kotitöitä järjestelmällisesti. Miksi joku asperger saa kotiavustajan tämän vuoksi mutta minua haukutaan vain surkimukseksi?
[/quote]
Koska tavallinen laiskuri pystyy pakottamaan itsensä tekemään sen homman kun on pakko, vaikkei niin huvittaisi ja laiskottaa. Terveellä se on ihan oma valinta jäädä valittamaan sitä laiskuuttaan ja ei-jaksamistaan sen sijaan että repisi perseensä ylös sohvalta ja alkaisi hommiin. Eipä nuo kotityöt juuri kellekään mitään ilahduttavaa riemua ole, mutta pakko ne on vaan tehdä.
[/quote]
En kyllä varsinkaan pakottamalla pysty tekemään. Ahdistun ja laiminlyön kaiken muutamaksi päiväksi. Lisäksi saan yksin ollessani epätoivoisia raivo kohtauksia jos pitää vaikka pestä pyykit ja tiskata.
[/quote]
Poispilattu pullamössö sinä olet, etkä mikään introvertti. Aikuiset tekee asioita joita ei huvita. Tällaiset itsekeskeiset raivarikakarat jotka "ei vaan PYSTY" mihinkään mikä ei houkuttele menee ja tekee vielä lapsia. Millä tavalla et pysty? Kädet irtoo? Kuoletko sinä niihin raivokohtauksiisi? Ei hele...
T. introvertti
[/quote]
Itse uskon syihin ja seurauksiin.
Toistuu, toistuu, toistuu, toistuu aiheet, aiheet, aiheet, aiheet jatkuvasi, jatkuvasti, jatkuvasti, jatkuvasti. Jatkakaa aiheeseen littyviä ketjuja. Mutta on liian raskasta tietysti lukea ne loppuun asti... asti...asti...asti...
Itse tarvitsen niin paljon tilaa, että sen takia lykkäsin lasten saamista. Sitten kun lopulta päädyttiin siihen, että lapsia tulee, ajattelin sitä määräaikaisena itsemurhana. Ja sitä se kyllä olikin.
Nyt kun lapset ovat eskari ja pikkukoululainen, omaa aikaa on taas sillä tavalla että miten kuten tulee toimeen. Olen ihan tyytyväinen.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:07"]Toistuu, toistuu, toistuu, toistuu aiheet, aiheet, aiheet, aiheet jatkuvasi, jatkuvasti, jatkuvasti, jatkuvasti. Jatkakaa aiheeseen littyviä ketjuja. Mutta on liian raskasta tietysti lukea ne loppuun asti... asti...asti...asti...
[/quote]
:D internetissä on muitakin paikkoja kuin vauva palsta, joten lakkaa valittamasta ja vaihda sivua.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:07"]
Nyt kun lapset ovat eskari ja pikkukoululainen, omaa aikaa on taas sillä tavalla että miten kuten tulee toimeen. Olen ihan tyytyväinen.
[/quote]
Minä jätin tosiaan lapset tekemättä, kun en halunnut tehä mitään "määräaikaista itsemurhaa" (hyvä ilmaus muuten). Sen sijaan että olisin nyt ihan tyytyäinen, olen ollut koko ajan todella onnellinen. Joillekin vanhemmuus sopii, toisille ei. -5
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:53"]Miksi ihmeessä olet hankkinut perheen ja vielä noin eri linjoilla olevan ihmisen kanssa?
[/quote]
No elämä voi muuttua nopeasti ja radikaalisti varsinkin nuorena. Eipä sitä muutaman vuoden seurustelun jälkeen toista tunne. Naisetkin muuttuvat täysin ensinmäisen raskauden jälkeen, vähän sama kun mies käy armeijan, jotku aikuistuu ja muuttuu ihmisenä.
[/quote]
Eikö käynyt edes mielessä odottaa enemmän kuin se muutama vuosi tuossa iässä, ennen kun rupeaa vääntämään mukuloita?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:07"]
[/quote]
Minä jätin tosiaan lapset tekemättä, kun en halunnut tehä mitään "määräaikaista itsemurhaa" (hyvä ilmaus muuten). Sen sijaan että olisin nyt ihan tyytyäinen, olen ollut koko ajan todella onnellinen. Joillekin vanhemmuus sopii, toisille ei. -5
[/quote]
Ei sitä vastuuta ymmärrä ennen kuin on oma lapsi. Yksin voisin huolehtia jos lapsi olisi 24/7 minun hoidettavana. Kaikki muutokset saavat minut sekoamaan, vaikka toisaalta teen paljon extempore juttuja. -ap
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:13"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:53"]Miksi ihmeessä olet hankkinut perheen ja vielä noin eri linjoilla olevan ihmisen kanssa?
[/quote]
No elämä voi muuttua nopeasti ja radikaalisti varsinkin nuorena. Eipä sitä muutaman vuoden seurustelun jälkeen toista tunne. Naisetkin muuttuvat täysin ensinmäisen raskauden jälkeen, vähän sama kun mies käy armeijan, jotku aikuistuu ja muuttuu ihmisenä.
[/quote]
Eikö käynyt edes mielessä odottaa enemmän kuin se muutama vuosi tuossa iässä, ennen kun rupeaa vääntämään mukuloita?
[/quote]
En tajunnut kuinka vapaa olin.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:07"]
[/quote]
[/quote]
Itse laskin sen varaan, että kokonaisvaikutus tulee olemaan hyvin myönteinen, vaikka pikkulapsivaiheessa onkin negativiinen. Vielä en tiedä kokonaistasetta, mutta tällä hetkellä arvioin tilanteen +/- verrattuna lapsettomaan tilanteeseen.
Olen samaa mieltä, kaikille vanhemmuus ei sovi. Itse olen rajatapaus, joka kääntyi lapselliseksi kumppanin ansiosta.
terv. se määräaikainen itsemurhaaja :-)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:13"]
Ei sitä vastuuta ymmärrä ennen kuin on oma lapsi.
[/quote]
Kyllä minä ainakin ymmärrän ihan hyvin. Totaalinen jatkuva vastuu, suurin mahdollinen. Ymmärrän myös erinomaisen hyvin, miten paljon vapaampaa, helpompaa, mukavampaa ja merkityksellisempää elämäni on näin lapsettomana. Toisaalta hyvä itsetuntemus on aina ollut ykkösvahvuuteni, ja se on suojellut minua monilta muiltakin huonoilta päätöksiltä. -5
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:13"]
[/quote]
Kyllä minä ainakin ymmärrän ihan hyvin. Totaalinen jatkuva vastuu, suurin mahdollinen. Ymmärrän myös erinomaisen hyvin, miten paljon vapaampaa, helpompaa, mukavampaa ja merkityksellisempää elämäni on näin lapsettomana. Toisaalta hyvä itsetuntemus on aina ollut ykkösvahvuuteni, ja se on suojellut minua monilta muiltakin huonoilta päätöksiltä. -5
[/quote]
Omista lähtökohdistani kaikki muut attribuutit ymmärrän, paitsi 'merkityksellinen'.
Olin jo viihdyttänyt itseäni täysivaltaisena kuluttaja-aikuisena toista vuosikymmentä ja aloin miettiä että pitäisi saada jotain syvempää merkitystä elämään, muutakin kuin että "mitenköhän seuraavaksi itseäni viihdytän ja miten aion lomailla". Ja lapsen myötä sitä kyllä järjestyi, vaikka sitten samalla järjestyi se m.a. itsemurhakin. :-)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:25"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:13"]
[/quote]
[/quote]
Merkityksellisempää? Tässä ammuit itseäsi jalkaan. Minä olen toisinaan melko hukassa, hyvä että sinä tunnet itsesi. Näen itse melko rajoittavana että aina on vastaukset valmiina, enkä usko sellaisiin ihmisiin.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:20"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:17"]AV:llä on opittu uusi sivistyssana: introvertti. Söpöä. Kohta siitä tulee diagnoosi ja siihen saa lääkityksen.
Kyse voi myös olla ihan tavallisesta ujoudesta, arkuudesta tai muusta tylsästä ja arkisesta asiasta - kuten masennuksesta kärsivä voi olla vain tilapäisesti alakuloinen, pettynyt, väsynyt tai pahalla päällä.
[/quote]
Se on kyllä aika vanha sana, ja olisit kyllä koulun penkillä paremmin viihtyneenä törmännyt tuohon jo peruskoulussa. Ei vaan se kuvaa syrjäytyvää luonteenpiirrettä joka ei kaipaa niin paljoa sosiaalisia kontakteja. Ei siihen tarvitse lääkitystä.
[/quote]
45-vuotiaana ekstroverttinä olen toki tiennyt jo vuosikymmenet mitä tarkoittaa ekstrovertti ja introvertti. Kuuluuko ekstrovertti kirjoittaa X:llä? Parin viime viikon aikana on useammassa otsikossa vain pistänyt silmään introvertti-sanan yleistyminen. En tiedä mistä johtuu.Taannoin suunnilleen joka toisessa otsikossa puhuttiin narsismista/ narsisteista.
Jos on esim. sosiaalisesti lahjaton tai täydellisen epäkiinnostunut muista ihmisistä, niin voi tietysti sanoa olevansa introvertti. Onhan se hienomman kuuloista kuin esim. "tyly" tai "harkitsevainen". :)
8
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:20"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:17"]AV:llä on opittu uusi sivistyssana: introvertti. Söpöä. Kohta siitä tulee diagnoosi ja siihen saa lääkityksen.
Kyse voi myös olla ihan tavallisesta ujoudesta, arkuudesta tai muusta tylsästä ja arkisesta asiasta - kuten masennuksesta kärsivä voi olla vain tilapäisesti alakuloinen, pettynyt, väsynyt tai pahalla päällä.
[/quote]
Se on kyllä aika vanha sana, ja olisit kyllä koulun penkillä paremmin viihtyneenä törmännyt tuohon jo peruskoulussa. Ei vaan se kuvaa syrjäytyvää luonteenpiirrettä joka ei kaipaa niin paljoa sosiaalisia kontakteja. Ei siihen tarvitse lääkitystä.
[/quote]
45-vuotiaana ekstroverttinä olen toki tiennyt jo vuosikymmenet mitä tarkoittaa ekstrovertti ja introvertti. Kuuluuko ekstrovertti kirjoittaa X:llä? Parin viime viikon aikana on useammassa otsikossa vain pistänyt silmään introvertti-sanan yleistyminen. En tiedä mistä johtuu.Taannoin suunnilleen joka toisessa otsikossa puhuttiin narsismista/ narsisteista.
Jos on esim. sosiaalisesti lahjaton tai täydellisen epäkiinnostunut muista ihmisistä, niin voi tietysti sanoa olevansa introvertti. Onhan se hienomman kuuloista kuin esim. "tyly" tai "harkitsevainen". :)
8
[/quote]
Ööh?? Mikä on pointtisi?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:20"]
[/quote]
[/quote]
8
[/quote]
Introvertti ei ole sosiaalisesti lahjaton, eikä täydellisen epäkiinnostunut muista ihmisistä. Ensin mainittu kuvailee jotain autismin kirjolla olevaa ja toinen sosiopatiaa.
Introvertit ovat usein niitä luottohenkilöitä joille toiset kertovat asioitaan, ja ihan vain siksi että ihmiset kiinnostavat heitä syvemmällä tasolla. Pinnallisia ihmissuhteita on sitten taas harvemmin, sillä ne kuluttavat energiaa antamatta sitä takaisin. Introvertti on se joka tuottaa energiaa mihin tahansa ryhmään jonka kanssa on tekemisissä. Se on kuluttavaa joten latautuminen tapahtuu täysin omissa oloissa.
T. ei ujo, sosiaalisesti lahjakas introvertti
Jos sinä ap kirjoitit nuo osiot joissa saat raivokohtauksia pyykinpesusta, niin ne kertovat vähän isommista ongelmista. Niillä ei ole tekemistä sen kanssa onko introvertti vai ekstrovertti, ja ne olisi hyvä käsitellä jonkun ammattilaisen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 18:29"]Jos sinä ap kirjoitit nuo osiot joissa saat raivokohtauksia pyykinpesusta, niin ne kertovat vähän isommista ongelmista. Niillä ei ole tekemistä sen kanssa onko introvertti vai ekstrovertti, ja ne olisi hyvä käsitellä jonkun ammattilaisen kanssa.
[/quote]
Ne onkin asia erikseen eikä niillä ole tekemistä introverttiyteni kanssa.
AP ei ole kotona joutunut laittamaan tikkua ristiin ja nyt suututtaa kun ison pojan täytyykin tehdä asioita.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:28"]Kakka vanteensa valitsee. Minulla on introvertti mies ja älyämme jättää toisemme rauhaan mutta kummallekaan ei ole ongelma olla omistautuva vanhempi. Kun on lapsia niin ei voi maailman tappiin pyörittää elämää oman navan ympärillä kun huvittaa vaan lukea ja olla omissa oloissaan. Myös puolisoa kohtaan sellainen on suorastaan kusipäistä.
Sinulla on kontrolloiva vaimo ja vaimollasi on itsekeskeinen laiskurimies joka keksii käytökselleen tekosyitä ja syyttelee muita.
[/quote]
Olen laiska kotona enkä kertakaikkiaan jaksa tehdä kotitöitä järjestelmällisesti. Miksi joku asperger saa kotiavustajan tämän vuoksi mutta minua haukutaan vain surkimukseksi?
[/quote]
Koska tavallinen laiskuri pystyy pakottamaan itsensä tekemään sen homman kun on pakko, vaikkei niin huvittaisi ja laiskottaa. Terveellä se on ihan oma valinta jäädä valittamaan sitä laiskuuttaan ja ei-jaksamistaan sen sijaan että repisi perseensä ylös sohvalta ja alkaisi hommiin. Eipä nuo kotityöt juuri kellekään mitään ilahduttavaa riemua ole, mutta pakko ne on vaan tehdä.
[/quote]
En kyllä varsinkaan pakottamalla pysty tekemään. Ahdistun ja laiminlyön kaiken muutamaksi päiväksi. Lisäksi saan yksin ollessani epätoivoisia raivo kohtauksia jos pitää vaikka pestä pyykit ja tiskata.
[/quote]
Poispilattu pullamössö sinä olet, etkä mikään introvertti. Aikuiset tekee asioita joita ei huvita. Tällaiset itsekeskeiset raivarikakarat jotka "ei vaan PYSTY" mihinkään mikä ei houkuttele menee ja tekee vielä lapsia. Millä tavalla et pysty? Kädet irtoo? Kuoletko sinä niihin raivokohtauksiisi? Ei hele...
T. introvertti