Loukkaantuisitko, jos lapseton ystäväpariskunta ei suostuisi lastenhoitoavuksi?
Minua ja miestäni on siis pyydetty vahtimaan hyvän ystäväni kaksivuotiasta muutama tunnin ajan äidin asiointien vuoksi. Jouduin kieltäytymään, koska meillä ei ole kokemusta lasten hoidosta, eikä asuntomme ole lapsiturvallinen. Totta puhuen olin aika yllättynyt pyynnöstä. Onko se tavallistakin pyytäälastenhoitoapua lapsettomilta?
Kommentit (388)
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 15:59"]
Tästä siis on oikeasti kyse. Hän joutuisi pois omalta mukavuusalueeltaan.
[/quote]
En kyllä näe tilanteessani mitään sellaista ristiriitaa, josta puhut. Totta kai sitä joutuu omalle epämukavuusalueelleen, jos joutuu tekemään jotakin, mitä ei lainkaan osaa, johon ei ole mitän luontaisia taipumuksia tai lahjakkuutta, ja jonka oppimisesta ei ole koskaan ollut kiinnostunut. Ja esimerkiksi tuota vaippojen vaihtoa en kyllä haluakaan opetella. En halua olla tekemisissä muiden virtsan ja ulosteiden kanssa. Ne alkavat välittömästi yököttämään minua, ihan niin kuin ne yököttävät monia vanhempiakin.
Kiitos kuitenkin psykologisesta syväanalyysistäsi. -ap
[/quote]
Katsos kun sen kanssakin oppii elämään, jos on tahtoa. Mietipä, miten on mahdollista, että maailman väkiluku kasvaa koko ajan siitä kakan ällöttävyydestä huolimatta. No siksi, että kaikkea oppii sietämään, jos haluaa. Jos ei halua, jos lapsia inhoaa, niin sitten tietysti sitä tahtoa ei ole.
Mikä on ihan fine, mutta itse en sellaisia hienoperseitä välitä tuntea kovin läheisesti.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 15:59"]
MUTTA TUOSTAHAN EI AP:N KOHDALLA OIKEASTI OLE KYSE. Vaan siitä, että hän inhoaa lapsia, eikä HALUA opetella tai auttaa tässä asiassa. Hän sen tuolla paljastaakin: esim. vaippoja hän kieltäytyy yksiselitteisesti vaihtamasta, koska kakka on yök ja koko ajatuskin yök yök.
Tästä siis on oikeasti kyse. Hän joutuisi pois omalta mukavuusalueeltaan.
Minusta on parempi, että lapsivihaaja kieltäytyy lapsenhoitokeikasta. En haluaisi ap:lle lastani antaakaan hoitoon. Kyse on kumminkin hänen asenteestaan, ei siitä, etteikö hän muka osaisi, jos haluaisi.
Ole siis ap rehellinen ja lakkaa vetoamasta tyhmiin tekosyihin.
Ja täytyy myöntää, että vaikka minusta sinänsä avun antamisesta voi kieltäytyä eikä kaikkien tarvitse tykätä lapsista, MINÄ henkilökohtaisesti en pitäisi ystävänä ihmistä, joka on noin vieraantunut elämän perusasioista ja katsoo nenän varttaan pitkin lapsia. Rinnastan lapsivihamielisyyden ihmisvihaan siinä missä naisvihan tai miesvihankin. Mikään noista kolmesta ei ole ihmisessä miellyttävä piirre.[/quote]
Miksi pitää inhota ja vihata, jos ei pidä jostain tai tee jotain? En minä inhoa sukulaisiani vaikka en heidän luona vierailekkaan. En minä vihaa veljeäni enkä hänen käytöstään, vaikka kuukausittain saa kuulla miten hän on toilaillut kännissä.
Jos en hae broidia baarista kun hän soittaa pilkun aikaan, niin olenko veljenvihaaja?
[/quote]
Juu ei, ei-pitämisestä on matkaa vielä vihaan, mutta selvästi vähemmän matkaa inhoon. Ap kyllä selvästi selittää tuolla, miten hän pitää lapsia alieneina, joista "ei ole kiinnostunut". Mitä hittiä, mitä se sellainen "ei ole kiinnostunut" tarkoittaa muuta kuin inhoa!
Minä en ole kiinnostunut jalkapallosta, mutta en sitä varsinaisesti inhoakaan.Kyse on lajista, joka voisi kadota maailmankaikkeudesta jälkiä jättämättä.
Mutta lapset ovat kumminkin ME itse, samaa lajia, ainoastaan iältään nuorempia. Olemme kaikki olleet lapsia ja useimmilla aikuisilla ihmisillä on lapsi/lapsia. Ap kuvaa klassisen lapsenvihan tuntemuksia, mutta ei vaan kehtaa sitä suoraan myöntää. Tekopyhää.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 15:55"]Ilmaisin iloni ja onnellisuuteni siitä, että saan elää ympäristössä, jossa toisen auttaminen, vaikkakin joskus oman mukavuuden kustannuksella, on vielä arkipäivää. Ymmärrän olevani etuoikeutettu.
[/quote]
Mikähän tuo noin hieno paikka mahtaa olla? Vai epäiletkö, että täältä tulee ryntäus naapurustoasi pilaamaan :)
[/quote]
Joo, olisi kyllä kiva tietää. Minulla on läheisten ystävien joukossa lapsiperheitä Saksassa, Englannissa, Skotlannissa, Irlannissa, Ranskassa, Yhdysvalloissa ja Belgiassa, ja kaikki ne kamppailevat samojen ongelmien kanssa kuin suomalaisetkin tuttavaperheet. Ei yhdellekään olla sankoin joukoin tarjoamassa lastenhoitoapua, vaikka ystävällisten ja sosiaalisten ihmisten joukossa elävätkin.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:30"]
Katsos kun sen kanssakin oppii elämään, jos on tahtoa.
[/quote]
Mihin lapseton ihminen tarvitsee vaipanvaihtotaitoa? Sinä varmaan opettelet käärmeen käsittelyäkin, jotta voit ottaa kaverisi käärmeen hoitoon loman ajanksi?
Minulle tulee ihan totta yllätyksenä, että tämä on näin vaikea ymmärtää. Kaikille lastenhoito ei tule kuin luonnostaan. Kaikki eivät osaa luontevasti olla pienten lasten seurassa; kaikilla ei ole pienistä lapsista kokemusta. Kaikki eivät osaa "lukea" lapsia ja kommunikoida niiden kanssa. Kaikilla ei ole vaistoja hoivaamiseen eivätkä kaikki tajua lapsen tarpeita. Joillekin ihmisille lapset ihan totta ovat kuin "vieras eläinlaji", eikä kyse ole mistään lapsivihasta.
Tuntuu jotenkin oudolta, ettei näiden empaattisten äiti-ihmisten empatia riitä sitten kuitenkaan kuvittelemaan ihmistä, joka on lasten kanssa kuin täysin vieraassa kulttuurissa. Hmm.
Joillain ihmisillä on muuten myös niitä edellä naureskeltuja fobioita ja traumoja ja Aspergeria, tai vaikkapa sen verran hitaat refleksit tai huonot polvet, ettei uskalla kaitsea vilkasta taaperoa. Mitä sitten? Eivät tällaiset yhtään sen huonompia ihmisiä ole, vaikka tiedostavatkin, etteivät ole parhaita mahdollisia lastenhoitajia.
[/quote]
Jaa mutta on kaksi eri asiaa se, että ei oikeasti sairauden tai henkisten rajoitteiden takia ole turvallinen lastenhoitaja ja se, että ei HALUA nähdä vaivaa ja astua oman mukavuusalueensa ulkopuolelle.
Aika harva äitikään on mikään synnynnäinen hoivaaja. Se opitaan, koska halutaan oppia.
Ei, ei tarvitse kaikkien opetella, voi ihan hyvin kertoa sille kaverille, että ei tykkää lapsista, eikä halua opetella heidän hoitoaan. Se on rehellinen vastaus.
Tasan toinen asia sitten on, haluaako äiti-ihminen jatkaa ystävyyttä sellaisen ihmisen kanssa, koska lapset ovat HÄNEN elämässään tärkein asia.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:37"]
Katsos kun sen kanssakin oppii elämään, jos on tahtoa.
[/quote]
Mihin lapseton ihminen tarvitsee vaipanvaihtotaitoa? Sinä varmaan opettelet käärmeen käsittelyäkin, jotta voit ottaa kaverisi käärmeen hoitoon loman ajanksi?
[/quote]
Totta kai opettelen, jos hän sellaista apua tarvitsee. Miksi ihmeessä en opettelisi, pieni vaivahan se on.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:34"]
Juu ei, ei-pitämisestä on matkaa vielä vihaan, mutta selvästi vähemmän matkaa inhoon. Ap kyllä selvästi selittää tuolla, miten hän pitää lapsia alieneina, joista "ei ole kiinnostunut". Mitä hittiä, mitä se sellainen "ei ole kiinnostunut" tarkoittaa muuta kuin inhoa!
Minä en ole kiinnostunut jalkapallosta, mutta en sitä varsinaisesti inhoakaan.Kyse on lajista, joka voisi kadota maailmankaikkeudesta jälkiä jättämättä.
Mutta lapset ovat kumminkin ME itse, samaa lajia, ainoastaan iältään nuorempia. Olemme kaikki olleet lapsia ja useimmilla aikuisilla ihmisillä on lapsi/lapsia. Ap kuvaa klassisen lapsenvihan tuntemuksia, mutta ei vaan kehtaa sitä suoraan myöntää. Tekopyhää.
[/quote]
Haluaisitko tavata Vesa Toivakan? Inhoat siis häntä?
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:39"]
Totta kai opettelen, jos hän sellaista apua tarvitsee. Miksi ihmeessä en opettelisi, pieni vaivahan se on.
[/quote]
Joo, aivan varmasti. :D
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:37"]
[/quote]
[/quote]
Todella, _todella_, harva on tuota mieltä oikeasti. Propsit sinulle, jos kuulut tuohon joukkoon.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 15:55"]Ilmaisin iloni ja onnellisuuteni siitä, että saan elää ympäristössä, jossa toisen auttaminen, vaikkakin joskus oman mukavuuden kustannuksella, on vielä arkipäivää. Ymmärrän olevani etuoikeutettu.
[/quote]
Mikähän tuo noin hieno paikka mahtaa olla? Vai epäiletkö, että täältä tulee ryntäus naapurustoasi pilaamaan :)
[/quote]
Meillä ainakin on tuollaista sukulaisten ja ystävien kesken ihan ympäri Suomen. Tämä keskustelu todistaa, että valtaosa ihmisistä ei koe, että saisivat mitään iloa toisten auttamisesta, mutta meitäkin on, jotka autetaan läheisiämme ;-)
[/quote]
Minä en tajua tätä vastakkainasettelua, en sitten yhtään. Olen yksi aiemmin ketjuun vastanneista. Jos saan vähän kehua itseäni, minua avuliaampaa ystävää saa hakea. Pikkupalvelusten lisäksi (esim. puolitutun naapurin koiran ottaminen päiväksi hoitoon, mikä ei ole työ eikä mikään) teen parhaille ystäville hyvin isojakin palveluksia. Eikä pelkästään läheisille: olen ihan pelkästä auttamisen ilosta esim. yhdelle etäisemmälle perhetuttavalle kääntänyt ilmaiseksi virallisia dokumentteja - tehnyt siis monen tunnin työtä, josta normaalisti saisi palkkaa.
Mutta lastenhoitajana olen auttamattoman surkea. Siis ihan todella SURKEA. En vain osaa, ja lapset viihtyvät minun seurassani yhtä vähän kuin minä heidän.
En jaksa ymmärtää, miten tämän asian tiedostaminen tekee minusta itsekkään ihmisen, joka ei auta läheisiään. Eikö se ole hyvä asia, että kaikki tiedostavat vahvuutensa ja heikkoutensa?
Mitä jos sinä tarvitsisit remonttiapua, ja sinua tarjoutuisi auttamaan kaksi kaveria, joista toinen on taitava laatoittaja ja toinen hyvä tapetoimaan. Pyytäisitkö sinä sen laatoittajan laittamaan tapettia ja tapetoijan laatoittamaan kylpyhuonetta, ja loukkaantuisit sitten, kun kumpikin auttaisi sinua mieluiten toisella tavalla?
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:30"]Tämä keskustelu todistaa, että valtaosa ihmisistä ei koe, että saisivat mitään iloa toisten auttamisesta, mutta meitäkin on, jotka autetaan läheisiämme ;-)
[/quote]
Väärin. Väittäisin täällä keskustelevan ääripäiden ja vielä käyttävän äärimmäisiä esimerkkejä. "Jos ei pidä, vihaa tai ainakin inhoaa". "Jos ei osaa niin varmasti lapsi kuolee". Samoin kuin väittäisin, että valtaosa saa iloa toisten auttamisesta, etenkin jos ei tarvitse ylenmäärin itseään sen takia venyttää. Ihan samoin kuin isotissikeskustelussa trollaavat teinit eivät tarkoita, että kaikki miehet tykkäisivät isoista tisseistä.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 15:30"]Kaksivuotias pärjää muutaman tunnin ihan mainiosti ilman unta ja ruokaa ja pissat vaipassakin. Riittää että hänen seurassaan ollaan ja pidetään silmällä ettei hän joudu vaaranpaikkoihin. Hänelle voi lukea tai hänen kanssaan voi leikkiä jotain, piirrellä, rakennella tai lähteä ulkoilemaan. Eli summa summarum, ei tarvitse olla raketti-insinööri selvitäkseen siitä. Jos kyseessä olisi hyvä ystäväni lapsineen, auttaisin ilman muuta vaikken oliskaan kokenut lastenhoitaja. Ja totta puhuakseni olen täysin ilman kokemusta ollut hoitamassa alta vuoden ikäistä kummipoikaani. Vaihdoin jopa vaipan, ensimmäistä kertaa elämässäni. Nallet eteen-ohje riitti :D
[/quote]
Ai ei tarvitse ruokaa, unta eikä vaipanvaihtoa yli neljään tuntiin? En tiennyt.
[/quote]
No, oli sitten korkea aika sinunkin tietää :D Kukaan ei kuole nälkään neljässä tunnissa, nykyaikaiset vaipat kestää kaksivuotiaan pitkät yöunet falskaamatta ja kaikki kaksivuotiaat eivät välttämättä nuku enää päiväuniakaan ollenkaan. Juotavaa kannattaa kuitenkin yrittää tarjota, jos ruoka ei satu maistumaan.
[/quote]
Kiitos kun kerroit. En tiedä lapsista mitään. Jos joskus joutuisin lasta hoitamaan, kaikki pitäisi kyllä kertoa. Ne "itsestäänselvyydetkin".
Naurattaisi tämä keskustelu, ellei se oikeasti olisi aika karmea. Tähän on hyysäysyhteiskunta meidät vienyt - kaveria tai sukulaista ei auteta, koska lähimmän omaisen on oltava viranomainen, mielellään kulloisenkin auttamisalueen ylemmän yliopistotutkinnon suorittanut, koska muuten homma ei hoidu. Kustannukset katetaan ottamalla syömävelkaa ulkomailta.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 14:39"]
:D kuollaan nauruun täällä kavereiden kanssa!! Heittäkääs pari arkkua tänne! Vai että ei voi lasta hoitaa kun ei ole siihen erityisosaamista eikä osaa hoitaa leijonanpentua tai käärmettä tai korjata autoa :'D AP on niin hauska, tosin en kyllä haluaisi tuntea livenä. Selitystä selityksen perään, suu vaahdossa. Huhhuh ... Tätä on kai se itsekkyys, josta lehdissä puhutaan, mutta johon en ONNEKSI ole joutunut todellisessa elämässä törmäämään.
[/quote]
Ehkä siellä mammalandiassa, jossa äitiys on naisen ainoa mitta ja arvo, onkin itsestäänselvää osata hoitaa kakaroita. Kuitenkin ihminen, jonka järki ei ole poistunut istukan mukana, ymmärtää ihmisten olevan erilaisia.
[/quote]
Nähtävästi niillä joilla ei ole koskaan sitä istukkaa ollutkaan ei ole myöskään sitä järkeä ikinä ollutkaan. Sen verran käsittämättömiä vela-idiootteja on taas tämäkin ketju täynnä.
2-vuotiaan vaipanvaihto ei ole verrattavissa käärmeenkesyttämiseen. Itse otin siskoni 2-vuotiaan päiväksi hoitoon ihan siksi, että halusin tutustua tähän sukulaiseeni paremmin. Mentiin kotieläinpuistoon, mukaan olin varannut pillimehua ja viinirypäleitä äitinsä ohjeiden mukaan. Yllättäen lapsi totesi, että pissa tulee, ja kiireessä kiidätin hänet lähimmän puskan luo tajutakseni sitten siellä, että lapsella olikin housuvaippa. Mikäs sitten siinä. Nykyvaipat ovat kuivantuntuiset, joten kiskaisin vaipan ylös ihan niin kuin olin kiskaissut alaskin eikä meillä ollut mitään ongelmaa asian kanssa. Äitinsä kyllä kertoi myöhemmin, että vaippa oli ollut aika raskas ja olisin voinut lapsen repusta kaivaa uuden vaipan. Olin myös hätäännyksissäni laittanut housuvaipan väärinpäin jalkaan (olin kiskaissut siis lapsen housut ja vaipan kokonaan pois, ettei menisi pissaan) ja seuraavan kerran tämä äiti ohimennen näytti teipin, joka näyttää, että kyseessä on takapuoli.
En tarvinnut tietoa housuvaipan takapuolista seuraavaan neljään vuoteen, mutta olihan se aika upea fiilis, kun omalle lapselle ostettiin ekat housuvaipat noin 11 kk:n iässä ja tajusin siinä kohtaa, miten päin ne housuvaipat laitetaan.
Ei kaikkea tarvitse opetella etukäteen, joitakin asioita voi opetella ihan siinä itse tilanteessa. 2-vuotiaat usein jo kommunikoivat kivasti ja osaavat itse ilmaista nälkää ja janoa, joten mitään ohjekirjaakaan ei näiden hoitamiseen yleensä tarvitse. Vain viitseliäisyyttä ja kiinnostusta.
Jos ei ole kiinnostunut, niin kuin ap ei selvästi ole, on varmasti turhauttavaa saada pyyntöjä asiasta, mutta kaikki ihmiset eivät ole yhtä ennakkoluuloisia ja haluttomia tekemään uudenlaisia asioita. Siksi siis lapsettomaltakin voidaan pyytää hoitoapua. On surullista, että tässäkin ketjussa moni pitää pyyntöä törkeänä. Sitä se minusta ei ole.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:49"]
Mitä jos sinä tarvitsisit remonttiapua, ja sinua tarjoutuisi auttamaan kaksi kaveria, joista toinen on taitava laatoittaja ja toinen hyvä tapetoimaan. Pyytäisitkö sinä sen laatoittajan laittamaan tapettia ja tapetoijan laatoittamaan kylpyhuonetta, ja loukkaantuisit sitten, kun kumpikin auttaisi sinua mieluiten toisella tavalla?
[/quote]
Varmaan paras vertaus tähän mennessä.
Tämä yksi palstamama siis vaatii, että lapsettoman ihmisen on opeteltava lastenhoitoa alkeista lähtien vain ja ainoastaan, jotta tämä voisi tarvittaessa toimia palstamammalle lastenhoitoapuna. Ja jos lapseton ei ole tähän ilman muuta valmis, hän on "kermaperse", jonka ystävyyttä palstamamma ei kaipaa.
Reilua ja kohtuullista?
Minulle tulee ihan totta yllätyksenä, että tämä on näin vaikea ymmärtää. Kaikille lastenhoito ei tule kuin luonnostaan. Kaikki eivät osaa luontevasti olla pienten lasten seurassa; kaikilla ei ole pienistä lapsista kokemusta. Kaikki eivät osaa "lukea" lapsia ja kommunikoida niiden kanssa. Kaikilla ei ole vaistoja hoivaamiseen eivätkä kaikki tajua lapsen tarpeita. Joillekin ihmisille lapset ihan totta ovat kuin "vieras eläinlaji", eikä kyse ole mistään lapsivihasta.
Tuntuu jotenkin oudolta, ettei näiden empaattisten äiti-ihmisten empatia riitä sitten kuitenkaan kuvittelemaan ihmistä, joka on lasten kanssa kuin täysin vieraassa kulttuurissa. Hmm.
Joillain ihmisillä on muuten myös niitä edellä naureskeltuja fobioita ja traumoja ja Aspergeria, tai vaikkapa sen verran hitaat refleksit tai huonot polvet, ettei uskalla kaitsea vilkasta taaperoa. Mitä sitten? Eivät tällaiset yhtään sen huonompia ihmisiä ole, vaikka tiedostavatkin, etteivät ole parhaita mahdollisia lastenhoitajia.
[/quote]
Voi vitsit, osaisitko sinä taas mitenkään kuvitella, että ihan jokaiselle ihmiselle ensimmäinen kerta siellä vieraassa kulttuurissa tai oudossa tilanteessa on yleensä epäluonteva?
Oliko se ap:n ystävä laittanut ehdoksi lapsenhoidolle, että sen täytyy olla ap:lle ehdottoman mukavaa ja luontevaa?
Voi vittu sentään ihmiset, kai sitä joskus voi tehdä jotain toisen avuksi, mikä ei itselle ole sitä kaikkein siisteintä ja elämyksellisintä?
Ai mut joo, Velat ei voi.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:53"]On surullista, että tässäkin ketjussa moni pitää pyyntöä törkeänä. Sitä se minusta ei ole.
[/quote]
Mielestäni tässä ketjussa monikaan ei ole pitänyt pyyntöä törkeänä. Ainakaan siihen verrattuna kuinka moni pitää pyynnöstä kieltäytymistä törkeänä ja syynä pistää ystävyys jäihin.
[/quote]
[/quote]
Meillä ainakin on tuollaista sukulaisten ja ystävien kesken ihan ympäri Suomen. Tämä keskustelu todistaa, että valtaosa ihmisistä ei koe, että saisivat mitään iloa toisten auttamisesta, mutta meitäkin on, jotka autetaan läheisiämme ;-)