(vaki)työssäkäyvän edut ei lakkaa ihmetyttämästä mua
Olen valmistunut pari vuotta sitten hyvin työllistävälle naisvaltaiselle alalle ja sain heti valmistuttuani vakipaikan. Ennen sitä olin kituuttanut kuutsen vuotta opintotuella ja kesätyörahoilla. Elintasoni koki siis melko suuren harppauksen ylöspäin töihin menon myötä. Muutamat työelämässä vastaantulleet käytännöt ei lakkaa ihmetyttämästä mua, kun tuo opiskelijan tulotaso on vielä suht tuoreessa muistissa.
Aluksikin lomarahat, joita taas pätkähtää tilille yli 1500 e tuossa muutaman viikon päästä. Tietysti ihan kiva, että sellaista ihan ylimääräistä taskurahaa työnantaja minulle lahjoittaa, mutta objektiivisesti katsottuna, onhan se ihan älytön systeemi. Miksi työnantaja maksaa peruspalkan lisäksi minulle rahaa siitä, että olen lomalla/palaan lomalta takaisin. Todella kestämätön systeemi.
Olen syksyllä jäämässä äitiyslomalle ja minulle selvisi juuri, että minun(kin) työnantajani julkisella sektorilla maksaa minulle ihan hyvää hyvyyttään kolme kuukautta palkkaa kun itse olen poissa työvoimasta vauvan kanssa kotona. Samaan aikaan palkka juoksee tietysti sijaiselleni. Ihan kiva tietysti minun pankkitililleni, mutta miksi? Ihan älytöntä taas.
En ihmettele, että työvoiman palkkaaminen tässä maassa on toisinaan kannattamatonta.
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:10"]
Kyllä Kela korvaa työnantajalle. Jos työnantaja maksaa työntekijälle 2 kk äitiysloman palkan, niin tuosta palkasta Kela maksaa työnantajalle 90% ja omavastuu osuus on 10%.[/quote]
Kela maksaa aluksi 90%, ei 100%. Ja jos se on sinusta yksi ja sama, niin mitäpä sanoisit jos palkkasi olisikin yhtäkkiä 90% 100%:n sijaan.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:34"]
Kun ei ole mitään valitettavaa niin sitä on sitten pakko keksiä.
Terv.10v pätkätöissä ollut jolla jälleen kerran työtön kesä edessä eikä tietoa tulevasta. Ei lomailla palkallisesti, ei nautita lomarahoja, ei rentouduta kesän aikana vaan stressataan taloudesta ja haetaan paniikissa töitä jne.
Mutta valita ja kritisoi vain.
[/quote]
Taidat olla joku vajukki, kun AP juuri kritisoi vakituisten etuja muihin nähden.
Miten kukaan voi tarvita rahaa, kun MINÄ pärjäsin opiskeluajan ruokalasta hamstratulla näkkärillä ja yhdellä kengällä?!
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:03"]
En näe noita etuja sinänsä ongelmana. Ongelma on se, että meillä on vähintään kahden kerroksen työmarkkinat. Toiset saavat vakityöpaikan edut, toiset kärvistelevät vuosikausia pätkätöissä. Ja sitten on vielä pakkoyrittämistä, mihinkään johtamatonta työvoimakoulutusta, työharjoittelijoiden röyhkeää hyväksikäyttöä... On yleensä vain tuurista tai suhteista kiinni, mihin kerrokseen sattuu pääsemään/putoamaan. Ongelma on myös se, että kerran pudottuaan leimautuu todella herkästi luuseriksi. Jos sellaisesta loukusta yrittää kivuta vihreälle oksalle, saa varautua ponnistelemaan tosissaan ja siitä huolimatta lyömään päätä seinään kerta toisensa jälkeen, kunnes lopulta joko onnistuu tai luovuttaa ja putoaa lopullisesti.
[/quote]
"Kerran putoaminen" on kyllä taas niin...pääosin jos saat potkun niin olet kyllä paska tyyöntekijä. Jos taas kävisi niin, että sinut irtisanottaisiin vaikkapa siksi, että henkilökuntaa on pakko vähentää, saat kyllä uusia töitä jos olet ahkera ja avoin etkä vieroksu työtä.
eli siis aloittajan mielestä, kun on opiskellut ja raatanut kesätöissä ja muutenkin ottanut vastaan kaiken tarjottavan ja onnistunut saamaan itsensä vakituiseen työpaikkaan, ei pitäisi olla mitään etuja suhteessa työttömiin?
voi vittu nyt taas miten vajokkia...oikeasti, oletko jotenkin hidas? työnantaja saa kyllä tasan itse päättää, mitä etuja lakisääteisten lisäksi työntekijöille antaa, ja sehän on ihan mahtava juttu!! työpaikallakin pitää olla hyvä olla!
Sitähän voi näyttää esimerkkiä ja ilmoittaa työnantajalle, ettei huoli lomarahaa eikä äitiysapuja.
Palkkakustannukset on toki iso kustannuserä firmalle, mutta ainakaan itse en palkastani tai lomarahastani ota paineita siitä, että se tuhoaisi firman. Varsinkin kun firman talousongelmat johtuvat aggressiivisestä laajentumiseta, jolloin ostettiin kilpailijoita ylihintaan (jo silloin talousalan ihmiset oli sitä mieltä, että maksettiin tyhjästä). Työntuottavuus on vielä hyvä, ainakin meillä, mutta ongelmat on muualla.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:02"]
Juu ja monet työnantajat vielä jakavat lounassetelit, liikuntasetelit, kulttuurisetelit ja tiesmitkäsetelit, ettei vaan niistäkään tarvitse itse maksaa. :) Noh, saadaanhan me opiskelijatkin alennuksia tietysti..
[/quote]
Osa maksaa, osa ei, ja noi ovat verotettavaa tuloa, niistä maksetaan verotusarvo.
Mitäs opiskelijat saakaan...
Sen ilmaisen koulutuksen lisäksi. Ilmaisen terveydenhuollon, moni huippuerikoislääkäri ottaa YTHS:llä vastaan, mm. ome gyneni - yhtäkkiä maksankin käynnistä sen iha käyvän taksan kun YTHS:llä sain kaiken ilmaiseksi.
Opiskelijaruokailu. Hinta jotain pari euroa. Tervetuloa sen saman Amican järjestäämään työpaikkalounasruokailuun, hinta 8-9 euroa.
Julkisen liikenteen alennukset. Työssäkäyvä ei junalla juuro raaski matkustaa.
Yliopistoliikunta: Paljon valinnanvaraa jos ei ihan ilmaiseksi niin puoli-ilmaiseksi ainakin, mutta eihän se kelpaa, ku jossain jumppasalissa pitäs zumbata.
Plus kaikki muut mahdolliset opiskelija-alennukset.
Voihan se yhtäkkinen opintotuelta (ilmainen etu yhteiskunnalta opiskeliajlle ilmaisen koulutuksen lisäksi), voihan se palkkatulo tuntua yhtäkkiä ihan huikealta. Sitten kun huomaa, ettei enää voikaan asua vaikkapa opiskelija-asunnossa ja nauttia em. eduista ja ehkä jopa perustaa sen perheen, huomaa ettei se nyt työssäkävijälläkään ole mitään ruusuilla tanssimista. Ei tule tukia eikä alennuksia, kaikesta maksat keskistuloisena kalleimman mukaan.
Voi olla että ne lomarahat ei tunnukaan enää niin kohtuuttomalta edulta kun maksat ihan itse lounaat, kuntosalit, hammaslääkärit, erikoislääkärit yksityiselle halutessasi, matkasi, asumisesi jne.
[/quote]
Menee ohi aiheen, mutta käsittämätöntä että joku edes kehtaa vertailla työssäkäyvän tuloja ja etuja opiskelijoiden tuloihin ja etuihin. Ja vieläpä siten että hehkuttaa miten hyvin opiskelijoilla on asiat. Opintorahasta ja asumislisästä jää nettona asumisen jälkeen maksimissaan 217 euroa. Harvalla edes näin paljoa. Omalla kohdallani jää 150 euroa ja sekin on paljon. Sillä paljon nautita näistä huikeista opiskelijaeduista.
Pienituloisena palkansaajanakin elää ruhtinaallisesti, kun vertaa opiskelijoihin.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:28"]
Miksi työnantaja maksaa peruspalkan lisäksi minulle rahaa siitä, että olen lomalla/palaan lomalta takaisin. Todella kestämätön systeemi.
[/quote]
Ennen työnantaja maksoi sekä lomarahan että lomaltapaluurahan. Nykyisin tätä jälkimmäistä ei enää makseta, vaan työnantaja maksaa vain sen lomallelähtemisrahan jossain vaiheessa kesää, ja siitähän menee sitten lisäprosentin mukaan veroja. Se lomaraha on sitä hyvän työntekijän bonusta, joka tietysti lain mukaan täytyy ulottaa kaikille työntekijöille. Minun työssäni (kunnalla töissä) ei sitten mitään muuta bonusta saadakaan koskaan, paitsi pari ikälisää (n. 50 €).
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:41"]
Juu ja monet työnantajat vielä jakavat lounassetelit, liikuntasetelit, kulttuurisetelit ja tiesmitkäsetelit, ettei vaan niistäkään tarvitse itse maksaa. :) Noh, saadaanhan me opiskelijatkin alennuksia tietysti..
[/quote]
Osa maksaa, osa ei, ja noi ovat verotettavaa tuloa, niistä maksetaan verotusarvo.
Sen ilmaisen koulutuksen lisäksi. Ilmaisen terveydenhuollon, moni huippuerikoislääkäri ottaa YTHS:llä vastaan, mm. ome gyneni - yhtäkkiä maksankin käynnistä sen iha käyvän taksan kun YTHS:llä sain kaiken ilmaiseksi.
Opiskelijaruokailu. Hinta jotain pari euroa. Tervetuloa sen saman Amican järjestäämään työpaikkalounasruokailuun, hinta 8-9 euroa.
Yliopistoliikunta: Paljon valinnanvaraa jos ei ihan ilmaiseksi niin puoli-ilmaiseksi ainakin, mutta eihän se kelpaa, ku jossain jumppasalissa pitäs zumbata.
Voihan se yhtäkkinen opintotuelta (ilmainen etu yhteiskunnalta opiskeliajlle ilmaisen koulutuksen lisäksi), voihan se palkkatulo tuntua yhtäkkiä ihan huikealta. Sitten kun huomaa, ettei enää voikaan asua vaikkapa opiskelija-asunnossa ja nauttia em. eduista ja ehkä jopa perustaa sen perheen, huomaa ettei se nyt työssäkävijälläkään ole mitään ruusuilla tanssimista. Ei tule tukia eikä alennuksia, kaikesta maksat keskistuloisena kalleimman mukaan.
Voi olla että ne lomarahat ei tunnukaan enää niin kohtuuttomalta edulta kun maksat ihan itse lounaat, kuntosalit, hammaslääkärit, erikoislääkärit yksityiselle halutessasi, matkasi, asumisesi jne.
[/quote]
Menee ohi aiheen, mutta käsittämätöntä että joku edes kehtaa vertailla työssäkäyvän tuloja ja etuja opiskelijoiden tuloihin ja etuihin. Ja vieläpä siten että hehkuttaa miten hyvin opiskelijoilla on asiat. Opintorahasta ja asumislisästä jää nettona asumisen jälkeen maksimissaan 217 euroa. Harvalla edes näin paljoa. Omalla kohdallani jää 150 euroa ja sekin on paljon. Sillä paljon nautita näistä huikeista opiskelijaeduista.
Pienituloisena palkansaajanakin elää ruhtinaallisesti, kun vertaa opiskelijoihin.
[/quote]
Jaa opiskelijoiden "tuloihin". Pieni ero on siinä, että työssäkävijä ansaitsee sen rahan työllään, opiskelija nostaa tukea, jonka vastikkeeksi vaaditaan ainoastaan se, että viitsii opiskella niitä yhteiskunnan kustantamia opintoja.
Ei tietenkään voi verrata työssäkävijän tulija ja opiskelijan "tuloja", miksi ihmeessä pitäisi, kun ero on kuin yöllä ja päivällä. Toinen tekee töitä tulonsa eteen sekä joko sen firman tai yhteiskunnan eteen, toinen panostaa tulevaisuuteensa maksuttomassa koulutuksessa ihan itselleen.
Opiskelijoilla on Suomessa hurjan hyvät edut, siitä ei pääse mihinkään. Siinä on ihan turha itkeä jonkun liikuntasetelin perään, kun käytännössä opiskelijana saa sen saman edun ilmaiseksi oppilaitoksesta.
Jos hyvin käy, noin yhteiskunnan kannalta, nämä ilmaisen koulutuksen, tuet ja edut saaneet myös joskus menevät työeleämään, elleivät jää elämäntapatyöttömiksi tai elämäntapakotiäideiksi.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:10"]
Niinpä. Juuri tässä ostin itselleni kirjoja 200 eurolla voidakseni tehdä työtäni. Ostin junaliput ja maksoin hotelliyön päästäkseni työmatkalle. Onneksi sain liput puoleen hintaan ja hotellinkin todella edullisesti. Kaikki nämä edut vakituisessa työsuhteessa oleva ystävättäreni saa normaalin kuukausipalkkansa lisäksi ja tämä vain siksi, että minun alallani ei ole vakituisia työpaikkoja.
t. akateeminen freelancer, tulot (asumistukineen) tässäkin kuussa köyhyysrajan alle
[/quote]
Siis mitä? Tottakai työnantaja maksaa matkan ja majoittumisen, jos lähettää työmatkalle. Onhan se nyt itsestäänselvää. Sinä olet freelancerina oma työnantajasi, joten maksat luonnollisesti molemmat. Ei työmatka mikään etu ole!
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jaa opiskelijoiden "tuloihin". Pieni ero on siinä, että työssäkävijä ansaitsee sen rahan työllään, opiskelija nostaa tukea, jonka vastikkeeksi vaaditaan ainoastaan se, että viitsii opiskella niitä yhteiskunnan kustantamia opintoja.
Ei tietenkään voi verrata työssäkävijän tulija ja opiskelijan "tuloja", miksi ihmeessä pitäisi, kun ero on kuin yöllä ja päivällä. Toinen tekee töitä tulonsa eteen sekä joko sen firman tai yhteiskunnan eteen, toinen panostaa tulevaisuuteensa maksuttomassa koulutuksessa ihan itselleen.
Opiskelijoilla on Suomessa hurjan hyvät edut, siitä ei pääse mihinkään. Siinä on ihan turha itkeä jonkun liikuntasetelin perään, kun käytännössä opiskelijana saa sen saman edun ilmaiseksi oppilaitoksesta.
Jos hyvin käy, noin yhteiskunnan kannalta, nämä ilmaisen koulutuksen, tuet ja edut saaneet myös joskus menevät työeleämään, elleivät jää elämäntapatyöttömiksi tai elämäntapakotiäideiksi.
[/quote]
Kyllä se on tuloa oli sitten palkansaaja, joka saa palkkatuloa tai sitten opiskelija, joka saa tulonsiirtoa. Turhaan sinä sitä lainausmerkkejä laitat tulo-sanaan. Sinulta meni näköjään kokonaan ohi tekstini pointti.
Pointti oli se, että käsittämätöntä tulla luettelemaan opiskelijoiden eduista, jotka eivät ole kaikki edes valtiovallan määräämiä. Monet edut, kuten opiskelija-asunnot, ovat myös monessa paikkaa nykypäivänä markkinahintaisia. Ja mitä tulee YTHS:ään ja terveydenhuoltoon yleensä, niin keskiverto ihminen ei monesti vuodessa käy lääkärillä, joten palkansaajan, joka tulot ovat moninkertaiset opiskelijaan, on kyllä varaa maksaa se lääkärilasku.
Meidän yliopistossa ei myöskään ole ilmaista liikuntaa. Se vasta olisikin jos saisi ilmaisia liikkua. Ja mitä tulee itse opintotukeen, niin se on jäänyt muista yhteiskunnan tuista jälkeen ja on ainoa tuki, jota ei ole sidottu indeksiin. Leveämmin eläisi kotona makaamalla, joskaan ei silloinkaan leveästi.
Tämän kaiken em. vuoksi on käsittämätöntä jotenkin kehuskella täällä opiskelijoiden eduilla verrattuna työssäkäyvään.
"Älytöntä on siis se, että työnantaja joutuu maksamaan näitä ja muita ylimääräisiä etuja palkkaa saaville työntekijöilleen, koska muuten hän voisi sillä rahalla palkata esimerkiksi sinut heille töihin. "
Tästähän meillä on kokemusta, mutta miten sitten kävikään?
Vielä tuonne 80-90-luvulle saakka oli yleistä palkata kesälomasijaisia yrityksiin ja julkisiin paikkoihin - työttömiä, opiskelijoita, kotiäitejä jne. joille maksettiin palkkaa ja monet saivat työkokemusta ja työntekijä sai lomansa ilman ylimäärääistä työtaakkaa.
Nykyään työt tehdään kesälomien aikana poikkeuksesta yhteisvastuullisesti, eikä sijaisia palkata. Vajaalla miehityksellä, yksi ihminen tekee lomakaudella kahden kolmen työt, jopa palomiehet, poliisi, lääkärit jne. yksityissektorista puhumattakaan eli oma loma mahdollisestaan vain tekemällä lomakaudella suurempi työpanos, kuin normaalisti, jolloin työnantajan kulut pysyvät lähes samana työmäärään verrattuna.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:34"]
Kun ei ole mitään valitettavaa niin sitä on sitten pakko keksiä.
Terv.10v pätkätöissä ollut jolla jälleen kerran työtön kesä edessä eikä tietoa tulevasta. Ei lomailla palkallisesti, ei nautita lomarahoja, ei rentouduta kesän aikana vaan stressataan taloudesta ja haetaan paniikissa töitä jne.
Mutta valita ja kritisoi vain.
[/quote]
Ei varmaan ole mukavaa olla pätkätöissä!
Ilman pahansuopaisuutta, olen luullut, että lomarahat maksetaan myös pätkätyöläisille palkan lisäksi tilipäivänä, olenko väärässä?
Ei niitä kaikille maksetakaan. Esimekiksi itse olen ollut 35 vuotta työelämässä vakituisissa töissä enkä vieläkään saa lomarahaa :D Se kun ei perustu lakiin. Työpaikallani myös perhevapaat ovat palkattomia.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:05"]
Niin, kyseessä on suomalainen tai yleensä sivistyneissä yhteiskunnissa käytetyistä järjestelyistä sen takaamiseksi, että työntekijöillä olisi hyvä olla.
Lomaraha juontaa juurensa aikaan, jolloin ihmisten palkat eivät olleet kummoisia ja työnantajat alkoivat maksamaan ylimääräistä korvausta töihin palaamisesta. Ilmeisesti 60-luvulla kävi usein niin, että kun työntekijä jäi lomalle, niin hän käytti ajan löytääkseen uuden paremmin palkatun työn ja jäi sille tielle. Fiksut työnantajat houkuttelivat ihmiset takaisin töihin lupaamalla korvauksen siitä. Tästä muodostui vähitellen käytäntö ja nyt lomaraha on osa työntekijöiden palkkaa. Se ei siis ole mikään "ylimääräinen" korvaus, vaan esim. yölisään verrattava osa palkastasi.
Mitä sitten tapahtuisi jos työntekijä ei saisi äitiysloman ajalta palkkaa? Ensinnäkin ihmiset olisivat töissä viimeiseen tippaan asti ja saisimme sitten lukea lehdistä kuinka taas yksi lapsi syntyi Prisman kassalla. Tuo kolmen kuukauden palkka turvaa sen, että äiti voi jäädä ajoissa synnyttämään. Se on myös työnantajalle etu, sillä siten turvataan äidin, lapsen, perheen ja sitä kautta työntekijän hyvinvointi. Ja kuten jo todettua, yhteiskunta huolehtiin korvauksista hyvin suurelta osin.
Jos noita "etuja" ei olisi, niin palkkojen pitäisi olla suuremmat ja silti löytyisi tapauksia, jotka eivät laittaisi sukanvarteen mitään.
[/quote]
sehän olisi hyvä. Miksi muiden pitää kärsiä sen takia että joku ei viitsi säästää?
"Tämän kaiken em. vuoksi on käsittämätöntä jotenkin kehuskella täällä opiskelijoiden eduilla verrattuna työssäkäyvään"
Keskustelun aloittelijan kertoi kuinka hän joutui kituuttamaan opiskeluaikana, eikä yhteiskunta tukenut, kun vastaavasti nyt työssäkäyvänä hän saa ruhtinaalliset edut.
Sanoisin, silmät avautuvat, kun on muutaman vuoden töissä. Moni työssäkäyvä elää köyhyysrajan alapuolella, kun maksetaan markkinahintaiset asunnot, matkat, ruoka, verot jne. eikä yhteiskunnan tukija juuri tule, muista alennuksista puhumattakaan.
Pätkätöistäkin lasketaan lomarahoja jos se tes:iin kuuluu ja loma-ajan palkan saa vaikkei lomaa siis pitäisikään. Ei kenellekään työnantajalle tule yllätyksenä, että "ai mun pitää maksaa puolen kuun palkka tuolle?", kyllä noi palkat lasketaan vuosiansioina ja niissä on mukana lomarahat. Mutta näistä äitiysloma-ajan palkoistahan työnantaja kärsii enemmän, ja siksi yritetään saada siihen jotain tasa-arvoa ettei naiset joutuisi siksi kärsimään.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:52"]
nykyään saa 90 % palkasta takaisin KELAlta
[/quote]
Jos palkka on 2000 e/kk, ovat sivukulut noin 600 e/kk - ne työnantaja joutuu maksamaan lisäksi eikä niitä Kela korvaa.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:16"]Ap, lomapalkka tulee ennen lomaa koska lomakuukaudesta ei tule normaalia palkkatiliä ollenkaan. Voit siis olla n 1,5 kk ilman tiliä seuraavaksi. Älä nyt kaikkea heti tuhlaa :) Lomaltapaluuraha on kyllä älytön minunkin mielestä.
[/quote]
? Ihan bullshit-juttua taas.
[/quote]
Miten niin bullshit?