(vaki)työssäkäyvän edut ei lakkaa ihmetyttämästä mua
Olen valmistunut pari vuotta sitten hyvin työllistävälle naisvaltaiselle alalle ja sain heti valmistuttuani vakipaikan. Ennen sitä olin kituuttanut kuutsen vuotta opintotuella ja kesätyörahoilla. Elintasoni koki siis melko suuren harppauksen ylöspäin töihin menon myötä. Muutamat työelämässä vastaantulleet käytännöt ei lakkaa ihmetyttämästä mua, kun tuo opiskelijan tulotaso on vielä suht tuoreessa muistissa.
Aluksikin lomarahat, joita taas pätkähtää tilille yli 1500 e tuossa muutaman viikon päästä. Tietysti ihan kiva, että sellaista ihan ylimääräistä taskurahaa työnantaja minulle lahjoittaa, mutta objektiivisesti katsottuna, onhan se ihan älytön systeemi. Miksi työnantaja maksaa peruspalkan lisäksi minulle rahaa siitä, että olen lomalla/palaan lomalta takaisin. Todella kestämätön systeemi.
Olen syksyllä jäämässä äitiyslomalle ja minulle selvisi juuri, että minun(kin) työnantajani julkisella sektorilla maksaa minulle ihan hyvää hyvyyttään kolme kuukautta palkkaa kun itse olen poissa työvoimasta vauvan kanssa kotona. Samaan aikaan palkka juoksee tietysti sijaiselleni. Ihan kiva tietysti minun pankkitililleni, mutta miksi? Ihan älytöntä taas.
En ihmettele, että työvoiman palkkaaminen tässä maassa on toisinaan kannattamatonta.
Kommentit (78)
Mäkään en ymmärrä! Ihan hullua (ja mahtavaa) että saa kuukauden loman josta saa palkkaa!! Miettikää nyt! Voisin kuvitella joo, että sen loman saa mutta en että siitä lusmuumisesta saa rahaa! Wau! Kyllä tää työssäkäyvän elämä on luksusta opiskeluun verrattuna!!
AP tässä.
Aloituksella halusin lähinnä herättää keskustelua siitä, kuinka hyvin asiat tässä massa palkkatyöläisellä todella on. Kun moni siitäkin tuntuu valittavan, aina jossain muualla olisi paremmin kuin omalla työpaikalla... Olen siis tietenkin kiitollinen näistä eduista, mutta olen silti sitä mielt, että melkoiset edut on ay-liikkeet saanut tässä maassa toteutettua.
Haluan vielä tarkentaa, että äitiysloman palkalla tarkoitin siis ihan palkkaa, en äitiyspäivärahaa. Työnantaja maksaa minulle TES:n mukaisen palkan ekalta kolmelta kuukaudelta, noin 3200e/kk ja tätä rahaa ei todellakaan saa kelasta kokonaan takaisin. Äitiyslomalle jäämiseni on siis työnantajalle iso kuluerä. Siinä olen minäkin tietysti samaa mieltä, että hyvinvointivaltiossa lapsia pitää pystyä hoitamaan kotona tietty aika, ja sitä varten on kela.
Lomarahalla tarkoitin myöskin kuukausipalkan lisäksi maksettavaa korvausta. Palkallisen loman olen mielestäni ansainnut ja lomaa pitää ihmisellä olla ihan työhyvinvoinnin takia, mutta että sen kuukausiplakna päälle saan 1500e käteen.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:45"]osakkeenomistajat ja yritysjohto palkitaan ylisuurilla osingoilla tai muilla eduilla.
[/quote]
Useimpien osakeyhtiöiden ainut tehtävä on tuottaa osakkeenomistajille osinkoa tai arvon nousua. Eli ei voi olla ylisuurta osinkoa. Jos sinulla on tonni rahaa, niin sijottaisitko sen paikkaan mistä saat takaisin 900, 1000 vai 1100 euroa?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:49"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:28"] Miksi työnantaja maksaa peruspalkan lisäksi minulle rahaa siitä, että olen lomalla/palaan lomalta takaisin. Todella kestämätön systeemi. [/quote] Ennen työnantaja maksoi sekä lomarahan että lomaltapaluurahan. Nykyisin tätä jälkimmäistä ei enää makseta, vaan työnantaja maksaa vain sen lomallelähtemisrahan jossain vaiheessa kesää, ja siitähän menee sitten lisäprosentin mukaan veroja. Se lomaraha on sitä hyvän työntekijän bonusta, joka tietysti lain mukaan täytyy ulottaa kaikille työntekijöille. Minun työssäni (kunnalla töissä) ei sitten mitään muuta bonusta saadakaan koskaan, paitsi pari ikälisää (n. 50 €).[/quote]
Miten niin siitä menee veroa lisäprosentin mukaan? Ei verottajaa kiinnosta muu kuin kokonaisansiotulot ja niiden mukaan lasketaan veroprosentti, kun koko vuoden tulot ja vähennykset ja ne tarkoittamasi ennakonpidätykset on tiedossa. Ihmettelen, että ihan koulutetut ihmiset yhä sotkevat ennakonpidätyksen ja lopullisen veroprosentin toisiinsa.
Jos ne työnantajan maksamat edut ahdistavat, niin ainahan voi vaihtaa työpaikkaa. Työnantajaksi pitää silloin valita ns. villi työnantaja, joka ei noudata mitään työehtosopimusta. Silloin mennään lakien mukaan eikä äitiysloman ajalta tarvitse maksaa penniäkään palkkaa, sairasajan palkan maksu on tosi lyhyt eikä lapsen sairastuessa tarvitse antaa kuin palkattomia päiviä. Toki pitää itsekin jättää liittoon tai työttömyyskassaan kuuluminen väliin.
Ennen työehtosopimuksissa oli hyvät kokemuslisät, mutta viime vuosina kokemuslisiä on siirretty alkupalkkaan, joten työuraansa aloittavat ja kolmekymmentä vuotta töissä olleen palkkaero on pieni. Esim. omalla alalla viisi vuotta vastaavissa työtehtävissä olevalla on palkka vain 5% isompi kuin alalle tulevalla. Tuo on nyt ainakin yksi etu, joka on pienentynyt vuosien varrella. Nykyisin monet työnantajat antavat työntekijöilleen mm. liikuntaseteleitä, sillä se lisää työhön sitoutumista ja työssä jaksamista. Tyytyväinen työntekijä on tuottava ja joustaa tarvittaessa eikä etsi uuttaa työpaikkaa.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:38"]
Et nro. 5 ymmärrä että ap nimenomaan puolustaa sinua ja kammoksuu näitä etuja tod. Näk. Juuro siksi että se pitää sinut ulkona vakitöistä. Katsos kun monella työnantajalla ei ole varaa maksaa näitä etuja muiden kustannusten lisäksi. Puhumattakaan irtisanomissuojasta.
[/quote]
Ap ei nimenomaan puolusta pätkätyöläisiä vaan haluaisi heikentää kaikkien työsuhde-etuja.
Onhan se hyvä huudella kun on kultalusikka suussa ja vieraantunut arjen realiteeteistä. Sinuna olisin enemmänkin huolissani julkisen sektorin ylisuurista palkoista, jos tilillesi on tupsahtanut yli 1500 e "ylimäärääistä" ja olet juuri aloittanut oman urasi.
Ei tarvitse olla kummoista laskupäätä kun tajuu, että olet viemässä lomaedut työntekijöiltä, koska itse kuulut todennäköisesti johtoryhmään, ainakin lomap.rahan osalta, tuo reilut 1500.- netto tietää käytännössä n. 2300 e brutto, joka on puolet 4 viikon lomapalkasta eli veronmaksajille maksavat sinulle lomastasi n. 6900 e brutto. Ei ole todella ihme, jos yhteiskunta voi huonosti jos julkisella sektorilla maksetaan tuollaisia lomarahoja juuri opiskelunsa päättäneillä.
Ja yhä edelleen julkisella sektorilla monet avoimet työpaikat täytetään poliittisin perustein, ei niinkään ammattiosaamisen mukaan, toisin kuin yksityisellä. Ja puskasta on hyvä huudella, mitä milloinkin palkanlisiä on työntekijöiltä hyvä poistaa, kun on vieraantunut täysin arjesta.
mä en ymmärrä miksi esim. lähihoitajat ja sairaanhoitajat tai sitten opettajat valittaa muka pienestä palkastaan - haloo, te ette ole pientä palkkaa nähneetkään. muutkin työt on rankkoja ja niistä saa vähemmän rahaa.
Kaikilla ei mene noin onnellisesti lomarahojen kanssa. Mies saa lomarahat, eli 1,5x palkan suunnilleen. Kun pitää koko kk:n lomaa niin tuntipalkkaa ei kerry peruspalkan päälle (näin ymmärsin?) niin tulee vain 0,5xpalkka.
Kiva systeemi..
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:34"]
Kun ei ole mitään valitettavaa niin sitä on sitten pakko keksiä.
Terv.10v pätkätöissä ollut jolla jälleen kerran työtön kesä edessä eikä tietoa tulevasta. Ei lomailla palkallisesti, ei nautita lomarahoja, ei rentouduta kesän aikana vaan stressataan taloudesta ja haetaan paniikissa töitä jne.
Mutta valita ja kritisoi vain.
[/quote]
Ei varmaan ole mukavaa olla pätkätöissä!
Ilman pahansuopaisuutta, olen luullut, että lomarahat maksetaan myös pätkätyöläisille palkan lisäksi tilipäivänä, olenko väärässä?
[/quote]
Pätkätyöläinen saa ihan normaalin lomarahan ja palkallisen loman - lyhyessä pestissä lomakorvaus maksetaan määräaikaisen suhteen loppuessa tai joissain tapauksissa joka kuukausi palkanlisänä. Eli kyllä ne lomat korvataan kaikille.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:49"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:28"] Miksi työnantaja maksaa peruspalkan lisäksi minulle rahaa siitä, että olen lomalla/palaan lomalta takaisin. Todella kestämätön systeemi. [/quote] Ennen työnantaja maksoi sekä lomarahan että lomaltapaluurahan. Nykyisin tätä jälkimmäistä ei enää makseta, vaan työnantaja maksaa vain sen lomallelähtemisrahan jossain vaiheessa kesää, ja siitähän menee sitten lisäprosentin mukaan veroja. Se lomaraha on sitä hyvän työntekijän bonusta, joka tietysti lain mukaan täytyy ulottaa kaikille työntekijöille. Minun työssäni (kunnalla töissä) ei sitten mitään muuta bonusta saadakaan koskaan, paitsi pari ikälisää (n. 50 €).[/quote]
Miten niin siitä menee veroa lisäprosentin mukaan? Ei verottajaa kiinnosta muu kuin kokonaisansiotulot ja niiden mukaan lasketaan veroprosentti, kun koko vuoden tulot ja vähennykset ja ne tarkoittamasi ennakonpidätykset on tiedossa. Ihmettelen, että ihan koulutetut ihmiset yhä sotkevat ennakonpidätyksen ja lopullisen veroprosentin toisiinsa.
[/quote]
Näin on. Fiksu maksaa vuoden verot kokonaistulojen mukaan ei kuukausirajalla. Silloin bonukset, lomarahat yms menee ihan normiprosentilla...
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 09:47"]
Onhan se hyvä huudella kun on kultalusikka suussa ja vieraantunut arjen realiteeteistä. Sinuna olisin enemmänkin huolissani julkisen sektorin ylisuurista palkoista, jos tilillesi on tupsahtanut yli 1500 e "ylimäärääistä" ja olet juuri aloittanut oman urasi.
Ei tarvitse olla kummoista laskupäätä kun tajuu, että olet viemässä lomaedut työntekijöiltä, koska itse kuulut todennäköisesti johtoryhmään, ainakin lomap.rahan osalta, tuo reilut 1500.- netto tietää käytännössä n. 2300 e brutto, joka on puolet 4 viikon lomapalkasta eli veronmaksajille maksavat sinulle lomastasi n. 6900 e brutto. Ei ole todella ihme, jos yhteiskunta voi huonosti jos julkisella sektorilla maksetaan tuollaisia lomarahoja juuri opiskelunsa päättäneillä.
Ja yhä edelleen julkisella sektorilla monet avoimet työpaikat täytetään poliittisin perustein, ei niinkään ammattiosaamisen mukaan, toisin kuin yksityisellä. Ja puskasta on hyvä huudella, mitä milloinkin palkanlisiä on työntekijöiltä hyvä poistaa, kun on vieraantunut täysin arjesta.
[/quote]
Mitenkähän tuon laskit?? Mun brutto on 3440€ (ei tosiaankaan johtoryhmää:D) ja käteen jää lomarahaa 1200€ eli vain vähän vähemmän kuin ap:llä. Ei lähelläkään 6900 euroa...
Tässä faktaa, mistä ihmeestä pienipalkkaisten pitäisi vielä tinkiä esim. siivoojat, sairaanhoitajat, lastenhoitajat jne.
IL 11/2013
Keskimäärin parasta palkkaa saavat valtion leivissä olevat pääjohtajat. Pienimmillä tuloilla sinnittelevät muun muassa päiväkotityöntekijät.
Esimerkiksi sairaanhoitajat ansaitsivat viime vuonna keskimäärin noin 3 000 euroa kuukaudessa, mikä vastaa suurin piirtein kaikkien työssäkäyvien suomalaisten keskipalkkaa. Kaikkien työssäkäyvien suomalaisten keskipalkka oli vuonna 2011 noin 3 100 euroa kuukaudessa.
Eri ammattinimikkeiden keskimääräisiä palkkoja vertailtaessa kärkeen nousivat valtion leivissä olevat pääjohtajat hieman yli 10 000 euron keskimääräisillä kuukausituloillaan.
Seuraavat sijat menivät niin ikään valtion leivissä työskenteleville laamanneille ja kenraaleille, jotka ansaitsivat keskimäärin noin 8 500 euroa kuukaudessa.
Kärkikolmikkoa täydentävät ylilääkärit, erikoislääkärit, talousjohtajat, professorit, johtajat ja urheilijat, jotka ansaitsivat kaikki keskimäärin yli 6 000 euroa kuukaudessa.
Kärkikolmikon ulkopuolisista ammateista parhaiten palkattuja ovat kuntasektorilla työskentelevät ylilääkärit (7 840 euroa/kk).
Pesulatyöntekijät ansaitsivat viime vuonna keskimäärin noin 1 900 euroa kuukaudessa, mikä on yli viisi kertaa vähemmän kuin vertailun kärjessä olevat pääjohtajat. Alle 2 000:een euroon jäivät myös kahvilatyöntekijät, päiväkotityöntekijät ja kuntasektorilla työskentelevät kassa-tarjoilijat.
Siivoojat ansaitsivat keskimäärin hieman yli 2 000 euroa kuukaudessa valtion leivissä olevien siivoojien paremman palkkatason ansiosta.
"Mitenkähän tuon laskit?? Mun brutto on 3440€ (ei tosiaankaan johtoryhmää:D) ja käteen jää lomarahaa 1200€ eli vain vähän vähemmän kuin ap:llä. Ei lähelläkään 6900 euroa..."
Jos lomaltapaluuraha (50% loma-ajanpalkasta) on reilut 1500,. netto + vero+muut maks. (n.35%) 2300 e brutto eli loma-ajanpalkka 4600 + 2300=6900,.brutto.
" Ap: Miksi työnantaja maksaa peruspalkan lisäksi minulle rahaa siitä, että olen lomalla/palaan lomalta takaisin"
Olet siis ap sitä mieltä, että työnantaja maksaa sinulle liikaa palkkaa?
Sillä sitähän nuokin vain ovat. Työstä saatu kokonaiskorvaus etuineen kaikkineen se itse kunkin palkka on; ei tosiaankaan vain se rahasumma joka tulee tilillesi palkkapäivänä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:33"]No äitiysloman palkan työnantaja saa kyllä Kelalta takaisin..
[/quote]
kolmen kuukauden palkan ovat ammattiliitot taistelleet. Työnantaja tuskin vapaaehtoisesti maksaisi yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:49"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:28"]
Miksi työnantaja maksaa peruspalkan lisäksi minulle rahaa siitä, että olen lomalla/palaan lomalta takaisin. Todella kestämätön systeemi.
[/quote]
Ennen työnantaja maksoi sekä lomarahan että lomaltapaluurahan. Nykyisin tätä jälkimmäistä ei enää makseta, vaan työnantaja maksaa vain sen lomallelähtemisrahan jossain vaiheessa kesää, ja siitähän menee sitten lisäprosentin mukaan veroja. Se lomaraha on sitä hyvän työntekijän bonusta, joka tietysti lain mukaan täytyy ulottaa kaikille työntekijöille. Minun työssäni (kunnalla töissä) ei sitten mitään muuta bonusta saadakaan koskaan, paitsi pari ikälisää (n. 50 €).
[/quote]
Ei mee mistään palkan osasta lisäprosentilla veroja, muutoin kuin silloin, jos kk/vuoden tuloraja ylittyy. Tästä keskustelin n. kk sitten palkanlaskijan kanssa. Eli jos joutuu maksamaan lisäprosentilla, on arvioinu tulonsa alakanttiin..
Olen saanut viimeisen kahden kk aikana ainakin 6000€ ja kaikki samalla veroprosentilla, normaalisti saan samassa ajassa n.5000€.
"Älytöntä on siis se, että työnantaja joutuu maksamaan näitä ja muita ylimääräisiä etuja palkkaa saaville työntekijöilleen, koska muuten hän voisi sillä rahalla palkata esimerkiksi sinut heille töihin. "
En oikein ymmärrä kansantaloudellisesti palkan alennus juttua, koska jo nyt meillä on alhainen ostovoima ja työntekijöiden palkkakulut alle EU-maiden keskitalon.
Mutta samaan aikaan kun voittoa tekevät ja kannattavat yritykset irtisanovat työntekijöitä, osakkeenomistajat ja yritysjohto palkitaan ylisuurilla osingoilla tai muilla eduilla. Jopa valtion omistamissa yrityksissä ja tuskin se lisää yhdenkään yrityksen kilpailukykykyä.
Tämä on uusi ilmiö Suomessa ja monessa muussa maassa.