Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

imetyksellä ei juuri mitään vaikutusta aikuisiän terveyteen

Vierailija
04.06.2014 |

Nyt on sitten tutkimustietoa imetyksen vaikutuksesta aikuisiän terveyteen. Ei hirveästi tue imettämistä vaikkapa kouluikään asti.

http://www.hs.fi/terveys/Tutkimus+Imetyksell%C3%A4+ei+ole+vaikutusta+aikuisi%C3%A4n+terveyteen/a1401769925267

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voi sitten loppua meidän korvikeäitien syyllistäminen! Kun ihan oikeasti kaikilta se imettäminen ei vain onnistu halusta ja yrityksestö huolimatta. Siinä on nyt todisteita, että korvikevauvoista kasvaa ihan yhtä terveitä aikuisia.

Kuinka moni tuore äiti tänäänkin puree hammasta rinnat verillä ja vääntää itkua imetyksen kanssa? Vain, koska häntä syyllistetään jo suunnasta "lapsen parhaalla". Onnellinen äiti olisi paljon parempi vaihtoehto lapsellekin.

Vierailija
2/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsuusiän terveydellä ole mitään väliä?

Ja tuossa tutkimuksessahan oli jotain sen suuntaista, että jos tyyliin tupakoi ja juo alkoholia paljon niin imetyksen terveyshyöty jää sen alle. No shit Sherlock.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 07:03"]

Eikö lapsuusiän terveydellä ole mitään väliä?

Ja tuossa tutkimuksessahan oli jotain sen suuntaista, että jos tyyliin tupakoi ja juo alkoholia paljon niin imetyksen terveyshyöty jää sen alle. No shit Sherlock.

[/quote]

Joko minä luin väärin tai sitten sinä mutta ainakaan minä en löytänyt mitään mainintaa alkoholista tai tupakista. Imetysfanaatikko?

terv. yksi, joka imetti, ekaa 6kk, toista 8kk ja kolmatta ei imetetty.

Vierailija
4/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttiin terveellisistä elintavoista.

Vierailija
5/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin vähän epämääräinen tutkimus. Vaikea tuosta on sanoa, on myös enemmän ja isompia tutkimustuloksia toiseen suuntaan. Kaikilla tutkittavilla pitäisi olla täysin samanlaiset elämäntavat ja ravitsemus, jotta tulokset olisivat luotettavat.

Vierailija
6/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kansanterveydellisesti rintaruokintaa suurempi vaikutus aikuisiän sairastuvuuteen on liikunnalla ja terveellisillä elämäntavoilla."

Niin, ei kai tämä kenellekään yllätyksenä tullut? Tuo tutkimuksen keskeisin sanoma. Oli tutkittu vain muutamia tauteja. En lähtisi todellakaan liputtamaan korvikeruokinnan puolesta.

Varmaan jonkun korvikeruokkijan tekemä tutkimus?

Vierailija
7/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en haluaisi imettää.. mutta hieman epäilen näitä tutkimuksia. Kai sen maalaisjärkikin sanoo että oma rinta on parempi kuin teollinen korvike.

Eri asia sitten jos äiti on sairas/huonot elämäntavat tms.

Vierailija
8/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti äidit imettävät juuri parantaakseen lapsuusajan terveyttä? Johon imetyksellä on kiistatonta positiivista näyttöä.

Aikuisiällä lapsensa terveyteen ei enää niin voikaan puuttua, lapsi tekee omat valintansa elämäntapojen suhteen, ei paljoa auta imetys jos lapsi on huonokuntoinen sohvaperuna joka elää eineksillä.

Vähän surullinen (nolla)tutkimus, jonka monet haluavat ymmärtää väärin, kuten esim. aloittaja. Hyvin puree suomessa tälläinen korvikepropaganda, kun suomalaisäiti imettää keskimäärin 7kk, josta täysimetystä 1,4 kk.

Vierailija
9/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksestä on hyötyä myös äidille sekä muutakin arvoa kuin ravitsemuksellinen. Silti mua ei vois vähempää kiinnostaa imettääkö mun naapuri lastensa vai ei. Huolehdin vain omasta imetyksestäni.

Vierailija
10/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 07:27"]

Mä en haluaisi imettää.. mutta hieman epäilen näitä tutkimuksia. Kai sen maalaisjärkikin sanoo että oma rinta on parempi kuin teollinen korvike.

[/quote]

No niinpä, mutta olihan jossain Hollannissa jokunen vuosi sitten joku hippiäiti tappanut 1-vuotiaansa sillä, että oli pelkästään imettänyt tätä. Eli muistettava myös kohtuullisuus, lapsi tarvii 6kk jälkeen muutakin ravintoa ja aika pian aika reippaastikin. Silloin imetys on enää sivuseikka. Onko joku ollut sitä mieltä että pitäisi imettää kouluikään asti...?

Vierailija
11/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei ollut ollenkaan tutkittu esim. allergioita? Vain muutama sairaus oli mukana tutkimuksessa.

Vierailija
12/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rintaruokinta edistää aivojen kehittymistä, mikä vahvistaa älykkyyttä, joka auttaa yhteiskunnallista etenemistä. Rintaruokituilla lapsilla on myös vähemmän stressioireita", tutkijoiden lausunto tiivistää. Joka tapauksessa hyödyt ovat paljon suuremmat imettää kuin olla imettämättä. http://www.hs.fi/tiede/Tutkimus+Äidinmaito+auttaa+kiipeämään+yhteiskunnan+portaita/a1372123855870

Vierailija
13/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 07:20"]Minustakin vähän epämääräinen tutkimus. Vaikea tuosta on sanoa, on myös enemmän ja isompia tutkimustuloksia toiseen suuntaan. Kaikilla tutkittavilla pitäisi olla täysin samanlaiset elämäntavat ja ravitsemus, jotta tulokset olisivat luotettavat.

[/quote]

Kyllä aika heikkolaatuinen tutkimus. Ihan samaan tapaan kuin KAIKKI niistä toiseen suuntaan esittävistäkin. Kuten itsekin sanoit, pitäisi olla täysin samat elinolosuhteet ja ennen kaikkea rintamaidon laatu, mikä ei todellakaan ole sama kaikilla. Joten summana voidaan hyvin päätellä, että mahdoton aihe tutkia ja mahdotonta saada luotettavaa faktaa. Joten niin tissimutsit kuin korvikemutsit niinn mutulla mennään.

Loppuu tästä ikuisuusaiheesta vääntäminen, kun tämä tosiseikka hyväksytään.

Vierailija
14/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, silti imettäisin edelleenkin jos saisin vielä vauvan :) Maailman helpoin ja kätevin tapa ruokkia lapsi, eikä edes maksa mitään. Ja niinhän se on luonto tai Luoja luonut, että emot imettävät jälkeläisiään.

Vierailija
15/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 08:22"]

"Rintaruokinta edistää aivojen kehittymistä, mikä vahvistaa älykkyyttä, joka auttaa yhteiskunnallista etenemistä. Rintaruokituilla lapsilla on myös vähemmän stressioireita", tutkijoiden lausunto tiivistää. Joka tapauksessa hyödyt ovat paljon suuremmat imettää kuin olla imettämättä. http://www.hs.fi/tiede/Tutkimus+Äidinmaito+auttaa+kiipeämään+yhteiskunnan+portaita/a1372123855870

[/quote]ei imetetty ja mitä tulee älykkyyteen niin ei ole koskaan ollut koulussa alle 9 ka , myös vielä lukiossa

Vierailija
16/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö olisi pitänyt imettää aikuisia, että tutkimuksessa olisi joku järki??

Vierailija
17/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 08:03"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 07:27"]

[/quote]

No niinpä, mutta olihan jossain Hollannissa jokunen vuosi sitten joku hippiäiti tappanut 1-vuotiaansa sillä, että oli pelkästään imettänyt tätä. Eli muistettava myös kohtuullisuus, lapsi tarvii 6kk jälkeen muutakin ravintoa ja aika pian aika reippaastikin. Silloin imetys on enää sivuseikka. Onko joku ollut sitä mieltä että pitäisi imettää kouluikään asti...?

[/quote]

No ei se nyt ihan sivuseikka ole 6 kk jälkeenkään, lapsihan tarvitsee maitoa noin puoli litraa vuorokaudessa, ja kun ei tavalliseen maitoon voi vielä tuolloin siirtyä, niin imettäminen on fiksuinta. Itse imetin molempaa lasta 13 kk, eli lopetin kun ehtivät tottua lehmän maitoon. Tai itse asiassa lapset eivät kaivanneet rintamaitoa enää sen jälkeen, ja lopettivat itse.

Vierailija
18/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksen positiivinen vaikutus lapsuusiänkin terveyteen on tutkimuksissa todettu pieneksi. Sitä siis on, muttei merkittävästi. On itsestäänselvää, että olennaisempaa terveyden kannalta on se, mitä lapsi syö täytettyään 1v. lopun elämänsä. 

Vierailija
19/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 08:29"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 07:20"]Minustakin vähän epämääräinen tutkimus. Vaikea tuosta on sanoa, on myös enemmän ja isompia tutkimustuloksia toiseen suuntaan. Kaikilla tutkittavilla pitäisi olla täysin samanlaiset elämäntavat ja ravitsemus, jotta tulokset olisivat luotettavat.

[/quote]

Kyllä aika heikkolaatuine tutkimus. Ihan samaan tapaan kuin KAIKKI niistä toiseen suuntaan esittävistäkin. Kuten itsekin sanoit, pitäisi olla täysin samat elinolosuhteet ja ennen kaikkea rintamaidon laatu, mikä ei todellakaan ole sama kaikilla. Joten summana voidaan hyvin päätellä, että mahdoton aihe tutkia ja mahdotonta saada luotettavaa faktaa. Joten niin tissimutsit kuin korvikemutsit niinn mutulla mennään.

Loppuu tästä ikuisuusaiheesta vääntäminen, kun tämä tosiseikka hyväksytään.

[/quote]

Olen eri mieltä tästä "tosiseikasta". Imetyksen hyödyt monenlaiseen etenkin lapsuusajan terveyteen ja älykkyyteen on kiistattomasti todistettu. Tämän tosiseikan kun ihmiset hyväksyisivät niin ei tarvisi vääntää asiasta. Aivan sama, imettääkö vai ei.

Aikuisiän terveyteen imetyksen hyötyjä on vaikea tutkia. Koska paljon enemmän siihen terveyteen vaikuttaa henkilön elämäntavat ja ravitsemus. Tuossakin tutkimuksessa oli vertailtu ainoastaan luuston tiheys, kehonkoostumus ja joku sydän- ja verisuoniasia. Niihin kuitenkin jokainen aikuinen vaikuttaa ja muuttaa niitä valinnoillaan enemmän kuin oman äitinsa aikanaan valitsema ruokintatapa. Mitenkäs muut sairaudet ja älykkyys, kun niitä ei tutkittu?

Vierailija
20/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä siitä terveyden edistämisestä lapsenakaan, ei se aina vaikuta siihenkään syökö korvikemaitoa vai imetetäänkö.

Itse yritin ja yritin syöttää esikoista, ei onnistunut vauva oli niin pieni, ettei jaksanut rintaa syödä. (söi tunnin, oli saanut viisi milliä ja sitten huudettiin nälkää jo ihan raivostuneena) Kun päästiin laitokselta kotiin, yritin vielä kaksi päivää, istuin päivät sohvalla ja itkin, itkin ja itkin. Ja lapsi vieressä samaa. Syyllistin itseäni ihan valtavasti, ettei imetys onnistunut.
Sitten päätin, että nyt lopetan joko imetyksen, tai sitten menee järki. Kaksi viikkoa sen jälkeen selvisi minulla syöpä, ja lääkäri kielsi imetyksen. Se oli itselle tavallaan helpotus, minun ei tarvinnut kantaa enään niin valtavaa syyllisyyden tuntoa siitä, että en ollut onnistunut.

Toista lasta kun aloin odottaa, päätin, että imetän. Vauva syntyi, joutui teholle ja sai syödä vasta kuukauden iässä ensimmäisen kerran suun kautta. Pumppasin maitoa sen ajan, mutta kun vauva tuli kotiin, maidon tulo loppui melkein kokonaan. Ja oli sairaalassa oppinut pullolle, niin ei alkanut syödä rintaa vaikka mitä teki.

Nyt odotan kolmatta lasta, ja toivon hartaasti, että voisin ainakin osittain imettää tätä lasta. Tuntuu että olen jäänyt paljosta paitsi.