Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidän uskossa olevia itseäni tyhmempinä

Vierailija
03.06.2014 |

Otsikossa asia onkin. Ei väliä koulutuksella tai muillakaan meriiteillä, mutta pidän uskossa olevia ihmisiä itseäni tyhmempinä. Vähän kuin maalaisjärki puuttuisi.

Onko jollain muulla samanlaisia ajatuksia? Entä te uskossa olevat, onko teillä samanlaisia ajatuksia meistä ei-uskovaisista?

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:20"]

Otsikossa asia onkin. Ei väliä koulutuksella tai muillakaan meriiteillä, mutta pidän uskossa olevia ihmisiä itseäni tyhmempinä. Vähän kuin maalaisjärki puuttuisi.

Onko jollain muulla samanlaisia ajatuksia? Entä te uskossa olevat, onko teillä samanlaisia ajatuksia meistä ei-uskovaisista?

[/quote]

Kysymys APlle! Koskeeko tämä vain kristittyjä vai pidätkö sä myös esim muslimeita idiootteina?

[/quote]

up, kun ap ei varmaan houmannut tuota!

Vierailija
2/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mikä uskonto. Ei mulla mitään antipatioita nimenomaan kristittyjä kohtaan ole. Toiseksi idiootiksi en lähtisi ketään väittämään uskonnon pohjalta, minkä olen aiemminkin tuonut esiin.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten eräs hyvä ystäväni totesi kerran: On vaikeaa kutsua itseään itseään uskovaksi, kun se kuullostaa samalta kuin sanoisi olevansa yltäpäältä liimassa; aivan kuin samalla kieltäsi itseltään järjen käytön ja oma uskovaisuus tarttuisi kaikkiin muihin inhottavasti. Mutta kun katsoo iltaista tähtitaivasta; kaukaisia tähtiä ja kuuta, tai keskiyön aurinkoa niin, kyllä sitä tuntee itsensä aika pieneksi. Tai ainakin järki loppuu kesken tai pilaa tunnelman jos yrittää järjen avulla kuvata / kertoa, mistä on kyse.

Vierailija
4/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:11"]

Olen entinen ateisti, nykyinen uskossa oleva akateemisesti koulutettu ihminen. En pidä ateisteja/agnostikkoja tyhminä, hassua ajatellakin että uskonasiat olisivat samalla viivalla älyn tai viisauden kanssa, ne kaikki kolme ovat aivan eri asioita.

[/quote]

Saanko kysyä, miten tulit uskoon yhtäkkiä? Olen pitkää halunnut tulla uskoon, mutta en vain pysty..en pysty uskomaan jotain satua, vaikka kuinka yritän. Uskon, että elämäni olisi paljon onnellisempaa, jos olisin uskossa.

Vierailija
5/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:37"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:12"]

Miksi sinun pitää sanoa itseäsi uskovaiseksi nro 31? Vai ovatko pakanatkin uskovaisia? (ns. pakanat, tiedättehän? Eri asia kuin ateistit.)

8

[/quote]

Määrittelykysymyshän tuo on... Minä itse asiassa en sano itseäni kaikissa seuroissa uskovaiseksi. Esim. jos juttelen jonkun helluntailaisen kanssa vaikka, en sano olevani kristitty uskova, koska tiedän että heidän silmissään en sitä olisi vaan harhaoppinen pakana. Sitten taas jos juttelen vaikka veljeni kanssa, joka on tiukka ateisti, sanon itseäni uskovaiseksi, koska hänen silmissään olen uskovaishörhö koska olen hengellisyydestä kiinnostunut ja uskon yliluonnollisiin kuten Jumalaan.

Pakanuus on määrittelykysymys sekin. Jos uskovaisella tarkoitetaan tässä kristittyä uskovaista, niin en pidä sellaista pakanaa uskovana, joka vaikka palvoo skandinaavisia muinaisjumalia eikä pidä Raamattua Pyhänä kirjana eikä usko Jeesukseen (minä uskon). Mutta paljon on sellaisia "oikeiden uskovien" pakanoiksi sanomia joita itse ehdottomasti pidän uskovaisina itse. 

[/quote]

Miksi se haittaisi, jos olisitkin heidän silmissään harhaoppinen pakana? Tai veljesi silmissä uskonnoton?

[/quote]

Ei se pohjimmiltaan haittaisikaan. Ihmisillä on kova tarve tunkea toisia lokeroihin, ja se mihin lokeroon he laittavat toisia riippuu heidän omasta maailmankatsomuksestaan. Minä olen yhdelle hörhö uskovainen ja toiselle pakana, jollekin jopa agnostikko koska minulla on kovin vähän älyllisesti varmoina pitämiä väittämiä usknnon suhteen. Pohjimmiltaan lokeroinneilla ei ole merkitystä, ja pohjimmiltaan en sitä itseni suhteen harrasta.

Ihmiset kun kuitenkin elämässään pelaavat kielellä, joka on noita leimoja ja lokerointeja, niin toisten kanssa kommunikoidessaan on pakko osallistua nimilappupeliin itsekin. Koska pohjimmiltani en koe sopivani mihinkään lokeroon ja toisaalta sovin moniin, voin käyttää nimilappuja sen mukaan minkä katson tilanteessa järkevimmäksi. Joskus haluan keskustella ilman että nimilaput tulee väliin ennen kuin asioista on edes puhuttu, voin kiinnittä itseeni samantapaisen nimilapun kuin keskustelukumppanilla. Joskus haluan provosoida, kuten usein veljeni tapauksessa, hänelle usein vastaan olevani parantumaton uskovaishörhö, jos hän alkaa julistaa esim. kaikkien uskontojen järjettömyyttä enkä jaksa oikein väitellä siitä tai kuunnella sitä.

Vierailija
6/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko uskomisen tai uskomattomuuden kertovan mitään ihmisen älykkyydestä. Usko on enemmänkin ajattelutapa maailman hahmottamiseksi. Tiedän lukemattomia älykkäitä uskovaisia mutta myös agnostikkoja ja ateisteja.

Agnostikot miellän usein älykkäiksi, koska he ovat ihmistyyppinä pohdiskelijoita, jotka etsivät vastauksia kysymyksiinsä ja hakevat tietoa asioista. Ateistit assosioituvat mielessäni vihaisuuteen ja öykkäröimiseen, mutta kyse on siis vain mielikuvista. Uskovat ovat ihmisinä samanlaisia kuin muutkin, mutta epäitsekkyyttä, välittämistä ja onnellisuutta olen tavannut eniten juuri uskovissa. Jos on sydämestään asti uskova ja kantaa Jumalan rauhaa, ei voi toivoa pahaa kenellekään. 

Vierailija
7/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mulla ei ole tuollaisia ajatuksia. Muiden puolesta en voi puhua.

J-P

Vierailija
8/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sun viestisi itsessään antaa sinusta vähintäänkin yksinkertaisen kuvan.  Yleensäkin ihmiset jotka julkisesti korottaa itsensä muiden yläpuolelle älyllisesti, ovat tyhmiä itse.

Vierailija
9/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sun viestisi itsessään antaa sinusta vähintäänkin yksinkertaisen kuvan.  Yleensäkin ihmiset jotka julkisesti korottaa itsensä muiden yläpuolelle älyllisesti, ovat tyhmiä itse.

Vierailija
10/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nykyinen agnostikko, entinen uskovainen (helluntailainen). En pidä uskovia tyhmempinä kuin ei-uskovia. En usko että uskonasiat kuuluu ollenkaan älykkyyden, esim. loogisen päättelykyvyn alueelle, vaan enemmänkin samalle alueelle kuin vaikka taiteen "ymmärtäminen" tai intuitio. 

Vierailija
11/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko yhtään uskossa olevaa? Ymmärrän hyvin uskon, se antaa turvan ja varmuuden elämään, lohdutuksen niinkuin uskovainen työkaverini sanoi, hyvin paljon myös maalaisjärjellä, empaattisuudella ja "kirjajärjellä" varustettu ihminen

Vierailija
12/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole samanlaisia ajatuksia ei-uskovista, vaikka itse uskon. " Se, joka itsensä ylentää, se alennetaan" meiningillä yritän mennä.

Usko on uskoa, myös silloin, jos uskotaan, ettei Jumalaa ole. Se ei ole tieteellisesti todistettavissa.

Tunnustava kristitty

Vierailija
13/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin uskovat ovat tyhmiä ainakin siinä uskonnon kohdalla. Minun yksi lapsuudenystäväni on uskovainen, enkä ole koskaan kuullut häneltä yhtään älyllistä syytä miksi hän uskoo. Tuskin sellaisia kylläkään onkaan... Pidän häntä siinä kohdassa tyhmänä, että onkin antautunut itsensä ulkopuolelta tulleelle sadulle ja pitää sitä totena. Ei ole minun nähdäkseni koskaan oikein kyseenalaistanut hommaa. Saanut lapsuudenkodistaan uskon. Äo on tyypillä varmaan huippuluokkaa, ja on asperger, mutta silti. Ei se poista tyhmyyttä toisessa asiassa. Uskonnon uskominen todeksi nyt vain on tyhmää. Uskontohan on oppirakennelma, jonka ihmiset ovat keksineet, sen näkee siitä, että niitä on eri ajoissa ja kulttuureissa aina erilaisia.

Vierailija
14/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko on tunneasia. En todellakaan pidä tyhmempinä. Sinänsä ap:lle suosittelisin vähän tuota Raamattua... "se, joka itsensä ylentää, se alennetaan..." Taitaa tuo löytyä Matteuksen evankeliumista.

Vierailija
15/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:30"]

Minulla ei ole samanlaisia ajatuksia ei-uskovista, vaikka itse uskon. " Se, joka itsensä ylentää, se alennetaan" meiningillä yritän mennä.

Usko on uskoa, myös silloin, jos uskotaan, ettei Jumalaa ole. Se ei ole tieteellisesti todistettavissa.

Tunnustava kristitty

[/quote]

Etkö tosiaan pidä ketään ikinä yhtään tyhmänä missään asiassa? Tyhmempänä kuin itseäsi? 

Vierailija
16/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan nähnyt tarpeelliseksi ajatella esiin tuomaasi asiaa ja mielipidettäsi. Äkkiseltään kuullostaa todella kapeakatseiselta ajattelutavalta enkä näe älykkyyden merkkejä mielipiteessä.

Vierailija
17/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:33"]

Minustakin uskovat ovat tyhmiä ainakin siinä uskonnon kohdalla. Minun yksi lapsuudenystäväni on uskovainen, enkä ole koskaan kuullut häneltä yhtään älyllistä syytä miksi hän uskoo. Tuskin sellaisia kylläkään onkaan... Pidän häntä siinä kohdassa tyhmänä, että onkin antautunut itsensä ulkopuolelta tulleelle sadulle ja pitää sitä totena. Ei ole minun nähdäkseni koskaan oikein kyseenalaistanut hommaa. Saanut lapsuudenkodistaan uskon. Äo on tyypillä varmaan huippuluokkaa, ja on asperger, mutta silti. Ei se poista tyhmyyttä toisessa asiassa. Uskonnon uskominen todeksi nyt vain on tyhmää. Uskontohan on oppirakennelma, jonka ihmiset ovat keksineet, sen näkee siitä, että niitä on eri ajoissa ja kulttuureissa aina erilaisia.

[/quote]

Olen itse uskovainen, ja minulle tuo mitä kuvaat ei ole ollenkaan uskon ydin. Minulle uskon ydin on sisäinen, elävä kokemus. Jos sitä kokemusta ei olisi, en voisi uskoa mihinkään väitteisiin jumaluudesta. Mutta kun se on, minua kiinnostaa lukea myös muiden kokeneiden näkemyksiä. 

Olen siinä mielessä tosin harhaoppinen, että uskon että totuutta on yhtä lailla muidenkin uskontojen kuin oman uskontoni, kristinuskon, pyhissä kirjoituksissa. Minä näen uskonnot ikään kuin tiekarttoina, joita Pyhää etsineet ihmiset ovat jättäneet jälkeensä sen perusteella, mitä ovat kokeneet tiellään. Ne kaikki katsovat asioita vähän erilaisten kulttuurien ja ajattelutapojen läpi, myös erilaisten perinteisten mytologioiden ja kertyneen henkisen ja hengellisen tradition läpi, ja päätyvät siksi erilaisiin kuvauksiin. Mutta se joka on kokenut, tunnistaa kyllä totuuden olipa se pukeutunut miten vaan :) 

Vierailija
18/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan ettei paljoa evankeliumit tuohon tunteeseen vaikuta. Se on kuitenkin tunne samoin kun 9 sanoo uskon olevan tunneasia. Ja vaikka tohon itsensä ylentämiseen suhtautuisi vaikka sananlaskuna, en silti pidä sitä vääränä. Sen lisäksi en myöskään toisi tätä ajatusta IKINÄ ilmi niin, että arvostelisin ketään vasten kasvoja tai muuttaisi suhtautumistani sen vuoksi kehenkään. Tunnen kyllä uskovaisia ihmisiä. Muiden kunnioitusta osaan harrastaa ilman raamatun oppejakin.

AP

Vierailija
19/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:34"]

Usko on tunneasia. En todellakaan pidä tyhmempinä. Sinänsä ap:lle suosittelisin vähän tuota Raamattua... "se, joka itsensä ylentää, se alennetaan..." Taitaa tuo löytyä Matteuksen evankeliumista.

[/quote]

Ei usko ole pelkästään tunneasia. Uskonnossahan on paljon oppia, jota pitää tunnustaa, jotta voi kutsua itseään oikeaksi uskovaiseksi. Eihän siinä muuten mitään uskontoa tarvittaisi, jokainenhan voi uskoa suoraan Jumalaan ja Jeesukseen ilman uskontoakin, mutta en kutsuisi silloin uskovaiseksi. Ennemminkin hengelliseksi. Miten voi uskoa Jeesukseen ilman kristinuskon keskeisiä opinkappaleita? Jos ei niihin usko, niin miksi uskoa koko Jeesukseen?

Ei todellakaan ole pelkkä tunneasia.

Vierailija
20/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä tulee usein ajateltua näin... Sama kuin uskoisi aikuisena joulupukkiin tai keijuihin. Toisaalta tiedän, etteivät kaikki uskovaiset ole tyhmiä, mutta silti kummastuttaa miten ihmiset voivat uskoa. Mutta kaipa me kaikki uskomme moniin asioihin joissa ei ole mitään järkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän