Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidän uskossa olevia itseäni tyhmempinä

Vierailija
03.06.2014 |

Otsikossa asia onkin. Ei väliä koulutuksella tai muillakaan meriiteillä, mutta pidän uskossa olevia ihmisiä itseäni tyhmempinä. Vähän kuin maalaisjärki puuttuisi.

Onko jollain muulla samanlaisia ajatuksia? Entä te uskossa olevat, onko teillä samanlaisia ajatuksia meistä ei-uskovaisista?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Kyllä se on melkoinen järkytys, kun fiksuna pidetty ihminen paljastuu uskovaiseksi.

Vierailija
22/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä on tyhmä oli sitten uskovainen eli ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:40"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:33"]

Minustakin uskovat ovat tyhmiä ainakin siinä uskonnon kohdalla. Minun yksi lapsuudenystäväni on uskovainen, enkä ole koskaan kuullut häneltä yhtään älyllistä syytä miksi hän uskoo. Tuskin sellaisia kylläkään onkaan... Pidän häntä siinä kohdassa tyhmänä, että onkin antautunut itsensä ulkopuolelta tulleelle sadulle ja pitää sitä totena. Ei ole minun nähdäkseni koskaan oikein kyseenalaistanut hommaa. Saanut lapsuudenkodistaan uskon. Äo on tyypillä varmaan huippuluokkaa, ja on asperger, mutta silti. Ei se poista tyhmyyttä toisessa asiassa. Uskonnon uskominen todeksi nyt vain on tyhmää. Uskontohan on oppirakennelma, jonka ihmiset ovat keksineet, sen näkee siitä, että niitä on eri ajoissa ja kulttuureissa aina erilaisia.

[/quote]

Olen itse uskovainen, ja minulle tuo mitä kuvaat ei ole ollenkaan uskon ydin. Minulle uskon ydin on sisäinen, elävä kokemus. Jos sitä kokemusta ei olisi, en voisi uskoa mihinkään väitteisiin jumaluudesta. Mutta kun se on, minua kiinnostaa lukea myös muiden kokeneiden näkemyksiä. 

Olen siinä mielessä tosin harhaoppinen, että uskon että totuutta on yhtä lailla muidenkin uskontojen kuin oman uskontoni, kristinuskon, pyhissä kirjoituksissa. Minä näen uskonnot ikään kuin tiekarttoina, joita Pyhää etsineet ihmiset ovat jättäneet jälkeensä sen perusteella, mitä ovat kokeneet tiellään. Ne kaikki katsovat asioita vähän erilaisten kulttuurien ja ajattelutapojen läpi, myös erilaisten perinteisten mytologioiden ja kertyneen henkisen ja hengellisen tradition läpi, ja päätyvät siksi erilaisiin kuvauksiin. Mutta se joka on kokenut, tunnistaa kyllä totuuden olipa se pukeutunut miten vaan :) 

[/quote]

Eiköhän tässä nyt lähinnä puhuta sellaisista, jotka uskovat uskontoon totuutena. (Ainakin itse puhun.) Silloin ei voi trippailla eri uskontojen välissä, koska se veisi pohjan pois siitä, mihin uskotaan.

8

Vierailija
24/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:41"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:34"]

Usko on tunneasia. En todellakaan pidä tyhmempinä. Sinänsä ap:lle suosittelisin vähän tuota Raamattua... "se, joka itsensä ylentää, se alennetaan..." Taitaa tuo löytyä Matteuksen evankeliumista.

[/quote]

Ei usko ole pelkästään tunneasia. Uskonnossahan on paljon oppia, jota pitää tunnustaa, jotta voi kutsua itseään oikeaksi uskovaiseksi. Eihän siinä muuten mitään uskontoa tarvittaisi, jokainenhan voi uskoa suoraan Jumalaan ja Jeesukseen ilman uskontoakin, mutta en kutsuisi silloin uskovaiseksi. Ennemminkin hengelliseksi. Miten voi uskoa Jeesukseen ilman kristinuskon keskeisiä opinkappaleita? Jos ei niihin usko, niin miksi uskoa koko Jeesukseen?

Ei todellakaan ole pelkkä tunneasia.

[/quote]

Ahaa, sinä määrittelet noin... Minä siis esimerkiksi olisin pelkkä hengellinen enkä uskovainen, koska en kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön enkä sitoudu minkään ryhmän oppeihin. Olen vain itsenäinen ajattelija, joka uskon Yhteen Jumaluuteen ja siihen että Jeesus Kristus joka eli parituhatta vuotta sitten oli hänen täydellinen "lihaan tullut" ilmentymänsä, joka tuli opettamaan ihmisille tien taivasten valtakuntaan. 

Uskon nämä asiat pääosin tunneperusteella. Minulla on vahva kokemus Jumalan läsnäolosta ja olemassaolosta. Samoin vaistoan Jeesuksen opetuksissa totuuden, joka on aina vetänyt minua vahvasti puoleensa, niin kuin lähde janoista. 

Vierailija
25/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyllisesti vajaina pidän minäkin uskovia.

Vierailija
26/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin siitä mihin uskoo. Jos uskoo kapitalismiin, luokkajaon uuteen tulemiseen, 3. maailmansotaan, tms niin on ainoastaan realisti, jota muut kutsuvat pessimistiksi. Jos uskoo buddismiin niin on idealisti. Jos uskoo johonkin jeesukseen tai allahiin niin on ainoastaan kujalla.

Vierailija
27/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:20"]

Otsikossa asia onkin. Ei väliä koulutuksella tai muillakaan meriiteillä, mutta pidän uskossa olevia ihmisiä itseäni tyhmempinä. Vähän kuin maalaisjärki puuttuisi.

Onko jollain muulla samanlaisia ajatuksia? Entä te uskossa olevat, onko teillä samanlaisia ajatuksia meistä ei-uskovaisista?

[/quote]tässä tulee ensimmäisenä mieleen Kristillisten puheenjohtaja Päivi Räsänen, sisäministeri jne eli pidät häntä tyhmänä ja itseäsi viisaana, just

Vierailija
28/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin uskovat ovat tyhmiä ainakin siinä uskonnon kohdalla. Minun yksi lapsuudenystäväni on uskovainen, enkä ole koskaan kuullut häneltä yhtään älyllistä syytä miksi hän uskoo. Tuskin sellaisia kylläkään onkaan... Pidän häntä siinä kohdassa tyhmänä, että onkin antautunut itsensä ulkopuolelta tulleelle sadulle ja pitää sitä totena. Ei ole minun nähdäkseni koskaan oikein kyseenalaistanut hommaa. Saanut lapsuudenkodistaan uskon. Äo on tyypillä varmaan huippuluokkaa, ja on asperger, mutta silti. Ei se poista tyhmyyttä toisessa asiassa. Uskonnon uskominen todeksi nyt vain on tyhmää. Uskontohan on oppirakennelma, jonka ihmiset ovat keksineet, sen näkee siitä, että niitä on eri ajoissa ja kulttuureissa aina erilaisia.

[/quote]

Olen itse uskovainen, ja minulle tuo mitä kuvaat ei ole ollenkaan uskon ydin. Minulle uskon ydin on sisäinen, elävä kokemus. Jos sitä kokemusta ei olisi, en voisi uskoa mihinkään väitteisiin jumaluudesta. Mutta kun se on, minua kiinnostaa lukea myös muiden kokeneiden näkemyksiä. 

Olen siinä mielessä tosin harhaoppinen, että uskon että totuutta on yhtä lailla muidenkin uskontojen kuin oman uskontoni, kristinuskon, pyhissä kirjoituksissa. Minä näen uskonnot ikään kuin tiekarttoina, joita Pyhää etsineet ihmiset ovat jättäneet jälkeensä sen perusteella, mitä ovat kokeneet tiellään. Ne kaikki katsovat asioita vähän erilaisten kulttuurien ja ajattelutapojen läpi, myös erilaisten perinteisten mytologioiden ja kertyneen henkisen ja hengellisen tradition läpi, ja päätyvät siksi erilaisiin kuvauksiin. Mutta se joka on kokenut, tunnistaa kyllä totuuden olipa se pukeutunut miten vaan :) 

[/quote]

Mielestäni et ole uskovainen tai uskova. Tai jos sä olet, niin sitten mäkin olen ja silti näen kristinuskon ihmisten tekosina. Ymmärrän kyllä hengellisyyden ja henkisyyden päälle, mutta olen allerginen "yhdelle totuudelle" ja se taas nimenomaan on useimpien uskovaisten tärkein asia, se yksi ja oikea totuus. Ainakin siis niiden, joita pidän hiukan tyhminä.

8

Vierailija
29/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:44"]

[/quote]

[/quote]

Eiköhän tässä nyt lähinnä puhuta sellaisista, jotka uskovat uskontoon totuutena. (Ainakin itse puhun.) Silloin ei voi trippailla eri uskontojen välissä, koska se veisi pohjan pois siitä, mihin uskotaan.

8

[/quote]

Ei se minun näkökulmastani vie mitään pohjaa miltään. Se on vähän kuin ihmiset tunnustelisivat silmät sidottuna elefanttia, ja yksi jalkaa kokeiltuaan kuvaisi yhdellä tavalla, toinen kärsää kokeiltuaan toisella tavalla, yksi kylkeä tunnusteltuaan kolmannella. Kukaan ei ole väärässä, vaikka kaikki sanovat eri tavalla. 

Niin minäkin ajattelen, että Jumalan todellisuus on niin suuri ettei yksikään ihmisen näkemys tai kirjoitus sitä voi tyhjentävästi kuvata, vain peilata inhimillisten kielikuvien ja vertausten läpi. Näen eroavaisuuksia lähinnä muodossa, en perimmäisessä totuudessa. Esim. voin allekirjoittaa täysin Nikean uskontunnustuksen, mutta samalla tiedän, että sekin on vain yksi inhimillinen näkökulma, vain sanoja jotka eivät voi ikinä sisältää Pyhän totuutta. 

Vierailija
30/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs olenkin tyhmä ja älyllisesti vajaa kun olen uskovainen! Menenkin tästä paukuttelemaan päätäni seinään ja soittelemaan triangelia katolle kun hyvänen aika sentään kun mä olen tyhmä enkä mistään mitään tajua.

Vierailija
31/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:30"]

Minulla ei ole samanlaisia ajatuksia ei-uskovista, vaikka itse uskon. " Se, joka itsensä ylentää, se alennetaan" meiningillä yritän mennä.

Usko on uskoa, myös silloin, jos uskotaan, ettei Jumalaa ole. Se ei ole tieteellisesti todistettavissa.

Tunnustava kristitty

[/quote]

Etkö tosiaan pidä ketään ikinä yhtään tyhmänä missään asiassa? Tyhmempänä kuin itseäsi? 

[/quote] Pyrin ainakin siihen. Korvaan nopeasti ne ajatukset toisilla. Minusta kristitylle sopivaa ei ole pitää toista ihmistä tyhmänä, koska silloin pitäisin tyhmänä Luojani luotua. Ihmisen teot voivat olla tyhmiä...

T kr.

Vierailija
32/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:46"]

Usko on tunneasia. En todellakaan pidä tyhmempinä. Sinänsä ap:lle suosittelisin vähän tuota Raamattua... "se, joka itsensä ylentää, se alennetaan..." Taitaa tuo löytyä Matteuksen evankeliumista.

[/quote]

Ei usko ole pelkästään tunneasia. Uskonnossahan on paljon oppia, jota pitää tunnustaa, jotta voi kutsua itseään oikeaksi uskovaiseksi. Eihän siinä muuten mitään uskontoa tarvittaisi, jokainenhan voi uskoa suoraan Jumalaan ja Jeesukseen ilman uskontoakin, mutta en kutsuisi silloin uskovaiseksi. Ennemminkin hengelliseksi. Miten voi uskoa Jeesukseen ilman kristinuskon keskeisiä opinkappaleita? Jos ei niihin usko, niin miksi uskoa koko Jeesukseen?

[/quote]

Ahaa, sinä määrittelet noin... Minä siis esimerkiksi olisin pelkkä hengellinen enkä uskovainen, koska en kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön enkä sitoudu minkään ryhmän oppeihin. Olen vain itsenäinen ajattelija, joka uskon Yhteen Jumaluuteen ja siihen että Jeesus Kristus joka eli parituhatta vuotta sitten oli hänen täydellinen "lihaan tullut" ilmentymänsä, joka tuli opettamaan ihmisille tien taivasten valtakuntaan. 

Uskon nämä asiat pääosin tunneperusteella. Minulla on vahva kokemus Jumalan läsnäolosta ja olemassaolosta. Samoin vaistoan Jeesuksen opetuksissa totuuden, joka on aina vetänyt minua vahvasti puoleensa, niin kuin lähde janoista. 

[/quote]

En usko Jeesukseen, koska vaikka hän olisi ollut olemassa niin siihen se tieto hänen muusta ihmeellisyydestään sitten päättyykin. Vaikka minä en usko, en silti kiellä, etteikö ole mahdollista, että hän on joku yliluonnollinen henkilö, ja minulle on ok, jos häneen monet ihan sillä pohjalla uskovat, mutta se, mikä Kristinusko sanoo hänen olevan, niin en usko siihenkään. Viisas ihminenkin voi sitäpaitsi auttaa meitä ja sanoa samat asiat, mitä Jeesus sanoi.

8

Vierailija
33/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:49"]

Mielestäni et ole uskovainen tai uskova. Tai jos sä olet, niin sitten mäkin olen ja silti näen kristinuskon ihmisten tekosina. Ymmärrän kyllä hengellisyyden ja henkisyyden päälle, mutta olen allerginen "yhdelle totuudelle" ja se taas nimenomaan on useimpien uskovaisten tärkein asia, se yksi ja oikea totuus. Ainakin siis niiden, joita pidän hiukan tyhminä.

8

[/quote]

Minä taas tunnen pääosin sellaisia jotka ajattelee hyvinkin vapaasti ja laajasti, vaikka voivatkin kutsua itseään jonkun tietyn uskonnon uskovaisiksi. Ehkä se johtuu siitä, että tutustuin suurimpaan osaan jotan hengellistä suuntaa edustavista tutuistani yliopistolla, ehkäpä siellä on keskimääräistä fiksumpia uskovia ;-) 

Olen minä toki myös ohimennen törmännyt sellaiseenkin julistukseen jossa jos ei usko paitsi tietyn uskonnon, myös tietyn opinsuunnan kaikkia näkemyksiä, on kuoleman jälkeen edessä tulinen pätsi jossa ei tuli sammu eikä mato kuole. Olen kuullut tympeää inttämistä esim. lapsi- tai aikuiskasteen puolesta tai siitä miten kolminaisuus pitää oikeaoppisesti käsittää. Omasta mielestäni nuo asiat kuuluu luokkaan "ihan sama". Onneksi en henkilökohtaisesti tunne niitä jotka yrittävät saada uskomaan jonkun oppikokoelman sellaiseen ja väittävät sitä vielä pelastuksen ehdoksi.

Vierailija
34/83 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:51"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:44"]

[/quote]

[/quote]

8

[/quote]

Ei se minun näkökulmastani vie mitään pohjaa miltään. Se on vähän kuin ihmiset tunnustelisivat silmät sidottuna elefanttia, ja yksi jalkaa kokeiltuaan kuvaisi yhdellä tavalla, toinen kärsää kokeiltuaan toisella tavalla, yksi kylkeä tunnusteltuaan kolmannella. Kukaan ei ole väärässä, vaikka kaikki sanovat eri tavalla. 

Niin minäkin ajattelen, että Jumalan todellisuus on niin suuri ettei yksikään ihmisen näkemys tai kirjoitus sitä voi tyhjentävästi kuvata, vain peilata inhimillisten kielikuvien ja vertausten läpi. Näen eroavaisuuksia lähinnä muodossa, en perimmäisessä totuudessa. Esim. voin allekirjoittaa täysin Nikean uskontunnustuksen, mutta samalla tiedän, että sekin on vain yksi inhimillinen näkökulma, vain sanoja jotka eivät voi ikinä sisältää Pyhän totuutta. 

[/quote]

Niin mutta uskovaisissahan nimenomaan tyhmää on se, että heillä on se yksiniitinen, usein jäykkä ja muiden valmiiksi ajattelema pohja, johon uskotaan. Se on sitä tyhmyyttä, josta ap puhui. 

8

Vierailija
35/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En usko Jeesukseen, koska vaikka hän olisi ollut olemassa niin siihen se tieto hänen muusta ihmeellisyydestään sitten päättyykin. Vaikka minä en usko, en silti kiellä, etteikö ole mahdollista, että hän on joku yliluonnollinen henkilö, ja minulle on ok, jos häneen monet ihan sillä pohjalla uskovat, mutta se, mikä Kristinusko sanoo hänen olevan, niin en usko siihenkään. Viisas ihminenkin voi sitäpaitsi auttaa meitä ja sanoa samat asiat, mitä Jeesus sanoi.

8

[/quote] Pakko muuten sanoa, että minusta Jeesus on hyvinkin ihmeellinen ollakseen vain tavallinen mies muinaisesta lähi-idästä. Vielä yli 2000 vuotta hänen kuolemansa jälkeen lähes joka ainoa ihminen maan päällä on kuullut nimen Jeesus ja osaa kertoa hänestä jotakin. Hänen tekonsa tunnetaan ympäri maailmaa ja hänen seuraajikseen on tunnustautunut yksittäisistä uskonnoista ylivoimaisesti eniten

Vierailija
36/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites profeetta Muhammed? Häntä siis ei ole koskaan ollut tai jos on niin hän on ollut ihan vaan tavis mutta Jeesus on totta? Right

Vierailija
37/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:56"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:49"]

8

[/quote]

Minä taas tunnen pääosin sellaisia jotka ajattelee hyvinkin vapaasti ja laajasti, vaikka voivatkin kutsua itseään jonkun tietyn uskonnon uskovaisiksi. Ehkä se johtuu siitä, että tutustuin suurimpaan osaan jotan hengellistä suuntaa edustavista tutuistani yliopistolla, ehkäpä siellä on keskimääräistä fiksumpia uskovia ;-) 

Olen minä toki myös ohimennen törmännyt sellaiseenkin julistukseen jossa jos ei usko paitsi tietyn uskonnon, myös tietyn opinsuunnan kaikkia näkemyksiä, on kuoleman jälkeen edessä tulinen pätsi jossa ei tuli sammu eikä mato kuole. Olen kuullut tympeää inttämistä esim. lapsi- tai aikuiskasteen puolesta tai siitä miten kolminaisuus pitää oikeaoppisesti käsittää. Omasta mielestäni nuo asiat kuuluu luokkaan "ihan sama". Onneksi en henkilökohtaisesti tunne niitä jotka yrittävät saada uskomaan jonkun oppikokoelman sellaiseen ja väittävät sitä vielä pelastuksen ehdoksi.

[/quote]

Miten niin onneksi et henkilökohtaisesti tunne? Yritätkö vihjailla minulle, että on ikävää, että minä tunnen muunlaisia uskovaisia? No, ainakin sillä mun "tyhmällä" aspergerystävällä on selvä vakaumus, josta hän ei luovu vaikka mikä olisi, ja josta hän saa lohtua. Arvostan sitä siitä huolimatta, että minusta se vakaumus on satu. Ja olen kyllä esittänyt hänelle kaikki mahdolliset vastaväitteet, mitä ikinä keksin. 

8

Vierailija
38/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:55"]

8

[/quote]

Tässä on juuri se ero mitä tarkoitan kun sanon että usko on tunneasia, ei järjen asia. Sinä puhut järjen tasolla, ja minä sanoisin että kaikki tuo mitä sanot on minustakin totta. Kyllä ne samat Jeesuksen viisaudet joita löytyy Raamatusta olisi voinut sanoa joku  muukin viisas. Itse asiassa monessa asiassa samoja opetuksia löytyy muistakin uskonnoista, vaikka hindulaisten sutrista tai buddhalaisista teksteistä. Ja ei minustakaan Raamattu ole mikään luotettava todiste siitä että Jeesus oikeasti oli aito ihmeidentekijä, saati että Jumalan Poika (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan, kun Jumalan suhteen on kyse henkiolennosta ja Poika viittaa ihmisen terminä biologiseen jälkeläiseen)...

Minulle vaan nuo järkikysymykset ei ole kovin merkittäviä, koska olen tuntenut sydämessäni niin vahvasti sen kuultuani ja luettuani Jeesuksesta, että tässä on se mitä olen etsinyt, että olen tullut kotiin. Ja loppujen lopuksi on sekin pointti, että Raamatun Kristuskin on lopulta paljon muutakin kuin vain vähän yli 30 vuotta elänyt mies - Hänestä puhutaan sinä "joka kaiken kaikessa täyttää" tai sinä jonka kautta maailma on luotu... Siis universaalina voimana joka on myös ihmisessä kuten kaikessa muussakin. Ja minä vaistoan tuon voiman joka hetki.

Vierailija
39/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:06"]Mites profeetta Muhammed? Häntä siis ei ole koskaan ollut tai jos on niin hän on ollut ihan vaan tavis mutta Jeesus on totta? Right

[/quote] Täytyy nyt muistaa, että koraanissa sanotaan pitkälti kaikki sama, mitä vanhassa testamentissa. Ja Jeesus on huomattavasti vanhempi, kuin Muhammed. Ja kristittyja on ollut ja on edelleen enemmän, kuin muslimeja.

Vierailija
40/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän aikuinen joka uskoo mielikuvitusjuttuihin ole ainoastaan vajaaälyinen, vaan myöskin mielisairas.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi