Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidän uskossa olevia itseäni tyhmempinä

Vierailija
03.06.2014 |

Otsikossa asia onkin. Ei väliä koulutuksella tai muillakaan meriiteillä, mutta pidän uskossa olevia ihmisiä itseäni tyhmempinä. Vähän kuin maalaisjärki puuttuisi.

Onko jollain muulla samanlaisia ajatuksia? Entä te uskossa olevat, onko teillä samanlaisia ajatuksia meistä ei-uskovaisista?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen ateisti, nykyinen uskossa oleva akateemisesti koulutettu ihminen. En pidä ateisteja/agnostikkoja tyhminä, hassua ajatellakin että uskonasiat olisivat samalla viivalla älyn tai viisauden kanssa, ne kaikki kolme ovat aivan eri asioita.

Vierailija
42/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:09"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:06"]Mites profeetta Muhammed? Häntä siis ei ole koskaan ollut tai jos on niin hän on ollut ihan vaan tavis mutta Jeesus on totta? Right

[/quote] Täytyy nyt muistaa, että koraanissa sanotaan pitkälti kaikki sama, mitä vanhassa testamentissa. Ja Jeesus on huomattavasti vanhempi, kuin Muhammed. Ja kristittyja on ollut ja on edelleen enemmän, kuin muslimeja.

[/quote]

Muhammed on matkinut Jeeususta vai? Hänen olemassaolonsa on totuutta jollekin toiselle. Eikö se sinun mielestäsi silloin ole vähän tyhmää uskoa väärään tyyppiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitää sanoa itseäsi uskovaiseksi nro 31? Vai ovatko pakanatkin uskovaisia? (ns. pakanat, tiedättehän? Eri asia kuin ateistit.)

8

Vierailija
44/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:55"]

En usko Jeesukseen, koska vaikka hän olisi ollut olemassa niin siihen se tieto hänen muusta ihmeellisyydestään sitten päättyykin. Vaikka minä en usko, en silti kiellä, etteikö ole mahdollista, että hän on joku yliluonnollinen henkilö, ja minulle on ok, jos häneen monet ihan sillä pohjalla uskovat, mutta se, mikä Kristinusko sanoo hänen olevan, niin en usko siihenkään. Viisas ihminenkin voi sitäpaitsi auttaa meitä ja sanoa samat asiat, mitä Jeesus sanoi.

8

[/quote]

Tässä on juuri se ero mitä tarkoitan kun sanon että usko on tunneasia, ei järjen asia. Sinä puhut järjen tasolla, ja minä sanoisin että kaikki tuo mitä sanot on minustakin totta. Kyllä ne samat Jeesuksen viisaudet joita löytyy Raamatusta olisi voinut sanoa joku  muukin viisas. Itse asiassa monessa asiassa samoja opetuksia löytyy muistakin uskonnoista, vaikka hindulaisten sutrista tai buddhalaisista teksteistä. Ja ei minustakaan Raamattu ole mikään luotettava todiste siitä että Jeesus oikeasti oli aito ihmeidentekijä, saati että Jumalan Poika (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan, kun Jumalan suhteen on kyse henkiolennosta ja Poika viittaa ihmisen terminä biologiseen jälkeläiseen)...

Minulle vaan nuo järkikysymykset ei ole kovin merkittäviä, koska olen tuntenut sydämessäni niin vahvasti sen kuultuani ja luettuani Jeesuksesta, että tässä on se mitä olen etsinyt, että olen tullut kotiin. Ja loppujen lopuksi on sekin pointti, että Raamatun Kristuskin on lopulta paljon muutakin kuin vain vähän yli 30 vuotta elänyt mies - Hänestä puhutaan sinä "joka kaiken kaikessa täyttää" tai sinä jonka kautta maailma on luotu... Siis universaalina voimana joka on myös ihmisessä kuten kaikessa muussakin. Ja minä vaistoan tuon voiman joka hetki.

[/quote] Jeesus on tunnettu kaikkialla Pyhän Hengen vaikutuksesta. Totuus Jumalasta ei koskaan kuihdu, aamen.

Vierailija
45/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:10"]

Eihän aikuinen joka uskoo mielikuvitusjuttuihin ole ainoastaan vajaaälyinen, vaan myöskin mielisairas.  

[/quote]

Siinä tapauksessa maailmassa on monta miljardia mielisairasta vajaata.

Vierailija
46/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:07"]

Miten niin onneksi et henkilökohtaisesti tunne? Yritätkö vihjailla minulle, että on ikävää, että minä tunnen muunlaisia uskovaisia? No, ainakin sillä mun "tyhmällä" aspergerystävällä on selvä vakaumus, josta hän ei luovu vaikka mikä olisi, ja josta hän saa lohtua. Arvostan sitä siitä huolimatta, että minusta se vakaumus on satu. Ja olen kyllä esittänyt hänelle kaikki mahdolliset vastaväitteet, mitä ikinä keksin. 

8

[/quote]

En yrittänyt vihjailla mitään, totesinpa vain että olen ihan iloinen siitä ettei omaan lähipiiriiini kuulu henkilöitä jotka yrittäisivät esim. käännyttää minua tiettyyn oppiin. Jos kuuluisi sellaisia, kyllä minäkin ehdottomasti kunnioittaisin heidän ajatuksiaan siinä mielessä että en yrittäisi mitenkään heidän uskoaan kumota tai viedä, enkä pitäisi heitä tyhminä näkemystensä takia. Mutta kokisin sen vaan rasittavaksi jos joku toinen ei kunnioittaisi minun oikeuttani itsenäiseen ajatteluun vaan vaatisi omaksumaan tietynlaisia ajatuksia vaikkapa taivaspaikan toivossa.

Vierailija
47/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole tuollaisia ajatuksia.

Vierailija
48/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:14"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:10"]

Eihän aikuinen joka uskoo mielikuvitusjuttuihin ole ainoastaan vajaaälyinen, vaan myöskin mielisairas.  

[/quote]

Siinä tapauksessa maailmassa on monta miljardia mielisairasta vajaata.

[/quote]

Pitää täysin paikkansa. 

Ei satutarinaa muuta todeksi se, että moni siihen uskoo. 

Uskisvajukkien olisi ihan hyvä pohtia sellaista juttua, että miten kummassa tiettyyn maahan syntyvistä suurin osa uskoo tarinaan X ja toiseen maahan syntyvistä tarinaan Y. J

Vierailija
49/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:09"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:06"]Mites profeetta Muhammed? Häntä siis ei ole koskaan ollut tai jos on niin hän on ollut ihan vaan tavis mutta Jeesus on totta? Right

[/quote] Täytyy nyt muistaa, että koraanissa sanotaan pitkälti kaikki sama, mitä vanhassa testamentissa. Ja Jeesus on huomattavasti vanhempi, kuin Muhammed. Ja kristittyja on ollut ja on edelleen enemmän, kuin muslimeja.

[/quote]

Muhammed on matkinut Jeeususta vai? Hänen olemassaolonsa on totuutta jollekin toiselle. Eikö se sinun mielestäsi silloin ole vähän tyhmää uskoa väärään tyyppiin?

[/quote] Muslimit tunnustavat Jeesuksen profeetaksi, mutta sen jälkeen tuli heidän mukaansa vielä Muhammed. Kristinusko painottaa armon sanomaa: yksin uskosta, yksin armosta. Se ei kuitenkaan tarkoita lain kirjaimen katoamista. Matkimisesta en osaa sanoa muuta, kuin että Koraani on monilta osin Raamatun VT:n kanssa identtistä tekstiä. Kristityt uskovat Jeesukseen Kristukseen, joka sovitti synnit ja teki jokaiselle ihmiselle mahdolliseksi päästä Jumalan yhteyteen.

Vierailija
50/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on aina ollut tarve löytää järkevä selitys asioille joita ei voi muuten ymmärtää. Jumala on jo vähän vanhanaikainen selitys tieteen kehityttyä.

Vierailija
51/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:12"]

Miksi sinun pitää sanoa itseäsi uskovaiseksi nro 31? Vai ovatko pakanatkin uskovaisia? (ns. pakanat, tiedättehän? Eri asia kuin ateistit.)

8

[/quote]

Määrittelykysymyshän tuo on... Minä itse asiassa en sano itseäni kaikissa seuroissa uskovaiseksi. Esim. jos juttelen jonkun helluntailaisen kanssa vaikka, en sano olevani kristitty uskova, koska tiedän että heidän silmissään en sitä olisi vaan harhaoppinen pakana. Sitten taas jos juttelen vaikka veljeni kanssa, joka on tiukka ateisti, sanon itseäni uskovaiseksi, koska hänen silmissään olen uskovaishörhö koska olen hengellisyydestä kiinnostunut ja uskon yliluonnollisiin kuten Jumalaan.

Pakanuus on määrittelykysymys sekin. Jos uskovaisella tarkoitetaan tässä kristittyä uskovaista, niin en pidä sellaista pakanaa uskovana, joka vaikka palvoo skandinaavisia muinaisjumalia eikä pidä Raamattua Pyhänä kirjana eikä usko Jeesukseen (minä uskon). Mutta paljon on sellaisia "oikeiden uskovien" pakanoiksi sanomia joita itse ehdottomasti pidän uskovaisina itse. 

Vierailija
52/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin lahjakkaat ihmiset voivat olla hartaita uskiksia - niin kun nyt toi Timo Soinikin.

Eihän natsitkaan suinkaan tyhmiä olleet, vaikka he uskoivat tuhatvuotiseen valtakuntaansa ja arjalaisen rodun paremmuuteen. Uskontoja onkin hedelmällisintä lähestyä psykologisesta näkövinkkelistä.

Vierailija
53/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin, etenkin muslimit varmasti maailman tyhmintä porukkaa, jopa todistetustikin.

Vierailija
54/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä av:lla on kerta toisensa perään näitä aloituksia uskovien tyhmyydestä ja ties mistä. Huomaan kirjoitustyylistä, että nämä ovat yhden ja saman tyypin kirjoittamia. Mikä sinua tässä uskossa niin hirveästi kaivelee? Et selvästi ole ihan sinut nyt itsesi kanssa.

Minulla on paljon ei-uskovia kavereita, eikä heillä kyllä tuommoista pakkomiellettä ole. Etsitkö Jumalaa, kun koettelet noin kovasti? Älä murehdi. Etsivä löytää, ja koputtavalle avataan.

Vierailija
55/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:26"]

Ihmisellä on aina ollut tarve löytää järkevä selitys asioille joita ei voi muuten ymmärtää. Jumala on jo vähän vanhanaikainen selitys tieteen kehityttyä.

[/quote]

Tuonko takia meinaat että ihmiset kiinnostuu uskosta ja tulee uskoon, saadakseen selityksiä tieteen selittämättömille kysymyksille? Ei taida olla kovin yleistä sellainen. 

Ihmiset etsii uskonnoista ihan muita asioita, eri tason asioita. Merkityksentunnetta elämään, täytettä sisäiseen tyhjyyteen ja kaipuuseen, selitystä epäoikeudenmukaisuuden ja kärsimyksen ongelmiin, absoluuttista rakkautta ja hyväksyntää...

Vierailija
56/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:27"]Hyvinkin lahjakkaat ihmiset voivat olla hartaita uskiksia - niin kun nyt toi Timo Soinikin.

Eihän natsitkaan suinkaan tyhmiä olleet, vaikka he uskoivat tuhatvuotiseen valtakuntaansa ja arjalaisen rodun paremmuuteen. Uskontoja onkin hedelmällisintä lähestyä psykologisesta näkövinkkelistä.

[/quote]

Tyhmyydellä en kuitenkaan tarkoittanut yleistä tyhmyyttä muilla elämän osa-alueilla vaan nimenomaan uskontoon liittyvää tyhmyyttä. Sitä, ettei osata kyseenalaistaa sitä mitä sulle syötetään tai halutaan uskoa asiaan joka ei vaan käy järkeen.

AP

Vierailija
57/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:26"]

[/quote]

Olen kyllä hiukan eri mieltä... Jos nimittäin Jumalan ajattelee universaalina rakkautena ja paljon laajemmin kuin ns. uskovaiset raamattuineen, josta luetaan, miten  potää ajatella. Rakkaus ei mene koskaan pois muodista ja sen voi jokainen kokea itse. Mutta en sanoisi sitä uskovaisuudeksi, jos näin uskonkin.

Vierailija
58/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en nyt tekstin perusteella pidä ap:tä minään järjen jättiläisenä, mutta voihan hän olla juuri ja juuri viisaampi kuin muslmit, joilla äo jotain 70 keskimäärin.

Vierailija
59/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:29"]Täällä av:lla on kerta toisensa perään näitä aloituksia uskovien tyhmyydestä ja ties mistä. Huomaan kirjoitustyylistä, että nämä ovat yhden ja saman tyypin kirjoittamia. Mikä sinua tässä uskossa niin hirveästi kaivelee? Et selvästi ole ihan sinut nyt itsesi kanssa.

Minulla on paljon ei-uskovia kavereita, eikä heillä kyllä tuommoista pakkomiellettä ole. Etsitkö Jumalaa, kun koettelet noin kovasti? Älä murehdi. Etsivä löytää, ja koputtavalle avataan.

[/quote]

Sori jos otit jotenkin henkilökohtaisesti, mutta tää on mun ensimmäinen avaus koko palstalla yleensäkään mistään aiheesta. Tämänkin tein, sillä pidin kummallisena sitä, että työkaverini siunasi työpaikalla kaikkien ruuat ennen ruokailua. Tästä ajatuksesta keskustelu lähti. :D

AP

Vierailija
60/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:12"]

8

[/quote]

Määrittelykysymyshän tuo on... Minä itse asiassa en sano itseäni kaikissa seuroissa uskovaiseksi. Esim. jos juttelen jonkun helluntailaisen kanssa vaikka, en sano olevani kristitty uskova, koska tiedän että heidän silmissään en sitä olisi vaan harhaoppinen pakana. Sitten taas jos juttelen vaikka veljeni kanssa, joka on tiukka ateisti, sanon itseäni uskovaiseksi, koska hänen silmissään olen uskovaishörhö koska olen hengellisyydestä kiinnostunut ja uskon yliluonnollisiin kuten Jumalaan.

Pakanuus on määrittelykysymys sekin. Jos uskovaisella tarkoitetaan tässä kristittyä uskovaista, niin en pidä sellaista pakanaa uskovana, joka vaikka palvoo skandinaavisia muinaisjumalia eikä pidä Raamattua Pyhänä kirjana eikä usko Jeesukseen (minä uskon). Mutta paljon on sellaisia "oikeiden uskovien" pakanoiksi sanomia joita itse ehdottomasti pidän uskovaisina itse. 

[/quote]

Miksi se haittaisi, jos olisitkin heidän silmissään harhaoppinen pakana? Tai veljesi silmissä uskonnoton?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi