Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidän uskossa olevia itseäni tyhmempinä

Vierailija
03.06.2014 |

Otsikossa asia onkin. Ei väliä koulutuksella tai muillakaan meriiteillä, mutta pidän uskossa olevia ihmisiä itseäni tyhmempinä. Vähän kuin maalaisjärki puuttuisi.

Onko jollain muulla samanlaisia ajatuksia? Entä te uskossa olevat, onko teillä samanlaisia ajatuksia meistä ei-uskovaisista?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:35"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:29"]Täällä av:lla on kerta toisensa perään näitä aloituksia uskovien tyhmyydestä ja ties mistä. Huomaan kirjoitustyylistä, että nämä ovat yhden ja saman tyypin kirjoittamia. Mikä sinua tässä uskossa niin hirveästi kaivelee? Et selvästi ole ihan sinut nyt itsesi kanssa.

Minulla on paljon ei-uskovia kavereita, eikä heillä kyllä tuommoista pakkomiellettä ole. Etsitkö Jumalaa, kun koettelet noin kovasti? Älä murehdi. Etsivä löytää, ja koputtavalle avataan.

[/quote]

Sori jos otit jotenkin henkilökohtaisesti, mutta tää on mun ensimmäinen avaus koko palstalla yleensäkään mistään aiheesta. Tämänkin tein, sillä pidin kummallisena sitä, että työkaverini siunasi työpaikalla kaikkien ruuat ennen ruokailua. Tästä ajatuksesta keskustelu lähti. :D

AP

[/quote]

Juuri näin. Tuollaisia ne uskovaiset on, ne kivat.

Vierailija
62/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:38"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:35"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:29"]Täällä av:lla on kerta toisensa perään näitä aloituksia uskovien tyhmyydestä ja ties mistä. Huomaan kirjoitustyylistä, että nämä ovat yhden ja saman tyypin kirjoittamia. Mikä sinua tässä uskossa niin hirveästi kaivelee? Et selvästi ole ihan sinut nyt itsesi kanssa.

Minulla on paljon ei-uskovia kavereita, eikä heillä kyllä tuommoista pakkomiellettä ole. Etsitkö Jumalaa, kun koettelet noin kovasti? Älä murehdi. Etsivä löytää, ja koputtavalle avataan.

[/quote]

Sori jos otit jotenkin henkilökohtaisesti, mutta tää on mun ensimmäinen avaus koko palstalla yleensäkään mistään aiheesta. Tämänkin tein, sillä pidin kummallisena sitä, että työkaverini siunasi työpaikalla kaikkien ruuat ennen ruokailua. Tästä ajatuksesta keskustelu lähti. :D

AP

[/quote]

Juuri näin. Tuollaisia ne uskovaiset on, ne kivat.

[/quote]

Niin. Ja sit naurattaa, kun kaikenmaailman agnostikot tulee näihin ketjuihin "puolustautumaan"... Ei voi puhua samana päivänä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin määrittele uskovainen? Esim juutalaiset aivan ylivoimaisia Nobelin tiedepalkinnoissa kun taas muslimit selvästi keskimääräistä tyhmempiä. 

Vierailija
64/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:41"]Niin määrittele uskovainen? Esim juutalaiset aivan ylivoimaisia Nobelin tiedepalkinnoissa kun taas muslimit selvästi keskimääräistä tyhmempiä. 

[/quote]

Kuten aiemmin sanottua, tarkoitin tässä yhteydessä tyhmyyttä vain ja ainoastaan uskontoon liittyvissä kysymyksissä.

AP

Vierailija
65/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaisella on jokin perimmäinen valheiden ja pupputarinoiden hyväksymisen tarve. Puuttuu rehellisyys ja kokonaiskäsitys, tilannekuva ontuu. En ole tavannut yhtään fiksuna pitämääni uskovaista. Älykkäitä on monikin, mutta heillä viiraa kokonaiskäsitys pahasti yleensä muussakin kuin uskonnon kohdalla.

Vierailija
66/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko ei ole järjen asia eikä sillä ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa - uskova ihminen voi olla tyhmä tai älykäs. En tiedä tarkoitatko edes että tyhmä olisi älykkään vastakohta, mutta niin oletin. Uskoa usein luonnehditaan lahjaksi ja sellaisena se voisi liittyä aivokemiaan. Jonkinlainen kuva maailmasta ja maailmankaikkeudesta jokaisella on ja koska vielä on paljon perustavanlaatuisia selvittämättömiä asioita niintavallaanhan jokainen uskoo johonkin sellaiseen mikä ei ole varmaa tietoa. Ap on siis vähintäänkin kapeakatseinen ja ennakkoluuloinen. Itse en kuulu mihinkään kirkkoon, lahkoon tai muuhunkaan yhteisöön, mutta ei se silti tarkoita sitä etteikö jokapäiväisessä elämässä tulisi uskottua milloin mihinkin, vaikka mainoksiin en ainakaan usko. 

Vierailija
67/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta uskovaista ihmistä, jotka ovat älykkäämpiä kuin minä.

Itse koen ateismin enemmän moraalisena ja eettisenä valintana. Valtauskontojen nimissä on tehty ja tullaan tekemään niin kauhistuttavia asioita, että en voi olla kokematta epäluuloa kristittyjä, muslimeja, yms. muita uskovaisia kohtaan, että miten he kaikesta huolimatta pystyvät uskomaan tuollaiseen systeemiin.

Tiedostan, että tämä on jopa enemmän itsensä jalustalle nostamista, kuin älykkyyteen vetoaminen, mutta en pidä aiheesta mitään meteliä, ainakaan omalla nimelläni.  

Vierailija
68/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:41"]

Niin määrittele uskovainen? Esim juutalaiset aivan ylivoimaisia Nobelin tiedepalkinnoissa kun taas muslimit selvästi keskimääräistä tyhmempiä. 

[/quote]

On eri asia olla kastettu juutalaiseksi kuin fundamentalisti-juutalainen jolle uskonto on faktaa, totuus ja ehdottomasti tärkein asia elämässä. Uskovaiselle näin on, tapauskovaiselle tai elinympäristönsä paineista johtuen seurakunnasta eroamisen toistaiseksi väliin jättäneelle juutalaiselle asia on toisin.

Uskovainen on siis ihminen, jolle uskonto näyttelee merkittävää osaa elämässä yleensäkin ja joka uskoo syvästi ja vahvasti.

t. ateisti

Vierailija
69/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:14"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:55"]

En usko Jeesukseen, koska vaikka hän olisi ollut olemassa niin siihen se tieto hänen muusta ihmeellisyydestään sitten päättyykin. Vaikka minä en usko, en silti kiellä, etteikö ole mahdollista, että hän on joku yliluonnollinen henkilö, ja minulle on ok, jos häneen monet ihan sillä pohjalla uskovat, mutta se, mikä Kristinusko sanoo hänen olevan, niin en usko siihenkään. Viisas ihminenkin voi sitäpaitsi auttaa meitä ja sanoa samat asiat, mitä Jeesus sanoi.

8

[/quote]

Tässä on juuri se ero mitä tarkoitan kun sanon että usko on tunneasia, ei järjen asia. Sinä puhut järjen tasolla, ja minä sanoisin että kaikki tuo mitä sanot on minustakin totta. Kyllä ne samat Jeesuksen viisaudet joita löytyy Raamatusta olisi voinut sanoa joku  muukin viisas. Itse asiassa monessa asiassa samoja opetuksia löytyy muistakin uskonnoista, vaikka hindulaisten sutrista tai buddhalaisista teksteistä. Ja ei minustakaan Raamattu ole mikään luotettava todiste siitä että Jeesus oikeasti oli aito ihmeidentekijä, saati että Jumalan Poika (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan, kun Jumalan suhteen on kyse henkiolennosta ja Poika viittaa ihmisen terminä biologiseen jälkeläiseen)...

Minulle vaan nuo järkikysymykset ei ole kovin merkittäviä, koska olen tuntenut sydämessäni niin vahvasti sen kuultuani ja luettuani Jeesuksesta, että tässä on se mitä olen etsinyt, että olen tullut kotiin. Ja loppujen lopuksi on sekin pointti, että Raamatun Kristuskin on lopulta paljon muutakin kuin vain vähän yli 30 vuotta elänyt mies - Hänestä puhutaan sinä "joka kaiken kaikessa täyttää" tai sinä jonka kautta maailma on luotu... Siis universaalina voimana joka on myös ihmisessä kuten kaikessa muussakin. Ja minä vaistoan tuon voiman joka hetki.

[/quote] Jeesus on tunnettu kaikkialla Pyhän Hengen vaikutuksesta. Totuus Jumalasta ei koskaan kuihdu, aamen.

[/quote]

Jeesus on tunnettu kaikkialla miekan vaikutuksesta. Usko tai kuole. Emme mekään suomalaiset olisi kristittyjä jos kristinuskoa ei olisi tänne tuotu väkisin. Hohhoi.

Tunnustaisitte Allahin tai Shivan jumalaksenne jos olisitte syntyneet näihin kulttuureihin. Ilman miekkalähetystä saattaisitte myös uskoa UkkoYlijumalaan. Ja minä olisin edelleenkin ateisti. 

Vierailija
70/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:27"]

Hyvinkin lahjakkaat ihmiset voivat olla hartaita uskiksia - niin kun nyt toi Timo Soinikin.

Eihän natsitkaan suinkaan tyhmiä olleet, vaikka he uskoivat tuhatvuotiseen valtakuntaansa ja arjalaisen rodun paremmuuteen. Uskontoja onkin hedelmällisintä lähestyä psykologisesta näkövinkkelistä.

[/quote]

Mitäs lahjakasta Soinissa on? 

Vierailija
71/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:46"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:41"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:34"]

Uskon nämä asiat pääosin tunneperusteella. Minulla on vahva kokemus Jumalan läsnäolosta ja olemassaolosta. Samoin vaistoan Jeesuksen opetuksissa totuuden, joka on aina vetänyt minua vahvasti puoleensa, niin kuin lähde janoista. 

[/quote]

Ohimolohkoepilepsia? 

Vierailija
72/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalaan/jumaliin uskova ihminen on mielestäni tyhmä. Ihan sama mikä uskonto kyseessä, oli se islam, kristinusko tai vaikkapa hindulaisuus. Suomessa uskontoa ei saisi opettaa kouluaineena ainakaan alaluokilla, sillä se yksinkertaistaa lapsia ja häiritsee muita kouluaineita.

Menetän mielenkiintoni ihmiseen mikäli tämä kertoo uskovansa. Jumala, hammaskeiju ja joulupukki kuuluvat samaan sarjaan ja jos joku kertoo käyvänsä kirkossa ja rukoilevansa, se kuulostaa minun korvaani samalta kuin joku kertoisi piilottelevan hammaslääkärillä poistettuja viisaudenhampaita tyynyn alle odottaen oikeasti niiden vaihtuvan aamuun mennessä rahaksi.

Vierailija
73/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka eivät pidä uskovaisia typerämpinä minkä myös toisaalta ymmärrän mutta oletteko koskaan käyneet esim. Saalemissa?

Jos ette ole en suosittele edes käymään, niin sairas paikka se on. Ihmiset on kun jossain huumeissa, aivan sekaisin.

Kauhulla oon tuota touhua katsonut ja laskenut sekunttuja milloin siitä suggestio hurulasta pääse ulos. Siellä pastorit+muut pedofiilit saarnaavat sylki lentäen mielikuvistusolentojen olemassaolosta ja kansa kuuntelee muna pystyssä ja sormi perseessä.

Ei ei ja ei kamalaa

Vierailija
74/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 04:24"]

Te jotka eivät pidä uskovaisia typerämpinä minkä myös toisaalta ymmärrän mutta oletteko koskaan käyneet esim. Saalemissa?

Jos ette ole en suosittele edes käymään, niin sairas paikka se on. Ihmiset on kun jossain huumeissa, aivan sekaisin.

Kauhulla oon tuota touhua katsonut ja laskenut sekunttuja milloin siitä suggestio hurulasta pääse ulos. Siellä pastorit+muut pedofiilit saarnaavat sylki lentäen mielikuvistusolentojen olemassaolosta ja kansa kuuntelee muna pystyssä ja sormi perseessä.

Ei ei ja ei kamalaa

[/quote]

Kannattais vähän laajentaa käsitystään uskovaisista. Saalemin hulluja on pieni prosentti kaikista uskovaisista.

Uskonto on oppijärjestelmä joka on ihmisen rakentama järjestelmä. Usko puolestaan on jotain joka ihmisellä on tai ei ole, kuten ketjustakin huomaa. Usko on sisältä lähtevä kokemus ja varmuus siitä mihin uskoo. Se ei ole järjen asia vaan uskon. Usko tekee uskovaisen, ei järki.

Tässäkin ketjussa on pari todella fiksua ja syvälliseen ajatteluun kykenevää uskovaista koettanut rautalangalla vääntää uskon olemusta, mutta niin vaan ei ap tai muutama muu sitä voi käsittää. Niin että alan miettimään, että kummat ne tässä ketjussa niitä tyhmempiä onkaan...

Vierailija
75/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:52"]

Kylläpäs olenkin tyhmä ja älyllisesti vajaa kun olen uskovainen! Menenkin tästä paukuttelemaan päätäni seinään ja soittelemaan triangelia katolle kun hyvänen aika sentään kun mä olen tyhmä enkä mistään mitään tajua.

[/quote]

Täällä toinen "vajakki" ilmoittautuu :) Saanko tulla kaveriksi soittelemaan triangelia? Heh, uskovaisena olemisessa on se hyvä puoli, että ei enää tartte hakea muiden ihmisten hyväksyntää. Saa olla täysin vapaa tollasesta!

Vierailija
76/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän päin vastoin. Pidän uskosta osattomia sitä säälittävämpinä ja tyhmempinä mitä kiihkeämmin he uskoa Jeesukseen vastustavat. Ei voi ihminen enää suurempaa karhunpalvelusta itselleen tehdä kuin kieltäytyä uskosta ja pelastuksesta.

Vierailija
77/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveripiirini koostuu pääosin uskovista korkeakoulusta/yliopistosta valmistuneista tai siellä opiskelevista nuorista aikuisista. En pidä heitä tyhminä.

Vierailija
78/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän tyhminä ateisteja, jotka eivät usko jumalallisen olemassaolon mahdollisuuteen. En pidä kiihkoilijoista, en kiihkouskovaisista enkä kiihkoateisteista. Kiihkouskovaisissa kuitenkin tavallaan ymmärrän sen, että he ovat uskonsa sokaisemia. Kiihkoateisteille en keksi mitään muuta selitystä kuin tyhmyys ja äärimmäisen rajoittunut maailmankatsomus tyyliin "minä olen aina oikeassa". Ei kukaan ihminen voi tietää kaikkea, vain idiootit voivat kuvitella niin.

T: kristitty/agnostikko

Vierailija
79/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut hei, uskikset, tehän saatte jumalan/jumalat olemassa olemaan ja todellisuuden muuttumaan ihan vain peukuttamalla alas loogisen tarkastelun kestävät kommentit. =D 

Vierailija
80/83 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta pidän läskejä tyhminä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän