Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saa kotona tehtyä samanmakuista pizzaa kuin pizzeriat tekevät?

Vierailija
30.12.2020 |

Onko palstalla ketään joka olisi työskennellyt pizzeriassa, miten saa kotona tehtyä samanmakuista pizzaa kuin pizzeriat tekee? Minkä valmistajan raaka-aineita käyttävät? Kertokaa reseptejä jos tiedätte.

Kommentit (278)

Vierailija
121/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostamal pizza uunin.

Vierailija
122/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks kukaan testannut savustuspönttöä, siinä ei taida 400-500 asteen lämpötila olla ongelma. Ja ennenkuin kukaan alkaa viisastelemaan että ei pitsoja savusteta, niin ne purut jätetään tietysti pois pohjalta.

Pitääkin joskus kokeilla savustettua pizzaa kun tykkään savustetusta ruoasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaasu-uuni jonka saa kyllä tosi kuumaksi. En ole kokeillut miten kuumaksi mutta tästä keskustelusta tuli mieleeni, että voisihan sitä yrittää pitsaa vääntää. Varmasti alapohja on todella kuuma kun liekit sieltä alhaalta loimottavat. Onnistuisikohan jos laittaisi pitsan vaikka folion päällä suoraan uunin pohjalle?

Vierailija
124/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kastike pitää olla oikein tehtyä ja maustettua. Siitä se syntyy.

No ei kyllä synny, jos pohja on hiivalta maistuva paksu ja pehmeä leivonnainen. Pohjan onnistuminen on tärkeintä. Jos se on hyvä, rapea ja ohut, niin siitä se syntyy vaikka kastikkeena olisi pelkkä ketsuppi.

Vierailija
125/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä on ap saanut!

Vierailija
126/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan tomaattimössöt hyllyt ja maustehyllyt ,. Valmiit pitsamausteet. Valmis mausteseos ja erikseen oregano . Oregano hierotaan kämmenellä hienommaksi niin maku tulee esiin. Kunnon juustoraaste .

Vierailija
127/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon pitsa pohja kaupan pitsajauhoista ohjeen mukaan . Uunissa . Ohjeen mukaan paketissa ohjeet .

Vierailija
128/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avain voittoon löytyy oikeista jauhoista, vahvoista kämmenistä sekä oikeasta keitto ajasta. En ota kantaa siihen syötkö kasvista vai ko lihaa pötköjä, kunhan on rasvaista ja paljon. Kuten vaarivainaani viikottain mainitsee, ole äläkä tohdi tai jöllisi vien

Vierailija
129/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että ketjussa jo onkin, mutta Kamado Joe. Siinäpä se, sillä saa 500 astetta. Reilut 2000 egee maksaa. Naapuri osti tollasen.

Vierailija
130/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä täällä kohkataan durum-vehnästä? Siitä tehdään pastaa, pizzaan käytetään (Italiassa) pääsääntöisesti ”00” vehnäjauhoja, TAI sellaista meidän erikoisvehnäjauhoamme vastaavaa hienompaa jauhoa.

Mitä karvakäsipizzerioihin tulee, niin kahdessa paikassa olen katsellut kun ukot hakevat Lidlistä erikoisvehnäjauhoa noin 80 kahden kilon pussia kerrallaan. Sherlock Holmesin veroisena mestarietsivänä päättelen että ainakin niissä paikoissa pizzapohja syntyy erikoisvehnäjauhosta.

Mutta ketjussa onkin tullut hyviä vinkkejä riittävän suuresta alalämmöstä, kuumalle pellille pizzan vetäisemisestä ja sen sellaisesta.

Mutta älkää hyvät ihmiset laittako sitä Bufalaa uunin kautta, jos sellaista haluatte pizzanne päälle! Se on liian vetistä, ja muuttaa pizzan lammikoksi. Ihan tavallinen Fior di Latte mozzarella toimii paljon paremmin. Puhvelimozzarella laitetaan kylmänä/ huoneenlämpöisenä valmiiksi paistetun pizzan päälle.

Mistä vehnälajikkeesta 00 jauhot tehdään?

Mistä vaan. 00 on jauhatuskarkeus.

Vierailija
131/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite teen nykyään itse pizzat alusta asti.

1kg jauhoja

1pussi kuivahiivaa

2tl suolaa

6dl vettä

Loraus oliiviöljyä

Sekoitan kaikki aineet yhteen ja annan kohota tunnin.

Sitten jaan taikinan kuuteen osaan ja pyöritän palloiksi ja ylimääräiset taikinapallot pakastimeen.

Pallot joista teen pizzaa kostutan vedellä ettei kuivu ja annan kohota vajaan tunnin, jonka jälkeen kaadan pöydälle jauhoja ja pyörittelen jauhojen avulla pizzapohjat ja nostan leivinpaperin päälle, koska mulla ei ole pizzauunia tai pizzakiveä. Uuni mulla on 270 asteessa, koska ei mene kuumemmaksi ja uunipelti on uunissa kuumenemassa.

Pizzapohjien päälle laitan tomaattikastiketta, jonka olen sekoittanut itse.

500g paseerattua tomaattia

1/2 dl tomaattipyrettä

1/4 tl kuivattua basilikaa

1 tl kuivattua valkosipulirouhetta

1/2 tl suolaa

1/4 tl mustapippuria

1 tl sokeria

Mozzarellaraaste tomaattikastikkeen päälle ja sitten täytteet.

Sen jälkeen nostan leivinpaperin avulla pizzan kuumalle uunipellille ja uuniin noin 6 minuutiksi.

Nams!

Miten sä saat siirrettyä pizzan ettei se mee murusiksi siirtäessä ja ettet polta itseäsi sitten kuumaan peltiin?

Tuleeko rapsakkapohjainen pizza noin?

Uunipelti oikeassa kädessä tason vieressä ja vedän leivinpaperin reunasta uunipellin päälle.

Tulee ihan rapea ja italialaiset työkaveritkin tykänneet. :)

Toki pizzakivellä tulisi parempi, mutta tällä mennään.

Vierailija
132/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzakivi voi toimia myös. Pizzakivi uuniin ja pizzakivi kerää lämpöä sekä lämpenee kuumemmaksi kuin normisti uunissa on. Pizza kiven päälle ja avot. Oikeat pizzat tosin tehdään puulämmitteisessä pizzauunissa. Koko Helsingissäkin on vain pari paikkaa, jotka käyttävät puulämmitteistä uunia. Ja puullekin on jossain italialaisessa standardissa määritelty laatukin, mutta en muista pitikö sen olla leppää tai vastaavaa. Jossain päin Italiaa kärsitään pizzauunien aiheuttamista saasteista ja näissä paikoissa pitää olla suodatin pizzauunin hormissa.

Koko homman juttu on nopeus. Uuni on oltava siksi todella kuuma, että pohja rapeutuu riittävästi. Itse olen päässyt lähemmäksi rapeaa pohjaa tekemällä itse hyvin ohuen pohjan.

Vierailija
133/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä täällä kohkataan durum-vehnästä? Siitä tehdään pastaa, pizzaan käytetään (Italiassa) pääsääntöisesti ”00” vehnäjauhoja, TAI sellaista meidän erikoisvehnäjauhoamme vastaavaa hienompaa jauhoa.

Mitä karvakäsipizzerioihin tulee, niin kahdessa paikassa olen katsellut kun ukot hakevat Lidlistä erikoisvehnäjauhoa noin 80 kahden kilon pussia kerrallaan. Sherlock Holmesin veroisena mestarietsivänä päättelen että ainakin niissä paikoissa pizzapohja syntyy erikoisvehnäjauhosta.

Mutta ketjussa onkin tullut hyviä vinkkejä riittävän suuresta alalämmöstä, kuumalle pellille pizzan vetäisemisestä ja sen sellaisesta.

Mutta älkää hyvät ihmiset laittako sitä Bufalaa uunin kautta, jos sellaista haluatte pizzanne päälle! Se on liian vetistä, ja muuttaa pizzan lammikoksi. Ihan tavallinen Fior di Latte mozzarella toimii paljon paremmin. Puhvelimozzarella laitetaan kylmänä/ huoneenlämpöisenä valmiiksi paistetun pizzan päälle.

Mistä vehnälajikkeesta 00 jauhot tehdään?

Mistä vaan. 00 on jauhatuskarkeus.

Niinhän sitä luulisi että jauhatuskarkeus, mutta ei se 00 ole jauhatuskarkeus. Se on koodi paljonko on vehnänjyvän sisuksen osuus jauhossa.

Vierailija
134/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1kg jauhoja

1pussi kuivahiivaa

2tl suolaa

6dl vettä

Loraus oliiviöljyä

Sitten jaan taikinan kuuteen osaan ja pyöritän palloiksi ja ylimääräiset taikinapallot pakastimeen.

Pallot joista teen pizzaa kostutan vedellä ettei kuivu ja annan kohota vajaan tunnin, jonka jälkeen kaadan pöydälle jauhoja ja pyörittelen jauhojen avulla pizzapohjat ja nostan leivinpaperin päälle, koska mulla ei ole pizzauunia tai pizzakiveä. Uuni mulla on 270 asteessa, koska ei mene kuumemmaksi ja uunipelti on uunissa kuumenemassa.

1/2 dl tomaattipyrettä

1/2 tl suolaa

1/4 tl mustapippuria

1 tl sokeria

Sen jälkeen nostan leivinpaperin avulla pizzan kuumalle uunipellille ja uuniin noin 6 minuutiksi.

Nams!

Miten sä saat siirrettyä pizzan ettei se mee murusiksi siirtäessä ja ettet polta itseäsi sitten kuumaan peltiin?

Uunipelti oikeassa kädessä tason vieressä ja vedän leivinpaperin reunasta uunipellin päälle.

Hommaa se pizzakivi uuniisi. Esimerkiksi Biltemassa on myynnissä tuo kivi kymmenellä eurolla. Osta.

Vierailija
135/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerrovittu ette vie meiltä työpaikkoi.

Vierailija
136/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tomaattikastikkeeseen sokeria

137/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin osata tehdä samanlaista pizzaa kuin Kotipizzan margherita. Se on ehkä lempiruokani koko maailmassa. Laittaisin päälle vielä vain tuoreita basilikan tai oreganon lehtiä.

Täytyy hankkia pizzakivi. Uunini kyllä kuumenee 300 asteeseen, mutta pitäisi saada pizzauunin kuumuus pizzan pohjaa vasten.

Vierailija
138/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1kg jauhoja

1pussi kuivahiivaa

2tl suolaa

6dl vettä

Loraus oliiviöljyä

1/2 dl tomaattipyrettä

1/2 tl suolaa

1/4 tl mustapippuria

1 tl sokeria

Nams!

Hommaa se pizzakivi uuniisi. Esimerkiksi Biltemassa on myynnissä tuo kivi kymmenellä eurolla. Osta.

En viitsi ostaa, koska asun toistaiseksi työsuhdeasunnossa, enkä tiedä koska siirryn toiselle puolelle maapalloa. Piti jo viime vuoden puolella muuttaa, mutta korona esti.

Vierailija
139/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se pizzauuni taitaa olla se ratkaiseva tekijä. Mutta juusto myös, kun taviksena ei saa ostettua sitä tukkutavaraa mitä pizzerioissa käytetään. Mikähän sen parhaiten korvaisi, mitä lajikkeita ja minkälainen sekoitus?

Suurin osa käyttää juustonkaltaista valmistetta, ainakin turkki-pizzerioissa, sitä ei tosiaan kannattaisikaan ostaa.

Vierailija
140/278 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta kolmanteen, mutta tekevätkö peruspizzeriat/kebulat pohjansa ja kastikkeensa itse vai käyttävätköhän jotain valmiskamaa? Ja mitäköhän juustoa päälle ripotellaan?