Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen vähitellen tajunnut miten etuoikeutetussa "kuplassa" elän...

Vierailija
03.06.2014 |

Rupesin miettimään tätä kun luin viime su hesarista Antero Vartian haastattelun, jossa hän totesi elävänsä etuoikeutetussa kuplassa. Tajusin että niin taidan elää minäkin...

Ystävä- ja tuttavapiiri koostuu pääosin 28-40-vuotiaista menestyjistä, ihmisistä joilla on hyvä koulutus sekä hyvin palkattu työ, joko perittyä tai itse omalla yritystoiminnalla saatua varallisuutta jne. Aloin oikein miettiä näitä tuntemiani ihmisiä ja tajusin, että kaikki heistä asuvat reilusti yli puolen miljoonan kämpissä (useimpien asunnot ovat maksaneet yli 700.000, miljoona ei mikään harvinaisuus), joillain on jo kakkosasunto hankittuna, elämäntyyliin kuuluu matkustelu monta kertaa vuodessa, kalliit harrastukset jne. Moniin heistä törmää lehtien palstoilla, nimenomaan talousuutisissa sekä verotietojen kärjessä. Kaikki asuvat jossakin Helsingin tai Espoon eliittialueista, monet ulkomailla, kuten Lontoossa, Singaporessa ja Tukholmassa. Meidän perhe on aika "tavis" verrattuna ystäväpiiriin sikäli, että olemme ns. tavallisia palkollisia (tosin mies on pörssiyrityksen johtotehtävissä ja tienaa n. 180 tuhatta vuodessa), eikä meillä ole isoja perintöjä tulossa.

Tätä av-palstaa kun lukee, tulee usein vähän outo lintu olo ja jos täällä erehtyy kertomaan omasta elämästään jotain faktoja, haukutaan heti provoksi. Olen tajunnut vihdoin sen, mistä tämä johtuu. Kuulun siihen todella marginaaliseen eliittiin, jolla menee tässä maassa ihan hyvin ja jolla on varaa sellaiseen elämäntyyliin, mistä moni unelmoi... Olen myös tajunnut, että minun ei kannata tällä palstalla hirveästi huudella omia näkemyksiäni, koska lähtökohtani ja elämänpiirini ovat niin eri tasolla, kuin tämän palstan ns. normikirjoittajilla.

Onko täällä palstalla muita kaltaisiani, "etuoikeutetussa kuplassa" eläviä? :)

Kommentit (156)

Vierailija
21/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet onnekas. Minusta kuplassa eläminen on hyvä sana kuvaamaan sitä sillä valtaosa maailman ihmisistä ei elä tuollaista elämää. Ärsyttävintä tässä on se, e ttä juuri näistä "kuplista" parmpien lähtökohtien siivittämänä tulee päättäjämme. Jos ei herää koskaan ja näe muutakin, voi hyvin luulla tietävänsä ratkaisuja ongelmiin jotka koskevat "kuplan" ulkopuolella eläviä.

Kun itsellän on ollut helppo elämä ja tuntee ehkä ihmisiä joiden pienet vaikeudet ovat turhaa marinaa voi olla todella kova niitä kohtaan joilla ei ole onnea ollut.

Vierailija
22/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan kateellisia ja katkeria kommentteja joillakin. Ryytykää lähiöihinne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:42"]Niin mekin elämme normaalia lapsiperheen arkea.

Mistä sinulle on tullut noin jalo kuva "aidosti rikkaista" samanlaisia paskiaisia ne ovat kuin muutkin. :D

T: Köyhä

Enkä tietenkään asera itseäni muiden "yläpuolelle" , pahoittelen jos tällainen väärä käsitys syntyi.

Olen ihan tavallisesta keskiluokkaisesta kodista itse, isä oli juristi, äiti opettaja.

Mukava tietää, etten suinkaan ole ainoa laatuani tällä palstalla! :)

ap

[/quo

Nro 6 kommentoi. Aidosti rikkaat (myös henkisesti) eivät tuo esiin varallisuuttaan tai retostele sillä, kuinka hyvin menee. Niin se vain on. Siitä mieluummin vaietaan, eikä rahasta puhuta. Mutta sinä kerrot vauvapalstalla miehesi tulot ja ystäväpiirisi hoikkuudesta. Oletko tosissasi? Valot vintille, ole niin kiltti.

[/quote]

Vierailija
24/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,  nyt siis alat vähitellen tajuamaan etuoikeutetun asemasi. Mitä aiot tehdä valaistumisesi kanssa?

Vierailija
25/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elät todellakin omassa kuplassasi, et kuulu eliittiin kertomasi perusteella kuin omassa päässäsi.

Vierailija
26/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en elä kuplassa, vaan tiedän olevani todella etuoikeutettu ja olen siitä kiitollinen joka ikinen päivä. Suurin osa maailman ihmisistä elää paljon surkeimmissa oloissa kuin minä. Tiedän olevani onnekas ja siksi teenkin vapaaehtoistyötä niiden ihmisten parissa, jotka eivät ole olleet elämässä yhtä onnekkaita ja lahjoitan rahaa hyväntekeväisyyteen aina kun pystyn. Ainiin, olen opiskelija, yksinhuoltaja ja asun vuokralla. Kai se sitten riippuu vähän näkökulmasta...;)

Vierailija
27/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on olla "etuoikeutettu"? Minun sanatajuni mukaan se tarkoittaa, että ihmisellä on esim. kansallisuutensa tai varallisuutensa takia oikeus tehdä asioita, joihin kaikilla ei ole oikeutta. Siis niin kuin Suomessa silloin, kun äänioikeuden kunnallisvaaleissa sai vain tietyllä tulo- ja omaisuustasolla.

Onko käynyt niin, että etuoikeutettu on alkanut tarkoittaa samaa kuin hyväosainen?

Vierailija
28/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvinkoulutetut isovanhemmat" :D

Voi apua kun näitä teidän tekstejä lukee niin ei voi kuin ihmetellä millä kaikella voi leveillä. En tiennytkään että hyvinkoulutetut _isovanhemmat_ on joku issue.

Vierailija
29/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö raha onnelliseksi? Ei tee! Perusturvallisuuden se tuo. Tuntuu paljon hienommalta, kun säästää johonkin ja sit sen saa ostettua. Vielä hienompaa jos omilla käsillään saa aikaiseksi jotain hienoa.

Tosin todellinen jatkuva köyhyys on kurjaa. En todellakaan tiedä haluaisinko olla rikas! Tuntuuko mikään miltään, kun kaiken saa minkä haluaa!

Vierailija
30/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aihe. Täällä ns. "hyvätasoisen elämän" omaava. Varallisuus kulkee suvuissa ja niistä ei hehkutella yleensä, kun varallisuuteen on kasvettu, oikeastaan päinvastoin. Olemme oppineet lapsesta saakka kovaan työhön ja kurinalaisuuteen, sekä toisten kunnioittamiseen. Niillä eväillä on hyvät koulutus- ja työpaikat auenneet. Minulla enemmänkin mielessäni, miten voin auttaa vähäosaisempia ja marginaaliryhmiä esim. vammaiset. Mielestäni sielun sivistys on kauneinta ihmisessä, ei raha ja status. 

Vierailija
31/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aloituksessa ei ollut mitään kovin ylimielistä. Itse kutsuisin elämää kuplassa elämiseksi silloin, kun menestyvä ihminen ei tiedosta, että menestys on paljosta muustakin kiinni kuin omasta älykkyydestä, työteliäisyydestä ja ahkeruudesta. Silloin kupla jo puhkeaa, kun oman hyväosaisuutensa tiedostaa ja sanoo ääneen (tai ainakin anonyymisti ääneen). Ap, sinulla on mahdolllisuus auttaa muita, jotka eivät ole yhtä hyvässä tilanteessa. 

Mielestäni näistä asioista olisi tärkeää puhua paljon enemmän. Esimerkiksi koulutus periytyy Suomessa voimakkaasti, vaikka koulutus onkin ilmaista. Ja on eri asia lähteä ponnistamaan ensimmäisen yrityksen kanssa, jos sitä varten ei tarvitse ottaa kymmenien tuhansien lainaa. 

Vierailija
32/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän minä pidäkään meitä minään rikkaina, vaikka tuttavapiiriin kuuluvat sitä ovat monet yritysvarallisuuksineen ja perintöineen. Minähän sanoin meidän olevan aika taviksia verrattuna ystävä- ja tuttavapiiriin. 

Puhuin kuplasta, koska siltä se vaan tuntuu joskus. Elämä on niin helppoa ja mukavaa, etenkin kun ympärillä on iloisia positiivisia ihmisiä, joilla menee hyvin. On ihanaa kun saa elää kauniissa kodissa ja vierailla muiden vielä kauniimmissa kodeissa, matkustaa upeisiin paikkoihin jne.

On myös helppoa unohtaa tällaisessa "kuplassa" se, miten huonosti monella muulla menee ja menettää suhteellisuudentajunsa. Siksi tällä palstalla surffailu on varmasti minullekin hyödyllistä... 

En tehnyt aloitusta retostellakseni, vaan hetken mielijohteesta, kun olin tätä asiaa päässäni pyöritellyt.

Joku kysyi mitä olen saanut aikaiseksi itse. Olen valmistunut yliopistosta (tuplatutkinto, OTM ja KTM), sekä tehnyt ulkomaisessa huippuyliopistossa MBA:n. Työelämässä olen ollut 25-vuotiaasta saakka. Meillä on mieheni kanssa onnellinen avioliitto ja ihana tytär. Siinä on mielestäni ihan riittävästi jo aikaansaannosta tähän ikään. :)

ap

Vierailija
33/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika surullista jos arvottaa itsensa toisten ylapuolelle miehensa tulojen ja kaveripiirin perusteella. Millahan perusteella ne kaveritkin sitten on valittu? Itse en ole rikas mutta eipa tulisi mieleeni menna esim romanikerjalaisten eteen heiluttelemaan lompakkoani ja esittelemaan omaisuuttani. Joillakin kai ei sitten ole vain yhtaan empatiaa toisia kohtaan.

Vierailija
34/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vähän paha mieli monista vastauksista tässä ketjussa. Minusta ap ei mitenkään ylentänyt itseään tai pitänyt itseään muita parempana. "Etuoikeutettu" tarkoittaa varmaan eri asioita ihmisille ja riippuu siihen mihin vertaa. Kyse on minusta enemmän siitä, että asiat ovat hyvin, ei siitä, että olisi enemmän oikeuksia tms. kuin muilla. 

Vierailija
35/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin etuoikeuksiani:

- Olen valkoinen heteromies.

- Olen älykäs ja lahjakas, sosiaalisesti kyvykäs ja ns. normaalin näköinen.

- Minulla ei ole elämää vakeuttavia vammoja tai sairauksia.

- Olen vakituisessa ja kohtuullisesti palkatussa työssä, jossa on erinomaiset edut.

- Elän luotettavan ehkäisyn aikakaudella, joten minun ei tarvitse rasittaa elämääni lapsilla.

- Minulla on rakastava puoliso, joka on samassa tilanteessa.

Vierailija
36/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:13"]Enhän minä pidäkään meitä minään rikkaina, vaikka tuttavapiiriin kuuluvat sitä ovat monet yritysvarallisuuksineen ja perintöineen. Minähän sanoin meidän olevan aika taviksia verrattuna ystävä- ja tuttavapiiriin. 

Puhuin kuplasta, koska siltä se vaan tuntuu joskus. Elämä on niin helppoa ja mukavaa, etenkin kun ympärillä on iloisia positiivisia ihmisiä, joilla menee hyvin. On ihanaa kun saa elää kauniissa kodissa ja vierailla muiden vielä kauniimmissa kodeissa, matkustaa upeisiin paikkoihin jne.

On myös helppoa unohtaa tällaisessa "kuplassa" se, miten huonosti monella muulla menee ja menettää suhteellisuudentajunsa. Siksi tällä palstalla surffailu on varmasti minullekin hyödyllistä... 

En tehnyt aloitusta retostellakseni, vaan hetken mielijohteesta, kun olin tätä asiaa päässäni pyöritellyt.

Joku kysyi mitä olen saanut aikaiseksi itse. Olen valmistunut yliopistosta (tuplatutkinto, OTM ja KTM), sekä tehnyt ulkomaisessa huippuyliopistossa MBA:n. Työelämässä olen ollut 25-vuotiaasta saakka. Meillä on mieheni kanssa onnellinen avioliitto ja ihana tytär. Siinä on mielestäni ihan riittävästi jo aikaansaannosta tähän ikään. :)

ap

[/quote]

Eikun Linkedin-profiilia kehiin :)

Vierailija
37/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:15"]

Tulee vähän paha mieli monista vastauksista tässä ketjussa. Minusta ap ei mitenkään ylentänyt itseään tai pitänyt itseään muita parempana. "Etuoikeutettu" tarkoittaa varmaan eri asioita ihmisille ja riippuu siihen mihin vertaa. Kyse on minusta enemmän siitä, että asiat ovat hyvin, ei siitä, että olisi enemmän oikeuksia tms. kuin muilla. 

[/quote]

Kyllä sen selvästi rivien välistä huomaa, että ap:n tarkoitus on vain pahoittaa muiden mieli ja näin tuntea itsensä ja oman elämänsä tärkeäksi. Ei hyvällä itsetunnolla ja empatialla varustettu ihminen tee tällaisia aloituksia. Ap:lle terveisiä, nauti niin kauan kuin sitä rahaa riittää ja elämä on ihanaa. Kyllä se elämä opettaa eikä kukaan pääse helpolla. Joka itsensä ylentää, se alennetaan..

Vierailija
38/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen etuoikeutettu. Minulla on kaksi ihanaa, tervettä lasta. Olen selvinnyt vakavista lapsuustraumoistani suhteellisen lievillä mielenterveysongelmilla. Päihdehelvetin itse läpikäyneenä saan silti olla huoltaja lapsilleni. Pääsin velkajärjestelyyn ja olen saanut osa-aikatöitä. Monen narsistin ja juopon jälkeen olen löytänyt todellisen rakkauden elämääni; miehen, joka on ns.kunnollinen, fiksu ja jopa haluttu. Lisäksi minulla on ihania ystäviä. En koskaan vaihtaisi henkistä rikkautta rahaan.

Vierailija
39/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:33"]

Rupesin miettimään tätä kun luin viime su hesarista Antero Vartian haastattelun, jossa hän totesi elävänsä etuoikeutetussa kuplassa. Tajusin että niin taidan elää minäkin...

Ystävä- ja tuttavapiiri koostuu pääosin 28-40-vuotiaista menestyjistä, ihmisistä joilla on hyvä koulutus sekä hyvin palkattu työ, joko perittyä tai itse omalla yritystoiminnalla saatua varallisuutta jne. Aloin oikein miettiä näitä tuntemiani ihmisiä ja tajusin, että kaikki heistä asuvat reilusti yli puolen miljoonan kämpissä (useimpien asunnot ovat maksaneet yli 700.000, miljoona ei mikään harvinaisuus), joillain on jo kakkosasunto hankittuna, elämäntyyliin kuuluu matkustelu monta kertaa vuodessa, kalliit harrastukset jne. Moniin heistä törmää lehtien palstoilla, nimenomaan talousuutisissa sekä verotietojen kärjessä. Kaikki asuvat jossakin Helsingin tai Espoon eliittialueista, monet ulkomailla, kuten Lontoossa, Singaporessa ja Tukholmassa. Meidän perhe on aika "tavis" verrattuna ystäväpiiriin sikäli, että olemme ns. tavallisia palkollisia (tosin mies on pörssiyrityksen johtotehtävissä ja tienaa n. 180 tuhatta vuodessa), eikä meillä ole isoja perintöjä tulossa.

Tätä av-palstaa kun lukee, tulee usein vähän outo lintu olo ja jos täällä erehtyy kertomaan omasta elämästään jotain faktoja, haukutaan heti provoksi. Olen tajunnut vihdoin sen, mistä tämä johtuu. Kuulun siihen todella marginaaliseen eliittiin, jolla menee tässä maassa ihan hyvin ja jolla on varaa sellaiseen elämäntyyliin, mistä moni unelmoi... Olen myös tajunnut, että minun ei kannata tällä palstalla hirveästi huudella omia näkemyksiäni, koska lähtökohtani ja elämänpiirini ovat niin eri tasolla, kuin tämän palstan ns. normikirjoittajilla.

Onko täällä palstalla muita kaltaisiani, "etuoikeutetussa kuplassa" eläviä? :)

[/quote]

NIin, sä puhut nyt taloudellisesta "eliitistä", ja toki rahalla saa sitten muutakin hyvinvointia. Mutta on myös toisenlaisia mittareita kuin raha. On monesti tutkittu että tarvitaan tietty elintaso- eikä se ole kovinkaan ihmeellinen- kun raha menettää merkityksensä esim. onnellisuuden lisääjänä.

Itse pidän merkityksellisenä sitä, että ihminen kokee elämällään olevan merkityksen, muunkin kuin muita rikkaampana olemisen. Uskon myös että hyvään elämään kuuluu kasvu- ja ihminenhän ei juuri kasva jos kaikki tulee helpolla, päinvastoin. Sekin on monet kerrat tutkittu, että mitä enenmmän rahaa ja rahan tuomaa riippumattomuutta, sen vähemmän empatiakykyä ja muutenkin sydämen sivistystä. Ja sehän tekee sitten taas ihmisestä onnettoman, ja usein ympäristölle jos ei nyt vaarallisen niin ei ainakaan hyödyllisenkään. Itse katson, että elämässä menestyminen mitataan sillä kuinka paljon rakentaa sellaista mikä tuottaa yhteishyvää. Ja tämä lienee vielä harvinaisempaa kuin tuo raha-eliittisi. Niinkuin sanoit, lähtökohtasi ovat erilaiset kuin täällä palstalla yleensä; kenties sen pienen raha-kuplan sokaisemat?

Vierailija
40/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhutte siskot :) ei varallisuutta omaavat ihmiset retosta millään palstoilla omaisuuksistaan. Tähän tyhmyyteen kompastuvat vain äkki nousukkaat, joilla kihahtaa rahan mahti päähän. Asianosaisena voin sanoa, että todellisen varallisuuden keskellä kasvaneet ei leveile.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme