Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologikeskus päämäärän soveltuvuuskokeista kokemuksia

Vierailija
03.06.2014 |

Olen menossa ensi perjantaina sairaanhoitajan soveltuvuuskokeisiin ja olisi kiva kuulla hieman kokemuksia muilta millaiset nämä testit ovat. Mitä kannattaisi kerrata kokeita varten? Itselläni päänvaivaa ovat tuottaneet soveltuvuuskokeissa matemaattiset tehtävät vaikka se on minulla yo todistuksessa 9... Oletteko itse askeneet esim jakolaskut jakokulmassa ja kertotaulut päässä vai miten? 

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:25"]

up. v. 2015 :D 

Olen menossa tiistaina ja keskiviikkona testeihin. 

Joku muu ? Tampereella.

[/quote]

Joo, mutta mulla on koe torstaina! Jännittää kyllä ihan pirusti, koska oon niin huono matikassa ja siinä kun on se aikaraja... Ja miten tosta psykologisesta testistä selviää ettei vaikuttas hullulta? :'D Toivottavasti pääsen haastatteluun asti. :-) Ja tsemppiä teille muille, jotka ootte menossa kokeisiin!

Vierailija
42/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi veljet. Kävin tänään ensimmäistä kertaa Päämäärän testeissä, vastausta en toki tiedä ennen huomista mutta oli tulos mikä tahansa, niin täyttä puppua tuo koe oli. Todella epäammattimaista käytöstä oli niin vetäjältä kuin psykologiltakin, tympeää ja aliarvioivaa. Kaikki oli tuossa tilaisuudessa ihan hölyn pölyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todella arvioi tulleensa kohdelluksi epäasiallisesti psykologin taholta, pitäisi olla mahdollisuus palautekeskusteluun. Psykologeja koskevat tarkat ammattieettiset säännöt ja epäselvissä tilanteissa voi tehdä valituksen psykologien ammattieettiseen lautakuntaan.

Vierailija
44/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:40"]

Koko psykologiset testit pitäisi heivata hevon kuuseen! Niissä pärjää kaikki ketkä osaavat valehdella ja wartegg on erittäin kyseenalainen "elä piirrä kasvoja, olet rajoittunut ja mahdollisesti yhteiskunnalle vaarallinen" blaablaa. Ainut minkä ymmärrän on lauseentäydennystehtävä, jos sitä käytetään keskustelussa apuna.

Miksi ei voitaisi vain käydä yleispätevä keskustelu asiallisesti motiiveista ja heittää sekaan pari yllättävää esim yleissivistystä testaavaa ja kyllä psykologi osaa luoda ihmisestä kuvan ilman warteggeja.

Terveisin neiti katkera

[/quote]

Pärjäsin vallan hyvin vaikka en valehdellut.

Yksi osa oli kohdalla terveydenhultoalalle toivottavan ominaisuuden vastainen. Ihmetten kuinka sellaisia ihmisiä halutaan edes kyseiselle alalle, jossa pitäisi olla mukautuvampi luonne.....

Vierailija
45/57 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:40"]

Koko psykologiset testit pitäisi heivata hevon kuuseen! Niissä pärjää kaikki ketkä osaavat valehdella ja wartegg on erittäin kyseenalainen "elä piirrä kasvoja, olet rajoittunut ja mahdollisesti yhteiskunnalle vaarallinen" blaablaa. Ainut minkä ymmärrän on lauseentäydennystehtävä, jos sitä käytetään keskustelussa apuna.

Miksi ei voitaisi vain käydä yleispätevä keskustelu asiallisesti motiiveista ja heittää sekaan pari yllättävää esim yleissivistystä testaavaa ja kyllä psykologi osaa luoda ihmisestä kuvan ilman warteggeja.

Terveisin neiti katkera

[/quote]

Yksi osa oli kohdalla terveydenhultoalalle toivottavan ominaisuuden vastainen. Ihmetten kuinka sellaisia ihmisiä halutaan edes kyseiselle alalle, jossa pitäisi olla mukautuvampi luonne.....
[/quote][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:40"]

Terveisin neiti katkera

[/quote]

[/quote] Mitä ominaisuutta meinaat?

Vierailija
46/57 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäsikö kerätä adressi että näitä valintakokemenetelmiä tulisi muuttaa, eihän tässä järjestelmässä ole mitään järkeä. Opiskelijat pitäisi valita ihan maalaisjärkeä käyttäen eikä millään joutavilla löpinöillä. Esim tässä on kysymyksiä joita mulla on tuossa esitehtävässä: 

-Mitkä tekijät sinun elämässäsi ovat vaikuttaneet siihen, että haet tälle alalle?

-Mitä muutoksia opiskelu tuo elämäntilanteeseesi ja kuinka olet niihin varautunut?

-Minkälaisia tähän alaan liittyviä elämänkokemuksia (harrastukset, kasvuympäristö, työkokemukset) olet hankkinut?

-Mikä on ollut elämäsi haasteellisin kokemus ja kuinka siitä selvisit?

-Minkälainen olet ollut opiskelijana ja miten olet päässyt tavoitteisiisi?

-Mitkä tekijät ja kokemukset ovat vaikuttaneet urasuunnitelmiisi ja päätökseesi hakea tähän kouluun?

-Minne kaikkialle olet hakenut opiskelemaan?

-Mihin aiot myöhemmin mennä opiskelemaan?

-Mihin olet aiemmin hakenut opiskelemaan?

-Mihin haluat ensisijaisesti opiskelemaan ja miksi?

Eikö aika moni nuista kysy ihan samaa asiaa; miten ja miksi päädyit hakemaan tälle alalle =D?

En oikeasti jaksa, miten mahdollisimman ymmärrettävästi sitä voi sanoa että haluan opiskelemaan juuri tätä alaa ja olisihan se kiva ettei tarvitsisi enää kolmatta välivuotta pitää tai mennä opiskelemaan amiskaan jotain väliammattia...

Vierailija
47/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
48/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 20:19"]Mä en enää osallistu soveltuvuuskokeisiin joissa testaajana on Päämäärä. 7 soveltuvuuskokeen kokemuksella. Palauteanalyysit oli niin käsittämätöntä diipadaapaa että lähipiirini nauroi räkä poskella tuloksia lukiessaan, että kenestä näissä oikein puhutaan. Viime vuonna olin kolmissa Päämäärän kokeissa, vastasin rehellisesti joka kerralla niihin tuhanteenkolmeensataan monivalintaan, ja sain keskenään täysin eri ääripäiden palauterapsat joista yksikään ei vastannut omaa luonnettani yhtään (lähipiirinkään mukaan). 

Tänä vuonna hain kahteen koulutusohjelmaan. Toisessa testaajana Päämäärä. Peruutin osallistumiseni, mulla on oikeasti parempaakin tekemistä.

[/quote]

Samoja kokemuksia Päämäärästä. Pääsin tosin sisään kahteenkin eri paikkaan hyvin pistein, mutta en silti luota tämän firman testeihin. Testien käytännön järjestelyt mättivät pahasti, samoin aikataulut tuntikausia. Psykologin haastattelu oli pelkkää p...aa. Opiskelen sh:ksi ja meidän ryhmässä on henkilöitä, joiden paikka ei tosiaan ole hoitoalalla, eläviä todisteita siitä, etteivät testit mittaa oikeita asioita. Tiedän myös ihmisiä, jotka ovat saaneet hylätyn ja tuloksen "ei sovellu alalle" ja seuraavana vuonna läpäisseet hyvin pistein kun on ollut eri haastattelija.

Vierailija
49/57 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 22:37"]

Joo, minäkin sain Päämäärältä diagnoosiksi alalle soveltumaton. Yritin puhelimessa kysyä, että mitenkäs kun olen alalla jo kymmenen vuotta työskennellyt ja kovasti on kiitelty, sekä olen itse viihtynyt...en saanut mitään muuta vastausta, kuin että tämmöistä tämä heidän testi nyt näytti. Joten eipä siinä sitten mikään auttanut, kuin uskoa että näinhän se on oltava :D Kaikki muu meni nappiin, sain opettajien haastattelusta ja noista muista tehtävistä huippupisteet, mutta kaikki kaatui siihen rasti ruutuun-lomakkeeseen, jonka avulla tehtiin 150% luotettavat päätelmät minun luonteestani ja henkisistä kyvyistäni.

Joku saisi ihan oikeasti puuttua tähän asiaan.

[/quote]

Tähän vanhaan viestiini päivitystä :) Hain viime syksynä oppilaitokseen, joka EI käytä Päämäärää ja kas! Heittämällä huippupistein sisään. Olen nyt ehkä vähän tyytyväinenkin, etten aiemmin päässyt. Nyt pääsin opiskelemaan ihan normaalien ihmisten parissa :D

Mutta edelleen tuntuu kyllä suoraan sanottuna todella loukkaavalta, että joku voi minua näkemättä pikku lomakkeen perusteella mitätöidä minun kymmenen vuoden urani, kokemukseni ja saamani palautteen sekä ihan suorastaan vihjata että olen vain kuvitellut olevani hyvä hoitaja.

Vierailija
50/57 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto... Kävin alkukesästä Päämäärän soveltuvuuskokeissa. Arvioinnin mukaan pärjäsin aivan surkeasti! Arvioinnissa annettiin ymmärtää, että minulla on paljon heikkouksia alalle liittyen ja tarvitsisin tietyissä asioissa huomattavasti tukea jne, ja jotain luonneosoita perusteltiin joillakin persoonassa pysyvillä luonteenominaisuuksilla, jotka ovat ehkä noin 70%:sti pysyviä :D  Kaiken lisäksi nettitestityylimäisestä "raportista" joutui maksamaan 19 euroa... Mistä ihmeestä muka maksoin, sillä arviointi ei sisältänyt mitään henkilökohtaista, vaan jotain numeroita asteikolla epävarma vai itsevarma???

Hauskinta on, että hain yhteishaussa terveydenhoitajaksi vasta toisena vaihtoehtona. Sen sijaan minut hyväksyttiin ensimmäiseen hakutoiveeseeni yliopistoon, jossa oli myös henkilöhaastattelut ja sitä edelsivät vaativat kirjalliset kokeet. Terveisiä vaan Päämäärälle, että miten niin en muka pärjää! :D

Vierailija
51/57 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja, päämäärä:

Kaikista osioista todella hyvät pisteet. Psykologin haastattelusta huippuarvosana.

Mutta sitten rasti ruutuun luonnetestistä - hylätty.

Nooh, ensi kerralla tiedän mitä siihen kuuluu vastata.. Mutta naurettavaa pelleilyä tällainen.

Vierailija
52/57 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja, päämäärä:

Kaikista osioista todella hyvät pisteet. Psykologin haastattelusta huippuarvosana.

Nooh, ensi kerralla tiedän mitä siihen kuuluu vastata.. Mutta naurettavaa pelleilyä tällainen.

Sama!

Vierailija
53/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja, päämäärä:

Mitä pitäisi luonnetestiin vastata, jotta se täyttäisi Päämäärän kriteerit?

Ihmetyttää tällaiset soveltuvuuskokeet.

Vierailija
54/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo Päämäärä  edelleen tekemässä näitä testejä? Olen itse aikanaan käynyt kaksissa heidän testeissä ja jäi sellainen tunne, että melkoista huuhaata ovat. Pääsin kumpaankin paikkaan ja olen jo valmistunutkin, joten en ole katkera :) Omasta  opiskelijaryhmästäni keskeytti/vaihtoi jonnekin 30 % , joten ei kovin nappiin tuntunut osuvan arviot. 

Vierailija
55/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo Päämäärä  edelleen tekemässä näitä testejä? Olen itse aikanaan käynyt kaksissa heidän testeissä ja jäi sellainen tunne, että melkoista huuhaata ovat. Pääsin kumpaankin paikkaan ja olen jo valmistunutkin, joten en ole katkera :) Omasta  opiskelijaryhmästäni keskeytti/vaihtoi jonnekin 30 % , joten ei kovin nappiin tuntunut osuvan arviot. 

On tekemässä, ikävä kyllä, ainakin Lamkiin.

No, mitä ne haluaa luonnetestiin, muistatko vielä?

Vierailija
56/57 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi maanantaina sosionomin koe eikä nyt enää huvita mennä..

En todellakaan ole lahjakas sosiaalisesti, joten pelkään jo siksi, että leima sopimattomuudesta alalle heiluu heti. Mulla on myös rankka nuoruus (isäni takia, itse olen ihan tasapainoinen), joten pidetään varmaan hulluna. Jäädyn haastattelussa täysin ja oon tosi hissukka, vaikka muuten olen ihan puhelias ja aspana pärjään hyvin.

Vierailija
57/57 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran pitää tulla jatkamaan tähän ketjuun tuosta Päämäärästä, että mielestäni ketjun sisältö pitää täysin paikkaansa kun vertaa vastauksia täältä tuon kokeen varsinaiseen sisältöön. Kolme tuntia meni kirjallisessa osiossa, ja 10 minuuttia psykologin haastattelussa - ja nyt minusta sitten ilmeisesti tiedetään kaikki luonnetta, arvomaailmaa ja taitoja myöden. Eh...

Menin kokeisiin ilman ennakkoluuloja, ja suoritin omana itsenäni eli en todellakaan lähtenyt valehtelemaan, jos siellä vaikka kysyttiin että "koenko itseni joskus lapselliseksi" tai että "olenko joskus loukannut kaveriani". Koen itseni välillä lapselliseksi, koska en ota kaikkea niin vakavasti ja mielestäni elämässä, niin arjessa kuin työmaailmassa, myös hoitoalalla, pitää osata nauraa, enkä ole saanut tästä kuin hyvää palautetta. Ja voin sanoa työkavereistani ihan samaa. Ja olen loukannut joskus kaveriani - kuka ei olisi? Onko joku pystynyt elämään yli 20 vuotta loukkaamatta ketään? Näiden perusteella sitten arvioivat luonnettani ja todellista minääni - vituttaa jo valmiiksi, vaikka en tosiaan tuloksia vielä tiedä.

Tottakai siellä oli jengiä, jotka vastasivat noihin kysymyksiin täydellisesti (heidän näkökulmastaan), eli tyyliin "En koe." ja "Ei pidä paikkaansa.", niin haluaisin tutustua toden teolla näihin ihmisiin. 

En ole psykologi, mutta näin tavantallaajana ja alalla jo työskennelleenä paljon hyvää palautetta saaneena työntekijänä, minun on vaikea uskoa että Päämäärän kaksi psykologia ja tämän firman "rasti ruutuun -> selvitä kuinka hyvä/huono/sairas ihminen olet" -testillä pystyy valitsemaan oikeat henkilöt sinne koulun penkille. 

Jännä juttu muuten, että käyttävät vielä vuosienkin jälkeen tätä samaa menetelmää, jossa aika kylmän viileästi voit pudota pois pelistä vastaamalla johonkin yhteen kriittiseen kysymykseen heidän näkökulmasta moraalisesti väärin. Enemmän kusetusta tuosta tuntuu tekevän se, että he vielä korostavat sitä ennen kokeita, että niin ammattikorkeakoulut ja Päämäärä haluavat erilaisia ihmisiä alalle - ettei olemassa olisi mitään muottia mistä haluavat hakijoidensa koostuvan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi