Psykologikeskus päämäärän soveltuvuuskokeista kokemuksia
Olen menossa ensi perjantaina sairaanhoitajan soveltuvuuskokeisiin ja olisi kiva kuulla hieman kokemuksia muilta millaiset nämä testit ovat. Mitä kannattaisi kerrata kokeita varten? Itselläni päänvaivaa ovat tuottaneet soveltuvuuskokeissa matemaattiset tehtävät vaikka se on minulla yo todistuksessa 9... Oletteko itse askeneet esim jakolaskut jakokulmassa ja kertotaulut päässä vai miten?
Kommentit (57)
Voisko joku nyt antaa näistä raksi ruutuun kysymyksistä jonkun esimerkin kun alko hieman pelottamaan että mitä ihmettä niissä testeissä on kun immeiset on saanu tuommosia luonneanalyysejä =D.
Tehkää Mensan nettitesti harjoitukseksi. Meillä oli nyt 7 min aikaa tehdä 20 päättelytehtävää ja se oli aika helppo kun just olin tehnyt tuon Mensan nettitestin. Äidinkielen tehtävässäkin loppui aika kaikilta, joten suosittelen aloittamaan helpoimmasta tekstistä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 20:19"]
Mä en enää osallistu soveltuvuuskokeisiin joissa testaajana on Päämäärä. 7 soveltuvuuskokeen kokemuksella. Palauteanalyysit oli niin käsittämätöntä diipadaapaa että lähipiirini nauroi räkä poskella tuloksia lukiessaan, että kenestä näissä oikein puhutaan. Viime vuonna olin kolmissa Päämäärän kokeissa, vastasin rehellisesti joka kerralla niihin tuhanteenkolmeensataan monivalintaan, ja sain keskenään täysin eri ääripäiden palauterapsat joista yksikään ei vastannut omaa luonnettani yhtään (lähipiirinkään mukaan).
Tänä vuonna hain kahteen koulutusohjelmaan. Toisessa testaajana Päämäärä. Peruutin osallistumiseni, mulla on oikeasti parempaakin tekemistä.
[/quote]
mulla on vähän samanlaisia kokemuksia... äiti ja kaverit nauroivat että olinko vetänyt jotain taikasieniä ennen koetta, kun luonnekuvaukset eivät vastanneet itseäni tippaakaan :D maalaisjärjellä voi miettiä jos vastaat reiluun 200:n raksiruutuun-tehtävään ynnä muihin höpöhöpöjuttuihin ja spykologit voivat näiden perusteella arvioida luonteesi sekä sopeutumiskykysi alalle, niin onko näihin niin luottamista... :D kuten yllä sanottiin, päämäärällä pärjäävät ne jotka osaavat valehdella. todellisuuden kanssa ei noilla luonneanalyyseillä ole mitään tekemistä.
mun pisteet meni yli alimman sisäänpääseen pisterajan, vaikka sain oppimis- ja työskentelyvalmiuksista 1/20 pistettä eli hylätyn. toisinsanoen mun pisteet olisi riittäneet sisään vaikka reputin luonneosion! älyssä ei siis liene mitään vikaa, toisin kuin luonteessa... ;)
Huomena menossa Päämäärän järjestämään pääsykokeeseen ja nyt alko vituttaa.
itse tein nuo testit kerran.. sisältää sadoittain kysymyksiä joihin vastattava tietyssa ajassa. matikasta oli päättelytehtäviä, ei mitään laskutehtäviä joita laskettaisiin paperilla. olen huono matikassa, ja tarvitsisin aikaa laskea. sain hylätyn matikka osuudesta, ja niin ollen koko koe hylättiin. Tuloksista selvisi myös, että olin suoriutunut alle keskitason joistain muistakin tehtävistä.. tämä johtuu yksinkertaisesti siitä että haluan tehdä asiat huolella ja olla varma että vastaukseni on oikein. no, vastaukset tosiaan olivat oikein, mutta olin ollut liian hidas. ( tehtävänä siis tehdä niin monta tehtävää ajassa X kuin ehtii, kaikkia ei ehdi tehdä ). Pyskologisten tehtävien tulokset olivat myös todella hämärät, enkä tunnistanut itseäni analyysistä jonka sain.. olin testin mukaan mm. vastuuntunnoton ja huonoitsetuntoinen, mistä kumpikaan ei pidä paikkaansa. soitin vielä puhelin palautteeseen, ja sain kuulla että en ole oikein soveltuva alalle. Olen kuitenkin jo lähihoitaja, ja työskennellyt tällä alalla pari vuotta, joten hyvin mielenkiintoista kuulla tällainen analyysi.
Todella paska maku jäi suuhun näistä testeistä siis.
Meillä oli ennakkotehtävä aiheena itsestään kirjoittaa, sama aihe tuli kirjallisten testien päätteeksi. Edellä on mainittu jo sisältöä, meillä oli myös essee pohjautuen siellä annettuun materiaaliin, osa piirrostehtävistä tehtiin uudelleen, lauseentäydentämistä. Psykologin yksilöhaastattelu ja ryhmäkeskustelu. Sanon että on tullut hyviä tyyppejä vastaan, näitä testejä saisi olla muuallakin karsimassa mätiä munia lastista.
Kuka olis kiinnostunut allekirjoittamaan jos teen adressin että sosiaali- ja terveysalojen soveltuvuuskokeita tulee muuttaa järkevämpään suuntaan? Nyt alko jo valmiiks ketuttamaan koko perjantai kun juuri tämän Päämäärän kokeet on edessä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:52"]
^^ Niin totta =D. Hitsi, miksei näihin viesteihin koskaan vastaa psykologi joka tekee näitä haastatteluja, olisi niin mielenkiintoiista tietää heidän metodeitaan kun he arvioivat haastateltavia. Minkäkin olen melko katkera sillä olen avoimessa opiskellut vuoden opinnot eräällä terveysalalla ja en silti päässyt kyseselle alalle edes soveltuvuuskokeisiin mutta toisena vaihtoehtona olleesta paikasta tuli kutsu. Olen kuitenkin vuoden aikana pärjännyt todella hyvin opinnoissani joten minua suorastaan ärsyttää että en pääsykokeen vuoksi vain pysty jatkamaan opintojani allalle jolle todella haluaisin. Näin kuitenkin vuoden aikana miten muutama luokkalaiseni vain keskeytti opinnot ja aloitti jollain muulla linjalla kevätkaudella tuosta vaan. Ughhh olisi vain pitänyt käydä se ammattikoulu, ei niillä perus MC ja ka. 7.5 papereilla tee mitään.
[/quote]
Ihmettelen miksi sinä purnaat soveltuvuuskokeesta kun ongelmasi tuntuu olevcan se ettei pisteesi riitä, jotta saisit kutsua pääsykokeisiin! Lue avoimen puolella niin pitkään, että pääset sisään avoimen väylän kautta, eli pääset osallistumaan niihin pääsykokeisiin.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:52"]
^^ Niin totta =D. Hitsi, miksei näihin viesteihin koskaan vastaa psykologi joka tekee näitä haastatteluja, olisi niin mielenkiintoiista tietää heidän metodeitaan kun he arvioivat haastateltavia. Minkäkin olen melko katkera sillä olen avoimessa opiskellut vuoden opinnot eräällä terveysalalla ja en silti päässyt kyseselle alalle edes soveltuvuuskokeisiin mutta toisena vaihtoehtona olleesta paikasta tuli kutsu. Olen kuitenkin vuoden aikana pärjännyt todella hyvin opinnoissani joten minua suorastaan ärsyttää että en pääsykokeen vuoksi vain pysty jatkamaan opintojani allalle jolle todella haluaisin. Näin kuitenkin vuoden aikana miten muutama luokkalaiseni vain keskeytti opinnot ja aloitti jollain muulla linjalla kevätkaudella tuosta vaan. Ughhh olisi vain pitänyt käydä se ammattikoulu, ei niillä perus MC ja ka. 7.5 papereilla tee mitään.
[/quote]
Ihmettelen miksi sinä purnaat soveltuvuuskokeesta kun ongelmasi tuntuu olevcan se ettei pisteesi riitä, jotta saisit kutsua pääsykokeisiin! Lue avoimen puolella niin pitkään, että pääset sisään avoimen väylän kautta, eli pääset osallistumaan niihin pääsykokeisiin.
[/quote]
Ja höpönlöpön, se avoimessa toisen vuoden käyminenkään ei takaa alalle pääsyä. Jos hakee avoimen väylän kautta, niin kokeesta saatavien vähimmäispisteiden tulee olla rutkasti isommat kuin normaalihaun kautta hakevien. AMK:n oponi sanoi että moni ei pääse opiskelemaan vaikka olisi melkein koko tutkinnon suorittanut hyvin arvosanoin avoimessa. Pääsykokeessa et siltikään pääse eroon lukiopisteistäsi, joten tämä vaikuttaa todella paljon.
Lisäksi taloudellinen tilanne nousee esiin; miten rahoitat opiskelun kun et saa mitään tukea, sinulla ei ole oikeutta saada opiskelija-asuntoa, työtunteja on hankala tehdä enempää mikäli haluat menestyä opinnoissa jne..
Joo, minäkin sain Päämäärältä diagnoosiksi alalle soveltumaton. Yritin puhelimessa kysyä, että mitenkäs kun olen alalla jo kymmenen vuotta työskennellyt ja kovasti on kiitelty, sekä olen itse viihtynyt...en saanut mitään muuta vastausta, kuin että tämmöistä tämä heidän testi nyt näytti. Joten eipä siinä sitten mikään auttanut, kuin uskoa että näinhän se on oltava :D Kaikki muu meni nappiin, sain opettajien haastattelusta ja noista muista tehtävistä huippupisteet, mutta kaikki kaatui siihen rasti ruutuun-lomakkeeseen, jonka avulla tehtiin 150% luotettavat päätelmät minun luonteestani ja henkisistä kyvyistäni.
Joku saisi ihan oikeasti puuttua tähän asiaan.
up. v. 2015 :D
Olen menossa tiistaina ja keskiviikkona testeihin.
Joku muu ? Tampereella.
Olen itse testien perusteella päässyt 3 kertaa opiskelemaan, 2 kertaa en. Mikäö meni pieleen niillä kerroilla kun en päässyt? Eka hakukerralla avauduin vähän liikaa psykologille läheuseni kurjatta terveystilanteestä. koko psykan haastattelu tais mennä tästä puhuessa.
Äitiyslomalla ollesani vähäiset unet edellisenä yönä ja äitiys moodi päällä sain tulokseksi olevani liian uhrautuvainen, joten ala ei sovellu minulle, palaisin loppuun.Lisäksi psykologi kehoitti lukemaan jonkun positiivista ajattelua käsittävän kirjan.
Niinä kertoina kun olen saanut hyvät pisteet, olen mennyt paikalle hyvin levänneenä, mutta rennolla, katsotaan kuinka käy asenteella. >Olen ottanut osaa ryhmä keskusteluun, mutten ole ollut suuna päänä.
Haastattelusta sen verran, että pari kertaa huomannut, että psykologi yrittää saada haastattelussa "hämmentymään", eli saattaa odottamatta kysyä jotain ihan asiaan kuulumatonta tai jopa lievästi loukkaavaa. En tiedä kuinka tähän pitäisi reagoida, että reagoisi "oikein", mutta ehkä ainakaan ei kannata itkemään ruveta, tai provosoitua, kutn jotkut, joita sitten ei syksyllä koulussa näkynyt.
Olen todella hermostunut . Olin viime vuonna ollut pääsykokeissa (sosionomiksi) en pääsyt edes haastatteluun. Minulla ei ole suomenkieli äidinkielena muistan miten haastava oli !! :( Olen lukenut enemmän sen jälkeen. Pelottaa... Nyt yritän pyrkiä sosionomiksi ensimmäisena ja ensihoitaja toisena.
Muistan viime vuonna ennen pääsykoketa , jutelin minun kaverin kanssa ( hän on ammatiltään sosionomiksi ) ja hän selitti minulle ihan sama. Haastattelussa on välillä hankala heidän kysymyksen takia .
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:25"]up. v. 2015 :D
Olen menossa tiistaina ja keskiviikkona testeihin.
Joku muu ? Tampereella.
[/quote]
Mulla Tampereella, mutta ne on kyllä perjantaina.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 20:19"]Mä en enää osallistu soveltuvuuskokeisiin joissa testaajana on Päämäärä. 7 soveltuvuuskokeen kokemuksella. Palauteanalyysit oli niin käsittämätöntä diipadaapaa että lähipiirini nauroi räkä poskella tuloksia lukiessaan, että kenestä näissä oikein puhutaan. Viime vuonna olin kolmissa Päämäärän kokeissa, vastasin rehellisesti joka kerralla niihin tuhanteenkolmeensataan monivalintaan, ja sain keskenään täysin eri ääripäiden palauterapsat joista yksikään ei vastannut omaa luonnettani yhtään (lähipiirinkään mukaan).
Tänä vuonna hain kahteen koulutusohjelmaan. Toisessa testaajana Päämäärä. Peruutin osallistumiseni, mulla on oikeasti parempaakin tekemistä.
[/quote]
Miksi sä olet edelleen hakemassa noin monien testien jälkeen?
Täysin perseestä nuo psykologiset testit. Mulla meni pääsykoe pieleen matikkaosion vuoksi, jossa muutamassa minuutissa piti laskea niin monta päässälaskutehtävää kuin ehtii, eivätkä laskut olleet ihan helppoja. Sain osiosta hylätyn, jonka vuoksi koko koe hylättiin. Persoonallisuustestien perusteella taas olin täysin epäsopiva hoitoalalle. Ihan kiva, mutta minula oli jo taustalla lähihoitajan tutkinto ja vuosien työkokemus, joten oli aika kova kolaus tuo tulos. Seuraavassa haussa pääsin onneksi toiseen amkiin jossa noita pelletestejä ei ollut käytössä. Nyt opinnot loppusuoralla ja olen saanut todella hyvää palauetta harjoitteluissa yms. lääkelaskuistakin olen suoriutunut ilman suurempia ongelmia :)
mulla on sosionomin 2.6 klo 8 ja ensihoitajan 3.6 klo 8
Mä en enää osallistu soveltuvuuskokeisiin joissa testaajana on Päämäärä. 7 soveltuvuuskokeen kokemuksella. Palauteanalyysit oli niin käsittämätöntä diipadaapaa että lähipiirini nauroi räkä poskella tuloksia lukiessaan, että kenestä näissä oikein puhutaan. Viime vuonna olin kolmissa Päämäärän kokeissa, vastasin rehellisesti joka kerralla niihin tuhanteenkolmeensataan monivalintaan, ja sain keskenään täysin eri ääripäiden palauterapsat joista yksikään ei vastannut omaa luonnettani yhtään (lähipiirinkään mukaan).